Dijous 6 d ' Octubre de 2022
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
TRANSFORMACIÓ URBANA DEL CARRER BARCELONA (GIRONA)
Arnau Urgell
Vista general del carrer Barcelona Foto: Moisès Jordi
Actualitzat a 31/12/2009

El desembre de 2009 24 empreses presenten els seus projectes per redactar el Pla de millora urbana (PMU) del sector de la carretera de Barcelona, a l’entrada sud de Girona. El projecte afecta un sector de 55.000 m2 ocupats actualment per naus industrials. S’hi projecta la construcció de 700-800 pisos, serveis comercials i un establiment hoteler. L’Ajuntament de Girona confia a finalitzar els tràmits urbanístics després de l’estiu de 2010, pas previ a la demolició de les naus. L’empresa promotora, que havia adquirit les naus l’any 2005, espera tenir a punt els primers pisos el 2012 coincidint amb l’arribada del Ferrocarril d’Alta Velocitat.


La carretera de Barcelona, l’antiga N-II avui convertida en un carrer, és la principal artèria d’accés a la ciutat de Girona pel sud. En el tram situat entre el centre comercial Decathlon i l’hotel Melià –a partir del qual el sòl ja és residencial- hi ha una vintena de naus ocupades majoritàriament per indústries, tallers i negocis com ara concessionaris de cotxes. Es tracta d’una peça d’uns 55.000 m2 per la qual el Pla general d’ordenació urbana (PGOU) de Girona, aprovat el 2002, preveu la redacció d’un pla de millora urbana (PMU), el que fa el número tretze. El juny de 2005 la promotora Desarrollos Inmobiliarios Fluviá SL del Grup Gaudir –amb seu a Barcelona però amb propietaris de Burgos– va anunciar la compra del 80% de les naus. La immobiliària i els propietaris van signar un conveni en el qual es comprometien a abandonar les instal•lacions com a màxim el gener de 2010. Després de la redacció del PMU es podrien enderrocar les edificacions i iniciar el procés per reurbanitzar la zona. El pla de millora urbana preveu un sostre edificable d’uns 100.000 m2 i la construcció de 700 a 800 pisos. Els promotors també s’hauran de fer càrrec de la reurbanització de l’espai que quedi per sobre de la via del Ferrocarril d’Alta Velocitat (FAV) situat a l’extrem oest del sector.

Els terminis es compleixen
El juny de 2009 dos dels propietaris de les naus del carrer Barcelona no havien venut les seves finques als promotors. Es tractava de la nau on hi havia l’empresa Emicsa –que estava de lloguer–, així com la que havia ocupat els darrers mesos el Grup Almansa. En el primer cas, a més, la família propietària hi tenia la seva llar i, en conseqüència, no tenia cap intenció de vendre. La voluntat del Grup Gaudir havia estat de comprar en bloc totes les finques, però no ho havia aconseguit. També havia quedat fora de l’operació una botiga d’accessoris de cotxes d’Hipercor i uns terrenys dels Mossos d’Esquadra.

Malgrat aquests entrebancs, l’octubre de 2009 l’Ajuntament de Girona va fer públic un primer calendari per tirar endavant la reurbanització del sector. El tinent d’alcalde d’Urbanisme, Joan Pluma (Partit dels Socialistes de Catalunya, PSC), va confirmar que el consistori treballava per tenir tots els tràmits urbanístics a punt per permetre iniciar la transformació a mitjan 2010. Mentrestant, les empreses abandonaven progressivament les naus per tal de complir el termini pactat, ja que si no ho feien abans del mes de gener haurien de pagar una indemnització a la promotora. 
Establiment traslldat a causa del projecte Foto: Moisès Jordi
Per la seva banda, el Grup Gaudir reafirmava la seva voluntat de tirar endavant el projecte malgrat la crisi econòmica que afectava especialment el sector de la construcció. La intenció de l’empresa era finalitzar els primers pisos l’any 2012 per tal de coincidir amb l’arribada del FAV a la ciutat. L’Ajuntament també començava a planificar els equipaments necessaris entre els quals una nova escola. I és que el nou barri de la carretera de Barcelona podria acollir uns nous 2.000 veïns que s’afegirien a les futures àrees residencials estratègiques de l’Avellaneda (522 pisos) i el Mas Marroc (388 pisos) que es construirien en zones properes.

Cinc projectes per redactar el Pla de millora urbana
El novembre de 2009 l’Ajuntament de Girona va aprovar el plec de clàusules per redactar el Pla de millora urbana del sector. La superfície de l’àmbit és de 55.506 m2, dels quals un 60% està reservat a usos residencials i terciaris. A més de comerç i oficines, el PMU permetia la instal•lació d’un establiment hoteler –hotel, aparthotel o motel–. La resta de la peça està destinada a reserves de sòl públic: vialitat, zones verdes i equipaments.

El plec de clàusules preveia que es poguessin desenvolupar entre cinc i set propostes per tal que un jurat valorés la més adequada. Es repetia el procés seguit en el desenvolupament de la zona de les Casernes, també situat a la carretera de Barcelona però en una posició més cèntrica. Al cap de quinze dies fins a 24 empreses havien presentat la seva proposta per dissenyar una reurbanització que el consistori volia que fos “singular”. Segons va transcendir, algunes de les propostes apostaven perquè els carrers del sector fossin subterranis i perquè en superfície es creés una xarxa de rambles de vianants. Tot plegat es va esdevenir la setmana que es va produir el darrer trasllat de les empreses que havien venut les seves naus..

Més informació
www.girona.cat/urbanisme
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiIndependènciaCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati
Gironès