Dilluns 26 d ' Agost de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
FERROCARRIL D’ALTA VELOCITAT. COMARQUES DE GIRONA
Marta Sánchez
FAV Girona
Actualitzat a 31/12/2009

L’any 2009 les obres del Ferrocarril d’Alta Velocitat (FAV) a les comarques gironines avancen a bon ritme, i arriba a la ciutat de Girona, amb alguns mesos de retard, la tuneladora que ha de perforar el túnel del FAV. Aquest fet fa témer un retard en la finalització global de les obres. D’altra banda, s’inicia la construcció de l’estació de tren de Vilafant i TP Ferro lliura l’obra del tram internacional del FAV.


Antecedents: 2004, 2005, 2006, 2007, 2008

La redacció de projectes i control de les obres del traçat del Ferrocarril d’Alta Velocitat (FAV) a les comarques gironines es va iniciar l’any 2004 i el 2008 van començar les obres a tots els trams que estaven pendents, incloses les del voltant de l’estació de la ciutat de Girona. Les de la ciutat de Figueres, però, encara haurien d’esperar, perquè l’any 2008 va acabar tot just amb l’adjudicació de la redacció del projecte constructiu de la nova terminal a aquella ciutat.

El tram més avançat era el tram internacional del FAV entre Hostalets de Llers (Alt Empordà) i Perpinyà (Catalunya Nord), construït per la concessionària TP Ferro, i que es preveia que podria entrar en funcionament el febrer del 2009, en els terminis previstos inicialment.

Les obres del FAV a les comarques gironines avancen a bon ritme
Al maig les obres entre la Roca del Vallès i Riudellots de la Selva, amb l’excepció del tram Maçanet-Sils, ja estaven enllestides i només faltava acabar el muntatge de les vies i la instal•lació elèctrica. Més enllà de la ciutat de Girona, ja s’havien començat els túnels de Sarrià de Ter i Sant Julià de Ramis, i les obres al Pla de l’Estany estaven molt avançades. A partir de Figueres l’obra ja estava acabada.

Al novembre, el Consell de Ministres va autoritzar la licitació del muntatge de via en els trams Mollet-la Roca del Vallès, Riudellots-Girona i Girona-Figueres, que eren els que quedaven per fer. D’altra banda, Adif va començar la construcció de les pantalles acústiques en el tram Roca del Vallès-Riudellots.

A final d’any, les obres que afectaven els termes d’Aiguaviva, Fornells de la Selva, Sarrià de Ter i Sant Julià de Ramis havien superat més de la meitat de l’obra projectada.

Queixes sobre el FAV a Girona
A final de març, la Plataforma Ciutadana TAV Girona va anunciar que considerava necessari canviar el projecte i que la línia del FAV acabés passant per fora de la ciutat. Un mes més tard van demanar que es parés la construcció del túnel del FAV pel centre de la ciutat perquè els habitatges que coincidien amb el traçat corrien un elevat risc de patir mals. Aquesta afirmació la basaven en la recomanació que havia fet un grup d’enginyers assessors. Tant els responsables d’Adif com els de l’empresa constructora de la tuneladora van dir que entenien la inquietud dels veïns però que no hi havia d’haver cap problema.

Malgrat tot, divuit entitats cíviques de Girona (entre les quals la Plataforma Ciutadana del TAV de Girona, el Col•legi de Periodistes de Catalunya i diverses associacions –de veïns, de mares i pares (AMPA) i la de Bombers de Girona–) van elaborar un escrit que van fer arribar al Ministeri de Foment (MIFO) en el qual expressaven la seva preocupació per la inseguretat del projecte, afirmació basada en informes de tècnics de reconegut prestigi. Els responsables de les obres van explicar que estava previst injectar formigó a sota les cases per garantir la seguretat dels edificis quan es perforés el túnel i que les obres no suposarien cap afectació per a les construccions properes.

D’altra banda, l’execució i el finançament de l’enderroc del viaducte del tren en la part de Bonastruc de Porta també van ser objecte de polèmica. L’Ajuntament de Girona va aprovar una moció en què reclamava que el MIFO se n’encarregués, tal com s’hi havia compromès el govern del Partit Popular (PP) l’any 2001, mentre que el Col•legi d’Enginyers Industrials de Catalunya i el de Camins, Canals i Ports de la demarcació de Girona eren partidaris de mantenir-lo per donar-li altres usos.

També va ser objecte de controvèrsia la comunicació del director de la línia del FAV, segons la qual les obres del FAV a Girona no coincidirien amb les de la línia del tren convencional, tal com ho havia demanat l’Ajuntament quan es va presentar el projecte de soterrament de la infraestructura.
Túnel de Pertús Foto: Àlex Tarroja
Les obres del FAV a la ciutat de Girona
El gener de 2009 els responsables de l’obra del FAV a Girona van començar les prospeccions arqueològiques al sector de Fontajau, on hi hauria el punt de sortida de la tuneladora. Paral•lelament, es va finalitzar la construcció del pou d’atac al sector del Mas Xirgu, tot i que l’excavació per arribar a la profunditat idònia perquè la tuneladora comencés a foradar el primer túnel, que connectaria el sector del Mas Xirgu amb la nova estació del parc Central, no es va finalitzar fins passats vuit mesos.

A final d’abril es va estrenar la nova estació provisional d’autobusos, que funcionaria com a mínim cinc anys. La vella s’havia de començar a desmantellar. Segons van expressar el mes de juny els responsables de l’obra en el tram de Girona, les obres a tot el terme municipal complien els terminis previstos. L’estructura que constituiria l’estació del FAV estava construïda en un 70% a l’agost i Adif va començar a executar les obres de la zona més pròxima als edificis que hi havia al carrer Josep Maria Gironella. Adif havia instal•lat 150 sensors per detectar qualsevol variació o moviment durant els treballs.

A l’octubre, tan sols s’havien rebut les primeres peces de la tuneladora Gerunda. Aquest fet va fer palesa la dificultat per complir el calendari previst inicialment pel director de l’obra, que en diverses reunions havia anunciat la intenció que la Gerunda comencés a foradar a principi de novembre. Malgrat tot, el president d’Adif, Antonio González, va certificar que el retard en l’arribada de la tuneladora no impediria finalitzar la infraestructura del FAV l’any 2012. Finalment, a final de novembre van arribar al sector de Mas Xirgu les peces que mancaven de la tuneladora. Adif preveia que aquesta estigués muntada a final d’any perquè les proves de la Gerunda es fessin entre gener i febrer i pogués començar a foradar el març de 2010.

A final d’any Adif va començar a fer les pantalles del pou de sortida al sector de Fontajau, per on es trauria la Gerunda un cop hagués perforat el túnel, i va canviar el projecte del pas del FAV per la Devesa, per fer-lo menys agressiu. L’any va finalitzar amb les previsions que la tuneladora arribaria al sector del parc central a la primavera del 2011.

El FAV a la ciutat de Figueres
El febrer de 2009 Adif va trametre als ajuntaments de Vilafant i Figueres la redacció del projecte de l’estació provisional perquè hi donessin la conformitat i poder licitar el concurs d’obra. L’estació provisional estaria situada al costat dret del camí vell d’Avinyonet i tindria una vida estimada de tres anys, ja que el 2012 hauria d’estar feta l’estació definitiva per al FAV i el tren convencional. Aquesta, el projecte de la qual es redactaria conjuntament amb la segona fase de la variant convencional, estaria més al sud que la provisional.

A l’abril el MIFO va licitar les obres per la construcció de l’estació de tren de Vilafant. Finalment, Adif va començar a construir l’estació a l’octubre, sense que s’hagués constituït el consorci que van acordar crear la Generalitat i els ajuntaments de Figueres i Vilafant el desembre del 2005 i, per tant, sense prèvia resolució de les qüestions de mobilitat.

TP Ferro lliura l’obra del tram Figueres-Perpinyà
El febrer de 2009, en els terminis previstos inicialment, TP Ferro va lliurar l’obra del tram internacional del FAV, del qual era la concessionària. Tot i estar acabat, aquest estaria com a mínim un any i mig en desús perquè la resta de la via fins a Barcelona no estava feta. Per tant, TP Ferro deixaria de cobrar 21,5 MEUR del peatge del túnel durant el 2009. És per això que l’Estat va iniciar les negociacions amb TP Ferro sobre la indemnització que hauria de pagar-li pel retard en la circulació de trens.

A final de juliol Adif va emetre un comunicat en què afirmava que no hi hauria cap retard en l’entrada en servei del túnel internacional Figueres-Perpinyà, i que, tal com estava previst, el 2010 ja entraria en funcionament el tercer carril, d’ample europeu, a la via convencional entre Girona i Figueres. Aquest tercer carril havia de permetre al tren d’alta velocitat circular pel túnel dos anys abans de la finalització de la línia del FAV, prevista per al 2012. Malgrat tot, al novembre el coordinador europeu Ettiene Davignon va publicar un informe segons el qual s’endarreria l’entrada en servei del FAV a Girona al 2013. El PSC mantenia que el 2012 s’acabarien les obres a Girona i la línia del FAV ja podria funcionar, tal com afirmaven el MIFO i Adif. La resta de partits, però, van donar credibilitat a l’informe.


Més informació
www.gencat.net/ptop
www.plataformatavgirona.org
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiIndependènciaCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati
Gironès