Dimarts 16 de Juliol de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
SECTOR D'ACTIVITAT ECONÒMICA D’ANGLESOLA I VILAGRASSA (2009)
Cartell de promoció del polígon al sector on s'ubicarà Foto: Moisès Jordi
Josep Ramon Mòdol
Actualitzat a 31/12/2009

Els ajuntaments d’Anglesola i Vilagrassa acullen favorablement la proposta d’un empresari urgellenc de situar un parc logístic de 42 ha entre totes dues localitats, atesa la situació estratègica dels municipis en un nus de comunicacions viàries i ferroviàries que la Generalitat preveu completar amb la realització d’una estació intermodal del futur ferrocarril transversal.

Anglesola i Vilagrassa són dos municipis petits de la comarca de l’Urgell (1.332 i 449 habitants, respectivament el 2008), situats a l’oest de la capital comarcal, Tàrrega, i amb una excel•lent accessibilitat fruit de la seva ubicació propera a eixos importants, com l’autovia A-2 o la línia de FERROCARRIL LLEIDA-MANRESA, a més de la previsió de comptar a mitjà termini amb el FERROCARRIL TRANSVERSAL DE CATALUNYA (FTC), que passaria entre totes dues poblacions.

Projecten un parc logístic
A principi de setembre de 2008, el ple de l’Ajuntament de Vilagrassa va aprovar inicialment el Pla d’ordenació urbanística municipal (POUM), que preveia ampliar en 15 ha la zona del polígon industrial.

L’alcalde de la localitat, Jordi Serés, de Convergència i Unió (CiU), va explicar que aquesta mesura formava part d’un projecte comú amb l’Ajuntament d’Anglesola, que aportaria unes 30 ha més, per a la creació d’una plataforma logística a cavall d’ambdós termes municipals, a la zona del pla d’Anglesola i al nord de l’autovia A-2 i del ferrocarril Lleida-Manresa. La plataforma havia d’actuar com un port sec, on s’emmagatzemarien, canalitzarien i distribuirien productes aprofitant les bones connexions viàries i ferroviàries, i la intenció era que esdevingués un punt de referència per als ports de Barcelona i Tarragona.

Serés va assegurar que un promotor privat d’Agramunt (Urgell) ja havia comprat les 45 ha amb la intenció d’impulsar un parc logístic similar al previst a la localitat de Fraga (Osca), d’unes 80 ha. L’alcalde destacava també que la zona disposaria d’una estació de mercaderies del futur FTC, a més de la de passatgers ja prevista i per a la qual el consistori havia reservat 22 ha.

Serés va afirmar que els dos ajuntaments implicats pensaven desenvolupar un pla parcial conjunt per a l’actuació, mentre recordava que el Govern havia anunciat a final de 2007 la intenció d’ubicar a Vilagrassa una estació intermodal on tindrien parada tant el trens de l’FTC com els de la línia de Manresa. L’alcalde va informar que en el POUM també es preveia un creixement residencial en sòl urbanitzable delimitat (SUD) de 19 ha i aproximadament 1.100 habitatges nous.

Per la seva banda, l’alcaldessa d’Anglesola, Rosa Maria Mora (CiU), va anunciar que es reuniria amb els diferents grups municipals per discutir el projecte. El ple de l’Ajuntament d’Anglesola va aprovar a principi de desembre de 2008 iniciar la tramitació de l’expedient de la plataforma logística, que preveia en aquells moments en el municipi 25 ha de les 42 del conjunt del projecte. Des del consistori es va voler apuntar que la iniciativa podia retardar-se, atès que el POUM d’Anglesola es trobava en un estadi molt inicial de preparació, fet que podia incidir en el dibuix definitiu del projecte.

La plataforma logística va rebre el vistiplau de la Direcció General d'Urbanisme (DGU) de la Generalitat el 19 de desembre de 2008 i va ser declarat d'interès estratègic.

El projecte es presenta als consistoris
El projecte de parc logístic va ser presentat a mitjan març de 2009 als dos ajuntaments implicats per part de l’empresa promotora, Sió Logística SL, que ja havia adquirit 26 ha del polígon d'Anglesola, i 17 del de Vilagrassa, amb una inversió pròxima als 10 MEUR, per fer possible aquest projecte. Es preveia que l’actuació s’executaria per fases i comptaria amb la construcció de diversos pavellons de magatzem i càrrega, la instal•lació d'infraestructures hoteleres i un edifici per a administració i oficines. Les previsions de l’empresa eren que a ple rendiment la plataforma generaria al voltant d’un miler de llocs de treball, a la vegada que informaven que el projecte havia tingut bona acollida per part de la Generalitat.

L’empresa va anunciar també que disposava de l’autorització de l’Administrador d’Infraestructures Ferroviàries (ADIF) per dissenyar sis vies de càrrega que connectarien la línia fèrria Lleida-Manresa amb el parc logístic, dos en direcció al port de Barcelona i quatre més en direcció a Madrid. A l’espera de tirar endavant el projecte de l’FTC, aquestes connexions permetrien recuperar la línia Lleida-Manresa per a transport de mercaderies, deu anys després de quedar exclusivament per a ús de viatgers.

Jordi Serés va afirmar que el parc logístic constituiria un eix de creació de noves empreses, i que la zona es convertiria en un punt logístic neuràlgic a Catalunya si finalment es tiraven endavant els projectes de l’FTC i de la prolongació de l’AUTOVIA A-27 TARRAGONA-MONTBLANC fins a Tàrrega.

Per la seva banda, el promotor, Alejandro Silvestre, va explicar que seria el primer centre integral de mercaderies (CIM) de Catalunya amb accés directe a la xarxa ferroviària.

L’enginyer del projecte, Álvaro Nicolás, va explicar que el complex comptaria amb set pavellons d’uns 12.000 m2 i que a ple rendiment hi hauria un moviment previst de 1.500 a 3.000 camions diaris.

Rosa Maria Mora va valorar positivament el fet que la iniciativa obria la possibilitat de nous establiments d’activitat a la zona i de creació de llocs de treball en temps de crisi.

Al ple de final de juny de 2009, l’equip de govern de l’Ajuntament d’Anglesola (CiU) va aprovar, amb els vots en contra dels dos regidors d’Iniciativa per Catalunya Verds (ICV) i del regidor d’Independents per Anglesola-Acord Municipal, l’avanç de modificació puntual de les normes subsidiàries per tal de poder tirar endavant la plataforma logística. Els grups de l’oposició municipal van mostrar el seu desacord per la manera com s’havia dut a terme tot el procés, des de la compra de terrenys a baix preu abans de tenir coneixement del projecte de desenvolupament industrial, fins a la manca d’informació rebuda per part de l’equip de govern, passant pel fet que els ens públics no participessin en el projecte, i el desacord en l’abastament de serveis previstos.

Es tramita la primera fase: la terminal ferroviària
El 13 d’octubre de 2009, la Secretaria de Planificació Territorial del Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DTPOP) va informar favorablement sobre la proposta de modificació de les Normes subsidiàries de planejament d’Anglesola per al desenvolupament del sector logístic Port Sec les Coves.

El 13 de novembre el promotor del projecte va presentar davant la Comissió Territorial d’Urbanisme de Lleida (CTUL) el Pla especial urbanístic (PEU) de la terminal ferroviària del port sec les Coves, la primera fase que entrava en estadi de tramitació del conjunt del projecte. El conjunt de l’actuació requeria, a més, la tramitació de dos plans parcials per a la zona logística, un per a cada municipi implicat.

L’àmbit destinat a la terminal ferroviària de mercaderies es trobava situat de forma paral•lela, al llarg d’uns 1.300 m, a la línia de ferrocarril existent Lleida-Manresa, i deixava un espai entre aquesta i la futura terminal del FTC. La zona de sistema ferroviari i sistemes generals associats ocupava una àrea de 8,8 ha del municipi d’Anglesola i 4 ha del de Vilagrassa.

L’objecte del PEU era desenvolupar una terminal de ferrocarril i els serveis generals necessaris per al futur centre logístic, que es portaria a terme en fases posteriors. La terminal es construiria de forma paral•lela a la via actual de RENFE, amb dues connexions amb aquesta via a través d’una via de connexió, dues vies de maniobres i dues de càrrega i descàrrega. La terminal es preveia de completar amb dues platges de càrrega i descàrrega.

En l’àmbit dels sistemes generals es plantejava ubicar una depuradora d’aigües residuals compacta, que es pensava construir soterrada, i una bassa de laminació d’aigües pluvials, per resoldre el problema de l’augment del cabal punta generat per la impermeabilització de la superfície derivada de la construcció del centre logístic.

El director general d'Urbanisme, Pere Solà, es va mostrar satisfet que la iniciativa tirés endavant, atès que suposaria una dinamització econòmica del territori.

S’esperava que la CTUL sotmetés a aprovació inicial el PEU durant la sessió de gener de 2010. El promotor pensava redactar, simultàniament a la tramitació del PEU i dels plans urbanístics que calia desenvolupar per a cada municipi, el projecte executiu de la terminal ferroviària i el projecte d’urbanització del centre logístic.

Més informació
anglesola.ddl.net
vilagrassa.ddl.net
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiIndependènciaCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati
Urgell