Diumenge 15 de Setembre de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
AUTOVIA A-68 ALCANYÍS-LITORAL (DESDOBLAMENT DE L'N-420) (2006)
Josep Ramon Mòdol

El mes de novembre es crea un grup de pressió encapçalat pels alcaldes de Falset, Gandesa i Móra d’Ebre per aconseguir que el tram de connexió de l’autovia A-68 d’Alcanyís al litoral mediterrani es realitzi a través del desdoblament de l’N-420. El Ministeri de Foment està estudiant quin trajecte seguir, si el proposat des de les Terres de l’Ebre o el que seguiria l’N-232 per terres valencianes.

L’autovia de l’Ebre (A-68) encara està, majoritàriament, en fase de projecte (només 54 km del 342 previstos estaven en servei el 2006) i comunica Miranda de Ebro, a Castella i Lleó, amb Valdealgorfa, prop d’Alcanyís, a Aragó. El traçat projectat d’aquesta via coincideix amb els de les carreteres N-232 i N-124, i té un tram sense determinar entre Valdealgorfa i la costa del mar Mediterrani.

Antecedents
Durant la tardor de 2004 va començar un debat sobre les connexions viàries entre les Terres de l’Ebre i Aragó per tal d’apropar i dinamitzar ambdós territoris. A final de setembre es van reunir a Horta de Sant Joan representants de les cambres de comerç de Tortosa i de Terol, representants dels consells comarcals del Baix Ebre, la Terra Alta i el Matarranya i alcaldes i regidors de Tortosa, Aldover, Xerta, Lledó, Arenys de Lledó, Vallderoures, Fresneda, Cretes, Valjunquera i Ràfales, per demanar als governs autonòmics de Catalunya i Aragó la conversió de la carretera T-330 en una via ràpida a través dels Ports.

Dues setmanes més tard, es van reunir a Maella, a l’Aragó, representants dels municipis de Maella, Casp, Gandesa, la Fatarella i Batea, per tal de reclamar un eix viari que connectés Sástago i Casp amb Batea, Gandesa, el Pinell de Brai i Tortosa, a partir dels eixos viaris de l’N-420 i la C-43.

L’octubre de 2005 el conseller de Política Territorial i Obres Públiques i la ministra de Foment, Magdalena Álvarez, van signar un conveni en què s’establia el calendari i es pressupostava l’execució de les actuacions prioritàries a la xarxa viària catalana per als pròxims set anys. El conveni coordinava la planificació en matèria de carreteres de les dues administracions recollida al PLA ESTRATÈGIC D’INFRAESTRUCTURES I TRANSPORT [2005:129] (PEIT), d’àmbit estatal, i al PLA D’INFRAESTRUCTURES DE TRANSPORT DE CATALUNYA, que encara redactava el Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP). Dins el pla d’inversions previst en el conveni per al període 2006-2012, s’incloïen les variants de la carretera N-420 a Corbera d’Ebre, Falset, Gandesa i Riudecols.

S’intensifica el debat de la connexió viària d’Aragó amb la costa
L’alcalde de Gandesa, l’independent Miquel Aubà, demanava l’octubre de 2006, davant el Ministeri de Foment (MIFO), la prolongació de l’autovia d’Alcanyís (A-68) cap al litoral mediterrani a través de la Terra Alta, seguint el traçat de l’N-420, que caldria desdoblar.

A final de novembre es van reunir a Gandesa els alcaldes de Falset, Gandesa i Móra d’Ebre, juntament amb representants del sindicats la Unió General de Treballadors (UGT) i Comissions Obreres (CC.OO.) i de les organitzacions empresarials del territori, l'Associació d'Empresaris de les Comarques de l'Ebre (AECE), la patronal Confederació Empresarial de la Província de Tarragona (CEPTA) i Petita i Mitjana Empresa de Catalunya (PIMEC), per tal de constituir un front comú per a aconseguir que la connexió de l’autovia A-68 amb el litoral es fes per l’eix de l’N-420.

Miquel Aubà va afirmar que la proposta no es plantejava com una demanda política, sinó com una demanda del conjunt del territori i de la seva població, a la vegada que considerava com a millor opció el desdoblament de l'N-420 per l'interior, deixant com a opció alternativa un desdoblament de l'N-420 fins a Gandesa, on l'autovia enllaçaria amb l'actual C-43 fins a la cruïlla amb l'eix de l'Ebre, a l'altura de Benifallet. Aquesta proposta, que podria rebre més suport per part dels municipis del Baix Ebre i el Montsià, tindria un fort impacte mediambiental sobre les serres de Pàndols i Cavalls.

Aubà va explicar que el front creat hauria de competir davant del MIFO amb els municipis de les comarques dels Ports i el Baix Maestrat, al País Valencià, que apostaven per l’opció de continuar l’A-68 per l’actual N-232, encara que considerava que tenien avantatge, atès el fort impacte ambiental de l’alternativa valenciana en passar per la zona de Morella.

A principi de desembre van sorgir en mitjans valencians notícies sobre un estudi encara en redacció i que apostaria per enllaçar Alcanyís amb la ciutat de Castelló, descartant l'opció catalana, en consonància amb el document de balanç del PEIT que, encara que en procés d’estudi es decantava també per l’opció de l’N-232.

Poc després, el MIFO anunciava el concurs públic dels treballs per a la redacció de l'avantprojecte del corredor viari que havia d’unir Valdealgorfa amb el litoral mediterrani, els quals havien de permetre escollir entre l’opció de l’N-420 i la de l’N-232.

La mateixa setmana es feia públic un comunicat de la Cambra de Comerç de Tortosa on es criticava l’estat de les comunicacions que connectaven les Terres de l’Ebre amb Aragó, i es demanava el desdoblament de l'eix de l'Ebre (C-12) i de les carreteres C-43, C-221 i A-221, totes sota competència de les administracions autonòmiques.

El 27 de desembre es van reunir a Falset el grup de pressió i representants de les cambres de comerç de Reus i Tarragona, que van expressar el seu suport a la proposta de connexió per l’N-420. No es va poder lligar, però, el suport de la Cambra de Comerç de Tortosa.

La pròxima reunió del front favorable a l’opció N-420 estava programada per al 10 de gener de 2007 a Móra d'Ebre, i cercava l'adhesió a la proposta de Port Aventura, la indústria petroquímica i el Port de Tarragona. Encara sense data, restava pendent una reunió amb la Cambra de Comerç de Tortosa per tal de consensuar una proposta unitària de cara a les negociacions amb Foment.

Més informació
www10.gencat.net/ptop
www.fomento.es/MFOM/
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéame