Divendres 26 de Maig de 2017
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
MILLORA URBANA DE VALLCARCA (BARCELONA)
Marc Sogues
Espai proper al viaducte de Vallcarca després dels enderrocaments de 2010 Foto: Marc Sogues
Actualitzat a 31/12/2010

Al maig comencen les obres de millora de l’avinguda de Vallcarca en el tram entre el carrer Farigola i el carrer Maignon. Durant el 2010 s’adjudica la construcció de quatre nous blocs de pisos per als afectats per les expropiacions al tram central de l’avinguda, prop del viaducte.


Antecedents 2008

Vallcarca és un barri de Barcelona que forma part del districte de Gràcia. Situat entre el turó del Putget i el del Coll, té en l’avinguda de Vallcarca i la seva continuació –el carrer Esteve Terradas– el seu principal eix vertebrador, que s’estén entre la PLAÇA DE LESSEPS  i la d’Alfonso Comín. El Pla general metropolità (PGM) de 1976 preveia la reforma del barri, però no va ser fins a l’any 2002 que es va aprovar una modificació d’aquest mateix pla i que es va començar a executar. La modificació preveia convertir l’avinguda en un gran passeig amb habitatges nous, serveis públics i zones verdes. Això suposava eixamplar la via en el tram entre Lesseps i el viaducte de Vallcarca, per la qual cosa, entre els anys 2002 i 2008, l’Ajuntament va haver de fer front a diversos contenciosos per l’expropiació de les finques afectades. Per tal de concretar la reforma urbanística, a final de 2008 el consistori va aprovar el Pla de millora urbana per a l’ajust viari i l’ordenació entre el viaducte i l’avinguda de Vallcarca i el carrer de Gustavo Bécquer. Aquest pla preveia la construcció d’un nou carrer per unir l’avinguda amb la plaça Mons i la de quatre nous blocs d’habitatges per als afectats urbanístics. En total, es construirien 167 habitatges, 83 dels quals protegits.

Enderrocs, nous habitatges i millores urbanístiques a Vallcarca
Durant la segona meitat del 2009 es van iniciar els enderrocs previstos a la zona situada entre l’avinguda de Vallcarca, el viaducte de Vallcarca i el carrer de Bécquer. En total, els treballs van afectar una trentena de parcel•les i van suposar el desallotjament de quatre finques ocupades. Una part dels afectats van ser reallotjats al llarg de l’any en un bloc de 42 pisos construït pel Patronat Municipal de l’Habitatge de Barcelona, situat al costat Llobregat de l’avinguda, entre aquesta via i la República Argentina, a tocar del viaducte.

El març de 2010, el Patronat va convocar un concurs per redactar els projectes de dues promocions per als afectats urbanístics: la primera, de 75 habitatges, que es va resoldre a mitjan agost a favor de l’equip d’arquitectes Espinet-Ubach, constava de tres blocs de quatre plantes amb aparcament, amb una superfície construïda de 8.700 m2 i zones verdes entre els edificis. Aquests habitatges es construirien a la zona on s’havien produït els enderrocs i els blocs se situarien disposats en perpendicular a l’avinguda. La segona promoció, que consistia en un edifici de 16 habitatges situat al triangle delimitat pels carrers Cambrils, Farigola i l’avinguda Vallcarca, es va adjudicar a final d’any.
Edifici de reallotjament a l'Avinguda Vallcarca Foto: marc Sogues
D’altra banda, a mitjan maig de 2010 van començar les obres de millora de l’avinguda de Vallcarca, al tram entre el carrer de la Farigola i el carrer de Maignon. Aquestes obres suposaven l‘eixamplament de la vorera fins a 5,50 m, una operació amb la qual l’Ajuntament volia guanyar espai arbrat per a vianants, implantar el servei de recollida pneumàtica d‘escombraries, renovar el paviment i millorar les connexions de gas, telèfon i electricitat. Per donar servei a la càrrega i descàrrega, i atès que l’eixamplament de les voreres suposava la pèrdua d‘un carril d‘aparcament, es preveia habilitar nous punts d‘aparcament al carrer de la Farigola i al costat Llobregat de l’avinguda. El cost d’aquestes obres era de poc més de 4 MEUR i es preveia que estarien acabades el juny de 2011.

Pel que fa a l’espai per als cotxes, l’avinguda mantenia el doble sentit de circulació, amb dos carrils de pujada i dos de baixada i es construïen dos aparcaments subterranis, un al Refugi d‘Obreres (una fundació canònica de l’Arquebisbat de Barcelona situada a la República Argentina 16) i un altre a la zona enjardinada del carrer d‘Esteve Terrades.

Es preveia que els quatre blocs del tram central de l’avinguda estarien acabats entre el 2011 i el 2012, moment en el qual es procediria a l’expropiació de les finques afectades del costat Llobregat, a la part baixa de l’avinguda, a tocar de la plaça de Lesseps. Entre aquestes finques hi havia l’històric meublé La Casita Blanca. Un cop fetes les expropiacions i l’enderroc, començaria la conversió del tram entre Lesseps i el carrer d‘Agramunt en passeig enjardinat. Els afectats serien allotjats en nous blocs de pisos construïts també al tram inferior de l’avinguda. L’Ajuntament preveia que les obres d’aquests nous habitatges començarien durant el primer semestre de 2011 i que estarien acabades a mitjan 2013.

Més informació
www.btvnoticies.cat/2010/06/23/la-transformacio-de-vallcarca-omple-el-barri-denderrocs/
www.graciatelevisio.cat/node/1015
www.graciatelevisio.cat/node/1045
w3.bcn.es/XMLServeis/XMLHomeLinkPl/0,4022,290652219_290855737_1,00.html
www.pmhb.cat/

avvbarri-coll.blogspot.com
w3.bcn.es/fitxers/gracia/lleibarrisgracia.688.pdf
il.youtube.com/watch?v=FhvGeImAGdQ&feature=related
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiIndependènciaCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati
Barcelonès
Fotogaleria relacionada