Dilluns 16 de Desembre de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
PARC D'ATRACCIONS TIBIDABO. AMPLIACIÓ (BARCELONA) (2006)
Marc Sogues - X3 Estudis Ambientals

L’any 2005 l’Ajuntament de Barcelona inicia un procés de remodelació del Parc d’Atraccions Tibidado per instal•lar-hi noves atraccions, obrir-hi un gran espai públic i millorar-ne l’accessibilitat. Durant el 2006, veïns i ecologistes rebutgen aquesta ampliació per la tala d’arbres que comporta i demanen que es millori l’accés al Parc per mitjà dels transports públics. A final d’any, s’aprova inicialment el Pla especial del cim del Tibidabo.


El Parc d’Atraccions Tibidabo es localitza al Tibidabo, el cim més alt (512 m) de la serra de Collserola. Inaugurat l’any 1901, és el parc d’atraccions més antic de l’Estat espanyol i el segon més vell d’Europa. La societat anònima El Tibidabo, constituïda pel doctor Salvador Andreu i altres personalitats il•lustres de l’època, en va promoure la construcció en el marc del procés d’urbanització de la muntanya, el qual va comportar també la creació d’una nova línia de tramvia i d’un funicular –el primer de l’Estat espanyol– que hi facilitaven l’accés.

Després d'una llarga crisi econòmica i de gestió, l’Ajuntament de Barcelona va adquirir l’any 2003 el 100% de les accions del Parc i des d’aleshores l’ha gestionat a través de l’empresa municipal Barcelona de Serveis Municipals (BSM).

Durant el 2005 el consistori barceloní va elaborar un pla director per engegar un procés d’ampliació i millora del Parc. Aquest pla pretenia millorar i ampliar l’oferta d’atraccions de vertigen i d’activitats relacionades amb la pedagogia, potenciar la condició d’espai públic del parc i millorar-ne l’accessibilitat. En aquest context s’emmarcaven les propostes d’ampliació de la muntanya russa i l’obertura com a espai de lliure accés de la denominada cota 500, un espai de jardí que inclouria les atraccions històriques del Parc (l'Avió, la Talaia, el Carroussel, el Panoràmic, el Museu dels Autòmats i les Atraccionetes) i els nous espais culturals de l’Ingenium (un centre dedicat a l'enginy i la creació), l'Espai 8 (una sala polivalent amb una programació cultural pròpia) i el Dibidabo (un cinema en quatre dimensions per oferir sensacions visuals i tàctils). El cost total de la remodelació s’estimava entorn dels 50 MEUR.

Paral•lelament, es va iniciar un procés per adequar l’operació de remodelació al planejament urbanístic. En aquest sentit, el 18 de novembre de 2005, l’Ajuntament va aprovar inicialment una modificació del Pla general metropolità (PGM) corresponent al cim del Tibidabo.* D’altra banda, es van iniciar els treballs per a l’elaboració d’un pla especial que havia d’establir el marc de regulació dels usos en l’àmbit del Parc.

Veïns i ecologistes s’oposen a l’ampliació del Parc
L’oposició al procés d’ampliació del Parc es va començar a manifestar durant el 2006, amb la construcció de l’atracció anomenada el Pèndol. Segons un grup de veïns de la zona, les obres havien implicat la tala de més d’un centenar d’arbres, principalment alzines, roures i pins, alguns dels quals eren centenaris. Davant la possibilitat d’una eventual ampliació de les muntanyes russes i de l’aparcament, els veïns van advertir del risc que aquesta situació es tornés a repetir. També van denunciar que la proposta de l’Ajuntament d’incrementar les places d’aparcament fins a vuit-centes fomentaria l’accés al parc per mitjà de l’automòbil, quan el que calia era, a parer seu, millorar l’accés amb transport públic, tot incrementant la freqüència de pas dels autobusos i possibilitant la integració tarifària del funicular del Tibidabo.**

En aquest context, el mes d’octubre es va constituir l’Associació de Veïns del Cim del Tibidabo (AVCT), que va rebre el suport d’altres col•lectius ecologistes (Salvem Collserola), veïnals (Plataforma SOS Tibidabo, Federació d’Associacions de Veïns de Barcelona) i professionals (Col•legi de Biòlegs). Algunes desenes de veïns i de membres d’aquests col•lectius es van manifestar tots els diumenges del mes de novembre davant l’accés principal del Parc i també el 13 de desembre a la plaça de Sant Jaume de Barcelona.

El procés de remodelació del Parc avança i se n’aprova el Pla especial
A començament d’agost es va inaugurar l’atracció el Pèndol*** i a principi de novembre van començar les obres de reforma del funicular del Tibidado per instal•lar-hi un nou motor, millorar-ne la sala de control i rehabilitar l’estació de la plaça del Doctor Andreu. Es preveia que aquesta millora permetria doblar la capacitat d’aquest mitjà de transport i arribar als mil cinc-cents viatgers per hora.

Pel que fa a l’adequació urbanística de la remodelació, l’1 de març es va aprovar definitivament la modificació puntual del PGM, necessària per poder aprovar el Pla especial del parc.

El regidor Carles Martí, del Partit dels Socialistes de Catalunya (PSC), va presentar les línies principals del Pla especial en la sessió del 13 de desembre de la Comissió d’Urbanisme, Infraestructures i Habitatge de l’Ajuntament de Barcelona. Segons aquest pla, s’establien tres grans àmbits d’usos dins la zona de parc: espai lliure d’ús públic (28.420 m2), corresponent al passeig de la cota 500; espai de tractament i gestió com a zona forestal (24.700 m2), i espai de parc d’atraccions (26.500 m2). D’altra banda, es fixava un límit de sis-cents mil visitants anuals i de cinc-centes places d’aparcament, i es pretenia que un 60% dels visitants del parc hi accedís amb transport públic. El mateix regidor va anunciar la creació de tres comissions de seguiment per a assumptes de mobilitat, medi ambient i desenvolupament de les atraccions i de la proposta de lleure del parc.

El 22 de desembre, l’Ajuntament de Barcelona va aprovar inicialment el Pla especial urbanístic de concreció d’ús i condicions d’edificació del parc d’atraccions del Tibidabo.

Noves actuacions de millora i ampliació per al 2007
També en la sessió del 13 de desembre, la Comissió va aprovar definitivament el projecte d’urbanització corresponent a l’ampliació de la muntanya russa. En relació amb aquest projecte, l’Ajuntament havia anunciat a final de novembre que estava estudiant les possibilitats d’integració de l’atracció dins el bosc i reduir així el nombre d’arbres talats. Malgrat això, els veïns continuaven oposant-se a l’operació adduint que no era viable ni segura.

De cara als primers mesos de 2007, es preveia l’obertura al públic de la cota 500, l’acabament de les operacions de millora del funicular, la construcció d’unes noves taquilles i la implantació d’un servei d’autobús llançadora des de la plaça Kennedy fins al funicular. També s’esperava l’aprovació definitiva del Pla especial.

Més informació
www.tibidabo.es
www.bsmsa.es/bsm_cat.htm
www.collserola.org
www.bcn.cat/urbanisme

*Aquesta modificació permetia la consolidació, renovació i ampliació de l'equipament del parc d'atraccions, i també la determinació del seu caràcter de titularitat pública. Preveia igualment l’existència d'àmbits d'accés lliure al cim i establia les directrius bàsiques per al desenvolupament del planejament derivat.

**El funicular de Vallvidrera, en canvi, sí que participa de la integració tarifària.

***En el moment en què es va posar en funcionament, es tractava d’una atracció única a l’Estat espanyol, ja que permetia als visitants experimentar una caiguda al buit des de 38 m d'alçada.
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéame