Dijous 14 de Novembre de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
AUTOVIA A-2 A LES COMARQUES GIRONINES
Arnau Urgell
Autovia  A-2 a les Comarques Gironines Mapa: Montse Ferrés
Actualitzat a 31/12/2009

El desdoblament de l’N-II a les comarques gironines no avança gens al llarg del 2009. Per una banda, s’aturen les obres en l’únic tram amb treballs en curs (Sils-Caldes) i, per l’altra, no es reinicien les del tram que va de Maçanet a Sils. Malgrat que es defineix el traçat final d’un dels trams més polèmics (Tordera-Maçanet) se n’endarrereix la data de començament d’obra fins al 2011 i la de finalització fins al 2014. En canvi, la construcció del tercer carril de l’AP-7 avança amb celeritat i es preveu inaugurar-lo al llarg del primer semestre de 2010 en el recorregut comprès entre Maçanet i Fornells. El tram gironí –que engloba l’AP-7 i l’A-2 amb quatre carrils per sentit– començarà els primers mesos de 2010.


Antecedents: 2004, 2005, 2007, 2008

Articles posteriors 2010, 2011

El desdoblament de la carretera N-II al sud de Girona es va iniciar el 2004, però no va ser fins al desembre de 2007 que es va inaugurar el primer tram de 8 km entre Caldes de Malavella i Fornells de la Selva. La nova A-2 serà a les comarques gironines una autovia gratuïta paral•lela a l’autopista AP-7 –excepte al tram de Girona, on compartiran traçat– i al sud connectarà amb la prolongació de l’autopista C-32 fins a Tordera.

L’agost de 2007 es van iniciar les obres entre Sils i Caldes de Malavella. La previsió és que entressin en funcionament a final de 2009. Per altra banda, l’abril de 2008 va començar el tram entre Sils i Maçanet, de 4,7 km. Tanmateix, l’octubre d’aquell any Copcisa va abandonar les obres a causa de la desviació del pressupost. Per altra banda, al llarg del darrer trimestre de 2008 es van adjudicar diversos trams de la futura autovia a l’Empordà (Medinyà-Orriols, Orriols-Garrigàs, Pont de Molins-Agullana).

Es defineix el traçat de la Selva marítima
A banda de l’aturada dels trams i del retard que acumulava el desdoblament, un dels principals problemes era la definició del tram de l’A-2 a la Selva marítima, entre Tordera i Maçanet. Blanes s’havia oposat reiteradament al traçat plantejat que passava ben a prop dels paratges del Vilar i Sant Daniel. El setembre de 2008 l’Ajuntament de Blanes va assumir públicament que perdrien aquesta batalla després que el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) desestimés un recurs contra el Ministeri de Foment (MIFO) per licitar el desdoblament abans de tenir a punt la declaració d’impacte ambiental (DIA). Tot i això, encara quedaven pendents dos recursos judicials per resoldre.

El febrer de 2009 el MIFO va aprovar inicialment un nou traçat pel tram Tordera-Maçanet, de 8,5 km. El principal canvi va ser allunyar la via del santuari del Vilar de 300 a 500 m de distància. La modificació va ser ben rebuda per l’alcalde de Blanes, Josep Trias (Convergència i Unió): “Ens fa sentir contents, tot i que no és una opció òptima”, va declarar. El projecte es va aprovar definitivament a final de juny, amb un pressupost que superava els 260 MEUR. El MIFO va anunciar que, com a mínim, els treballs no començarien fins als primers mesos del 2010.
Obres de desdoblament entre Sils i Caldes poc abans de l'aturada de les obres Foto: Moisès Jordi
El tram Caldes-Sils, també aturat
El 9 de juliol El Punt va publicar que també es paralitzaven els treballs al tram de Sils a Caldes –l’únic que estava en obres–. El subdelegat del Govern espanyol, Francesc Francisco-Busquets (Partit dels Socialistes de Catalunya, PSC), va explicar que una de les dues empreses, Begar Construcciones y Contratas, que formaven la unió temporal d’empreses (UTE), havia presentat concurs de creditors. “Legalment una sola constructora no pot continuar l’obra, i per aquest motiu els treballs s’aturaran un mínim de tres mesos”, va assenyalar Francisco-Busquets. El subdelegat va assegurar que ja hi havia quatre empreses en cartera per substituir Begar. El termini inicial era finalitzar el projecte entre el maig i el juny de 2010, però amb l’aturada s’endarreria fins a l’octubre.

La notícia va indignar els alcaldes de les diverses comarques on s’havia de desdoblar l’N-II El batlle de Caldes, Joan Colomer (Plataforma Independent per Caldes, PIC), va lamentar que fos un més d’un “reguitzell de retards”, mentre que Martí Nogué (Independents de Sils-Progrés, PM) va considerar que “passava de taca d’oli” i que “ja eren moltes coincidències”. Mentrestant, ja feia nou mesos que estava aturat el desdoblament entre Sils i Maçanet. El MIFO havia decidit fer un nou projecte per millorar algunes de les reclamacions dels municipis afectats.

A començament d’agost, l’Audiència Nacional espanyola va desestimar el tercer i darrer recurs interposat per l’Ajuntament de Blanes contra el traçat de la futura A-2. La decisió arribava quan ja s’havia aprovat definitivament el projecte.

Nous endarreriments en els terminis
La presentació dels pressupostos generals de l’Estat (PGE) l’octubre de 2009 va servir per constatar l’allargament d’algun dels terminis fixats. El cas més evident és el de la Selva marítima, en el qual pràcticament no s’hi destinava partida per al 2010 –només 100.000 €€- i – deixava per al 2011 la primera gran partida de 15 MEUR. En aquest sentit, el MIFO situava el 2014 com la data de finalització.

En canvi, en els trams Maçanet-Sils i Sils-Caldes l’Estat hi incrementava les partides per al 2010 per tal de contrarestar l’aturada de les obres, i mantenia que les acabarien a final d’any. En el cas de Medinyà a Orriols –amb els treballs per començar– el projecte d’execució s’endarreria del final del 2010 al 2011. Finalment, a l’Alt Empordà el PGE destinava 300.000 € per continuar la redacció dels tres projectes constructius en curs: Orriols-Garrigàs, Garrigàs-Pont de Molins i Pont de Molins-Agullana.
a 2 st
El 23 d’octubre el conseller de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP), Joaquim Nadal (PSC), va anunciar que el MIFO havia aprovat a Autopistas Concesionaria Española SA (ACESA) el projecte d’ampliació a quatre carrils de l’AP-7 a la zona de Girona –entre Fornells i Vilademuls– i que també serviria per a l’A-2. Nadal, que afirmava que les obres començarien “aviat”, va descartar totalment desdoblar la variant de l’N-2 per Sant Daniel i també suprimir-la, ja que fa la funció de ronda est de la ciutat. Al cap d’un mes el MIFO i ACESA van treure a exposició pública l’enllaç entre l’A-2 i l’AP-7 a Fornells, després que el primer projecte presentat a començament de 2008 aixequés les crítiques del consistori i altres institucions.

A final de desembre, el subdelegat Francesc Francisco Busquets es va comprometre a portar a terme millores d’urgència en el traçat dels dos trams en què s’hi havien aturat les obres (Maçanet-Sils i Sils-Caldes). Es tractava de millorar-hi la senyalització, repintar la carretera i millorar-ne el ferm i l’enllumenat. Tot i això, no posava cap data per a la represa d’uns treballs que feia mig any i un any sencer que estaven parats.

El traçat de Figueres
El novembre de 2009 ACESA va adjudicar les obres per construir el tercer carril de l’AP-7 entre Vilademuls i la Jonquera a les empreses Corsan-Corviam i Dragados. El projecte es dividia en dos trams separats per l’enllaç de Figueres sud, i tenia pressupostat un cost de 45,3 i 51,5 MEUR. La previsió era acabar les obres a final de 2011. Amb aquesta solució es descartava l’alternativa defensada per bona part dels alcaldes empordanesos, pel Consell d’Iniciatives Locals pel Medi Ambient (CILMA) i per Salvem l’Empordà de compactar l’A-2 amb l’autopista ampliada. Tampoc no es tenia en compte la proposta de l’Ajuntament de Vilafant de traslladar l’autopista a l’oest fins al terme d’Avinyonet de Puigventós, malgrat que el Pla territorial parcial de les Comarques Gironines així ho preveia.

Mentrestant el MIFO havia adjudicat el projecte constructiu de l’A-2 entre Garrigàs i Pont de Molins. En el tram figuerenc el traçat de la nova autovia també serviria com a variant de la futura A-26 entre Besalú i Llançà. El projecte preveu la variant de Bàscara i de Garrigàs a banda de la de Figueres, que passarà per l’oest de Vilafant. A Pont de Molins connectarà amb el traçat actual a través d’un túnel de 1.050 m de llargada. Per la seva banda l’Ajuntament de Figueres va recuperar la idea –descartada anys enrere per Foment– de fer passar l’A-2 i l’A-26 entre el castell i la nova PRESÓ a través d’un túnel de 1.500 m, en lloc d’optar per traçats situats més al nord. El consistori va anunciar que intentaria negociar amb el MIFO aquesta proposta avalada per un estudi d’enginyeria.

L’any va finalitzar amb la licitació de l’ampliació de l’AP-7 a la zona de Girona. Les previsions del MIFO i ACESA és que les obres poguessin començar el primer trimestre de 2010. Així mateix, es volia inaugurar per Setmana Santa el tercer carril entre l’aeroport de Vilobí i Fornells, i de Maçanet a Fornells el mes de juny.
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati