Dilluns 18 de Novembre de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
TRAMVIA DEL BESÒS (2006)
Tramvia del Besòs
Anna Jiménez

Durant el 2006 entra en servei el nou tram de la línia T5 i es proposa un nou ramal de la línia T6 per a enllaçar els finals de les línies del Trambesòs. En paral•lel diversos partits polítics i associacions demanen la connexió del Trambesòs i el Trambaix per la Diagonal. Alhora veïns del barri del Gorg demanen l’aturada de les obres d’una subestació elèctrica que ha d’alimentar el tramvia quan passa per Badalona.


Antecedents 2003:118; 2004:184; 2005:181

El tramvia del Besòs, conegut també com a Trambesòs, connecta Barcelona amb Sant Adrià de Besòs i Badalona a través de la Diagonal i la Gran Via. El Trambesòs consta de dues línies: la T4 que uneix Ciutadella-Vila Olímpica amb l’estació de Renfe de Sant Adrià de Besòs i la T5 entre l’Estació del Nord de Barcelona i la del Gorg a Badalona.

Al 2004 es va inaugurar la línia T4 aprofitant la celebració del Fòrum de les Cultures, mentre que el 2005 continuaven els treballs de construcció de la T5. Tot i això l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) va paralitzar temporalment les obres d’una subestació elèctrica que havia de subministrar energia a la línia T5 a Badalona, mentre estudiava quin podia ser l’impacte en la salut de les persones que habitaven a la zona.

En paral•lel el govern català es plantejava la connexió entre el Trambaix (que uneix Barcelona, l’Hospitalet i cinc ciutats del Baix Llobregat) i el Trambesòs per la DIAGONAL [2005:180] i alhora la unió de la línia de la T4 i la T5 a través d’un ramal pel barri de la Mina. En el PLA D’INFRAESTRUCTURES DE TRANSPORT DE CATALUNYA (PITC) presentat a final del 2006, es preveia l’estudi d’ampliació de la xarxa de tramvies al Baix Llobregat i al Barcelonès nord.

El districte de Sant Martí demana que el tramvia continuï fins al monument de Colom
A principi d’any veïns del barri de Sant Martí van demanar la prolongació de la línia del tramvia del Besòs. El dirigent veïnal, Manel Martínez, en nom de les quatre entitats agrupades a la plataforma per la cobertura de la GRAN VIA –les associacions de veïns de la Gran Via- Espronceda, la Pau, Paraguai-Perú i Sant Martí de Provençals–, va fer arribar al director de l’ATM, Ramon Seró, la seva voluntat de perllongament de la línia. En paral•lel Ramon Seró, els va contestar per escrit el compromís d’incloure la proposta entre els punts que s’havien de revisar del PITC.

Mentrestant, el president de l’Associació de veïns del Poblenou, Manuel Andreu, opinava que el tramvia actual no es podia quedar al carrer Wellington, sinó que hauria de continuar fins a Colom. Al mateix temps opinava que la unió del Trambaix i el Trambesòs s’hauria de fer al llarg de l’avinguda Diagonal, tal com defensava la FAVB (Federació d’Associació de Veïns de Badalona), Comissions Obreres (CC.OO.), i l’Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP), entre altres entitats.

Després de la proposta dels veïns de Sant Martí, el grup municipal d’Iniciativa per Catalunya- Verds (ICV) de Barcelona va demanar que la connexió dels dos tramvies de Barcelona s’havia de fer per la Diagonal.

Igualment la PTP defensava la connexió dels dos tramvies per la Diagonal. Alhora va carregar contra l’Ajuntament perquè va recordar que el consistori es va comprometre a fer un estudi abans de l’any 2005 que demostrés la viabilitat de la connexió, a fi que aquest el fes públic. Per la seva banda, Esquerra Republicana de Catalunya (ERC) va comentar que l’aposta de transport públic havia de ser el metro més que no pas el tramvia, mentre que el Partit dels Socialistes de Catalunya (PSC) no es va pronunciar.

La tercera línia del Trambesòs, la T6
A part de la T4 i la T5 el projecte del Trambesòs inclouria una tercera línia, la T6, que faria una espècie de bucle per enllaçar els finals de les dues línies anteriors.

En el projecte original, la T-4 sortia des de la Ciutadella i pujava per la Meridiana fins a LA PLAÇA DE LES GLÒRIES, on enllaçava amb la Diagonal per arribar fins al Fòrum. Pel que fa a la T-5, compartia el tram inicial, però a Glòries s’incorporava a la Gran Via per dirigir-se finalment a l’estació del Gorg, a Badalona.

La T-5 compartia el tram inicial, però a Glòries s’incorporava a la Gran Via –una vegada descartat el seu pas per la rambla del Poblenou a causa de les queixes veïnals– fins a la rambla de Prim, seguia fins a la rambla de la Mina i baixava fins al carrer Taulat per dirigir-se a l’estació ferroviària de Sant Adrià.

El projecte de la nova línia T6, segons el director tècnic de l’ATM, Marc Garcia, uniria l’estació del metro de la línia 2 del Gorg a Badalona, amb l’estació de Renfe de Sant Adrià. Els combois salvarien el riu Besòs i passarien pel costat del barri de la Catalana, per creuar després el BARRI DE LA MINA [2005:101], seguint la futura rambla en direcció al mar. En el límit amb Barcelona, i davant dels terrenys del Fòrum, la línia tornaria cap al nord, amb un traçat paral•lel a la costa fins a la parada de ferrocarril de Sant Adrià.

En referència al pressupost del projecte, pendent d’aprovació per part de l’ATM, no suposaria cap sobrecost ni cap obra addicional, ja que el nou recorregut preveia aprofitar la infraestructura de la T4 i T5. Hi havia la voluntat que la T6 entrés en funcionament a partir del segon semestre de 2007.

Per tant, la novetat de l’obra era l’aprofitament de la infraestructura original per crear una T6 que sortiria del Gorg a Badalona, faria el mateix recorregut que la T5 fins a la rambla del a Mina i en aquest punt descendiria per enllaçar amb el recorregut de la T4 fins a l’estació de Sant Adrià.

Per la seva banda, els municipis afectats van acollir positivament la proposta, ja que acostaria el servei de Renfe als ciutadans de la zona sud de Badalona i els del centre de Sant Adrià. D’altra banda, l’Ajuntament de Badalona va demanar que el tramvia es perllongués pel litoral de la ciutat, mentre que l’ATM argüia que primer s’havia de completar la xarxa del Trambesòs.

Incidències amb el tramvia
A final de setembre un tramvia de la línia T5 que estava en període de proves per z la futura posada en marxa de la línia va descarrilar a l’altura del carrer Bilbao i un dels vagons va quedar suspès sobre la sortida del Bac de Roda de l’autopista C-32. Tot i l’espectacularitat de l’accident, aquest no va tenir conseqüències greus. Segons Tramvia Metropolità SA (TramMet) –ens que gestiona els tramvies a Barcelona– l’accident no endarreriria la posada en marxa de la línia.

A mitjan mes de setembre, a punt per a la inauguració del nou tram de la línia T5, l’Associació de Veïns del Clot-Camp de l’Arpa va presentar al•legacions al projecte perquè considerava molt perillós el pas del tramvia davant del centre comercial Glòries, un pas amb aglomeracions de gent però amb poca vorera i un pas de vianants sota la Gran Via molt estret. El problema d’aquest tram era la barrera que s’havia posat als vianants sota la Gran Via, que en aquell punt s’elevava cap a la cruïlla de les Glòries.

La intenció era que es limités la circulació de vehicles al lateral de la Gran Via canviant de lloc la sortida de pàrquing del centre comercial, a fi que els cotxes es dirigissin cap al carrer Granada i l’avinguda Diagonal. Igualment reclamaven senyals acústics i visuals al pas del tramvia en doble sentit i una tanca que s’obrís i es tanqués automàticament al pas del tramvia amb la finalitat d’evitar atropellaments.

Per la seva banda, l’Ajuntament de Barcelona tenia previst refer la cruïlla amb una vorera a l’illeta de vianants i eliminar la tanca fixa. El regidor del districte de Sant Martí, Francesc Narváez (Partit dels Socialistes de Catalunya, PSC), comentava que les obres arribarien just quan s’enllestís la urbanització del tram veí.

El tramvia de la Gran Via entra en servei
El dia 14 d’octubre va entrar en servei la segona fase de la línia del Trambesòs, amb un nou tram de la línia T5 a través de la Gran Via per enllaçar les Glòries amb l’estació de Besòs. El nou tram, d’una longitud de 2,8 km, circulava paral•lel a la calçada de la Gran Via de Barcelona, semisoterrat gairebé durant 2 km.

La línia tenia sis estacions, de les quals cinc eren de nova construcció: Glòries, la Farinera, Can Jaumandreu, Espronceda, Sant Martí de Provençals i la sisena, Besòs, ubicada fent intercanvi amb la parada de la línia 4 de metro del mateix nom. La inversió total efectuada del nou tram Besòs-Sant Joan Baptista va ser aproximadament de 25 MEUR més IVA, aportats per la Generalitat a través de l’ATM.

Veïns del Gorg demanen l’aturada de les obres d’una subestació elèctrica
A final d’any una vuitantena de veïns de la plaça Tarragona, al barri del Gorg (Badalona), es van manifestar per demanar l’aturada de les obres de la subestació elèctrica que havia d’alimentar el tramvia al pas per Badalona.

El seu portaveu, Xavier Heredia, va demanar a la sala de plens de l’Ajuntament de Badalona que les obres s’aturessin fins que no disposessin d’informes que garantissin que les subestacions elèctriques no afectaven la salut. En aquest sentit van proposar el canvi d’ubicació de la subestació en un solar que es trobava situat entre el carrer Guifré i Marquès de Mont-roig, davant una fàbrica de ciment. Així doncs, gairebé uns quatre-cents veïns van firmar un document en què es recollia el rebuig a la subestació elèctrica.

L’estació elèctrica, primer s’havia d’instal•lar molt a prop del CEIP Baldomer Solà, però les pressions de la comunitat educativa durant el 2005 van aconseguir que l’Ajuntament aturés les obres, tapés el forat i en decidís el trasllat a uns 200 m en direcció a Mataró. Llavors les pressions dels veïns de Joaquim Ruyra van aconseguir que l’Ajuntament tornés a aturar les obres i decidís la ubicació davant de la plaça Josep Tarradellas, al costat de les obres del metro.

Per la seva banda el regidor d’urbanisme de l’Ajuntament de Badalona, Francesc López Guardiola (PSC), va mostrar el convenciment que les instal•lacions no suposaven un perill per a la salut de les persones. L’alcaldessa de Badalona, Maite Arqué (PSC), es va mostrar disposada a reflexionar sobre el tema i a continuar dialogant amb els veïns.

De cara al 2007, un cop enllestida la nova estació transformadora de Badalona, es preveia la tercera fase del Trambesòs amb l’arribada de la T5 fins a Badalona i Sant Adrià de Besòs, tan bon punt s’allargués la línia fins a l’estació de Gorg del metro i de Sant Adrià de Rodalies Renfe.

Més informació
www.gencat.cat/ptop
www.atm-transmet.org
www.trambcn.com
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéame