Dimecres 17 de Juliol de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
CARRETERA N-141 I C-63 SALT-AMER
Moisès Jordi
N-141 prop de Bescanó Foto: Moisès Jordi
Actualitzat a 31/12/2009

El mes d’octubre el DPTOP aprova l’estudi informatiu del condicionament de la carretera N-141 i la C-63 entre Salt i Amer, que preveu variants a Bonmatí i Anglès i un túnel a Vilanna. Resten per definir les variants de Bescanó i Amer, com a conseqüència del desacord pel que fa al traçat de les vies. La plataforma Carretera de la Vergonya i els alcaldes de la zona reclamen que les obres s’iniciïn tan aviat com sigui possible.


El recorregut entre Salt i Amer es fa per la carretera N-141, seguint la vall del riu Ter i, a partir d’Anglès, segueix per la C-63 a través de la vall del riu Brugent. En total són 22 km que creuen els municipis de Salt, Bescanó (Gironès), Sant Julià del Llor i Bonmatí, Anglès, la Cellera de Ter i Amer (Selva). Es tracta d’una via d’un carril per sentit de circulació, sense vorals i amb un traçat força sinuós situat al fons de vall. La intensitat mitjana diària de trànsit se situa prop dels 7.000 vehicles, amb un elevat percentatge de camions vinculats a les explotacions d’àrids al llarg del Ter.

Fins a l’any 1969 el corredor format pels rius Ter i Brugent era aprofitat també per la via del tren entre Olot i Girona. La clausura d’aquest pas va comportar que tot el volum de persones es concentrés a la carretera i s’hi incrementés notablement el trànsit. A final dels anys setanta i principi dels vuitanta es van introduir millores en el ferm de la carretera i als anys noranta es va arranjar el traçat de la C-63 i també es va construir la variant de la Cellera de Ter. D’altra banda, el projecte inicial d’eix Transversal de Catalunya preveia aprofitar l’N-141 i, a partir d’Anglès, passar a prop dels pantans de Sau i Susqueda fins a arribar a Vic. No obstant això, el 1993 el Govern de la Generalitat va canviar el traçat per l’eix de les Guilleries i Santa Coloma de Farners, de manera que l’N-141 quedava sense projecte de millora.

Informació pública
El juliol de 2006 el Govern de la Generalitat va sotmetre a informació pública l’estudi informatiu i l’estudi d’impacte ambiental del condicionament i de les variant de la C-63 entre Amer i Anglès i de l’N-141 entre Anglès i Salt. El cost de l’actuació se situava entre els 105 i els 113 MEUR en funció de l’alternativa escollida.

El projecte consistia a ampliar la secció de la carretera fins a un total de 10 m (dos carrils de 3,5 i dos vorals d’1,5). Així mateix, es preveien variants a Amer (per l’est o per l’oest), Anglès (pel nord, amb un viaducte sobre la riera d’Osor), Bonmatí (pel sud, amb un túnel de 770 m prop de Vilanna) i Bescanó (pel nord). Entre Bonmatí i Bescanó es construïa un viaducte de 210 m que superava el riu Ter i feia que el darrer tram no acabés a Salt sinó al municipi de Sant Gregori, enllaçant amb la Gi-531, a l’alçada de l’autopista AP-7.

L’estudi informatiu va ser valorat positivament per la majoria dels alcaldes afectats, que van reclamar celeritat per poder començar les obres tan aviat com fos possible. Per contra, l’Ajuntament de Sant Gregori, governat per Convergència i Unió (CiU), va mostrar la seva oposició al traçat que passava pel seu terme municipal, atès que afectaria l’entorn del riu Ter i del seu afluent, la riera de Llémena. Com a alternativa proposaven una variant sud de Bescanó fins a la sortida de Girona sud de l’AP-7.


N-141 prop d'Anglès Foto: Moisès Jordi
Millores en el ferm i protestes ciutadanes
A començament de 2009 l’estudi informatiu i l’estudi d’impacte ambiental del projecte encara no havien estat aprovats i el Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP) va iniciar obres per reforçar el ferm per un import de 3,8 MEUR. Aquest fet no va agradar als alcaldes de la zona que consideraven que suposava posposar el condicionament i les variants durant un termini de temps llarg.

Aquesta situació, juntament amb un accident mortal que es va produir el 23 de juliol, fou el detonant de la creació de la plataforma ciutadana Carretera de la Vergonya, les reivindicacions de la qual se centraven a millorar l’N-141. Consideraven que la poca amplada, els revolts perillosos i la manca de vorals feien d’aquesta carretera una de les pitjors nacionals de tot l’Estat, característiques que, en conjunt, comportaven “morts i paralització econòmica dels nostres municipis”. Per això reclamaven un nou traçat de la carretera amb un calendari clar de les obres.

Projecte constructiu
L’1 d’octubre el DPTOP en va aprovar l’estudi informatiu i l’estudi d’impacte ambiental, però es van excloure els trams corresponents a les variants d’Amer i de Bescanó com a conseqüència dels desacords existents en relació amb els corresponents traçats. D’aquesta manera, el projecte aprovat incloïa 13,4 km i la inversió prevista era de 73,1 MEUR. A partir d’aquell moment s’iniciava la licitació de la redacció del projecte constructiu.

El projecte finalment va presentar diverses modificacions respecte a l’estudi informatiu. Així, per exemple, la variant nord d’Anglès tindria continuïtat cap al sud per anar a buscar la C-63 en direcció a Santa Coloma de Farners, a fi d’evitar el pas pel centre urbà. A més es modificaven diversos enllaços, com els que donen accés a la Cellera i Anglès, per minimitzar l’ocupació de terrenys i per no afectar el cementiri municipal, respectivament. D’altra banda, les variants d’Amer i de Bescanó haurien de ser sotmeses a estudis específics per tal de recollir les propostes presentades pel territori.

L’endemà de l’aprovació, la plataforma Carretera de la Vergonya va convocar una reunió oberta a la Cellera de Ter per parlar de l’estat de l’N-141. Hi van participar prop de 200 persones. Membres de la plataforma i polítics locals es van mostrar escèptics sobre la possibilitat que les obres comencessin aviat, atès el retard que portava el projecte. Així mateix, van iniciar una recollida de signatures i van plantejar la possibilitat de fer mobilitzacions.

Per la seva banda, el diputat de CiU Eudald Casadesús va reclamar a la Generalitat un calendari més concret de les obres i que es detallés la previsió de finançament de l’obra, per tal d’evitar-ne la paralització.

A final d’octubre els alcaldes afectats per la carretera es van reunir amb el secretari per a la Mobilitat de la Generalitat, Manel Nadal, per tal de reclamar l’agilitació del projecte i un compromís en ferm que les obres s’iniciessin el 2011. Poc després el conseller Nadal va assegurar que les variants d’Amer i de Bescanó estarien definides aviat. En el segon cas va avançar que tindria una forquilla final per anar cap a Sant Gregori (pel nord del Ter) o bé cap a Salt (pel sud). Respecte al tram aprovat, confiava iniciar-ne les obres el 2012.

Més informació
www.carreteradelavergonya
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati
Gironès, Selva