Dilluns 22 de Juliol de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
CENTRALS EÒLIQUES. PARC EÒLIC D'ORPÍ (ORPI I LA LLACUNA)
Àmbit on es preveu ubicar el parc eòlic Foto: Alfons Recio
Alfons Recio
Actualitzat a 31/12/2009

A mitjan any 2009, el Departament d’Economia i Finances torna a sotmetre a informació pública el projecte de parc eòlic d’Orpí, de 14 aerogeneradors, després que l’empresa promotora el modifiqués, atesa la negativa d’alguns ajuntaments a acollir-lo en el seu territori. La plataforma Salvem el Pulmó Verd de l’Anoia canalitza la presentació d’un miler d’al•legacions i en demana la retirada, tal com ja havia fet a principi del 2008, en la primera exposició pública.

Tant la serra de Feixes com la d’Orpinell es troben al sud de la comarca de l’Anoia, pràcticament limitant amb l’Alt Penedès. Les dues formen part del sistema prelitoral català i deixen cap al sud la serra d’Ancosa i al nord el congost de Capellades i del riu Anoia.

El vessant nord d’ambdues serres constitueix el límit de la vall de la riera de Carme, on se situen els municipis de Carme i Orpí, integrants dels sistema urbà de la conca d’Òdena definit pel seu PLA DIRECTOR.

El parc eòlic d’Orpí
A final de l’any 2007 l’alcalde d’Orpí, Juli Urgell i Bernabeu (Convergència i Unió, CiU), va fer públic a través de la premsa local que l’Ajuntament que presidia estava portant a terme tots els tràmits necessaris per tal que un projecte de parc eòlic es fes realitat. Uns dies abans, l’1 d’octubre de 2007, l’Ajuntament havia publicat un edicte en el qual s’informava que l’empresa Energies Renovables d’Anoia, SL (ERA) havia presentat una sol•licitud de llicència ambiental per a l‘exercici de l’activitat del parc. Amb l’edicte, es va obrir un període d’informació pública de vint dies. Posteriorment, el 15 de febrer de 2008, la Direcció General d’Energia i Mines del Departament d’Economia i Finances de la Generalitat de Catalunya va publicar al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC) l’anunci d’informació pública sobre el projecte, i va obrir, així, un període de consulta pública de trenta dies.

El projecte proposava un parc de 35 MW de potència instal•lada amb 14 aerogeneradors de 100 m d’alçada fins al rotor, més un diàmetre d’aspes també de 100 m, situats al llarg de les carenes de la serra de Feixes i d’Orpinell, pràcticament resseguint el límit municipal entre Orpí i la Llacuna i a pocs metres també del límit amb Sant Joan de Mediona (o Mediona, a l’Alt Penedès). De fet, 2 dels molins se situarien al terme de la Llacuna i un a Carme, mentre que els 11 restants a Orpí. Per a l’evacuació de l’energia es preveia la construcció d’una subestació elèctrica (de 30/110 kV) propera a la pedrera d’Orpí. A partir d’aquesta s’aixecaria una línia elèctrica aèria de 110 kV i 6,3 km de llargada que, tot travessant el terme de Carme, connectaria amb la línia elèctrica principal que passa pel municipi de la Torre de Claramunt.

El projecte, pel qual es preveia una inversió de 37,4 MEUR, podria aportar anualment 60.000 € a les finances municipals, segons l’alcalde Juli Urgell.

Ràpidament, el parc va despertar el recel d’alguns veïns del municipi d’Orpí, la Llacuna o Carme, i de diversos propietaris dels terrenys afectats. Aquest fet va cristal•litzar, el març del 2008, en la creació de la plataforma Salvem el Pulmó Verd de l’Anoia, que tenia l’objectiu d’informar els veïns sobre el projecte i d’aconseguir-ne la retirada. Al llarg del mes d’exposició pública, la plataforma va organitzar diferents xerrades informatives amb la finalitat de sensibilitzar i mobilitzar la població perquè presentés al•legacions. Se’n van aconseguir un miler.

Segons el manifest fundacional de la plataforma, la seva oposició es devia, en primer lloc, al fet que el projecte plantejat situava aerogeneradors a menys de 500 m de masies habitades, amb el corresponent impacte sonor. En segon lloc, perquè el parc fraccionaria una important massa boscosa com a conseqüència de l’obertura de nous camins d’accés i per la construcció de la línia elèctrica d’evacuació. També es considerava que l’impacte paisatgístic representaria un perjudici per als negocis turístics i que, a més, es corria el risc que en un futur se’n permetés l’ampliació. Finalment, es denunciava que els promotors i l’Ajuntament d’Orpí pretenien dur a terme el parc en un ambient de secret i desinformació. Amb tot, la plataforma es mostrava favorable a les energies renovables, però no a la localització proposada per al parc d’Orpí, i plantejava la necessitat d’un planejament sectorial per a les energies renovables que promocionés un model energètic descentralitzat i en el qual cada municipi tendís a l’autosuficiència –per exemple, aprofitant les teulades en els àmbits urbans i industrials–. Segons una de les portaveus de la plataforma, Maria Calaf i Forn, apropant els punts de producció als de consum es minimitza el transport i les pèrdues energètiques i s’incrementa alhora l’eficiència del model. Segons Calaf, no té sentit que sempre es plantegi incrementar l’oferta energètica per resoldre’n la demanda, oblidant el camí de l’eficiència energètica i la gestió de la demanda.

Per la seva banda, els ajuntaments de Carme i la Llacuna també van presentar al•legacions a la proposta, en les quals es demanava la retirada del projecte, atesa la proximitat dels aerogeneradors a nuclis habitats dels municipis. per la seva banda, l’Ajuntament de la Torre de Claramunt proposava un traçat alternatiu per a la línia elèctrica d’evacuació que hauria de passar pel seu terme, i en demanava el trasllat cap Santa Margarida de Montbui. Segons l’alcalde de la Torre de Claramunt, amb aquesta proposta s’evitaria que la línia travessés una zona forestal amb alt risc d’incendi i que s’afectés un camp de ceps.

La redefinició del projecte
Atesa la negativa a acollir el parc manifestada per part dels ajuntaments de la Llacuna i Carme –aquest darrer afectat per la línia d’evacuació elèctrica–, i ateses les reaccions negatives dels veïns de la zona, l’empresa promotora va decidir incorporar algunes modificacions al projecte. Així, els darrers dies de l’any 2008 es va presentar a la Direcció General d’Energia i Mines la sol•licitud d’autorització administrativa i la declaració d’utilitat publica de la modificació del projecte, i se’n va publicar l’anunci d’informació publica complementària al DOGC del dia 3 de juny de 2009.

En el nou dibuix es plantejava la nova localització d’alguns dels aerogeneradors des de la Llacuna cap a Santa Maria de Miralles i Mediona, però mantenint el nombre d’aerogeneradors totals i la seva potència unitària, de 2,5 MW.

També, es proposava la transformació de la línia d’evacuació en una línia elèctrica de 30 kV soterrada. No obstant això, es mantenia el punt de connexió a la xarxa elèctrica previst a la Torre de Claramunt. Amb els canvis, el pressupost del projecte va incrementar fins a arribar als 47,2 MEUR.

Quan es va conèixer la modificació del projecte, la plataforma va emetre un comunicat en el qual mantenien la seva negativa al parc, alhora que demanaven als alcaldes dels nous municipis afectats que definissin la seva posició sobre la infraestructura energètica. Tanmateix, el projecte va tornar a rebre prop d’un miler d’al•legacions per demanar-ne la retirada. Addicionalment, la plataforma també va decidir fer arribar al Departament de Medi Ambient i Habitatge (DMAH) un decàleg de consideracions per a l’elaboració de l’estudi d’impacte ambiental, que creien que havia estat insuficient.

Pel que fa a l’Ajuntament de la Torre de Claramunt, aquest hi va presentar al•legacions en les quals demanava que es replantegessin, tant el traçat de la línia d’evacuació com els accessos al parc, inicialment previstos a través de la urbanització les Pinedes de l’Ermengol, per tal d’allunyar-los del seu terme.

Paral•lelament, els ajuntaments de Mediona, Santa Maria de Miralles i Orpí van redactar un conveni per a la tramitació conjunta de la llicència ambiental per a l’exercici de l’activitat del parc eòlic. El conveni va ser aprovat pel ple municipal d’Orpí el 27 de juliol de 2009.

Previsions
Tot i que a finals d'any s’estava a l’espera de la resolució de les al•legacions presentades  l’empresa ERA va comunicar a la plataforma que es faria una segona modificació del projecte, i que es tornaria a obrir un període d’exposició pública. També resta pendent l’aprovació del conveni conjunt per a la tramitació de la llicència ambiental de la resta de municipis implicats, al marge del de la Torre de Claramunt, que no es va adherir al conveni. La plataforma, per la seva banda, preveu seguir les seves accions fins a aconseguir la retirada del projecte.

Més informació
www.pulmoverdanoia.org
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiIndependènciaCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati
Anoia