Diumenge 15 de Setembre de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
PORT DEL CAP DE SALOU (2007)
Guifré Lloses - U:50mil. Planejament territorial

El port del cap de Salou és l’única nova proposta de construcció de port esportiu al litoral català en la presentació del nou Pla de ports per al període 2007-2015. Aquest pla, presentat pel Departament de Política Territorial i Obres Públiques, marca els objectius referents al nombre d’amarratges del total dels ports catalans, les ampliacions de ports existents i la construcció de nous ports. Tot i ser l’única proposta de nou port, les diferents entitats ecologistes la critiquen, ja que consideren que el litoral tarragoní ja està prou saturat d’urbanització.


El mes de febrer el Govern va aprovar definitivament el PLA DE PORTS DE CATALUNYA per al període 2007-2015. Aquest, impulsat pel Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP), tenia la intenció de ser un dinamitzador de l’economia catalana a través del sector marítim, tot procurant mantenir a la vegada la preservació de l’entorn natural del litoral català i, alhora, garantir criteris de reequilibri territorial. El pla preveia prioritzar l’ampliació dels ports existents optimitzant l’espai disponible per crear 6.000 nous amarradors esportius nous.

El nou pla només preveia la construcció d’un nou port esportiu localitzat al cap de Salou. La localització exacta estava projectada al sector septentrional del cap de Salou, on actualment hi ha una antiga pedrera abandonada que en el seu moment va servir per a extreure els materials que van servir per a la construcció del port de Tarragona, trenta anys enrere.

El cap de Salou fou antigament un lloc amb un entorn natural destacable, amb una geomorfologia agresta de penya-segats a la costa conjuminada amb petites planes de pinedes i terrenys anteriorment conreats a l’interior. Actualment, el cap de Salou pateix una forta edificació i urbanització. En concret, la pedrera existent havia arrabassat el turó de la Talaia, entre la cala Morisca i la Cova del Pebre, i el buit derivat de la continua extracció havia generat un elevat impacte paisatgístic i visual.

El conseller Nadal justifica la localització del nou port
L’Ajuntament de Salou ja feia temps que tenia intenció d’ampliar el seu port esportiu proper a la platja de Llevant amb noves places. El port s’havia fet petit, tenint en compte el notable creixement de la població i l’elevada estacionalitat del municipi durant els mesos d’estiu. Fins al moment, però, només s’havia tingut en compte la possibilitat d’ampliar el port cap al litoral de Cambrils, però sempre s’havia trobat l’oposició d’aquest consistori, que al•legava que aquesta actuació comportaria greus problemes ambientals de manteniment de les platges i, per tant, repercussions sobre el turisme local, i que l’obra demanaria de fer una gran inversió per tornar les platges de Cambrils al seu estat habitual.

Un cop presentat el pla, el conseller Nadal havia justificat la localització del nou port al•legant que aquesta ubicació provocaria menys impacte que ampliar l’actual port de Salou. Adduint la localització del nou port en una antiga pedrera abandonada al sector meridional del cap de Salou, els responsables del Departament de Política Territorial i Obres Públiques creien convenient la ubicació del port en aquest indret, ja que es tractava d’un lloc degradat. El paratge havia esdevingut, fins i tot, abocador il•legal de residus, alguns dels quals considerats perillosos.

Reacció de les entitats ecologistes locals.
El Grup d’Estudi i Protecció dels Ecosistemes del Camp (Gepec), entitat ecologista de les comarques tarragonines, va denunciar immediatament les característiques del pla i les seves intencions. Després de remarcar que la construcció del 70% de les noves places d’embarcaments estaven previstes de fer a les comarques tarragonines, l’entitat es mostrava disconforme amb la justificació dels responsables del DPTOP per a la construcció del nou port. Segons l’entitat ecologista, que la localització del nou port es preveiés en una zona degradada no era motiu justificat per programar-hi noves activitats. El cert, però, és que durant trenta anys cap administració va dur a terme ni una sola actuació de restauració ambiental del paratge, ni l’Ajuntament de Salou com a propietari dels terrenys, ni el PORT DE TARRAGONA com a explotador de la pedrera, per la qual cosa l’indret va quedar absolutament abandonat i degradat. A més, l’entitat afegia que el nou port estava previst en una zona només a 15 km d’un altre port esportiu i comercial de mercaderies, en aquest cas el de Tarragona, de considerables dimensions.

Paral•lelament, durant el mes de juny, l’organització ecologista internacional Greenpeace, a través de la seva delegació catalana, presentà l’informe “Destrucció a tota costa 2007”. Greenpeace hi denunciava les contínues agressions al litoral català i destacava l’elevat grau d’urbanització existent al litoral tarragoní, el qual el lligava amb les dades globals corresponents a Catalunya, on, segons l’entitat ecologista, és la comunitat de l’Estat amb quilòmetre de costa més densament edificat, amb un 39% del total del litoral.

Sense pla especial
Malgrat tot, des de l’Ajuntament de Salou es va rebre la notícia amb gran entusiasme, ja que així tenien la possibilitat de disposar d’un port de referència dins l’àmbit de la Costa Daurada. A més, ja no seria necessari continuar convencent el municipi veí de Cambrils per fer una ampliació del port esportiu existent cap a aquest municipi.

El pla preveia inicialment uns 900 amarradors per al port, malgrat que aquesta xifra encara era provisional. De fet, però, el port només tenia decidida la seva ubicació però encara estava pendent la redacció d’un pla especial que havia de determinar-ne les característiques, la superfície que havia d’ocupar i el nombre d’amarradors definitius.

Més informació
www10.gencat.net/ptop/AppJava/cat/plans/sectors/plaports.jsp
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéame