Dissabte 20 de Juliol de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
MILLORA URBANA DE LA PLAÇA DE LA REFORMA (MANRESA)
Josep Ramon Mòdol
Obres de reforma de la plaça amb la Seu al fons Foto: Moisès Jordi
El projecte de millora urbana de la plaça de la Reforma preveu la construcció d’un aparcament soterrani de 350 places sota una plaça que facilita l’accés al barri antic i a la Seu a partir d’un recorregut esglaonat i un ascensor. El projecte, aprovat el 2005, acumula més de tres anys de retard sobre el termini previst. Les obres estan aturades per causa de la remodelació que hi ha pendent de fer de l’ascensor i del darrer tram d’accés a la Seu, que tapen el monument.

La plaça de la Reforma de Manresa, situada a la riba nord del riu Cardener i a tocar del turó del puig Cardener, elevació on es troba la col•legiata basílica de Santa Maria (més coneguda com la Seu), és la principal porta d’entrada al nucli antic de la ciutat, i connecta amb l’estació del ferrocarril de Rodalies situada a l’altra riba del riu a través del pont de la Reforma.

El ple de l’Ajuntament de Manresa va acordar el 20 d’octubre de 2003 adjudicar el contracte de concessió administrativa per a la transformació de la plaça de la Reforma a l’empresa Estacionamientos y Servicios S.A. (EYSSA), filial de Fomento de Construcciones y Contratas (FCC). El contracte de concessió incloïa la construcció i explotació per un període de cinquanta anys d’un aparcament soterrani d’unes 350 places, la reurbanització del conjunt de la plaça i dels accessos al turó de la Seu, l’explotació d’un local destinat a restaurant-cafeteria i la gestió del servei d’aparcament en zona blava i del servei de grua per a la retirada i dipòsit de vehicles en el conjunt de la ciutat, ambdós per a quinze anys.

El consistori, en data de 21 de març de 2005, va aprovar inicialment i per unanimitat el projecte de construcció de l’aparcament i condicionament de la plaça de la Reforma i els accessos a la Seu presentat per EYSSA, i pressupostat en uns 9,6 MEUR. El projecte va ser aprovat definitivament i també per unanimitat el 17 de maig de 2005.

Les obres es van iniciar l’agost de 2005, seguint el projecte elaborat per l’arquitecte Josep Fuses, l’enginyer Alfonso Arenas i el Servei de Projectes Urbans de l’Ajuntament, i es preveia un termini d’execució de divuit mesos.

El projecte
El projecte de transformació de la plaça de la Reforma s’emmarcava en la renovació de la façana sud de Manresa, que es completava amb altres projectes, com l'enderroc de diverses edificacions del Puigcardener, la construcció del nou edifici dels jutjats, l'ampliació dels carrers d'Arbonés i dels Llops, la rotonda de Sant Marc i la substitució d'un tram del passeig del Riu per un nou vial que donarà accés al pont de la Renfe, a més de la reforma ja executada del camí dels Corrals. La transformació urbana tenia com a principal objectiu potenciar el sistema d’espais públics, i tocar edificis tan representatius com la Seu o la cova de Sant Ignasi.

Els criteris per a l’ordenació general del sector eren potenciar el sistema de bancals de pedra existent per convertir-lo en un recorregut de vianants complementari als petits parcs de la vora del riu; millorar l’accés de vianants des de l’estació del tren cap al centre històric a través del pont de la Reforma, i adequar la plaça de la Reforma per afavorir la circulació en direcció al carrer Alfons XII; millorar l’accés rodat des del passeig del Riu cap a la plaça i l’aparcament subterrani projectat; i relacionar els recorreguts de vianants de la Seu i la Cova, integrant aquests dos edificis en un mateix parc.

L’aparcament se situava sota la plaça projectada en cinc nivells: tres plantes completes soterrades i dues semiplantes que aprofitaen el desnivell superior de la plaça. L’accés se situava a mig nivell del passeig del Riu, per sobre de la cota d’inundabilitat. L’aparcament tenia associat un espai destinat a dipòsit dels vehicles retirats pel servei de grua municipal (a càrrec també d’EYSSA), i diversos espais situats sota les plataformes de la plaça, com un bar cafeteria i un espai destinat a futur equipament municipal.
Obres de reforma de la plaça Foto: Moisès Jordi
Les obres es retarden
Tot i que s’esperava que les obres estiguessin enllestides el febrer de 2007, els retards es van anar acumulant, sobretot per la dificultat generada per la duresa del terreny. El novembre de 2008 EYSSA va posar en funcionament l’aparcament sense haver acabat els treballs d’urbanització de la plaça, adduint que el pressupost pactat ja s’havia gastat en les obres fetes fins al moment, mentre demanava compensacions pel sobrecost.

Amb les obres ja aturades, les tensions entre EYSSA i l’Ajuntament van provocar que a principi de 2009 aquest valorés fins i tot una possible rescissió de la concessió. El maig de 2009 l’Ajuntament va aprovar, per petició de l’oposició, la creació d’una comissió d’investigació de les obres. El consistori va explicar que el cost s’havia incrementat fins als 14 MEUR per l’increment de preus dels materials; per les modificacions fetes al projecte original, com ara la rebaixa de la cota d’accés a l’aparcament o la redifinició de la plaça i els accessos a la Seu; i per la realització d’obres no incloses inicialment, com l’adequació dels carrers o l’actuació al refugi on es preveia ubicar un equipament municipal. Les obres es van reiniciar al juny, un cop el consistori va assumir el sobrecost de l’obra.

Les obres es van haver d’aturar encara uns deu dies a mitjan desembre per realitzar les tasques de documentació arqueològica d’unes restes de la muralla medieval trobades a la plaça. Tot i que la plaça anava prenent forma, a començament de 2010 les obres continuaven incomplint els successius terminis de finalització i ja acumulaven tres anys de retard.

Un nou entrebanc
La construcció d’una caixa d’ascensor més gran i més centrada en la plaça respecte del projecte original va provocar que a final de febrer de 2010 es comencessin a sentir veus crítiques perquè el conjunt impedia la visió de bona part de la façana oest de la Seu.

Immediatament, l’Associació d’Amics de la Seu de Manresa i la Comissió de Defensa del Patrimoni van elaborar un manifest en què demanaven a l’Ajuntament que les obres s’acabessin amb celeritat i que s’eliminés la part exterior de la caixa de l’ascensor i el mur que l’emmarcava, que ocultaven el monument.

El president del grup municipal de Convergència i Unió (CiU) a Manresa, Alexis Serra, va donar suport al manifest, afirmant que el problema venia de la modificació feta al projecte per tal que l’ascensor pugés fins al nivell de la Seu, en lloc de quedar-se un nivell per sota. Els altres partits de l’oposició, Partit Popular (PP) i Candidatura d’Unitat Popular (CUP), a més d’Iniciativa per Catalunya-Verds (ICV), que formava part del govern municipal, van mostrar el seu malestar amb el desenvolupament del projecte.

A principi de març, l’alcalde, Josep Camprubí, del Partit dels Socialistes de Catalunya (PSC), va afirmar que havia ordenat l’aturada de les obres en el tram de mur que tapava l’entrada a la Seu per tal de revisar el projecte de construcció en aquest punt.

El 3 de març de 2010 l’Ajuntament de Manresa es va comprometre a constituir un equip de treball conjuntament amb l’Associació Amics de la Seu i amb la participació de la Direcció General de Patrimoni de la Generalitat, per consensuar una solució per al mur que ocultava el monument.

A mitjan mes d’abril de 2010 es van conèixer les conclusions de la comissió d’investigació de les obres instaurada l’any anterior, que tenien tres línies bàsiques d’argumentació: es considerava que la concessió per executar el projecte havia d’haver valorat més acuradament els costos; s’havia trobat a faltar un seguiment més exhaustiu de l’execució de l’obra; i es considerava que els retards havien estat excessius i havien comportat molèsties al ciutadà i una mala imatge de l’actuació.

El 29 d’abril el consistori va presentar una nova proposta per a la plaça que incorporava les demandes dels Amics de la Seu, ja que rebaixava el mur que tapava el monument, situava l’ascensor un nivell per sota de l’entrada a l’elevador i incorporava a partir d’aquest punt una rampa d’accés per a persones amb mobilitat reduïda. La proposta fou analitzada per totes les parts i s’estava pendent d’una proposta definitiva que s’havia d’aprovar a final de maig.

El 10 de maig de 2010 es va dur a terme, a petició del grups de l’oposició, un ple extraordinari de l’Ajuntament de Manresa per tal de discutir els dictàmens sobre les obres de la plaça de la Reforma sorgits dels treballs de la comissió d’investigació. L’alcalde, Josep Camprubí, va assegurar que quan s’acabessin les obres es posaria una multa important a l'empresa concessionària pels nombrosos incompliments de contracte.

La finalització de les obres restava pendent de l’aprovació del projecte definitiu pel que fa a la part superior de la plaça.

Més informació
fuses-viader.com/obres/parcs/manresa/index.html
www.ajmanresa.cat
www.seudemanresa.cat
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéame