Dijous 14 de Novembre de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
FERROCARRIL D'ALTA VELOCITAT. BARCELONA (2008)
FAV Barcelona
Marta Sánchez

L’any 2008 s’adjudiquen les obres del túnel del Ferrocarril d’Alta Velocitat i se n’inicien les obres. Malgrat tot, continuen les mobilitzacions contra el traçat aprovat i contra les obres. Per tal de fer front a la inquietud social, es creen un comitè internacional d’experts per al seguiment de les obres i una comissió de seguiment tècnic per al seguiment de l’impacte de les obres als ciutadans.


Antecedents 2003:57; 2004:86; 2005:71; 2006, 2007

Durant el 2007 va continuar la polèmica entorn del traçat del projecte del Ferrocarril d’Alta Velocitat (FAV) pel centre de Barcelona, ja que el Govern apostava per fer passar el túnel per sota els carrers Provença i Mallorca, mentre alguns grups polítics, associacions i plataformes defensaven el seu pas pel litoral, per evitar afectacions als edificis, entre els quals la Sagrada Família. Malgrat tot, el Consell de Ministres va aprovar l’execució de les obres del túnel del FAV pel centre de la ciutat. L’any va acabar sense que s’haguessin adjudicat les obres i amb la presentació d’un recurs contenciós administratiu contra el projecte per part del patronat de la Sagrada Família.

També va tenir molt ressò la repercussió de les obres del FAV a l’entrada de Barcelona per Sants sobre el servei de Rodalies, com a conseqüència de l’aparició de diferents esvorancs, així com les protestes veïnals al barri de Sants (Barcelona) i a l’Hospitalet de Llobregat per l’aparició d’esquerdes als edificis. Per intentar solucionar aquesta repercussió, el Ministeri de Foment (MIFO) va crear el Centre de Coordinació d’Operacions Ferroviàries a Barcelona 2007 (CE-COF BCN 2007), dirigit pel secretari d’Estat d’Infraestructures, Víctor Morlán (Partit Socialista Obrer Espanyol, PSOE) i encarregat de coordinar i supervisar totes les incidències en infraestructures ferroviàries que patia Catalunya.

S’adjudiquen les obres del túnel del FAV
A començament del 2008, María Teresa Fernández de la Vega (PSOE) anunciava que l’Adif (Administrador d’Infrastructures Ferroviàries) adjudicaria el mateix gener les obres del túnel. La Junta Constructora de la Sagrada Família va presentar un recurs de súplica contra la interlocutòria de l’Audiència Nacional, que al maig va denegar la suspensió cautelar de les obres. Convergència i Unió (CiU), Esquerra Republicana de Catalunya (ERC), el Partit Popular (PP) i C (Ciutadans) van aprovar al Parlament una moció que rebutjava el traçat pel carrer Mallorca. De la Vega va reiterar que malgrat respectar el pronunciament, no es tindria en compte ja que no era vinculant.

El Col•legi de Geòlegs de Catalunya va anunciar que elaboraria un document en què proposaria a les administracions que, abans de començar l’obra, s’adoptessin protocols de gestió de risc, no obligatoris per llei però recomanables. El document, publicat a l’abril, considerava correctes els estudis realitzats per l’Adif i la decisió de perforar la galeria amb una tuneladora, però recomanava fer cinc sondejos més. Els nous sondejos no van aportar res significatiu que fes modificar el projecte.

A final de febrer, i coincidint amb l’entrada en operació del FAV a Barcelona, l’Adif va adjudicar les obres del tram de via entre la Sagrera i el nus de la Trinitat. Les obres es completarien el 2010. Mesos més tard, Ramon García Bragado (Partit dels Socialistes de Catalunya, PSC), tinent d’alcalde d’Urbanisme, anunciava que es crearia un comitè internacional d’experts que farien un seguiment de les obres entre Sants i la Sagrera, amb l’objectiu de fer front a la inquietud social.

S’inicien les obres del túnel del FAV entre Sants i la Sagrera
Al juliol, Víctor Morlán (PSOE), president del Consorci Alta Velocitat Barcelona (format per representants del MIFO, de la Generalitat i de l’Ajuntament de Barcelona) i secretari d’Estat de Planificació i Relacions Institucionals del MIFO, va anunciar que les obres del túnel del FAV per Barcelona començarien aquell mateix mes per la Torre del Fang, una masia del segle XIV, per on havia d’entrar la tuneladora. En un principi estava previst desmuntar-la i reconstruir-la, però al mateix juliol Adif estudiava fer les obres sense haver de tocar la Torre del Fang, per qüestions de cost econòmic. L’alternativa plantejada era construir una llosa per sota de la torre i aguantar-la per no haver-la de desfer.

Per tal d’assegurar als ciutadans una informació clara i precisa de les obres, es va crear una comissió de seguiment tècnic que faria un seguiment de les obres i informaria els ciutadans del seu impacte. Aquesta estaria encapçalada per la Federació d’Associacions de Veïns de Barcelona (FAVB).

Les obres dels treballs preliminars al forat ferroviari de la Sagrera per fixar i preparar el pou d’atac per on havia d’entrar la tuneladora uns deu mesos més tard es van iniciar a final del mes de juliol. A mitjan agost, va tenir lloc l’inici dels treballs previs de la construcció del túnel entre el tram de Sants i la Sagrera, al carrer Mallorca. Les obres es desenvoluparien entre el carrer Espronceda i l’avinguda Meridiana i durarien un any. Arran de les obres, es van establir itineraris alternatius per a la circulació dels vehicles.

Al setembre es van iniciar les obres al districte de Sant Andreu i la construcció d’una pantalla de formigó al carrer de Josep Soldevila, que havia de constituir part de la cimentació del nou vial per a vehicles previst al costat muntanya entre el nus de la Trinitat i la futura estació intermodal de la Sagrera. Els treballs afectarien la circulació d’un tram del carrer Soldevila.

Els treballs previs per a la construcció del túnel al tram inicial del carrer Provença entre el carrer de Nicaragua i l’avinguda de Tarradellas es van iniciar al novembre i no havien d’implicar cap tall de carrer ni restricció. Allà, Adif ja havia revisat gairebé tots els pisos afectats per les obres i va assegurar que les acabaria abans de començar a fer el forat del túnel, previst per final d’any. El Patronat de la Sagrada Família va anunciar que deixaria entrar els tècnics al temple perquè hi fessin les inspeccions necessàries.

Continuen les mobilitzacions contra el traçat i les obres
L’adjudicació de les obres del túnel del FAV pel centre de Barcelona no va aturar les mobilitzacions contra el traçat del FAV. Tampoc no les va aturar la sentència de l’Audiència Nacional denegant la suspensió cautelar de les obres sol•licitada per la Plataforma AVE pel litoral.

Al juliol, arran d’una reclamació d’un membre de la Plataforma AVE pel litoral, el defensor del poble europeu, Nikiforos Diamandouros, va demanar al Banc Europeu d’Inversions (BEI) que revisés l’avaluació d’impacte ambiental del projecte del túnel del FAV per Barcelona abans de concedir els 2.500 MEUR per a aquest projecte. Segons la reclamació, no hi havia cap prova que el BEI hagués analitzat de manera adequada l’avaluació ambiental del projecte, requisit necessari per poder finançar-lo.

Amb l’inici de les obres a l’agost, la plataforma va expressar el seu malestar dient que no s’havia tingut en compte els veïns i comerciants de la zona del Clot.

Impacte de les obres del FAV a la ciutat de Barcelona
Els veïns del barri del Torrent Gornal (l’Hospitalet de Llobregat) van denunciar la lentitud del MIFO per arreglar les esquerdes provocades per les obres del FAV al març. Adif assegurava, però, que les reparacions s’estaven fent com s’havia acordat i que alguns veïns havien rebutjat les millores.

L’Ajuntament de Barcelona va anunciar que no tenia previst indemnitzar els comerciants dels establiments del carrer Mallorca afectats pel tall de circulació com a conseqüència de les obres del túnel del FAV però promouria accions de dinamització comercial i econòmica. Els botiguers del Clot es van organitzar formant una associació per defensar els seus interessos i estaven disposats a arribar als jutjats per obtenir compensacions. Malgrat tot, a l’octubre l’Ajuntament va reiterar la seva negativa a pagar compensacions als botiguers que resultessin afectats per les obres i va recomanar que presentessin les reclamacions al MIFO, responsable de les obres. A l’octubre es van començar a produir els primers tancaments de negocis i alguns oferien descomptes importants per intentar sobreviure.

Subvencions de l’Estat per a la rehabilitació d’habitatges propers al FAV
Al febrer, la ministra d’Habitatge Carme Chacón (PSOE) va signar amb els alcaldes de Barcelona i de l’Hospitalet el compromís d’abocar 34 MEUR als barris afectats per les obres d’arribada del FAV a l’Hospitalet i a Barcelona (Sants-Badal, Bellvitge, el Torrent Gornal, Santa Eulàlia, la Torrassa i Sant Josep). Aquests ajuts provenien del pla AERI (àrea especial de rehabilitació integral) i s’adjudicaven als barris que estaven en un període d’obres fetes per l’Administració de l’Estat. No tenien res a veure amb les compensacions que hagués de fer Adif pels danys que hi havia hagut els últims mesos als edificis.

Desacords en la reforma urbana de la Sagrera
Al febrer, el president de l’Associació de Veïns de la Sagrera, Oleguer Méndez, va denunciar que el Pla de millora urbana (PMU) no cobriria les necessitats que tenia el barri. Davant l’anunci de manifestacions, l’Ajuntament va acceptar algunes de les propostes veïnals.

Al maig el MIFO va treure a informació pública l’estudi informatiu de la nova estació de Rodalies de la Sagrera. El projecte bàsic de l’estació de la Sagrera estava a l’espera d’un informe ambiental de l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA) i se’n preveien enllestir durant el 2008 els projectes constructius i l’esquema de finançament. Les obres de l’estació no podrien començar fins que s’acabessin les de la connexió de la Sagrera, que es van adjudicar el febrer del 2008 i s’havien d’executar en 19 mesos.

A l’octubre nou associacions de veïns afectades pel Pla de SANT ANDREU-SAGRERA van criticar l’Ajuntament per no haver convocat les cinc comissions que havien de canalitzar les propostes populars. Els veïns també van criticar que Jordi Hereu (PSC), alcalde de Barcelona, expressés el seu desig que la nova estació del FAV es digués Europa. Anteriorment el ple del districte de Sant Martí va aprovar per unanimitat una declaració institucional per demanar que es digués Sagrera-Sant Martí.

A final d’any l’Ajuntament de Barcelona confiava que les obres de construcció de l’estació d’alta velocitat de la Sagrera poguessin començar el setembre del 2009. D’altra banda, es preveia que els treballs preliminars a la Sagrera, al tram de Mallorca tallat entre Bac de Roda i Meridiana, donarien pas al gener a l’excavació a cel obert del primer sector de la galeria amb pantalles.

Més informació

www.avepellitoral.info
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéame