Dimecres 23 d ' Octubre de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
SECTOR D'ACTIVITAT ECONÒMICA D'ALMACELLES
Josep Ramon Mòdol

Actualitzat a 31/12/2009

L’octubre de 2009 s’aprova el Pla parcial SUD-14 Mas del Lleó, el primer dels sectors industrials que formen part del Parc Industrial de Suport Aeroportuari d’Almacelles promogut per l’Incasòl, en una aposta decidida per crear nou sòl per a activitat al voltant del futur aeroport de Lleida-Alguaire.

Almacelles és un municipi del Segrià de 6.295 habitants (2008) situat al nord-oest de la ciutat de Lleida i molt pròxim al futur AEROPORT DE LLEIDA-ALGUAIRE. Vil•la il•lustrada, repoblada a final del segle XVIII, disposa d’una trama urbana dissenyada per Josep Mas Dordal, declarada recentment bé cultural d’interès nacional.

Antecedents
Un cop satisfetes les recomanacions de la Comissió Territorial d’Urbanisme de Lleida (CTUL) al POUM D’ALMACELLES, l’Ajuntament d’aquesta localitat va aprovar en ple el 22 de març de 2007 el text refós del document, que fou aprovat definitivament per la CTUL el 7 de juny de 2007.

El Pla d’ordenació municipal (POUM) preveia una gran zona industrial en sòl urbanitzable delimitat (SUD), de 119,38 ha, dividida en quatre sectors, dels quals l’Institut Català del Sòl (Incasòl) en desenvolupava tres, amb una superfície conjunta de 114,15 ha. Aquesta actuació, anomenada Parc Industrial de Suport Aeroportuari (PISA), tenia la voluntat de convertir-se en el referent català en logística aeroportuària i constituïa una de les icones del planejament aprovat, a la vegada que formava part d’una potent aposta de l’Incasòl en sòl per a activitat econòmica en municipis propers al futur aeroport. Els usos previstos al PISA incloïen, a part de l’industrial, el comercial relacionat amb la indústria, emmagatzematge, oficines, serveis, restauració i usos recreatius, entre altres.

El 8 de novembre de 2007 el consistori va aprovar inicialment una modificació puntual del POUM que afectava els sectors industrials promoguts per l'Incasòl amb la finalitat d’ajustar-ne els límits, atès que tenia previst desenvolupar a curt termini el SUD-14.

Les al•legacions fetes per alguns propietaris afectats per la modificació i pel Pla parcial (PP) del SUD-14, així com les recomanacions fetes pels organismes públics afectats, van motivar que l’Incasòl retirés aquest procediment i optés per iniciar una nova tramitació tant de la modificació puntual com del PP del sector.

El 30 d'octubre de 2008, l’Ajuntament va aprovar altre cop de forma inicial la modificació puntual del POUM, i en paral•lel, la del nou PP SUD-14. La nova proposta de modificació tenia com a objecte adaptar l’estructura viària bàsica prevista al projecte d'obres de l'autovia A-22 que estava executant el Ministeri de Foment (MIFO); identificar els terrenys necessaris per executar els sistemes generals comuns d’accés als sectors afectats, així com la connexió del vial d'accés des de l’autovia prevista a l'aeroport; repartir equitativament les càrregues d'urbanització corresponents a l'execució dels sistemes esmentats; incorporar al planejament general d'Almacelles la modificació del traçat ferroviari que preveu el PLA TERRITORIAL PARCIAL DE PONENT-TERRES DE LLEIDA; i adaptar l'articulat de les normes urbanístiques.

Continua la tramitació conjunta de la modificació del POUM i del PP SUD-14
El 26 de març de 2009, el ple municipal va aprovar provisionalment el PP del SUD-14, presentat per l’Incasòl a començament del mateix mes, amb el vots favorables de l’equip de govern de Convergència i Unió (CiU) i l’abstenció dels grups del Partit dels Socialistes de Catalunya (PSC) i d’Iniciativa per Catalunya Verds-Iniciativa per Almacelles (ICV-IPA). En el mateix ple es va aprovar, també, provisionalment la modificació puntual que afectava els sectors de SUD industrial 11, 12, 13 i 14. La superfície global del PISA es va incrementar de 119,34 a 125,11 ha respecte de les disposicions del POUM. Fruit d’aquesta reestructuració, els sectors 11 i 14 van reduir lleugerament la seva superfície (el primer passava de 5,2 a 5 ha, i el segon de 55,2 a 53,8); mentre que el sector 12 (que passava de 31,2 a 32,65 ha) i sobretot el 13 (que pujava de 27,7 a 33,7) van incrementar de dimensions.

A final de juny, la CTUL va demanar informació complementària del projecte de PP a l’Incasòl. Poc després, el 9 de juliol, la CTUL va aprovar definitivament la modificació del POUM.

L’Incasòl va presentar a començament d’octubre de 2009 al consistori el requerit Annex documental del PP, el qual va procedir a ratificar l’aprovació provisional del pla (amb el vot a favor dels set regidors de CiU, l’abstenció dels tres regidors del PSC i el vot contrari dels regidors d’ICV-IPA), i va trametre la documentació a la CTUL per a la seva aprovació definitiva.

S’aprova el Pla parcial SUD-14
La CTUL va aprovar definitivament a final d’octubre el PP industrial SUD-14, també anomenat Mas del Lleó, que suposava tirar endavant les primeres 53,86 ha del PISA. El sector aprovat estava situat al sud-est del nucli urbà, entre la carretera N-240, i el vial que havia de connectar l’autovia A-22 amb l’aeroport, i preveia destinar fins a 29,12 ha a la construcció de naus industrials de promoció privada, en bona part en parcel•les de més de 4.000 m2, mentre que la superfície restant es destinava a sistemes (10,9 ha, un 20,2%), espais lliures (10,6 ha, un 19,7%) i equipaments (3,2 ha, un 6%). Es preveia, també, que l’actuació es podia desenvolupar per etapes, atès que el PP se subdividia en dos polígons d’actuació urbanística (PAU), de 42,6 i 14,3 ha, respectivament. Tot i així, el PP restava pendent de publicació, i per tant, d’aprovació efectiva, fins que no s’hagués aprovat el projecte d’urbanització. L'alcalde d'Almacelles, Josep Ibarz (CiU), va valorar-ho positivament i va recordar que el POUM preveia una reserva d’unes 200 ha més per a possibles ampliacions del PISA.

Amb aquest tràmit s’iniciava el desenvolupament per part de l’Incasòl d’una gran àrea industrial lligada al nou aeroport que incloïa, en primer lloc, les prop de 120 ha de terreny que formaven el PISA al terme d’Almacelles. En segon lloc, l’ens públic preveia unes 100 ha més a Almenar, on havia firmat opcions de compra sobre els terrenys afectats, actuació que es trobava pendent de l’aprovació del POUM per part de la CTUL, prevista segons l’alcalde, Pasqual Izquierdo (PSC), per a final de 2009 o començament de 2010. Finalment, l’Incasòl també havia adquirit l’any 2006 213 ha a la zona de Tabac a Alguaire, on hi havia previst un polígon d'unes 100 ha ja qualificades com a sòl industrial al POUM, però encara sense desenvolupar.

L’Ajuntament desenvolupa el seu propi sector industrial
El consistori també promovia directament un petit sector industrial contigu als de l’Incasòl, el SUD-11, també anomenat Pla de les Vinyes, aprovat inicialment el 22 de març de 2007, però que restava pendent de la delimitació definitiva del vial d’accés des de l’A-22 fins a l’aeroport, per part del MIFO, per poder confeccionar la documentació per a l’aprovació provisional del seu corresponent PP. El SUD-11 disposava de 5,23 ha, 2,8 de les quals per a aprofitaments industrials en el PP aprovat inicialment.

Les previsions situaven l’inici de les obres al SUD-14 per a la segona meitat del 2010, mentre que la resta de sectors es pensaven desenvolupar en funció de la demanda.

Més informació
almacelles.ddl.net/cat/economia/parc
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiIndependènciaCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati
Segrià