Dimecres 17 de Juliol de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
PLA URBANÍSTIC DE LA RONDA NORD (SANT FELIU DE LLOBREGAT)
Jordi Romero - X3 Estudis Ambientals

Actualitzat a 31/12/2009

El mes de febrer de 2009, l’Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat aprova inicialment una modificació puntual del Pla general metropolità (PGM) que afecta un sector de 182,5 ha. La proposta comporta la requalificació de 26,2 ha de sòl forestal per construir-hi espais verds per a la ciutat, més equipaments i habitatges i un nou viari d’accés a la cimentera CEMEX, conegut com la ronda Nord. Tot i la confiança de l’Ajuntament que la modificació beneficia el municipi, els veïns dels barris afectats i les entitats ecologistes s’hi oposen per l’afectació que comportaria la construcció del nou vial sobre l’espai forestal de Collserola.


A començament de febrer de 2009, l’Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat va aprovar inicialment una modificació del Pla general metropolità (PGM) a tocar del PARC DE COLLSEROLA pel seu cantó sud-oest. Aquesta modificació afectava el polígon el Pla i els sectors del torrent del Duc, la carretera de la Sanson i la riera de la Salut, i també el barri de Mas Lluí, al nord-est del nucli urbà. En total, 182,5 ha de sòl que comportaven la requalificació de 26,2 ha de sòl forestal (Clau 27 segons el PGM), en favor de sòl de parcs i jardins, sòl industrial i sòl residencial, on s’hi podrien edificar uns 250 habitatges. L’operació urbanística també incloïa la construcció de més equipaments i d’un nou viari d’accés a la CIMENTERA CEMEX, conegut amb el nom de ronda Nord, que tindria uns 2,2 km.

Un projecte que beneficia el municipi
Juan Antonio Vázquez (Partit dels Socialistes de Catalunya, PSC), alcalde de la ciutat, va anunciar que es tractava de “l’operació urbanística més important de la ciutat, juntament amb el soterrament de les vies de Renfe”. Segons Vázquez, el projecte beneficiaria el municipi per tres motius bàsics: es protegiria el sector que forma part de la serra de Collserola i s’evitaria que s’hi edifiqués; permetria crear una zona industrial a l’altre costat de les vies; i comportaria la construcció d’un vial de circumval•lació –la ronda Nord– que evitaria el trànsit de 1.400 camions diaris que suporten els veïns del barri de les Grases.

La modificació també comportaria la reordenació de la cimentera CEMEX, la construcció d’equipaments i la consolidació del camp de golf de Can Cuiàs i del Tennis Sant Jordi. D’altra banda, segons l’Ajuntament, l’objectiu era integrar el barri amb Collserola mitjançant la implantació d’àrees d’oci i la creació de diversos recorreguts lúdics i d’una xarxa de camins per l’interior del parc. A més, es pretenia eliminar els sistemes viaris innecessaris i es millorarien els passos per sota del ferrocarril.

L’aprovació inicial de la modificació, que ja comptava amb els informes favorables del Consorci del Parc de Collserola i del Departament de Medi Ambient i Habitatge (DMAH), va rebre el suport de la major part del consistori municipal amb el vot en contra d’Esquerra Republicana de Catalunya (ERC), que s’oposava a la construcció de la ronda Nord.

Les protestes dels veïns i ecologistes
L’aspecte que va rebre més crítiques per part de la ciutadania va ser la construcció del nou vial de la ronda Nord, que travessaria l’espai forestal. Agrupacions ecologistes com CEPA-Ecologistes de Catalunya, la Plataforma Cívica per la Defensa de Collserola i Amics de la Natura de Sant Feliu van presentar al•legacions a la modificació de plantejament en considerar que la carretera “destrossaria l’entorn natural del torrent del Duc”.

Les al•legacions també reclamaven que no es convertissin en jardins els espais qualificats com a sòl forestal i que estaven dins del Parc de Collserola i de la Xarxa Natura 2000, i demanaven que es reconegués el valor paisatgístic que tenen els espais agrícoles i el seu interès com a espais estructuradors del territori. Segons aquests col•lectius la modificació no respectava els interessos generals dels ciutadans del municipi i, malgrat els discursos del consistori municipal, “només afavoria els interessos de promotors privats i de la fàbrica de ciment CEMEX, incompatible amb la conservació del medi ambient”.

Per tal de fer sentir la seva veu, aquests col•lectius van constituir una coordinadora d’oposició a la modificació del PGM i van redactar un manifest en contra de la seva aprovació.

El manifest denunciava la manca de participació ciutadana durant el procés de redacció i demanava una nova modificació que comportés “una protecció real de les zones incloses dins del Parc de Collserola, que no inclogués la proposta de la ronda Nord i que respectés les zones verdes de Mas Lluí, previstes al PGM, així com un pla d’equipaments per al barri”.

Entre les actuacions que van impulsar, el 26 de maig van organitzar una manifestació on hi van participar unes 350 persones, segons els organitzadors. Els manifestants es van concentrar davant l’Ajuntament, on van llegir el manifest d’oposició a la modificació del PGM, van recórrer diversos carrers de Sant Feliu i, finalment, van acabar participant al ple municipal. El 30 de juny, coincidint de nou amb la celebració del ple, es va repetir la manifestació. En aquest cas les entitats convocants van ser les associacions de veïns del Mas Lluí, de Roses-Castellbell, de Can Nadal, de Can Calders, de Falguera, de les Grases i la Coordinadora d’Oposició a la Modificació del PGM.

Durant el període d’informació pública de la modificació del PGM la coordinadora va rebre un suport important per part de la ciutadania. Amb tot, l’Ajuntament no va replantejar la seva proposta i preveia l’aprovació definitiva del Pla per part de la Generalitat per a mitjan 2010. Si fos així, les obres començarien cap al 2013.

Més informació
coord-oposicio-pgm.blogspot.com
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiIndependènciaCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati
Baix Llobregat