Dijous 12 de Desembre de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
PLA URBANÍSTIC DE LA CIUTAT ESPORTIVA DEL RCD ESPANYOL (CORNELLÀ DE LLOBREGAT-EL PRAT)
Xavier Crehuet

Actualitzat a 31/12/2009

El 2 d’agost de 2009 el Reial Club Esportiu Espanyol (RCD Espanyol) inaugura l’estadi de Cornellà-el Prat, set anys després de la compra dels terrenys. L’estadi finalment costa 60 MEUR, però tot i la xifra, rep elogis generalitzats i aconsegueix dinamitzar econòmicament Cornellà de Llobregat. Amb tot, el centre comercial Splau que ha d’acompanyar l’obra de l’estadi encara no entra en funcionament. D’altra banda, la bona comunicació amb transport públic i la implicació de l’Ajuntament de Cornellà faciliten la mobilitat dels aficionats periquitos.


Antecedents 2004, 2007

El 2002 el Reial Club Esportiu Espanyol (RCD Espanyol) va anunciar la compra d’uns terrenys entre Cornellà de Llobregat i el Prat de Llobregat, a la comarca del Baix Llobregat, per construir el seu nou estadi i un centre comercial adjacent. El lloc escollit va ser el terreny anomenat la plana del Galet, situat a la façana fluvial del riu Llobregat de Cornellà de Llobregat, i al costat de l’autovia A-2.

Avança la construcció de l’estadi
El maig del 2003 es va col•locar la primera pedra de l’estadi de Cornellà-el Prat i el desembre del 2004 es va inaugurar la primera fase de les obres. L’octubre del 2005 es va presentar públicament el projecte definitiu i durant el 2006 es va assentar el terreny per garantir l’estabilitat del centre de l’estadi. Al final del 2006 la Generalitat va aprovar la llicència comercial de la zona i també hi van començar les obres d’urbanització. El gener del 2007 el RCD Espanyol tenia les llicències d’obres dels ajuntaments de Cornellà i el Prat i el novembre del 2007 ja s’insinuava l’esquelet de l’estadi.

Durant el 2008 van avançar les obres. El març es va concloure l’estructura de formigó i es reforçaren els fonaments, ja que es trobaven en una zona influenciada per un curs fluvial. A l’abril començava el muntatge de l’estructura metàl•lica de la coberta principal. Al maig finalitzaven les obres de les graderies alta i mitjana. Al juny s’acabava l’estructura de la premsa i el muntatge dels ascensors i al juliol s’iniciaven els muntats de la façana principal. Al setembre, l’estructura metàl•lica coberta i els interiors ja eren a punt, s’instal•laven les cadires a la graderia i a l’octubre es concloïa la graderia baixa.

Durant el 2009 ja només quedaven els últims detalls. Durant el febrer del mateix any es va acabar de posar la gespa al terreny de joc, es va acabar de polir els interiors, la instal•lació dels marcadors i tota l’estructura electrònica i la il•luminació. Finalment, al juny es van lliurar les claus i es certificava el final de l’obra de l’estadi per part de la constructora i els arquitectes.

S’inaugura l’estadi amb retard
El 2 d’agost de 2009 es va inaugurar l’estadi amb un partit amistós contra el Liverpool (Anglaterra) amb més de 40.000 aficionats a les graderies. L’estadi estava previst d’inaugurar al final del 2008 però es va retardar i finalment el RCD Espanyol va acabar jugant dotze anys a Montjuïc.

El nou estadi de Cornellà-el Prat va costar finalment uns 60 MEUR, més de 20 MEUR del total pressupostat, una desviació que representava una de les principals problemàtiques de l’obra. L’augment del cost el van provocar despeses del subsòl, com ara col•lectors d’aigües que s’havien hagut de desviar, el sanejament del terreny de joc, els fonaments i l’aplicació de la nova normativa antisísmica. L’estadi periquito té un aforament de 40.500 persones, mil localitats més de les que s’havien previst inicialment, i per això és el tercer estadi amb més capacitat de Catalunya.

Les 2.720 plaques fotovoltaiques construïdes sobre de les graderies de gol havien de crear 680.000 kWh cada any. La coberta exterior del camp estava composta per mampares translúcides de color blanc i blau que s’il•luminaven de nit. A més, s’hi van construir 5.000 columbaris, que ocupen una superfície de 1.000 m2, i la botiga oficial.

L’estadi incorporava 12.000 m2 de locals comercials de lloguer, 3.000 m2 dels quals situats a la tribuna lateral davant del centre comercial. Per altra banda, i completant l’oferta comercial, adjacent al camp de futbol, també entre Cornellà i el Prat, s’estava acabant el centre comercial anomenat Splau, amb dues plantes d’establiments de moda, oci, electrònica, restaurants, divuit sales de cine i un bowling.

Una bona mobilitat en transport públic
L’Ajuntament de Cornellà de Llobregat es va marcar com a objectiu en el Pla de mobilitat de l’estadi, presentat el juliol del 2009, que entre el 35 i el 40% dels aficionats hi accedissin en transport públic. Per aconseguir-ho es va preveure un reforçament a demanda del metro, del tramvia, dels trens de Rodalies i dels ferrocarrils. L’alcalde de Cornellà, Antoni Balmón (Partit dels Socialistes de Catalunya, PSC), va explicar que el transport públic era la millor opció per arribar a l’estadi. A més, al costat de l’estadi també es van habilitar zones d’aparcament per als autocars de les penyes.

El transport públic existent a la zona, sense reforçar-lo, tenia una capacitat per transportar uns 17.000 usuaris cada hora en dies festius i uns 23.000 en dies laborables, un marge suficient per absorbir els aficionats periquitos. Aquests mitjans de transport els deixava a uns 6 o 20 minuts caminant de l’estadi, segons la parada. De fet, no es preveia cap sistema d’autobusos llançadora des de les parades de transport públic més pròximes, ja que segons l’alcalde de Cornellà era molt més ràpid anar a peu. L’estació de Cornellà-Riera dels Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) era la que estava situada més a prop de l’estadi. Cada dia de partit la Guàrdia Urbana de Cornellà i els Mossos d'Esquadra activaven un dispositiu especial, en el qual la policia local del Prat, però, no participava.

El dia de la inauguració, amb l’estadi ple, no hi va haver problemes de transport públic, el mitjà de transport escollit per la gran majoria dels assistents. Tampoc no hi va haver problemes en els accessos des de la ronda de Dalt i l’A-2. Renfe, el Trambaix, els autobusos de Cornellà, FGC i el metro van ampliar els horaris d’ús.

Malgrat tot, el retard del Ministeri de Foment (MIFO) en la construcció de la rotonda que havia de facilitar l’accés a l’estadi per l’A-2 provocava problemàtiques en la mobilitat, ja que prop de 10.000 cotxes es desplaçaven a Cornellà-el Prat en els partits amb el camp ple.

Molt optimisme entre les opinions i valoracions de l’estadi
L’alcalde de Cornellà de Llobregat, Antoni Balmón, va explicar que feia cinc anys els terrenys on hi havia l’estadi eren un espai degradat. A part de l’estadi, va remarcar que en el subsòl també s’hi havien fet moltes obres importants, com ara diversos col•lectors d’aigua. Per a Balmón l’obra nova representava un motor econòmic per a la ciutat, donava llocs de treball públics i privats, i garantia un futur molt més amable per a la ciutat. En la mateixa línia, segons l’alcalde del Prat de Llobregat, Lluís Tejedor (Iniciativa per Catalunya-Verds, ICV), el RCD Espanyol havia superat el centralisme i s’havia obert a l’àrea metropolitana. Així doncs, segons Tejedor el nou estadi donava prestigi, centralitat i protagonisme al Prat.

Un dels dos arquitectes del nou estadi, Esteban Gasulla, va manifestar que van materialitzar l’estadi que havien projectat i que patia perquè els accessos en cotxe eren millorables. Segons Gasulla es va construir un estadi petit que semblava més gran i que donava sensació d’amplitud.

El president del RCD Espanyol, Daniel Sánchez Llibre, va explicar que l’equip periquito, amb la instal•lació de l’estadi al Baix Llobregat, era pioner en el concepte de la gran Barcelona. El director del nou estadi de Cornellà-el Prat, Josep Toldrà, va destacar que van rebre propostes per organitzar concerts a l’estadi i que van notar la dinamització dels comerços del voltant com ara bars, restaurants i botigues. Fins i tot els empresaris de l’hostaleria es plantejaven obrir els diumenges.

La inauguració del centre comercial Splau el costat del camp del RCD Espanyol finalment es va endarrerir fins al maig del 2010.

Més informació
www.aj-elprat.cat
www.cornellaweb.com
www.rcdespanyol.com
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiIndependènciaCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati
Baix Llobregat