Divendres 20 de Setembre de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
AUTOVIA C-13 VARIANT SUD DE LLEIDA (2006)
Marta Sánchez

El 2006 se sotmet a informació pública l’estudi informatiu i l’estudi d’impacte ambiental del perllongament de la variant sud de Lleida cap a l’est i cap a l’oest. Les alternatives de traçat del perllongament cap a l’oest proposades pel Govern de la Generalitat no apaivaguen les discrepàncies amb la plataforma Protegim l’Horta de Lleida, que veu com els informes emesos per la Generalitat sembla que s’orienten a bandejar l’única opció que no travessa l’horta. Pel que fa al perllongament cap a l’est, se’n comença a redactar el projecte constructiu.


Antecedents 2005:19

L’any 2005 el Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP) va donar llum verd al tancament d’una primera anella de circumval•lació que permetria reordenar el tràfic de la ciutat de Lleida, desdoblant la variant sud i perllongant-la per connectar-la amb l’autovia A-2 a Alcoletge i a Alcarràs. Anteriorment, el 2003, havia entrat en servei la variant sud de Lleida, situada al costat del riu Segre. El desembre de 2005 el projecte de construcció de la prolongació de la variant sud es trobava en procés de redacció i es preveia que sortís a informació pública durant el 2006, tot i les disconformitats entre l’Administració i la plataforma Protegim l’Horta de Lleida sobre el traçat proposat per l’Administració, que preveia el pas de la carretera per l’horta de Lleida. Aquesta última era una gran zona verda i agrícola considerada un referent de la identitat lleidatana i el gran pulmó verd de Lleida.

Continuen les discrepàncies sobre el traçat
El gener de 2006, la plataforma Protegim l’Horta de Lleida va aconseguir que el DPTOP es comprometés a estudiar algunes de les seves propostes. Un mes més tard, Adrià Drago, portaveu de la plataforma, va presentar al•legacions al PLA D’INFRAESTRUCTURES DE TRANSPORT DE CATALUNYA, 2006-2026, que recollia el perllongament de la variant sud de Lleida. Les al•legacions, fetes tant per propietaris de les partides afectades, com pel grup municipal de Convergència i Unió (CiU) i nombroses entitats ciutadanes, feien referència a les zones protegides del corredor del Segre, a les propostes alternatives del traçat de la variant sud que el Govern no havia tingut en compte, i a la protecció de les mil cinc-centes propietats que constituïen la primera residència dels seus propietaris en aquest indret.

El traçat se sotmet a informació pública
A final de juny, el DPTOP va treure a informació pública l’estudi informatiu i l’estudi d’impacte ambiental del perllongament de la variant sud de Lleida cap a l’est (perllongament cap al nord-est fins a connectar amb l’autovia A-2) i l’oest (perllongament cap a l’oest, fins a connectar amb l’A-2). La inversió prevista era d’uns 158,6 MEUR.

Segons l’estudi informatiu, la connexió cap a l’est quedava definida en dos trams: el tram carretera C-13-CIM Lleida, de 3 km, i el tram CIM Lleida-Autovia A-2, de 2,7 km. En el primer es preveia l’enllaç direccional inicial amb la C-13 i un enllaç amb l’N-240. En el segon es preveia la connexió amb la LL-11 i un enllaç final amb l’autovia A-2, i s’estudiaven dues solucions, plantejant com a més òptima la més separada del nucli urbà.

Pel que fa a la connexió oest, l’estudi informatiu analitzava dos corredors (amb inici a la zona de l’encreuament amb l’N-230 i final a l’A-2): un de més proper a Lleida i un altre que se n’allunyava, recollint les peticions d’entitats del territori.

Respecte al primer corredor, s’estudiaven tres alternatives de traçat, proposant com a més idoni el més allunyat del nucli de Lleida, al sud del complex de la Caparella. Pel segon corredor (o quarta alternativa), l’únic que no travessava l’horta, d’11,5 km de longitud davant dels 9,1 km del primer corredor, es preveia un enllaç complet inicial amb la LL-2, un viaducte sobre el riu Segre de 2 km i enllaços amb l’N-230, l’N-IIa i l’enllaç final amb l’A-2. El traçat avançava pels municipis de Lleida, Albatàrrec, Montoliu, Sudanell i Alcarràs, fregant els Patamolls de Montoliu, d’alt valor ecològic.

Entitats i partits polítics defineixen les seves posicions respecte de l’estudi informatiu sotmès a informació pública
Al juliol, l’Executiva de la Secció Local d’Esquerra Republicana de Catalunya (ERC) de Lleida es va pronunciar a favor dels arguments de la plataforma. El tinent d’alcalde i portaveu d’ERC a la Paeria, Xavier Sàez i Bellobí, considerava que el DPTOP no s’havia esmerçat prou en l’elaboració de la quarta alternativa. La plataforma també considerava que els informes emesos per la Generalitat semblaven estar orientats a bandejar l’única opció que no travessava l’horta.

A final de juliol, la plataforma va presentar les seves al•legacions a l’estudi d’impacte ambiental, que sol•licitaven desafectar l’autopista fins a Soses i connectar la variant amb Sudanell, Montoliu i Albatàrrec, apostant per una versió millorada de la quarta opció presentada per la Generalitat.

Dies més tard, el plenari de l’Ajuntament de Lleida aprovava per unanimitat una moció en què demanava a la Generalitat l’estudi de dues noves propostes de traçat, coincidint molt amb les posicions definides per la plataforma. La primera consistia a desafectar 5 km de l’autopista AP-2 en direcció a Saragossa, fent que entre Montoliu de Lleida i Sudanell la variant sud enllacés amb l’eix de l’Ebre on un nou enllaç que aniria a trobar un tram de la quarta opció de traçat plantejada per la Generalitat a l’altura de l’encreuament del riu Segre. La segona preveia l’ús només del tram lliure d’accés a l’autopista AP-2 com a primer tram de la variant, que aniria a trobar el traçat de la quarta opció. La desafectació del tram de l’autopista permetia utilitzar infraestructures ja existents i reduir l’impacte ambiental.

Durant el mes d’agost, els serveis d’urbanisme de l’Ajuntament de Lleida havien d’estudiar les al•legacions presentades per particulars i concretar els principis descrits a la moció, per tal de formalitzar l’informe d’al•legacions de l’Ajuntament al traçat de la variant sud.

Llum verd a l’elaboració del projecte constructiu de la connexió est i indefinició respecte de la connexió oest
Al setembre, Manel Nadal (Partit dels Socialistes de Catalunya, PSC), secretari per a la Mobilitat, i Marta Camps (PSC), consellera d’Urbanisme de la Paeria, van acordar accelerar la tramitació del perllongament cap a l’est de la variant sud de Lleida i encarregar la redacció del projecte constructiu, per poder licitar les obres el juliol de 2007 i començar-les abans de final de 2007. Aquesta connexió tindria les característiques d’autovia i suposaria una inversió d’uns 41 MEUR. Pel que fa la connexió oest, la Generalitat i l’Ajuntament de Lleida van acordar elaborar un nou estudi d’alternatives a partir de l’acord pres en el ple municipal de final de juliol.

Perspectives de futur
A l’octubre, Joaquim Nadal (PSC), conseller de Política Territorial i Obres Públiques, va assegurar que el projecte definitiu de la prolongació de la variant sud de Lleida no podria acontentar tothom. Davant d’aquestes declaracions, Carmel Mòdol, diputat d’ERC per Lleida, es va comprometre a incloure a les negociacions per pactar el futur Govern (que sortiria de les eleccions del mes de novembre) la condició que la variant sud es construís respectant l’horta.

Més informacio

cat.lleida.com
turisme.paeria.es
www.gencat.net
www.hortalleida.com
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéame