Dimecres 19 de Desembre de 2018
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
AUTOVIA C-15 EIX DIAGONAL
Alfons Recio
Autovia C-15 eix Diagonal 2010 Mapa: Montse Ferrés
Actualitzat a 31/12/2010

A començament de l’any 2010 s’inicien les obres a tots els trams de l’eix Diagonal, després que a mitjan any 2009 s’ajustés un segment de 2,7 km de la variant de Vilafranca del Penedès, com a conseqüència de la complexitat que representava travessar el Ferrocarril d’Alta Velocitat segons el traçat inicialment previst.


Antecedents 2006, 2007, 2008

Les carreteres C-15, entre Vilanova i la Geltrú, Vilafranca del Penedès i Igualada, més el tram de la C-37 entre Igualada i Manresa es coneixen conjuntament com l’eix Diagonal. Aquest té la funció d’unir la costa del Garraf amb la Catalunya interior i de vertebrar, alhora, les ciutats esmentades entre elles. Històricament, els respectius alcaldes havien reclamat disposar d’una carretera ràpida que millorés les preexistents, les quals només permetien circular a uns 50 km/h de mitjana atès uns traçats altament sinuosos i sense vorals.

D’aquesta manera, la Generalitat de Catalunya va projectar la construcció d’aquest eix com a carretera segregada d’un carril per circulació, i l’any 2003 va posar en servei un tram de la C-15 entre Igualada i Puigdàlber. L’any 2005 es va estrenar el tram de la C-37 entre Castellfollit del Boix i Sant Salvador de Guardiola. En conjunt, s’havien construït 32 dels 67 km de l’eix.

Pel que fa a la resta de l’eix Diagonal, l’any 2006 el Departament de Política Territorial i Obres Publiques (DPTOP) va sotmetre a informació pública l’estudi de viabilitat per millorar i condicionar les carreteres C-15 i C-37. En aquest estudi, es recollia que entre Vilanova i la Geltrú i Vilafranca del Penedès, la C-15 es desdoblaria en una autovia de dos carrils per sentit, en ser el tram que previsiblement recolliria més trànsit, i alhora es perfilava el sistema conegut com “peatge a l’ombra” com el sistema de finançament de la via.

El projecte recollia algunes solucions que van despertar el rebuig d’alguns dels veïns i entitats. A l’extrem sud de l’eix, la polèmica se centrava en el túnel que calia construir sota el turó de Montgròs entre Canyelles i Sant Pere de Ribes, mentre que per l’extrem nord, hi havia dubtes sobre el traçat que se seguiria a l’alçada del nucli de Salelles (municipi de Sant Salvador de Guardiola), abans de l’enllaç amb l’eix Transversal.

Per a aquests dos punts, PTOP va proposar diversos ajustos i versions per poder arribar a un acord amb tots els ajuntaments implicats, per bé que alguns veïns i entitats mai no van arribar a assumir plenament l’opció triada. Així, els darrers dies del 2009 el DPTOP va sotmetre a informació pública la relació de béns i drets afectats per l’execució de les obres de l’avantprojecte de construcció i explotació i projecte de traçat, millora general, condicionament de les carreteres C-15 i C-37, entre Vilanova i la Geltrú, Vilafranca del Penedès, Igualada i Manresa, per la qual cosa es va obrir un període de quinze dies per presentar-hi al•legacions.

Finalment, a principi de l’any 2009, es va adjudicar definitivament la construcció i gestió de la infraestructura, per un import de 420,8 MEUR, a l’agrupació d’empreses Iridium Concesiones de Infraestructuras, S.A. i CAT Desenvolupament de Concessions Catalanes, SL.

Calendari d’obres
Amb l’obra adjudicada, el maig de 2009 el DPTOP va publicar l’acord d’ocupació urgent dels béns afectats per l’expropiació de l’avantprojecte de construcció de l’eix Diagonal, i alhora va anunciar el calendari de l’execució de les obres, que es va dividir en quatre trams.

Per al segon semestre del 2009 es preveia l’inici de les obres entre Igualada i Castellfollit del Boix, tram que inclou dos túnels i quatre viaductes (un de 163 m a Castellolí), i també el del tram entre Vilanova i la Geltrú i Vilafranca del Penedès, incloent-hi la variant per aquesta darrera localitat.

Pel que fa a la resta, es preveia que la nova C-37 entre Sant Salvador de Guardiola i l’eix Transversal s’iniciaria a partir del primer semestre de 2010. Segons el DPTOP, les obres globals de l’eix s’anirien acabant entre el segon semestre de 2011 i el 2012.
La C-15 a Puigdàlber (Alt Penedès) Foto: Moisès Jordi
El reajustament de la variant a Vilafranca del Penedès
Però la fase de redacció del projecte constructiu del tram de la variant de Vilafranca del Penedès va viure força incidències i problemàtiques com a conseqüència de la complexitat que significava que la nova carretera travessés diversos serveis, entre els quals, les vies del Ferrocarril d’Alta Velocitat (FAV) i la línia elèctrica d’alta tensió que l’alimenta energèticament la zona.

Per aquesta raó, el DPTOP va impulsar la redacció de la modificació del traçat per a aquella zona coneguda amb el nom de zona AVE,, de manera que, l’agost de 2009, la Direcció General de Carreteres va presentar al Departament de Medi Ambient i Habitatge (DMAH) el nou projecte de traçat per al tram de l’eix Diagonal corresponent a la variant de Vilafranca del Penedès, acompanyat del corresponent estudi d’impacte ambiental.

Segons la nova proposta, la via es traslladava uns 400-500 m cap al nord, concretament un segment de 2,7 km de la variant, al llarg de Vilafranca del Penedès i fins al terme municipal de la Granada. Amb aquesta modificació, s’allunyava la C-15 uns centenars de metres d’unes torres d’alta tensió. El nou traç partia del pas inferior per sota l’AP-7, però girant cap al nord en direcció a la Granada. Per mitjà d’un pont, el nou traç supera el FAV i tot seguit es troba amb la C-243, on s’hi fa una rotonda. Seguidament, es produiria l’enllaç amb la C-15 provinent des d’Igualada.

Tanmateix, el DPTOP va sotmetre el projecte a informació pública el dia 7 d’agost de 2009, i es va iniciar un període de trenta dies per presentar-hi al•legacions, al qual van respondre la Direcció General de Xarxes i Infraestructures de Telecomunicacions, la Direcció General d’Urbanisme, l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA), la Direcció General del Transport Terrestre, la Direcció General de Patrimoni Cultural, ADIF, els ajuntaments d’Òlèrdola, de la Granada i Vilafranca del Penedès, a part d’alguna al•legació de ciutadans particulars.

La ponència ambiental, en la sessió del 3 de novembre de 2009, va aprovar la formulació de la declaració d’impacte ambiental de l’obra amb caràcter favorable, i aquesta es va publicar al DOGC el 7 de desembre del mateix any.

Concrecions en el tram entre Vilanova i la Geltrú i Canyelles
Per altra banda, pel que fa a un dels segments de l’eix Diagonal que més polèmica havia provocat, el juny de 2009 el DPTOP va aprovar l’Estudi informatiu del tram de Canyelles a Vilanova i la Geltrú, que concretava més detalladament el traçat que ja s’havia aprovat amb l’Avantprojecte de construcció i explotació i projecte de traçat de l’eix Diagonal, del maig de 2008, i que finalment era acceptat tant per PTPOP com pels ajuntaments de Canyelles i Sant Pere de Ribes.

Sobre aquest Estudi informatiu, l’Ajuntament de Canyelles i algun particular hi van tornar a presentar al•legacions, per bé que no feien referència al traçat en si, que ja s’havia consensuat al llarg del darrer any, sinó que més aviat incidia en aspectes físicament molt concrets, com les alçades de talussos, els nivells de rasants, etc., amb una escala de metres de precisió.
La C-15 a l'alçada del nucli de Canaletes, al límit entre l'Anoia i l'Alt Penedès Foto: Moisès Jordi
Finalment, s’inicien les obres
El febrer de 2010 l’empresa titular de la concessió de les obres i explotació de l’eix Diagonal va començar a treballar en el tram entre Vilafranca i Vilanova i a la variant de Vilafranca fins a Puigdàlber. A l’octubre ja s’havia perforat el túnel de Montgròs.

Pel que fa al tram entre Igualada i Castellfollit del Boix, les obres també es van endegar el mes de març de 2010, amb un cert retard respecte del calendari previst pel DPTOP que va ser conseqüència dels tràmits de les expropiacions, que s’havien d’enllestir cap al novembre de 2009 i es van allargar algunes setmanes més. Per altra banda, entre Sant Salvador de Guardiola i l’enllaç amb la C-25, les obres es van iniciar l’abril.

Segons el conseller Joaquim Nadal els trams es posarien en servei esglaonadament entre finals de 2011 i el primer semestre de 2012. En total la inversió prevista era de 368,4 MEUR.

Més informació
www.canyelles.org
www.gencat.cat/ptop
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiIndependènciaCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati
Alt Penedès, Anoia, Bages, Garraf