Dissabte 21 de Setembre de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
AUTOPISTA C-32 BLANES-LLORET
Autopista C-32 Blanes-Lloret Mapa: Montse Ferrés
Jordi Romero-Lengua - X3 Estudis Ambientals
Actualitzat a 31/12/2009

Després que l’any 2008 el Departament de Política Territorial i Obres Públiques anunciés el traçat definitiu de la prolongació de l’autopista C-32 cap al nord (tram Blanes-Lloret de Mar), durant el 2009 una part de la ciutadania demana estudiar-hi alternatives. La proposta institucional no convenç perquè afecta els paratges naturals de Sant Pere del Bosc, l’Àngel i les Alegries. Al novembre tretze associacions socials i ambientals signen un manifest de rebuig i aposten per cercar alternatives. Una d’aquestes opcions, que rep un fort suport popular, aposta per construir un tramvia que enllaci els nuclis de Palafolls, Blanes i Lloret, per la qual cosa no seria necessari prolongar la C-32.

Articles posteriors: 2014

L’autopista C-32, o corredor del Mediterrani, està dividida en dues parts: el ramal sud (el Vendrell-Barcelona), de 56 km i conegut com l’autopista Pau Casals, i el ramal nord (Barcelona-Lloret de Mar) de 66 km, coneguda com l’autopista del Maresme. El ramal nord ha anat creixent al llarg dels darrers quaranta anys. L’any 1969 es va inaugurar el tram Montgat-Mataró, i al 1994 el de Mataró-Palafolls.

L’any 2001, el Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP) va aprovar el projecte de traçat i l’estudi d’impacte ambiental de perllongament des de Palafolls fins a Tossa de Mar. La proposta va aixecar molta oposició entre la població local, fet que va obligar a aturar i replantejar el projecte. La reactivació del projecte no es va produir fins sis anys després, quan el DPTOP va aprovar definitivament el perllongament de la via des de Palafolls a Tordera i va obrir el període de licitació del tram des de Palafolls fins a l’enllaç amb l’autovia A-2 entre Tordera i Vidreres.

Les obres del tram Palafolls-Tordera
El desembre de 2008 es van iniciar les obres del primer tram de la prolongació de l’autopista C-32. Aquest tram s’estén 3,6 km des del terme municipal de Palafolls fins a l’actual carretera de Blanes (GI-600) i està projectat amb dos carrils de circulació de 3,5 m d’amplada –amb la possibilitat d’ampliar a un tercer carril– i dos viaductes: el primer, de 940 m, creua el riu Tordera i la línia de ferrocarril Blanes-Maçanet, i el segon s’integra a l’enllaç de Blanes sobre la GI-600 a través d’una rotonda elevada sobre el tronc de l’autopista. Ambdós viaductes estan formats per dos ponts paral•lels, un per cada sentit de la circulació. L’obra inclou quatre passos inferiors i la construcció de pantalles acústiques. El DPTOP preveu inaugurar el tram abans de l’estiu de 2010.

Les obres van ser adjudicades el maig de 2008 a l’empresa Dragados per 38,4 MEUR, per executar els treballs, i 8,2 MEUR, per als serveis i expropiacions. El termini d’execució era de quinze mesos, per la qual cosa es preveia que la via entrés en servei durant el segon trimestre de 2010.

El DPTOP anuncia el projecte de traçat del tram Blanes-Lloret de Mar
L’any 2008, el DPTOP va anunciar el traçat de la prolongació de la C-32 al terme municipal de Lloret de Mar, a través dels paratges naturals de Sant Pere del Bosc, l’Àngel i les Alegries. El projecte preveia una via de 7 km de llargada, amb un carril per sentit, que donaria continuïtat a la C-32 en direcció a Lloret i descongestionaria la carretera d’accés a la Costa Brava (GI-682), que passa per l’interior de les poblacions de Blanes i Lloret.

Aquest tram enllaçaria amb un altre que sortiria des del paratge de les Alegries, per acabar a l’alçada de la platja de Canyelles, a prop de l’entrada del terme municipal de Tossa de Mar, tot i que encara no tenia un traçat concret. En aquest punt enllaçaria amb la carretera GI-681, que connecta Llagostera i Tossa. Per tal de reduir l’impacte ambiental de l’obra, ja que afectava l’Espai d’Interès Natural del Massís de Cadiretes, el projecte preveia connectar les Alegries i la zona de Canyelles a través d’un túnel. En tot cas, es descartava la proposta de l’any 2001 d’endinsar més el traçat dins el terme municipal de Tossa de Mar i acabar-lo a prop del nucli urbà.

La proposta del DPTOP comportava, també, reconvertir la GI-682 en una via urbana i facilitar la creació d’un doble carril bus que passaria pel centre de la calçada i uniria les dues poblacions. El carril bus s’estendria des de l’estació de tren de Blanes i la terminal d’autobusos de Lloret, tindria una amplada de 10 m, i se situaria al centre de la calçada de la GI-682, fet pel qual eliminaria la possibilitat de desdoblar aquesta carretera, que continuaria disposant d’un carril en cada sentit per a la resta de vehicles.

Els consistoris de Lloret de Mar i Blanes veien el projecte clar, ja que era el que s’havia acordat l’any 2001 amb el DPTOP. Per la seva part, un sector important de la ciutadania apostava per fer un traçat alternatiu no agressiu amb l’entorn natural. De fet, aquesta oposició popular ja havia aconseguit que la Generalitat en modifiqués la proposta inicial reduint la dimensió del túnel de Sant Pere del Bosc, modificant el nus d’enllaç a l’Àngel i reduint el nombre de rotondes a les Alegries.

En aquest marc d’oposició, tretze associacions (SOS Lloret, el Xino-Xano, l’Associació de Veïns de les Alegries, el Centre Excursionista de Lloret, el Club Ciclista Lloret, el Kulactiu Sa Caleta, la Plataforma per la Pau, el Club Bàsquet Lloret, el Grup Demall-Club Unesco, la Fundació Jacint Verdaguer, l’esplai Cap-i-Cua, el Cineclub Adler i l’entitat Bilboquet) i 200 persones van signar a final de novembre de 2009 el “Manifest de novembre” contra el traçat promogut per la Generalitat, on es reclamava un estudi per justificar la necessitat d’aquesta infraestructura i s’exigien alternatives al traçat proposat pel DPTOP. El manifest defensava que Sant Pere del Bosc, l’Àngel i les Alegries són paratges de gran riquesa paisatgística, natural i cultural, i constitueixen espais de lleure i activitat social importants per a la identitat de Lloret.

El començament de les obres
A final de 2009, el govern català va anunciar les seves previsions de començar les obres de prolongació de la C-32 fins a Lloret de Mar l’any 2010. Per això, calia tenir aprovat tant el projecte constructiu com l’estudi d’impacte ambiental, en procés de redacció en aquell moment. L’altre tram, que va des de les Alegries fins a Canyelles, estava més endarrerit i es preveia treure el concurs per redactar l’estudi d’impacte ambiental de manera imminent.

Per tal que la Generalitat pogués posar a licitació aquesta obra, també calia que l’Estat espanyol subhastés abans l’enllaç de l’autopista amb l’A-2, ja que la C-32 entre Tordera i Canyelles tindria l’inici en aquest punt, i la llei obliga a no posar licitació a una obra sense que aquesta hagi estat lliurada en ús públic.

El Tramtordera, una proposta alternativa basada en un tramvia
Entre les alternatives al projecte proposat pel DPTOP, destaca el projecte Tramtordera, que va rebre un important suport per part de la població. Aquesta proposta, ideada per l’estudiant d’arquitectura Víctor Catalan en el seu treball d’investigació de batxillerat, es basa en la idea de desdoblar la GI-682, que passaria a tenir dos carrils en cada sentit, i d’incorporar un tren tramvia a la mitjana de la carretera que connectaria Palafolls, Blanes i Lloret.

Segons els partidaris del projecte, tot i que aquesta solució és més cara, evitaria construir la carretera segregada C-32 que afectaria les zones d’alt valor paisatgístic del Vilar, a Blanes, i Sant Pere del Bosc, l’Àngel i les Alegries, a Lloret; evitaria, igualment, el col•lapse de la GI-682 en estar desdoblada en ambdós sentits; permetria a la Generalitat estalviar-se de pagar les expropiacions de terrenys per desenvolupar el carril bus; i facilitaria la creació d’una via verda per l’antic camí de Blanes a Lloret que passaria en paral•lel a la GI-682. D’altra banda, facilitaria l’accessibilitat entre ambdues poblacions.

Més informació
sites.google.com/site/eltramtordera/home
www.soslloret.org
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati