Dimecres 17 de Juliol de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
CENTRAL INTEGRADA DE MERCADERIES DE MONTBLANC
Arnau Urgell
Àrea on es preveu la futura CIM de Montblanc Foto: Moisès Jordi
Actualitzat a 31/12/2009

El 23 de desembre de 2009 el ple de l’Ajuntament de Montblanc aprova per unanimitat la modificació del PGOU per permetre la construcció d’una central integrada de mercaderies. El projecte, promogut per CIMALSA, té una superfície de 70 ha i una inversió prevista de 40 MEUR. A més, l’INCASÒL adquireix uns terrenys propers de 120 ha al municipi veí de l’Espluga de Francolí que podrien servir com a segona fase del projecte. L’alcalde de l’Espluga i president del Consell Comarcal de la Conca de Barberà veu amb bons ulls esdevenir “el port sec de Tarragona”, un fet que lliga la millora de les infraestructures especialment al desdoblament de l’N-240 (futura autovia A-27).


El 16 de juliol de 2008 el Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP) va anunciar que l’empresa pública Centres Logístics de Catalunya (CIMALSA) promouria un polígon logístic al paratge de la Romiguera, al terme de Montblanc. La superfície de la futura Central Integrada de Mercaderies (CIM) Montblanc és de 70 ha de sòl no urbanitzable i se situa a tocar del polígon industrial del plans de Jori. La inversió prevista és de 40 MEUR per un àmbit ben comunicat tant a nivell viari (AP-2 i les futures autovies A-14 i A-27) com ferroviari (tren convencional i ferrocarril d’alta velocitat).

Aposta per la logística al Camp de Tarragona
La proposta per construir un CIM a Montblanc no era la primera a la demarcació comarcal. En uns terrenys entre el Baix Camp i el Tarragonès l’any 2009 s’havien començat a instal•lar les primeres empreses al CIM el Camp, mentre que el PLA TERRITORIAL PARCIAL (PTP) feia una reserva estratègica per a una futura gran zona d’activitats econòmiques a l’Alt Camp. A més, anys enrere uns inversors privats havien intentat sense èxit tirar endavant un projecte de 300 ha al municipi de Vimbodí a la mateixa Conca de Barberà.

En aquest context el projecte de Montblanc volia aprofitar la seva posició estratègica en l’eix Tarragona-Lleida-Madrid. La parcel•la de terreny escollida estava limitada pel traçat del FAV i del tren convencional –el projecte incorporava una estació de mercaderies de nova creació– i la C-14 que s’ha de convertir en l’autovia Reus-Tàrrega. També té molt a prop el traçat de l’N-240 (futura autovia A-27 DE TARRAGONA-LLEIDA) i l’autopista AP-2.

El nou centre intermodal es destinarà, segons va anunciar CIMALSA, a activitats logístiques, distribució nacional i internacional, i indústria neta; a més, també disposarà d’un espai reservat a l’oferta de serveis i equipaments per a les empreses, com ara oficines, sales de reunions i formació, i establiments de restauració i hoteleria. Manel Nadal (Partit dels Socialistes de Catalunya, PSC), secretari per a la Mobilitat, no va voler concretar, però, ni el nombre de naus previstes ni l’estimació de llocs de treball que es podrien crear. Per tal de determinar els terminis previstos l’Ajuntament de Montblanc ja treballava per presentar una modificació puntual del Pla general d’ordenació urbana (PGOU) a la zona de la Romiguera.
Àrea on es preveu la futura CIM de Montblanc amb el TGV al fons  Foto: Moisès Jordi
El CIM podria créixer a l’Espluga de Francolí
L’11 de febrer de 2009 el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal (,PSC), va anunciar en una visita a la comarca que l’Institut Català del Sòl (INCASÒL) havia adquirit 120 ha a l’àmbit de les Comes, al terme de l’Espluga de Francolí. El director territorial del DPTOP al Camp de Tarragona, Joaquim Margalef, admetia hores més tard que podria esdevenir una segona fase del CIM Montblanc, ja que els terrenys se situaven just al costat i sumaven quasi 200 ha. Tot i això deixava clar que es tractava d’un projecte a “mitjà termini” i sense calendari establert, ja que es prioritzaria l’execució del centre intermodal montblanquí.

Les Comes també se situa entre les línies de tren convencional i el FAV així com la carretera N-240 (futura A-27) i l’AP-2. Per tal de tirar endavant aquesta nova iniciativa logística l’INCASÒL haurà de demanar la requalificació dels terrenys a l’Ajuntament de l’Espluga de Francolí. El seu alcalde, David Rovira (Convergència i Unió, CiU), va explicar que encara no havien rebut cap petició formal però que a priori no s’hi mostrava en desacord. Rovira, que també és president del Consell Comarcal, considerava que la Conca esdevindria “el port sec de Tarragona” però que per ser-ho era clau la construcció del túnel del coll de Lilla –en el marc de la futura autovia A-27– per tenir la capital de la demarcació a només 20 minuts en cotxe.

L’any 2009 es va tancar amb l’aprovació provisional de la modificació del PGOU de Montblanc que permetia la construcció del CIM i que convertia la zona de la Romiguera a sòl urbanitzable delimitat industrial. Tots els grups municipals van donar suport en el ple del 23 de desembre a aquest tràmit previ a l’aprovació per part de la Comissió Territorial d’Urbanisme de Tarragona (CTUT) prevista per al mes de febrer del 2010.

El director general de CIMALSA, Ignasi Ragàs, va explicar després del ple que necessitarien pràcticament un any per elaborar el pla parcial del sector i els projectes d’urbanització i reparcel•lació. D’aquesta manera, marcava per a final de 2010 l’inici de les obres i la inauguració del nou polígon a la darreria de 2011 o a començament de 2012.

Ragàs va destacar la intermodalitat que permetria l’estació de tren de mercaderies i va anunciar que ja hi havia empreses interessades a instal•lar-s’hi, tot i que no va voler avançar cap nom. Per la seva banda, l’alcalde montblanquí, Josep Andreu (Agrupament Catalanista per Montblanc, ACM), es va mostrar satisfet de l’aprovació, tot i governar en minoria, ja que ho considerava una “qüestió de vital importància per a Montblanc” i una “oportunitat que no es podia deixar escapar”.

Més informació
www.cimalsa.cat
www.montblanc.cat
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiIndependènciaCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati
Conca de Barberà