Divendres 13 de Desembre de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
AUTOPISTA AP-7 AL CAMP DE TARRAGONA (2006)
Anna Jiménez

La llarga reivindicació a les comarques de Tarragona per a l’ampliació a tres carrils de l’autopista AP-7 es tradueix finalment en l’acord del Ministeri de Foment (MIFO) i Acesa per signar un conveni que expressi aquesta voluntat. El projecte també preveu l’eliminació de les barreres troncals dels peatges Mediterrani, Vendrell i Tarragona. La finalització de les obres es preveu per al 2009.

L’Autopista AP-7, també anomenada autopista del Mediterrani, uneix tota la costa mediterrània de l’Estat espanyol amb França. La via, a la zona del Camp de Tarragona, avança gairebé paral•lela a la costa deixant a l’est les poblacions de Cambrils i Salou, i s’endinsa més a l’interior a l’alçada de Tarragona on segueix perpendicular a altres vies d’importància com la C-14 i l’A-7, entre altres. La via ràpida continua el traçat seguint la línia de la costa fins a arribar al Vendrell on ja travessa la Serralada Litoral per continuar en direcció nord i enllaçar amb l’AP-2.

Els últims anys la via havia experimentat un gran augment de trànsit a causa del pas de vehicles durant els caps de setmana i els mesos d’estiu. Per això diverses entitats públiques i privades de la zona havien reclamat durant anys la seva ampliació, en tractar-se alhora d’una de les vies més importants de trànsit que connecten Espanya amb Europa. En paral•lel un dels objectius de la seva ampliació era la necessitat de treure els vehicles pesants d’altres vies d’importància com la N-340 perquè circulessin per una via ràpida que minimitzés el risc i que millorés la seguretat viària al Camp de Tarragona.

A final de 2005 el Ministeri de Foment (MIFO) i el Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP) van signar un conveni on es preveien les actuacions prioritàries en matèria d’infraestructures a la xarxa viària catalana previstes també al PLA D’INFRAESTRUCTURES DE TRANSPORT DE CATALUNYA (PITC), entre els quals hi havia l’ampliació del tercer carril de l’autopista AP-7.

Acord entre el MIFO i Acesa per a impulsar un conveni d’ampliació de l’AP-7
El febrer de 2006 es va anunciar l’acord a què havien arribat el MIFO i Acesa –concessionària d’autopistes de la corporació Abertis– per a ampliar fins a tres carrils l’autopista AP-7 des de la frontera francesa fins a Vila-seca i Salou. L’acord esperava la firma d’un conveni entre les diferents entitats, que s’hauria de ratificar en el Consell de Ministres després de rebre el corresponent informe del Consell d’Estat.

El projecte, que també va recollir la participació de la Generalitat de Catalunya, tenia com a objectiu principal donar resposta a l’important increment de trànsit que registrava la via durant els últims anys i solucionar la congestió de vehicles que es registraven en alguns trams de l’AP-7 durant determinats dies o èpoques de l’any.

Al març la ministra de Foment, Magdalena Álvarez, va descartar l’ampliació del tercer carril de l’autopista fins a Cambrils i la gratuïtat del peatge fins a aquest municipi, tal com havien demanat anteriorment diversos ajuntaments. En aquest sentit, l’alcalde de Cambrils, Robert Benaiges (Partit dels Socialistes de Catalunya, PSC) mostrava el desacord a l’alternativa proposada per la ministra, ja que considerava que també compartien la necessitat de resoldre els mateixos problemes de retencions i d’accidents a la zona. Al mateix temps, la ministra informava sobre l’oposició de la gratuïtat de l’AP-7 entre Cambrils i Vila-seca mentre duressin les obres de desdoblament de l’N-340.

Per la seva banda, el grup municipal de Convergència i Unió (CiU) a l’Ajuntament de Cambrils ja havia denunciat la discriminació en matèria d’infraestructures que patia el municipi en quedar fora del tram d’ampliació del tercer carril de l’AP-7, i alhora recordava que també havia quedat fora del pacte per a la gratuïtat de l’autopista. No obstant això, el MIFO creia que el DESDOBLAMENT DE LA CARRETERA N-340 oferia una alternativa millora per a absorbir el trànsit de vehicles.

A principi d’abril l’Ajuntament de Tarragona va demanar a la Generalitat que estudiés la construcció de noves sortides a la ciutat des de l’autopista AP-7 a l’altura de la Móra i de Boscos per fer front al futur creixement de la ciutat, una proposta que estava formulada a les al•legacions que el consistori havia presentat al PITC aprovat a mitjan any.

Se signa el conveni d’ampliació de l’AP-7
El 20 d’abril la ministra de Foment, Magdalena Álvarez, i el president d’Acesa, Salvador Alemany, amb la presència del delegat de l’Estat Joan Rangel i el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, van firmar un conveni per a l’ampliació a tres carrils de l’AP-7 en 123 km de l’autopista. L’ampliació a tres carrils aniria des del Vendrell fins a Vila-seca i Salou i des de Maçanet fins a la Jonquera. Igualment, s’eliminarien els tres peatges troncals del tram sud a partir de Martorell: Mediterrani, Vendrell i Tarragona, una fórmula que permetria als usuaris pagar només quan abandonessin l’autopista, tal com passava al tram nord. En aquest sentit la supressió de les barreres troncals es realitzaria al mateix temps que l’ampliació de l’autopista AP-7 a tres carrils, i també caldria la modificació dels accessos per poder suprimir els accessos troncals, tal com preveia el conveni signat.

Segons l’acord assolit, Acesa invertiria en aquesta actuació uns 500 MEUR, sense increments en les tarifes ni en els terminis de concessió, un capital que recuperaria gràcies a l’augment de trànsit que registraria els pròxims anys. En aquest sentit Acesa preveia un increment de vehicles a l’AP-7 de més d’un 2% anual. Tanmateix, si no fos així i s’arribés al final de la concessió l’any 2021 sense haver recuperat la inversió, l’Estat hauria d’abonar la diferència.

La finalització dels treballs es preveien de cara al 2009, any en què la remodelació de la via ràpida entraria en funcionament. Tanmateix, tot i que el calendari d’actuacions no estava del tot definit, es preveia el començament de les obres per a la zona de Tarragona.

A banda d’estalviar-se els peatges situats al mig de l’autopista, l’objectiu del conveni era que els usuaris paguessin el preu de tot l’itinerari als peatges de sortida. Actualment el peatge troncal de Tarragona i els de les sortides a Torredembarra, Reus, Salou i Vila-seca ja no es paguen per als desplaçaments interns que es fan en aquest tram, fins que no es construeixi la circumval•lació de l’N-340 a Tarragona. Aquest va ser el primer acord en matèria de peatges a Tarragona entre Acesa i les administracions. Tot i així, el tercer carril de l’autopista era una llarga reivindicació de les comarques tarragonines, amb l’objectiu de treure els camions de l’N-340.

Igualment, el Govern de l’Estat volia estudiar la possibilitat de subvencionar totalment o parcialment el peatge de l’autopista AP-7 a Cambrils en el cas que els informes de la Direcció General de Carreteres confirmessin que hi havia retencions de trànsit a l’N-340 durant les obres de construcció de la nova autovia A-7 entre Vila-seca i Mont-roig del Camp. Un cop la nova autovia funcionés, el MIFO estudiaria la possibilitat d’allargar fins a Cambrils el tercer carril de l’AP-7 en el cas que el volum de trànsit ho requerís.

Reaccions
En el marc del conveni signat per a l’ampliació a tres carrils de l’AP-7, el socialista Josep Anton Burgasé, president de l’Autoritat Portuària de Tarragona (PORT DE TARRAGONA), va afirmar que potenciaria la competitivitat de l’enclavament marítim. En la mateixa línia, el president de la patronal CEPTA (Confederació Empresarial de la Província de Tarragona), Sebastià Cabré, es va alegrar perquè l’obra serviria per a acabar amb les cues de vehicles de la Costa Daurada.

Igualment, el portaveu del govern a Tarragona i president de la Diputació, Joan Aregio (CiU), va elogiar l’acord, tot i que va advertir que calia mantenir-se alerta perquè aquesta mesura no preveiés un cost més alt per als usuaris. Per la seva banda, el president d’Acesa, Salvador Alemany, es pronunciava a favor del projecte, ja que donaria resposta a una necessitat d’actuació urgent i precisa sobre un dels eixos vertebradors del territori i un dels corredors amb més trànsit de persones i mercaderies d’Europa.

Des del DPTOP, Joaquim Nadal va valorar positivament l’acord, ja que l’ampliació de l’AP-7 proporcionaria més seguretat viària i més fluïdesa en la circulació. Igualment considerava que la fórmula acordada era la més intel•ligent perquè l’increment de trànsit que comportaria la millora permetria absorbir el cost de l’operació i no suposaria cap cost per a les administracions. En definitiva, considerava que l’acord era molt positiu, ja que demostrava la importància que hi donaven el MIFO i la Generalitat per a millorar la xarxa viària a Catalunya.

A principi de setembre, les cambres de comerç de Tarragona, Reus, Valls i Tortosa expressaven la seva voluntat per pressionar l’Administració central perquè accelerés la creació del tercer carril de l‘AP-7 i suprimís els peatges troncals d’aquesta via a fi d’afavorir la fluïdesa del transport, que segons les cambres eren bàsiques per al desenvolupament de la important activitat logística de la zona.

En el mateix sentit el president de la Cambra de Comerç de Tarragona, Albert Abelló, exposava que els dèficits en infraestructures eren els problemes més importants que afectaven el territori tarragoní i alhora impedien el desenvolupament correcte d’una de les activitat econòmiques més importants de la zona, l’activitat logística. Així ho reflectia al mateix temps un estudi realitzat per analistes de la Universitat Rovira i Virgili (URV), coordinat per l’economista Joaquim Margalef.

A la darreria de 2006 s’estava a l’espera de l’aprovació final del projecte per part de la Direcció General de Carreteres del MIFO per treure’s a informació pública de cara al 2007.

Més informació
www.autopistas.com
www.gencat.cat/ptop/carreteres
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéame