Divendres 22 de Setembre de 2017
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
CARRETERA C-28. VARIANT DE VIELHA
Pol Huguet - X3 Estudis Ambientals

Actualitzat a 31/12/2010


L’abril de 2010 la Generalitat sotmet a informació pública els estudis informatiu i d’impacte ambiental de la variant de Vielha de la carretera C-28, que comunica la capital de l’Aran amb Baqueira, el Port de la Bonaigua i el Pallars Sobirà. El començament de les obres de la variant per l’est de la localitat es preveu per al 2012. Aquesta variant permetrà desviar part del trànsit que travessa pel mig del nucli de Vielha. El Pla director urbanístic de la Val d’Aran incorpora aquesta variant, juntament amb la de l’N-230, que comunica Lleida amb l’Aran a través del túnel de Vielha i que no té un traçat definitiu ni data prevista.


Vielha, la capital de la Val d’Aran, està travessada per dos eixos de comunicació bàsics a la regió. De l’est, i seguint la vall de l’Arriu Garona, hi arriba la C-28, gestionada per la Generalitat, que comunica Aran i el Pallars Sobirà a través del port de la Bonaigua –històricament era l’únic accés rodat, tallat en època de nevades– i que, a la vegada, dóna accés a les pistes d’esquí de Baqueira-Beret. Del sud, hi arriba l’N-230 (gestionada pel Ministeri de Foment –MIFO–) provinent de Lleida a través del túnel de Vielha i que s’uneix a la C-28 al mig de la població i continua cap al nord en direcció la frontera francesa al pas per Eth Pònt de Rei. Des que es va inaugurar el primer túnel l’any 1948, aquesta ha estat la via de comunicació principal entre Aran i la resta de Catalunya, la qual va permetre superar la incomunicació de la comarca durant bona part de l’any. És, per tant, la via d’accés per als centenars de milers d’esquiadors i turistes que arriben a la vall des de la resta de la Península ibèrica.

Preveient que el 2003 s’obriria el nou túnel de Vielha, que es desdoblaria i augmentaria sensiblement el trànsit a Vielha, especialment el de camions (fins aleshores restringit), l’any 2001 l’administració local i aranesa va començar a estudiar la possibilitat d’obrir un nou túnel que enllaçaria la boca nord del túnel actual amb Es Bòrdes, al nord-oest de Vielha, evitant el pas per la capital. Aquesta infraestructura tindria prop de 4,5 km i era l’opció prioritària per part dels ajuntaments aranesos i del Conselh Generau, ja que, entre altres motius, el soterrament de la via permetria protegir el bosc de Varicauba, entre Vielha i Es Bòrdes, que és una de les masses boscos més importants de la Val. Per contra, el MIFO, pretenia fer passar la variant per l’est de Vielha, connectant amb la C-28.

El gener de 2003, el Partit dels Socialistes de Catalunya (PSC) va presentar al Parlament una proposta per millorar la carretera N-230, que uneix Lleida i la Val d’Aran. Segons el text, l’N-230 era una via de comunicació estratègica que assumia una intensitat de 3.000 vehicles diaris al pas per la Val d’Aran, dels quals 400 eren vehicles de gran tonatge. Mentre no es dugués a terme la SUBSTITUCIÓ DE L’N-230 PER L’AUTOVIA A-14, calia fer algunes obres urgents per solucionar alguns trams conflictius de la carretera.

L’any 2007, l’alcalde de Vielha Joan Riu (d’Unitat d’Aran, UA, associat al PSC) i el portaveu d’UA al Conselh Generau, Francés Boya, es van mostrar satisfets d’haver obtingut el compromís del MIFO per dur a terme les mesures que reclamaven des de feia temps, construint les variants de l’N-230 al pas per Benavarri, Areny de Noguera (els dos pobles, situats a la comarca aragonesa de la Baixa Ribagorça), el Pont de Suert (Alta Ribagorça) i Vielha per tal de desviar el transport pesat dels seus nuclis. A final d’aquell any, després de diversos retards, es va inaugurar el nou túnel de Vielha.

EL PDU de la Val d’Aran
L’estiu de 2009 es va aprovar inicialment el PLA DIRECTOR URBANÍSTIC (PDU) DE LA VAL D’ARAN, que preveia, a mitjà termini, l’obertura del túnel de la Bonaigua, que milloraria substancialment la comunicació i augmentaria el trànsit entre el Pallars Sobirà i Aran, tot i que no es preveia per a la legislatura present ni, possiblement, per a la següent. A la vegada, també assenyalava el desviament de la C-28 i l’N-230 fora dels nuclis de població per on passaven, per tal de transformar aquests trams de carretera en passeig urbans a Les, Bossòst, Vielha, Betren, Casarilh i Escunhau. A Vielha, es proposava que la variant es fes amb un túnel a l’oest de la població.

El Conselh Generau va presentar diverses al•legacions al PDU d’Aran, una de les quals feia referència al traçat de l’N-230, fent especial èmfasi en la importància d’evitar l’afectació del poble de Casau, a pocs centenars de metres a l’oest de Vielha (dins el mateix municipi de Vielha e Mijaran).

En una reunió a principi de 2010 entre el nou alcalde de Vielha e Mijaran, Pau Perdices (de Convergència Democràtica Aranesa, CDA), i el director general de Carreteres, Jordi Follia, van tractar, entre altres temes, el traçat definitiu de la variant de la C-28 a Vielha. Follia va informar que les obres podrien començar l’any 2012 i Perdices va explicar que el desviament donaria un impuls al projecte de convertir el centre històric de Vielha en una zona lliure de vehicles, ja que reduiria el trànsit per l’interior del nucli urbà i evitaria acumulacions puntuals en dies de màxima afluència turística.

La variant passarà pel nord-est
A mitjan abril la Generalitat sotmetia a informació pública els estudis informatiu i d’impacte ambiental de la variant de la C-28 a Vielha. L’opció de la variant considerada òptima pels estudis ambientals i constructius passaria pel nord-est de Vielha, unint la C-28 amb l’N-230 just al nord de Vielha, tindria 2,1 km de llargada i un cost estimat de 7,7 MEUR. Més concretament, la variant començaria (venint del nord), al costat del pont de l’N-230 sobre el riu, seguiria 200 m paral•lel al riu fins a una nova rotonda al nord d’Eth Solan (barri disseminat construït els darrers anys a l’est de l’Arriu Garona, a l’altra banda del nucli històric). A partir d’aquí, la variant avançaria per la zona urbana d’Eth Solan en un tram de 500 m i continuaria paral•lela al nord de l’actual C-28. Uns 300 m abans d’arribar al poble d’Escunhau, la variant travessaria l’Arriu Garona amb un viaducte de 96 metres i connectaria amb la C-28 amb una rotonda nova. Aquesta nova via tindria una amplada de 12 m, amb dos carrils de circulació de 3,5 m cadascun i uns vorals de 2,5 m d’amplada, excepte en el tram més urbà que tindria vorals d’1,5 km, voreres i carril d’aparcament.

Un cop conegut el traçat definitiu, l’alcalde de Vielha tornava a destacar els beneficis de la proposta, mentre el grup municipal d’UA a Vielha e Mijaran, a l’oposició, emetia un comunicat criticant durament l’equip de govern per la proposta de variant que havia acordat amb la Generalitat. Segons UA, el consistori no havia valorat altres alternatives i no havia informat els altres grups polítics ni els ciutadans. Afirmaven que la variant pel nord-est de la localitat no permetria deslliurar-se del trànsit de l’N-230, que passaria per dins de zona urbana i que comportaria forts impactes ambientals. UA criticava aquest traçat, defensat per CDA i el Partit Popular (PP), i, per contra, considerava que hauria de ser soterrat parcialment i passar per fora del nucli urbà, tot i no concretar si pel nord-est o pel sud-oest. A la vegada, els seus regidors es mostraven perplexos que el govern local descartés soterrar la variant de la C-28 i, en canvi, proposés fer un túnel a l’oest de Vielha per desviar el trànsit de la carretera N-230.

A final de maig es va tancar el període d’informació pública dels estudis informatiu i d’impacte ambiental per a particulars i a final de juny es tancava per als ajuntaments. El 28 de juny es va aprovar definitivament el PDU de la Val d’Aran, que recollia el traçat definitiu de la variant de la C-28 per l’est de Vielha tot i que continuava apostant per construir, també, la variant de l’N-230 per l’oest de localitat. A final d’any encara restava respondre les al•legacions, aprovar definitivament el projecte i confirmar que les obres començarien el 2012. Un cop feta, la variant permetria desviar del nucli de Vielha el trànsit de vehicles que arriben des de França a la part alta de la vall de l’Arriu Garona, (que es podria incrementar considerablement amb el futur túnel de la Bonaigua), però la variant de l’N-230, actualment molt més transitada, continuava sense data ni concreció.

Més informació
www10.gencat.cat/ptop/AppJava/cat/informacio_publica/carreteres/variant_vielha.jsp
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiIndependènciaCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati
Val d'Aran