Dilluns 21 d ' Octubre de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
FERROCARRIL ORBITAL VILANOVA-MATARÓ (2006)
Ferrocarril orbital Vilanova-Mataró
Joan Josep de la Flor

Al llarg de 2006 ajuntaments, consells comarcals i altres agents implicats treballen per garantir total prioritat a la línia del ferrocarril orbital Vilanova-Mataró, inclosa al Pla d’infraestructures de transport de Catalunya (PITC) presentant estudis i propostes alternatives al traçat del Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP). No obstant això, el projecte segueix sense disposar d’una concreció pressupostària en el calendari que defineixi l’inici de les obres.


Antecedents 2005:80

La segona corona metropolitana de Barcelona s’ha consolidat definitivament en els darrers anys. Un important increment demogràfic i un potent teixit productiu, a banda de la mobilitat que generen entre elles ciutats com Vilanova i la Geltrú, Vilafranca del Penedès, Martorell, Terrassa, Sabadell, Granollers o Mataró ha posat de manifest la necessitat de repensar les infraestructures de tota la Regió Metropolitana de Barcelona (RMB).

El 7 de desembre de 2005, el Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP) presentava el PLA D’INFRAESTRUCTURES DE TRANSPORT DE CATALUNYA (PITC). Aquest pla integrava l’eix orbital ferroviari Vilanova-Mataró, amb una estimació pressupostària de 1.227 MEUR.

El 30 de desembre de 2005, el DPTOP va presentar l’estudi d’alternatives de traçat de la futura línia orbital ferroviària i la resolució d’inici de la redacció del Pla director urbanístic (PDU) de la línia, amb l’objectiu de garantir la reserva de sòl necessària per a realitzar el projecte. L’estudi presentava un traçat de 106 km, que es recolzava en línies ja existents i quatre trams de nova construcció de 55 km. La línia connectava vint-i-cinc estacions, vuit de els quals de nova creació i la meitat del total serien soterrades. El traçat, subjecte a modificacions, passava pels municipis de Vilanova i la Geltrú, Sant Pere de Ribes, Canyelles, Vilafranca del Penedès, la Granada, Subirats, Sant Sadurní d’Anoia, Gelida, Martorell, Terrassa, Sabadell, Barberà del Vallès, Santa Perpètua de Mogoda, Mollet del Vallès, Montmeló o Parets del Vallès, Granollers, la Roca del Vallès, Argentona i Mataró.

La línia orbital rep una bona acollida
L’alcalde de Vilafranca del Penedès, Marcel Esteve (Partit dels Socialistes de Catalunya, PSC), i el de Vilanova i la Geltrú, Joan Ignasi Helena (PSC), van coincidir a afirmar que la línia orbital responia a una de les reivindicacions històriques del territori i que juntament amb la construcció de la nova AUTOVIA C-15 EIX DIAGONAL reforçaria les connexions entre Vilafranca i Vilanova. En aquest sentit, el president del Consell Comarcal de l'Alt Penedès, Ramon Xena (Esquerra Republicana de Catalunya, ERC), va recordar que la línia orbital era una de les demandes que recull el PLA DIRECTOR TERRITORIAL (PDT) de la comarca.

D’altra banda, en la reunió de treball del 9 de gener de 2006, els alcaldes de les ciutats de l’Arc metropolità* van celebrar la presentació de l’estudi de la línia orbital. L’alcalde de Granollers, Josep Mayoral (PSC), va remarcar que la línia orbital era una reivindicació sorgida de les reunions de les ciutats de l'Arc metropolità amb la voluntat de trencar amb la radialitat actual.

Es presenten els primers estudis i propostes
El 23 de març, la direcció d’Iniciativa per Catalunya-Verds (ICV) a l’Alt Penedès va anunciar que lliurarien un paquet de propostes i al•legacions al DPTOP per tal que es modifiqués el model del PITC i s’introduïssin canvis en la previsió d’infraestructures al Penedès. Una de les peticions era avançar la construcció de la línia de tren orbital i deixar sobre la taula fins a l’any 2016 l’estudi sobre el desdoblament de la C-15. La formació ecosocialista, però, estava a favor de completar aquesta infraestructura entre Puigdàlber i Vilafranca.

En aquest sentit, el Consell Comarcal del Vallès Occidental també va presentar un conjunt de propostes i al•legacions al PITC entre les quals es demanava prioritzar la posada en marxa de la línia ferroviària orbital i que el traçat estigués consensuat amb les institucions del territori.

D’altra banda, el Consell Comarcal del Garraf va presentar, en el consell d’alcaldes del 15 de desembre, un document de treball encarregat pels integrants del pacte de Sant Martí (ajuntaments de l’Alt Penedès, Baix Penedès, Garraf i Anoia) a Barcelona Regional (BR) en què s’analitzava la proposta de xarxa viària i ferroviària de manera conjunta i s’estudiaven alternatives per a minimitzar l’afectació al territori. La proposta es diferenciava de la presentada pel DPTOP a l’hora de suprimir algunes estacions, com ara la de Canyelles i Ribes.

A mitjan desembre, l’Ajuntament d'Olèrdola va anunciar que presentaria una al•legació al PDT de l'Alt Penedès per reclamar la creació d'una estació o baixador a la urbanització de Daltmar en la línia del tren orbital entre Vilanova i la Geltrú i Vilafranca del Penedès. Tot i això, la proposta redactada per BR no preveia el traçat per Daltmar, sinó més al nord.

A final d’any, els ajuntaments i consells comarcals afectats continuaven treballant en diferents estudis i propostes del traçat de la línia orbital ferroviària, tot i que el projecte seguia sense una concreció pressupostària en el calendari que pogués definir l’inici de les obres.

Mes informació
www.arcmetropolita.org
www.10.gencat.net/ptop/binaris

*Les ciutats de l'Arc metropolità de Barcelona van iniciar l'any 1992 reunions de treball per abordar el debat territorial. S'han proposat examinar problemàtiques comunes derivades de la implantació d'infraestructures, del desenvolupament dels serveis, de l'evolució socioeconòmica dels sistemes urbans relacionats amb el desenvolupament del sistema metropolità, etc. Componen l’Arc metropolità Granollers, Martorell, Mataró, Sabadell, Terrassa, Vilafranca del Penedès i Vilanova i la Geltrú.
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéame