Dijous 14 de Novembre de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
MILLORA DE BARRIS I ÀREES URBANES D’ATENCIÓ ESPECIAL. SISENA CONVOCATÒRIA DEL PROGRAMA (2009)
Rosa Carbó

El 2009 es desplega la sisena convocatòria del Programa de millora de barris amb diferències notables respecte a les anteriors. D’una banda, es limita el nombre d’ajuts concedits de tal manera que se subvencionarà sempre al voltant d’un centenar de projectes. D’altra banda, s’estableixen tres línies de subvenció: una per a municipis grans, una altra per a municipis de menys de 10.000 habitants i la tercera per donar recolzament a aquells plans integrals que ja han finalitzat però que necessiten recolzament econòmic per consolidar les fites aconseguides.

Antecedents: 2004, 2005, 2006, 2007, 2008

El 2004 es va posar en funcionament la Llei de millora de barris, àrees urbanes i viles que requereixen una atenció especial. Aquesta tenia com a principal objectiu actuar en aquells barris i viles on s’havien detectat problemes urbanístics i socials importants, per tal de frenar el procés de degradació en què estaven immersos. Considerava que hi havia espais on s’havia d’actuar d’una manera integral, tenint en compte tant la rehabilitació urbanística com el desenvolupament de projectes socials i econòmics per al foment de la cohesió social.

Mitjançant el Fons de Foment del Programa de barris, el Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP) finançava entre el 50 i el 75% del pressupost global de cada pla integral, mentre que el municipi beneficiari es feia càrrec de la resta i es comprometia a executar el pla en un període màxim de quatre anys (prorrogable un o dos anys més).

Des del 2004 el DPTOP havia organitzat cinc convocatòries d’ajuts amb un pressupost, en cadascuna, de 99 MEUR. A la primera va seleccionar 13 projectes d’intervenció integral (PII), a la segona i tercera va atorgar l’ajut a 17 plans, respectivament, l’any següent a 24 i el 2008 va ser concedit l’ajut a 22 PII. Coincidia també que a final d’aquell any s’exhauria el període d’execució dels plans integrals finançats a la primera convocatòria i, per tant, es començaven a observar les repercussions del programa de barris, així com la necessitat, en alguns casos, de seguir donant continuïtat als plans vinculats.

Per tant, amb les cinc convocatòries d’ajuts, el DPTOP havia invertit en la millora de barris 465 MEUR, i la inversió global havia estat de 990 MEUR per un total de 93 projectes integrals de millora.

Es desplega la sisena convocatòria d’ajuts
A començament del mes d’abril, el conseller Joaquim Nadal va anunciar l’obertura d’una nova convocatòria per cofinançar projectes d’intervenció integral als barris. Aquesta era la sisena i presentava diferències significatives respecte a les anteriors.

En primer lloc, s’establien tres línies d’actuació per tal d’adequar els ajuts al tipus de municipi sol•licitant. La primera donava continuïtat als projectes integrals recolzats des del Departament, amb la diferència que limitava el nombre d’ajuts per tal que el DPTOP estigués cofinançant, sempre, un centenar de projectes alhora. D’aquesta manera calculaven concedir l’ajut a aproximadament 10 PII de nous barris i àrees urbanes, i destinar-hi un pressupost de 65 MEUR.

La segona línia d’actuació donava peu a l’inici d’un altre programa, Viles amb projectes, que tenia com a objectiu prioritari donar recolzament a municipis amb una població de menys de 10.000 habitants. El requisit per optar a aquest ajut era presentar un pla amb un pressupost mínim d’1 MEUR. Davant les dificultats pressupostàries dels municipis petits, en aquesta convocatòria es preveia la idea de finançar fins a un 75% dels PII, possibilitat que era inclosa a la llei però que en les darreres convocatòries d’ajuts no s’havia dut a terme. El DPTOP destinava a aquesta línia 30 MEUR i preveia que donaria per finançar 15 PII.

Finalment, la tercera línia consistia a donar recolzament a aquells plans integrals subvencionats pel Programa de barris que ja haguessin finalitzat el seu període d’execució. L’objectiu d’aquesta línia d’actuació era consolidar les fites assolides i suavitzar els efectes de la retirada de recursos en aquests barris. A partir de l’informe d’avaluació final que s’havia de practicar un cop exhaurits els quatre anys del PII, el DPTOP decidiria si continuava cofinançant (50%) actuacions de millora mitjançant la signatura d’un contracte amb el municipi corresponent. Per a aquesta línia, el Departament reservava en aquesta convocatòria 4 MEUR.

Les sol•licituds a la sisena convocatòria
El mes de maig el DPTOP va informar del nombre de sol•licituds rebudes per als ajuts de la sisena convocatòria del Programa de barris. Per a la primera línia de subvenció s’havien presentat un total de 30 PII, el triple dels que el DPTOP havia previst que rebrien l’ajut; per al programa de Viles amb projectes, s’havien rebut 41 sol•licituds quan es preveia concedir-ne 15 i, per al contracte de barri, s’havia rebut la sol•licitud de l’Ajuntament de Terrassa per continuar les actuacions del pla del districte 6 i de Santa Margarida de Montbui per efectuar més millores al barri de Sant Maure.

Per tant, 71 ajuntaments es van presentar a la sisena convocatòria, xifra molt superior a les sol•licituds rebudes a la cinquena (52), la quarta (38) o la tercera (54). Del total de sol•licituds, el 34% pertanyien a municipis grans de l’àmbit metropolità (la majoria optaven a la primera línia de subvencions), el 25% a comarques centrals (la majoria per optar al programa de Viles amb projectes), el 14% a les Comarques Gironines, el 10% a Ponent, el 8% al Camp de Tarragona, el 6% a l’Alt Pirineu i el 3% a les Terres de l’Ebre.

La resolució de la sisena convocatòria
El mes de juliol es va conèixer la resolució de la sisena convocatòria en la qual es van adjudicar subvencions a 26 PII, dels quals 10 eren projectes de municipis grans, 15 PII havien estat concedits amb el programa Viles amb projectes i 1 era un contracte de barri per donar continuïtat a les actuacions del Pla de barris del districte 6 de Terrassa.

Respecte als plans integrals concedits a municipis grans, del Baix Empordà, el municipi de la Bisbal de l’Empordà rebria un ajut (74,07 MEUR) per millorar el nucli històric, i Sant Feliu de Guíxols, per al barri del Puig-eixample de Llevant (2,83 MEUR d’ajut). De les comarques centrals, Torelló podria desenvolupar el PII del nucli antic (4,13 MEUR) i el municipi de Reus, del Baix Camp, rebria recolzament (6,19 MEUR) per dur a terme el pla integral de Sol i Vista a la Immaculada.

Cinc plans que havien obtingut l’ajut pertanyien a l’àrea metropolitana. Concretament, dos d’ells del Baix Llobregat: Gavà amb el PII del Sector de Serra de les Farreres (7,78 MEUR) i Cornellà de Llobregat amb el pla del barri de Fontsanta (3,76 MEUR). La resta eren del Vallès: Montornès del Vallès, que rebia l’ajut per desenvolupar el pla de Montornès Nord (4,99 MEUR) i Sabadell, amb el PII pels barris de Creu de Barberà, Campoamor, Espronceda i les Termes (5,41 MEUR). Aquest últim era el segon ajut que rebia del programa de barris.

Altres municipis que repetien també eren, d’una banda, Lleida que obtenia per tercer cop l’ajut del Programa de barris, aquest vegada per desenvolupar el Pla de barris Portal de la Magdalena-Noguerola (6,03 MEUR). A Barcelona també es va concedir l’ajut per dur a terme el PII de Bon Pastor-Baró de Viver (districte de Sant Andreu) (8,62 MEUR), el qual suposava el desè pla que el municipi desenvolupava amb el recolzament del Programa de barris.

Viles amb projectes
A la segona línia de subvenció, Viles amb projectes, es van concedir ajuts a 15 projectes integrals per subvencionar el 75% de la intervenció. Així doncs, a les Terres de l’Ebre, concretament a Ulldecona, es van obtenir 3,48 MEUR, que suposarien el 75% del cost total del projecte, en una inversió global de 4,65 MEUR. A Falset, al Camp de Tarragona, es van rebre per millorar el nucli històric 2,41 MEUR (inversió global, 3,22 MEUR).

A Ponent havien obtingut l’ajut 2 municipis: Juneda, per millorar Vila Closa (2,15 MEUR), i les Borges Blanques, pel nucli antic i l’entorn urbà (3,74 MEUR). A les Comarques Gironines s’havia concedit l’ajut a 3 municipis: Anglès per millorar-ne el barri antic (1,95 MEUR), i Arbúcies i Llagostera per als respectius centres, cadascun dels quals obtindrien 3,75 MEUR (5 MEUR d’inversió global).

A les Comarques Centrals, es va adjudicar l’ajut a 5 PII dels nuclis històrics de Centelles (3,75 MEUR), Roda de Ter (3,75 MEUR) i Sant Bartomeu de Grau (2,57 MEUR), ubicats a la comarca d’Osona; i de la comarca de l’Anoia, es millorarien els nuclis històrics de Sant Martí de Tous (2,2 MEUR) i Calaf (3 MEUR).

Finalment, del Vallès Occidental, el municipi de Figaró-Montmany podria millora el nucli antic amb 1,92 MEUR (2,56 MEUR d’inversió global) i Martorelles duria a terme el Pla integral de Can Sunyer amb 3,71 MEUR (4,95 MEUR d’inversió global).

Amb el desplegament d’aquesta sisena convocatòria, es duien a terme 118 intervencions integrals gràcies al Programa de barris, des que va arrencar l’any 2004. La inversió del DPTOP havia estat de 99 MEUR en cada convocatòria, i sumava un total de 594 MEUR. Si se suma el 50% o el 25% dels plans integrals que els municipis han finançat i que estan duent a terme, la inversió global arriba als 1.159 MEUR des de que es va posar en funcionament la llei.

Més informació
www.gencat.cat/dptop
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéame