Dimecres 13 de Novembre de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
AUTOVIA A-2 A LES COMARQUES GIRONINES
Autovia A-2 a les comarques gironines
Arnau Urgell
Actualitzat a 31/12/2010

Durant el 2010 el desdoblament de l’N-II al sud de Girona segueix aturat tot i que el Ministeri de Foment anuncia que formarà part d’un pla extraordinari d’infraestructures amb finançament mixt. Si la proposta de Foment tira endavant les obres es podrien licitar de nou al llarg del segon semestre de 2010 i inaugurar el 2014. D’altra banda la retallada en infraestructures del Govern de l’Estat afecta el tram entre Medinyà i Orriols, al nord de Girona, que queda aturat malgrat que ja havien començat les obres.


Antecedents: 2004, 2005, 2007, 2008, 2009

Articles posteriors 2011

El desembre de 1983 el ministre de Foment, Josep Borrell (Partit dels Socialistes de Catalunya, PSC), va anunciar la licitació dels primers trams del desdoblament de l’N-II entre Tordera i Girona. Tanmateix, no va ser fins al març de 2004 que van començar els primers treballs en el tram entre Caldes de Malavella i Fornells de la Selva, que es va inaugurar tres anys després. Entre l’agost de 2007 i l’abril de 2008 començaven els trams Sils-Caldes i Sils-Maçanet, però en ambdós casos les empreses constructores van deixar les obres a mig fer per motius econòmics. D’aquesta manera, el juliol de 2009 no hi havia cap tram de la futura autovia A-2 en obres, una via gratuïta paral•lela a l’autopista AP-7 –excepte al tram de Girona, on compartiran traçat– i que al sud connectarà amb la prolongació de l’AUTOPISTA C-32 fins a Tordera.

El 21 de novembre de 2009 van començar els treballs de desbrossament previs a les obres de desdoblament del tram entre Medinyà i Orriols –el primer al nord de la circumval•lació de Girona–. El subdelegat del Govern espanyol a Girona, Francesc Francisco-Busquets (PSC), va assegurar que el conjunt del desdoblament de l’N-II –així com el de l’N-260 entre Besalú i Figueres i el túnel de Toses– estaria acabat el 2015.

Pedaços als trams aturats
A final de gener de 2010 el Ministeri de Foment (MIFO) va iniciar uns treballs provisionals per augmentar la seguretat dels dos trams amb les obres aturades. En aquest sentit es pretenia eixamplar la via a l’encreuament de Caldes, millorar la senyalització i la il•luminació després de les queixes d’usuaris i ajuntaments afectats.

Dues setmanes després el ple de la Diputació de Girona aprovava per unanimitat una moció en la qual es s’apressava l’Estat per reprendre els treballs i finalitzar el desdoblament. “Les obres s’han convertit en un autèntic despropòsit”, arrencava el preàmbul del text. “Les comarques gironines no poden esperar vint anys entre l’inici dels estudis informatius i la finalització de les obres”, reblava. Per la seva banda, el president de la Cambra de Comerç de Girona, Domènec Espadalé, va reclamar un front comú polític i social per evitar que, “amb l’excusa de la crisi”, el projecte s’eternitzés. En aquest sentit, el líder empresarial alertava que l’anunci del ministre de Foment, José Blanco (Partit Socialista Obrer Espanyol, PSOE), d’una retallada de 1.500 MEUR d’inversions en infraestructures pogués afectar l’N-II. Espadalé, que considerava “indignant que hi hagués trams aturats no se sap ben bé per què”, va explicar que el Grup Impuls per Girona –format per la Cambra, la patronal i els sindicats– havia enviat una carta al ministre alertant-lo de les conseqüències de la paralització del projecte.

El 22 de març de 2010 Francesc Francisco-Busquets es va reunir amb els alcaldes dels municipis més afectats per l’aturada de les obres –els de Caldes, Sils, Maçanet i Vidreres– sense poder aportar cap novetat respecte de la solució de la situació. El principal problema se centrava en el tram Sils-Caldes –l’empresa adjudicatària havia iniciat un litigi judicial pel desviament del pressupost–, ja que pel que feia al que hi ha entre Sils i Maçanet no es descartava tornar-lo a licitar abans de l’estiu. El mateix dia, el consell d’alcaldes de la Selva va aprovar una moció per exigir a Foment que “informés clarament sobre els motius reals de l’aturada de les obres” i perquè establís els terminis per reprendre-la. Alhora, també demanava noves millores de seguretat en els trams afectats.

Quatre dies després Convergència i Unió (CiU) denunciava “manca de voluntat política” per desdoblar l’N-II al seu pas Girona. El diputat al Congrés, Jordi Xuclà, va anunciar que fins al final de legislatura formularia una pregunta setmanal per saber l’estat del projecte. Xuclà va mostrar la seva “estupefacció” per la situació i va desqualificar l’opció d’accelerar les obres amb un finançament vinculat a un peatge a l’ombra (la concessionària paga el cost de les obres i després cobra de l’Estat segons el nombre de vehicles que hi circulen).

Possible solució per desencallar les obres
A començament d’abril el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal (PSC), va afirmar que les obres de l’N-II entre Maçanet i Caldes es “desencallarien els propers mesos”. “En pocs mesos viurem una acceleració de les obres de l’N-II i podrem dir que hem superat els problemes”, va afegir. Nadal es va mostrar partidari que el finançament dels trams adjudicats anés a càrrec de la disposició addicional tercera de l’Estatut, però per a la resta va apuntar que caldria buscar fórmules mixtes amb la participació de capital privat. El conseller va anunciar l’adjudicació del desdoblament de l’N-II al seu pas per Girona –tram comú amb l’AP-7– a Dragados-Copisa (de Fornells a Sarrià) i a Comsa (de Sarrià a Vilademuls) per un cost global de 90 MEUR. Les obres tenien un període d’execució de 21 mesos i s’afegien a les dels trams Maçanet-Fornells i Vilademuls-la Jonquera, ja en curs.

El 22 d’abril el ministre de Foment va anunciar al Congrés que ja comptava amb el vistiplau de les entitats bancàries per finançar els trams de l’N-II entre Tordera i Caldes. El projecte s’inclouria en un Pla extraordinari d’infraestructures de l’Estat, amb un pressupost de 17.000 MEUR de finançament mixt. Respecte dels trams del nord de Girona –entre Orriols i la Jonquera–, José Blanco va explicar que en molts punts els veïns havien demanat canviar el traçat i que això suposaria refer els projectes i fer noves declaracions d’impacte ambiental.

L’endemà, els grups del PSOE i CiU del Congrés dels Diputats van pactar una moció en la qual s’explicitava que el desdoblament del tram selvatà de l’N-II es posaria a licitació el segon semestre de 2010 en el marc del pla anunciat pel MIFO. Si es complissin els terminis previstos, l’obra es podria inaugurar el 2014 segons l’acord assolit pels dos grups. El text també apuntava la possibilitat d’adjudicar els tres trams a una sola empresa i finançar les obres amb el mètode del peatge a l’ombra. També s’incloïa instar el Govern de l’estat a “impulsar les actuacions en tramitació a la resta de trams entre Girona i la frontera francesa” que no formarien part del pla.

L’anunci va aixecar reaccions dels alcaldes afectats, que van anar de l’escepticisme a la satisfacció. El batlle de Caldes de Malavella, Joan Colomer (Plataforma Independent per Caldes, PIC), va afirmar que “fins que no ho veiés no s’ho creuria”, mentre que l’alcalde de Sils, Martí Nogué (Independents de Sils-Progrés Municipal, IdS-PM), va assenyalar que volia pensar que aquesta vegada “seria la bona”. Finalment, l’alcalde de Maçanet, Alfons Soms (PSC), demanava que després del primer pas “no es trigués a fer el segon”.

El conseller Nadal va rebaixar la importància de l’acord entre PSOE i CiU –que va comptar amb el suport unànime dels 345 diputats al Congrés– i va explicar que “feia mesos” que el MIFO i el DPTOP havien pactat la solució per desencallar les obres. “A part de mocions, res del que s’acordi no és nou perquè tot estava parlat i acordat amb el Govern de Catalunya i els diputats socialistes gironins”, va afirmar amb contundència.

Malgrat els anuncis de Foment, la desconfiança i la indignació entre els usuaris de la via continuava. En aquest sentit el 15 de maig es va convocar el cinquè tall de la carretera per protestar contra l’aturada de les obres. Amb el lema “Prou”, una cinquantena de veïns dels pobles més propers als trams afectats es van concentrar a la cruïlla de Caldes. El portaveu de la mobilització popular, Xavier Tresserras, va explicar que “estaven farts de promeses de l’Estat i de terminis incomplets” i que els estaven “prenent el pèl”. Tampoc des de CiU es volia donar carta blanca a Foment, i representants del partit a nivell gironí i de dotze ajuntaments de la demarcació van constituir una comissió per vetllar que l’Estat complís els compromisos assumits.

S’atura el tram entre Maçanet i Orriols
A final de maig el ministre de Foment, José Blanco, va anunciar una retallada en les infraestructures de 6.400 MEUR que suposava una demora general d’un any en tots els projectes excepte els inclosos en el Pla extraordinari d’infraestructures. El diputat del PSC al Congrés, Àlex Sáez, va assegurar que l’N-II es mantenia en aquest Pla i que, per tant, es podria licitar de nou al llarg del segon semestre del 2010.

Finalment, el 22 de juliol el MIFO va anunciar els primers detalls de la retallada en infraestructures que va incloure la rescissió del contracte de l’N-II entre Medinyà i Orriols. D’aquesta manera s’aturava l’únic tram que estava oficialment en obres –tot i que només s’hi havien fet els treballs previs–. A més, s’anunciava que 32 projectes del conjunt del Principat s’endarrerien entre un i quatre anys –tot i que no es va fer pública la llista–. Tot plegat provocava que no hi hagués cap previsió sobre els trams entre Medinyà i la Jonquera que el mateix ministre Blanco havia admès que caldria formular-los de nou.

A final de novembre el conseller Nadal confiava que a principi de 2011 es licitessin les obres dels trams entre Caldes i Maçanet i el 2012 entre Maçanet i Tordera. Pel que fa al tram Medinyà-Orriols proposava que es creés un “lobby gironí” per reclamar-ne el desdoblament.
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati