Un projecte conjunt per al barri
Les obres de millora de la ronda del Guinardó formen part d’un conjunt més ambiciós d’actuacions sobre tot el barri que tenen per objectiu transformar-lo en conjunt i, en concret, remodelar-ne l’avinguda Mare de Déu de Montserrat i el Parc de les Aigües, i també construir-hi nous equipaments i habitatge públic.
L’enderroc del viaducte del Guinardó que connectarà el Parc de les Aigües amb l’avinguda de Pi i Maragall permetrà crear un corredor des del Guinardó fins al mar, unint el passeig de Sant Joan, el Parc de la Ciutadella i finalment les platges.
La remodelació de l’avinguda Mare de Déu de Montserrat, que ja s’ha iniciat, vol fer d’aquest carrer una de les principals artèries del teixit social i comercial del Guinardó. Amb la remodelació, s’amplien les voreres i s’elimina un carril de circulació de la calçada, guanyant espai per al vianant. La intervenció inclou la substitució de l’enllumenat públic, nou mobiliari urbà, nous semàfors i senyalització i canvis en la jardineria amb la plantació de 186 nous arbres.
Tant les obres de la ronda del Guinardó com de l’avinguda es conjuguen amb les que han de portar la
LÍNIA 9 DEL METRO al barri, que s’inicien a la plaça Sanllehy.
Pel que fa als equipaments, l’enderrocament ja executat del mercat del Guinardó, que ha estat situat de nou en un envelat provisional, suposa l’obertura de nous equipaments, l’aparició d’espais lliures i la construcció d’habitatge de protecció oficial. Els nous equipaments, que es desenvoluparan durant els propers anys, seran a part del mercat mateix, un centre d’assistència primària, una residència per a la tercera edat, un centre de dia, una escola bressol i un local per a espais cívics. Així mateix, els nous espais lliures seran la plaça del Mercat, el nou parc urbà Teodor Llorente i un jardí públic a l’àrea situada entre el mercat i el centre de dia.
La demolició del viaducte i l’inici de la recuperació
El 23 de febrer de 2009 es van iniciar les tasques d’enderroc del viaducte de la banda de muntanya. Les obres, encarregades a l’empresa BIMSA, es van desenvolupar en dues fases. La primera, amb un cost previst de 3,3 MEUR i amb una duració de sis mesos, corresponia a l’enderroc del tram de 700 m de viaducte de sis metres i mig d’alçada situat entre els carrers Sardenya i Cartagena, mitjançant una tecnologia punta de fil de diamant per tallar l’estructura i minimitzar les molèsties als veïns. Les obres es van acabar el setembre de 2009.
Just després de l’acabament de la primera fase es va iniciar la segona, amb una previsió de 18 mesos de duració i 9,2 MEUR de cost, corresponent a la remodelació i reurbanització de l’entorn del carrer Pi i Maragall i l’adequació dels accessos al túnel de la Rovira per la seva boca sud mitjançant una rotonda de forma el•líptica.
El projecte d’urbanització final planteja el condicionament de les voreres, una nova ronda amb dos carrils per banda i un passeig central arbrat que incorpora el carril bici.