Dijous 14 de Novembre de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
SERVEI DE BICICLETA PÚBLICA A GIRONA
Núria Terradas

Actualitzat a 31/12/2009

El 25 de setembre entra en funcionament a la ciutat de Girona el nou servei de bicicleta pública, anomenat Girocleta. El servei s’inicia amb 160 vehicles i 200 aparcaments distribuïts en 8 estacions, al nucli de la ciutat, amb l’objectiu d’apropar al ciutadà un servei sostenible per moure’s de manera ràpida. L’Ajuntament acompanya el projecte amb una campanya de sensibilització adreçada als usuaris. El nou servei rep alhora la felicitació i també les crítiques de diverses entitats, que es mostren en desacord amb alguns aspectes de la implantació.

L’Ajuntament de Girona va estrenar, el 25 de setembre, un nou servei de transport públic en bicicleta, anomenat Girocleta, per votació popular. Va prendre exemple del BICING, implantat a Barcelona el 2007, però agafant com a model els sistemes establers en ciutats més petites com Sant Sebastià o Lió, amb poques estacions i més bicicletes. Es tracta d’un servei adreçat a gironins i ciutadans de les poblacions veïnes que necessiten moure’s per la ciutat de manera ràpida i per poca estona, excloent-hi l’ús turístic i de lleure.

El servei va entrar en funcionament amb 175 abonats, 160 bicicletes i 200 aparcaments repartits en 8 estacions (centre cívic Pla de Palau, avinguda Ramon Folch, plaça de Catalunya, Renfe estació d’autobusos, pont del Dimoni, Emili Grahit amb Migdia, plaça Pere Calders i centre cívic del Ter, a Taialà). La ubicació de les estacions es va triar amb criteris de mobilitat per tal de facilitar la intermodalitat, de manera que se’n van situar alguna a les parades d’autobús i tren o als aparcament de vehicle privat, conservant una distància màxima entre elles de 800 a 1.000 m. Segons la regidora de mobilitat, Isabel Salamaña, es planteja com un servei complementari a la resta de transport públic, per bé que no es pretén substituir la bicicleta privada.

La Girocleta funciona 365 dies a l’any, de dilluns a divendres de 6.30 a 22.30 h (posteriorment l’horari s’ha ampliat fins a les 23.30 h) i els caps de setmana de 8 a 23,30 h. El vehicle és una bicicleta de passeig amb rodes grans, canvi de marxes, manillar ergonòmic i cistell, seient regulable a l’alçada personal, llums i protecció a les rodes i cadena, pintada de color groc, verd i vermell, fàcilment identificable.

Prenent nota de l’experiència del Bicing, l’Ajuntament de Girona va preferir adjudicar la fabricació i la gestió a empreses locals, com TNT, de Vilablareix, i Icnita, de Riudellots de la Selva, i la supervisió del sistema. La va atorgar a TMG (Transports Metropolitants de Girona).

El servei té un cost anual de 30 €. La primera mitja hora d’ús és gratuïta i les fraccions següents de 30 minuts tenen un cost de 0,50 €, fins a un màxim de dues hores. Es preveu en un futur possibilitar la tarificació diària, setmanal o mensual.

El cost de la implantació va suposar una inversió de mig milió d’euros, dels quals 197.266 € provenien de la subvenció que l’Ajuntament va rebre de l’ICAEN (Institut Català de l’Energia), quantitat màxima permesa en aquesta línia de subvencions.

Campanya informativa i de sensibilització
Per a la informació i difusió del servei, el consistori va posar a disposició del ciutadà un web mitjançant el qual l’usuari es pot inscriure al servei. Per la seva banda, TMG va obrir a l’estació d’autobusos una oficina d’atenció a l’usuari on, a més a més, poden formalitzar la inscripció els menors de 16 a 18 anys, acompanyats dels seus pares o tutors.

Amb l’objectiu d’aconseguir una mobilitat més segura, l’Ajuntament va emprendre una sèrie d’accions, com la campanya “Pedalem amb civisme”, per a la sensibilització del ciclista, per la qual cosa es van editar 1.500 DVD amb la finalitat de donar a conèixer els articles de l’Ordenança de circulació que fan referència a la bicicleta; la creació de franges de seguretat a la part davantera de tot dels semàfors perquè les bicicletes puguin situar-se davant dels cotxes i arrencar amb més seguretat, i l’ampliació del nombre de carrers amb velocitat limitada a 30 km/h (zones 30).

El consistori optà pel sistema d’ampliació del nombre de zones 30, en detriment de l’ampliació de la xarxa de carrils bici, a causa del predomini dels carrers estrets al nucli urbà. La xarxa existent va ser aprovada el 1998 i disposa d’uns 8 km de carril segregat.

Marc normatiu
L’impuls d’aquest nou servei públic municipal donava compliment a les directrius i accions establertes en alguns instruments de planificació en l’àmbit de la sostenibilitat i la mobilitat.

A escala catalana, cal assenyalar el Pla estratègic de la bicicleta 2008-2012 i el Pla de l’energia de Catalunya 2006-2015 que dissenyen diverses accions per potenciar l’ús d’aquest vehicle en nuclis urbans.

A escala local, l’Agenda 21 i el Pla de mobilitat urbana (PMU) de Girona defineixen estratègies per tal que la bicicleta esdevingui un mitjà de transport amb un índex d’ús elevat i fomentar, així, polítiques per a la mobilitat sostenible.

Suports i desacords
Les polítiques a favor de la bicicleta eren una petició llargament reivindicada pels col•lectius ciclistes de la zona. Per tant, l’anunci de la implantació de la Girocleta va ser ben rebuda, tot i que no va estar exempta de crítiques. CiU (Convergència i Unió) requeria l’allargament de l’horari a la nit, per tal que els viatgers dels darrers trens provinents de Barcelona en poguessin fer ús, i també per cobrir els possibles retards dels trens anteriors. La plataforma cívica Mou-te en bici i la CUP (Candidatura d’Unitat Popular) de Girona van criticar la cobertura territorial, que consideraven deficient i desigual, incidint en la idea que el reduït nombre d’estacions podria dificultar la consolidació del sistema. La CUP lamentava, també, l’externalització del servei al sector privat, en lloc de mantenir-lo en l’àmbit públic, així com la manca d’implicació de Salt i Sarrià de Ter en la iniciativa.

Més informació
www.girocleta.cat
www.girona.cat
www.moutenbici.org
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiIndependènciaCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati
Gironès