Dimarts 28 de Març de 2017
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
ESTACIÓ D'ESQUÍ I URBANITZACIÓ DE BAQUEIRA-BERET (NAUT ARAN)
Xavier Basora-X3 Estudis Ambientals
Estació d'esquí i plans urbanístics de Baqueira Beret Mapa: Montse Ferrés
Actualitzat a 31/12/2009

L’abril de 2009 el complex hoteler i residencial Baqueira 1.500 pateix un nou entrebanc: una sentència en ferm del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya anul•la la llicència per construir el complex. Al juliol el consistori aprova inicialment una modificació de les Normes subsidiàries per legalitzar el complex, i a final d’any la Comissió Territorial d’Urbanisme de la Val d’Aran en fa l’aprovació definitiva, que comporta tramitar una nova llicència i ampliar l’espai públic. D’altra banda, s’aprova la construcció del telecadira Luis Arias, i es deixa en suspens el nou telecadira i les quatre noves pistes a la zona del tuc de Saumet, a l’espera que es tramiti un pla especial.

Antecedents 2003, 2004, 2005, 2006, 2007, 2008

Articles posteriors 2015

L’estació d’esquí Baqueira-Beret està situada a l’extrem més oriental de la Val d’Aran. En els últims anys havia iniciat projectes d’ampliació cap a la comarca del Pallars Sobirà i cap a l’interior de la Val d’Aran. També projectava crear tres llacs per produir neu artificial, un de grans dimensions a la zona de l’Orri, propera al pla de Beret, i dos més de més petits al sector dels Erculls.

D’altra banda, des del 2004 s’estava construint el complex Baqueira 1.500, situat a la vall de Ruda i promogut per l’empresa Neu 1.500 SL. Durant la temporada 2008-2009 el complex ja disposava de tres hotels de luxe, una pleta residencial de 350 apartaments (dels 500 que es preveien construir), 46 cases unifamiliars i un gran aparcament subterrani, a més d’un telecabina que connectava el complex amb la cota 1.800 de l’estació d’esquí.

Anul•lada la llicència d’obres del complex Baqueira 1.500
El 6 d’abril de 2009, el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) va anul•lar la llicència que l’Ajuntament de Naut Aran havia concedit a Neu 1.500 SL per construir el complex de la vall de Ruda. Es tractava d’una sentència en ferm contra la qual no es podia interposar cap recurs. La decisió judicial donava la raó als propietaris d’altres habitatges de la mateixa zona, agrupats en la comunitat de propietaris Port de la Bonaigua, que havien liderat una batalla judicial contra Neu 1.500 SL i contra Baqueira-Beret.

El tribunal va estimar que la llicència d’obres, atorgada l’abril de 2004, no s’ajustava a la normativa urbanística vigent en aquell moment. En primer lloc, perquè els usos col•lectius previstos en el projecte no es corresponien amb els previstos a les Normes subsidiàries. Pel que fa al telecabina, la sentència deia que el consistori l’havia autoritzat sota l’artificiositat d’atorgar una llicència limitada a habitatge i aparcament. Finalment, el tribunal considerava que no hi havia cap garantia sobre la viabilitat d’aparcaments al servei de l’estació, malgrat el gran volum de trànsit que es generava a la zona en determinats moments de la temporada.

La sentència va obligar l’empresa promotora a paralitzar les obres i suspendre la venda d’uns 200 habitatges a l’espera que l’Ajuntament regularitzés l’autorització. Per aquest motiu, l’empresa va iniciar contactes amb l’Ajuntament per trobar un acord que permetés complir la sentència i alhora legalitzar el complex. Per la seva part, l’entitat ecologista IPCENA (Institució de Ponent per la Conservació i l’Estudi de l’Entorn Natural) va denunciar a començament de juliol l’exalcalde de Naut Aran, Víctor León (Convergència Democràtica Aranesa, CDA), per presumpta prevaricació a l’hora de concedir la llicència l’any 2004.
Baqueira 1.500
Al juliol, l’Ajuntament va aprovar inicialment una modificació de les Normes subsidiàries de Naut Aran en l’àmbit de la Unitat d’Actuació en sol urbà de la vall de Ruda, amb les quals donava compliment a la sentència del TSJC. El 23 de desembre, la Comissió Territorial d’Urbanisme de la Val d’Aran (CTUVA) va aprovar definitivament aquesta modificació per tal de garantir l’accés i les infraestructures de Baqueira-Beret. La CTUVA instava l’Ajuntament a donar una nova llicència única amb les condicions establertes en la modificació de les Normes subsidiàries; entre aquestes hi havia un augment d’espai públic destinat a sistema viari i infraestructures de 2.500 m2, i un desenvolupament d’instal•lacions d’ús administratiu i comercial de la base del remuntador i el soterrani. Segons va explicar l’alcalde de Naut Aran, César Ruiz-Canela (CDA), aquestes condicions implicarien que una part d’un local que l’estació ocupava amb taquilles i guardaesquís s’hauria d’enderrocar.

D’altra banda, el 15 de setembre el TSJC va emetre una nova sentència que declarava nul el pla especial del remuntador que unia el complex amb la cota 1.500 de Baqueira, aprovat el 2005 i que havia entrat en funcionament a final d’aquell mateix any. La resolució considerava que el projecte requeria una avaluació d’impacte ambiental i qüestionava que el remuntador s’aprovés amb un pla especial. Tant el Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP) com l’Ajuntament de Naut Aran van presentar recursos de cassació davant el Tribunal Suprem per defensar la validesa del pla especial per establir infraestructures. Així mateix, seguia en vigor una modificació del Pla especial aprovada l’any 2007, que substituïa la proposta original d’un telecadira per un telecabina; una modificació que també havia estat objecte de recurs per la comunitat de propietaris Port de la Bonaigua.

Noves pistes i nous remuntadors
Durant l’any 2009 Baqueira-Beret va seguir tramitant els projectes per construir quatre noves pistes i dos nous telecadires, un creixement que no implicaria una expansió fora del domini de l’estació. Un dels telecadires –de quatre places– i les quatre noves pistes se situarien a la zona del tuc de Saumet, al sector de Beret, per millorar la comunicació entre aquesta zona i la d’Orri. L’altre telecadira, conegut pel nom de Luis Arias, aniria des de la zona de l’Orri fins al cap de Vaquèira i tindria sis places.

El 16 de febrer de 2009 la CTUVA va aprovar la sol•licitud per construir el telecadira Luis Arias. L’aprovació del telecadira i les pistes a la zona del tuc de Saumet es va debatre en la sessió del 23 de desembre. En aquest cas, la CTUVA va decidir deixar en suspens el projecte a l’espera que es tramités un pla especial urbanístic que inclogués el nou telecadira i les quatre pistes. La previsió de l’estació era enllestir el nou pla especial els mesos següents per poder-lo presentar al DPTOP durant la primavera i iniciar les obres abans de la nova temporada d’hivern.
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati