Divendres 28 de Novembre de 2014
CIRCUIT DE KÀRTING A LLINARS DEL VALLÈS
Marta Casas

Actualitzat a 31/12/2009

La Federació Catalana d’Automobilisme i l’empresa Circuit de Kàrting de Catalunya, SL, projecten la construcció d’un circuit de kàrting a Llinars del Vallès, a prop del límit amb Cardedeu, concretament a prop dels barris de Bellavista i la Granada, de Cardedeu, i de Can Morató, de Llinars del Vallès. El projecte crea controvèrsia entre veïns, entitats i partits polítics. Uns ho veuen com una agressió al territori i altres com una oportunitat de creixement econòmic.


Llinars del Vallès (Vallès Oriental), amb 8.839 habitants segons l’any 2008 i 27,2 km2 d’extensió, limita al nord-oest amb la població de Cardedeu (Vallès Oriental), de 16.102 habitants i 12,1 km2 d’extensió. Els dos termes municipals estan en plena Depressió Prelitoral, emmarcats al nord pel massís del Montseny i al sud per la Serralada Litoral.

La Federació Catalana d’Automobilisme i l’empresa Circuit de Kàrting de Catalunya, SL, van plantejar, a mitjan mes de maig de 2009, la construcció a Llinars del Vallès d’un centre esportiu per a la pràctica d’esports del motor, que ocuparia unes 13 ha de terreny i inclouria un circuit de kàrting preparat per acollir proves estatals i internacionals. Es preveia que tindria una capacitat per a 1.600 espectadors. L’equipament es volia situar a la zona nord-oest del terme de Llinars del Vallès, al costat de la línia ferroviària de França i a prop del límit amb Cardedeu, concretament a prop dels barris de Bellavista i la Granada, de Cardedeu, i de Can Morató, de Llinars del Vallès. El projecte es completaria amb altres serveis, com un circuit de kàrting amateur, un edifici social, una residència per a pilots en formació i una àrea per a activitats esportives complementàries a banda de les instal•lacions tècniques necessàries.

Els promotors van demanar al Departament de Medi Ambient i Habitatge (DMAH) que valorés la idoneïtat dels terrenys escollits. El vistiplau del DMAH havia de permetre l’inici dels tràmits per a la modificació del Pla general d’ordenació urbana (PGOU) que permetria que els terrenys, de propietat privada, continuessin classificats com a sòl no urbanitzable però autoritzant-hi l’activitat de centre esportiu per a la pràctica d’esports del motor. El projecte de l’equipament es tramitaria mitjançant un pla especial.

Aprovació inicial de la modificació puntual del PGOU
El 4 de juny de 2009, l’Ajuntament de Llinars va aprovar inicialment la modificació puntual del PGOU. La decisió es va adoptar amb els vots del govern (Esquerra Republicana de Catalunya, ERC, i Grup independent per Llinars, GIPLL) i del Partit dels Socialistes de Catalunya (PSC) a l’oposició. Convergència i Unió (CiU) i el Partit Popular (PP) es van abstenir, a l’oposició, i el Moviment Alternatiu de Llinars (MALL) hi va votar en contra. L’aprovació inicial obria un termini d’exposició pública en què es podrien presentar al•legacions.

La reacció immediata de diversos col•lectius i entitats de Cardedeu i Llinars es va traduir en la creació de la Plataforma* Stop Kàrting, que juntament amb l'Ajuntament de Cardedeu, entitats veïnals i persones a tall individual van presentar 250 al•legacions. S’al•legava falta de transparència informativa durant la tramitació, intensa afectació de les vies urbanes dels dos municipis, impacte sobre la flora i la fauna i greu contaminació acústica en el corredor verd que divideix Cardedeu i Llinars.

El Gremi d'Hostaleria del Vallès Oriental es posicionava a favor del projecte, i puntualitzava que mantindria aquesta postura sempre que es complissin el respecte al medi ambient i les emissions acústiques i que es tinguessin en compte els problemes de mobilitat. Remarcava que l’arribada d’aquest circuit seria positiu per la creació de llocs de treball i per la influència que tindria en el comerç i l’hostaleria de la zona, a més de les noves aportacions a les infraestructures.

L’Ajuntament de Llinars va decidir treure del programa d’actes de la Festa Major la bicicletada que s’havia de celebrar el dissabte 5 de setembre, adduint que considerava que es volia convertir en un acte polític, i per això l’Associació per a la Defensa del Corredor-Montnegre i Baix Montseny va decidir anul•lar-la. Aquell any l’Associació proposava donar a conèixer el connector biològic del pla del Morató que separa Cardedeu i Llinars, els terrenys on s’estava projectant fer el kàrting.

D’altra banda, la Plataforma Stop Kàrting va convocar una manifestació a Llinars per al diumenge 4 d’octubre. Es van mobilitzar unes 300 persones, la majoria de Cardedeu. A la protesta hi van ser representats membres d’ERC de Cardedeu, de la Candidatura d’Unitat Popular (CUP), del PSC i d’ Iniciativa per Catalunya-Verds (ICV) però no de CiU. L’alcalde de Llinars assegurava que molts veïns de Llinars donaven suport a la construcció del circuit.

La Generalitat demana més informació ambiental
A mitjan mes de setembre, el DMAH va emetre un informe en el qual encara no es donava el vistiplau, sinó que es demanava a l’Ajuntament de Llinars un estudi de mobilitat i que es complís la normativa de contaminació lluminosa i acústica. També s’havia de preservar una zona boscosa i garantir el pas de la fauna. Es remarcava que la qualificació de sòl no urbanitzable que tenien els terrenys permetia usos d’interès públics com els esportius, però que, per contra, no permetia la construcció d’edificis per a la residència de pilots o per als tallers mecànics, ja que això requeria uns usos industrials o comercials no compatibles amb la qualificació de sòl no urbanitzable. L’ajuntament de Cardedeu va estar d’acord amb els criteris adoptats pel DMAH. Segons alcalde de Llinars, Martí Pujol (ERC), l’informe del DMAH no era desfavorable a la construcció del circuit, i afirmava que les recomanacions que s’hi feien es podien solucionar.

L’equip de govern de Llinars del Vallès va resoldre no concedir el permís per fer la tradicional caminada popular a la Torre del Moro organitzada pel Col•lectiu d'Atletes de Cardedeu per al dia 10 d’octubre. Segons la notícia publicada a El 9 Nou, el motiu de la no concessió estava relacionat amb el debat generat per la possible implantació del circuit de kàrting. La Plataforma Stop Kàrting, davant la denegació de permís de caminada, va escriure un comunicat en el qual s’exigia a l’alcalde de Llinars, Martí Pujol, que demanés disculpes públicament al Col•lectiu d’Atletes de Cardedeu i als participants de la caminada i el convidaven a rebatre els arguments de la Plataforma en lloc de promoure el conflicte entre pobles veïns.

Diversos veïns de Llinars del Vallès van informar la Plataforma Stop Kàrting sobre la recepció, als seus domicilis, el 21 i el 22 d’octubre, d’una carta firmada per l'Ajuntament de Llinars on s’informava dels resultats d’un estudi sobre l’impacte acústic del proposat circuit de kàrting als barris de Sant Josep, Pla Morató i Turó de Tres Pins i sobre la subvenció que l’ajuntament de Llinars atorgaria per a la insonorització dels habitatges. No obstant això, l'Ajuntament declarava no haver enviat la carta. Igualment, la Plataforma al•legava no tenir res a veure amb la falsa carta i va fer una crida al manteniment dels canals democràticament establerts (via administrativa, via judicial, mobilitzacions ciutadanes i lliure expressió d’opinions).

El ple de l'Ajuntament de Llinars del Vallès va aprovar provisionalment el dia 30 d’octubre la modificació puntual del PGOU del municipi i del Pla especial per a la implantació del circuit internacional de kàrting. Els set regidors d'ERC, els dos del PSC, el del PP i el del GIPLL van votar a favor de la modificació. El regidor de CiU s’hi va abstenir, i només la regidora del MALL, Fidela Frutos, membre de la Plataforma Stop Kàrting, hi va votar en contra. Quedava pendent l’aprovació definitiva, responsabilitat de la Comissió Territorial d'Urbanisme de Barcelona.

A mitjans de novembre la Comissió Territorial d'Urbanisme de Barcelona va aprovar definitivament la modificació del PGOU. No obstant això el Pla especial per a la implantació del circuit de kàrting quedava en suspens per manca de documentació, fet que segons el regidor d’Infraestructures Pere Grivé es podria solucionar fàcilment. Per la seva banda Fidela Frutos, membre d’Stop Kàrting, va manifestar que estaven estudiant interposar un recurs contenciós-administratiu o un recurs d’alçada contra l’aprovació definitiva de la modificació puntual.

Més informació
stopkarting.blogspot.com

*Associació Cultural l'Esquellot, Associació de Consum Ecològic DDBO, Associació Letras Comprometidas, Associació per la Promoció del Transport Públic, Associació de Veïns del Centre de Cardedeu, Associació de Veïns de la Granada, Associació de Veïns de l'Estalvi, Associació de Veïns del Poble Sec, Associació de Veïns de Sant Josep, Cardedeu Vital, Coordinadora per la Salvaguarda del Montseny, DEPANA, "la Coordinadora" de Llinars, Plataforma Salvem Vilalba, El Roure (Dosrius), Ràdio Cardedeu, + que pólvora, CUP Cardedeu, Els Verds-Esquerra Ecologista, ERC Cardedeu, Gent pel canvi, ICV Cardedeu, Moviment Alternatiu de Llinars (MALL), PP Cardedeu, PP Llinars.
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiIndependènciaCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati
Vallès Oriental