Divendres 20 de Setembre de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
FERROCARRIL D'ALTA VELOCITAT. BAIX LLOBREGAT I AEROPORT DEL PRAT (2007)
Anna Borrell

Les obres de construcció del traçat del Ferrocarril d’Alta Velocitat (FAV) pel Baix Llobregat ja estan molt avançades. Al Prat de Llobregat alguns veïns denuncien l’aparició d’esquerdes en immobles propers a les obres i s’adjudica la redacció del projecte de la nova estació intermodal que estarà enllestida el 2010. Durant el 2007 es licita i s’adjudica el muntatge de la superestructura del tram Sant Joan Despí-Sants. A final d’any, el president del Govern de l’Estat assegura l’arribada del FAV a Barcelona abans de les eleccions generals.

Antecedents 2003:55 i 56; 2004:84 i 85; 2005:70; 2006

El traçat de la línia d’alta velocitat ferroviària que connecta Madrid amb el sud de França passant per Barcelona travessa la comarca del Baix Llobregat just abans d’arribar a Barcelona. Els treballs d’execució de la plataforma ja estaven finalitzats en alguns trams, especialment als que estaven més allunyats de Barcelona, i a la resta de trams es trobaven en un estat molt avançat. Quedaven pendents les tasques de col•locació de vies, electrificació, senyalització, etcètera, i la realització de les proves prèvies a la posada en servei. La previsió era d’acabar tots aquests treballs a final de l’any 2007.

L’execució de les obres continuava generant problemes en l’operativitat ferroviària i afectava sovint la circulació de combois de RODALIES, regionals i de llarg recorregut. L’any 2003 els treballs d’execució de la plataforma del FAV al seu pas per Martorell provocaren fissures en set habitatges del barri de Can Cases i a final de desembre de 2006 es detectà l’aparició d’esquerdes en uns catorze edificis del nucli antic del Prat de Llobregat propers a les obres del FAV, en concret on s’estava executant el nou túnel de Rodalies.

Pel que fa al pas del FAV per l’aeroport del Prat, el 2006 el Ministeri de Foment (MIFO) decidia tirar endavant un traçat en forma de bucle per tal que compartissin via el servei d’alta velocitat, el de Rodalies i el metro.

Apareixen esquerdes en immobles del Prat de Llobregat
L’Associació de Veïns del Nucli Antic del Prat denunciava a començament d’any l’aparició d’esquerdes en immobles propers a les obres del FAV. Per la seva banda l’Ajuntament del municipi i l’Administrador d’Infraestructures Ferroviàries (ADIF) obrien una investigació per a determinar si l’aparició d’aquestes esquerdes estava relacionada amb les obres. Tot i que inicialment l’ADIF considerava que aquesta vinculació era poc probable, mostrava la predisposició a fer-se càrrec dels desperfectes que es poguessin generar com a conseqüència de les obres. Per contra, per a l’Ajuntament del Prat, segons declaracions del regidor d’Urbanisme Sergi Alegre (Iniciativa per Catalunya-Verds, ICV), aquesta n’era la primera hipòtesi.

L’ADIF va encarregar un estudi tècnic independent a la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC). També anunciava la revisió de tots els habitatges de la zona, la instal•lació immediata de sensors a les façanes per tenir una informació immediata de qualsevol moviment que es pogués registrar als immobles i l’obertura d’una oficina al Prat per tal d’atendre les consultes i reclamacions dels ciutadans. Des d’aleshores, totes aquestes mesures de seguretat es repetiren als municipis afectats pel traçat del FAV. D’altra banda, el Partit Popular (PP) i Convergència i Unió (CIU) demanaven la paralització de les obres fins que es garantís la total seguretat pels habitatges pròxims.

Pocs dies més tard, i coneixent ja els resultats de l’estudi de la UPC, el president d’ADIF, Antonio González Marín, admetia davant de la Comissió de Foment del Congrés que les obres del FAV havien causat fissures en alguns habitatges. S’havien observat lesions destacables a set cases de les quatre-centes dotze d’inspeccionades com a conseqüència dels moviments induïts per la deformació de les pantalles del nou túnel de Rodalies que s’estava construint al costat del túnel del FAV. Antonio González afegia que assumiria les mesures correctores recomanades pels experts.

A mitjan any, veïns del nucli antic del Prat denunciaven l’aparició de noves esquerdes, aquesta vegada en immobles propers al riu, que coincidien en el temps amb els treballs d’execució del nou viaducte del FAV sobre el riu Llobregat. Pocs dies després, l’ADIF decidia desallotjar els quatre veïns d’un dels habitatges danyats a començament d’any a prop del nou túnel del FAV que s’havia d’executar aleshores. Durant els set mesos de desallotjament de l’immoble, s’aprofitaria per a reforçar-ne els fonaments i arreglar-ne les esquerdes produïdes durant els treballs anteriors.

El mes d’octubre, l’alcalde del Prat Lluís Tejedor (ICV) assegurava que l’ADIF estava executant les obres del segon túnel del FAV sense generar problemes, ja que s’havien fet alguns canvis en l’execució dels treballs.

L’estació intermodal del Prat de Llobregat s’enllestirà el 2010
A final d’abril s’anunciava la resolució del concurs públic per als treballs de redacció del projecte de la nova estació intermodal del Prat de Llobregat. El projecte guanyador, amb el nom de “Campo dei miracoli” i liderat per l’arquitecte César Portela, suposaria una inversió d’uns 60 MEUR i estaria enllestit a final del 2010. L’estació s’edificaria sobre les vies ferroviàries, soterrades en aquell tram, tindria forma d’el•lipse i en destacaria l’entrada de llum natural i un immens vestíbul que facilitaria un canvi ràpid i àgil entre tots els modes de transport que convergirien a l’estació (FAV, Rodalies, LÍNIES 1 I 9 DE METRO, autobusos i taxis).

El desenvolupament dels treballs en altres trams
Quatre anys més tard de l’aparició de fissures al barri de Can Cases de Martorell, i davant la impossibilitat d’arribar a un acord amb l’ADIF, cinc dels propietaris afectats decidien posar una demanda civil de declaració de danys i perjudicis contra la Constructora Hispànica, que és qui va executar les obres en aquest tram. Els altres dos propietaris afectats ja havien acceptat les indemnitzacions proposades per la constructora, 500.000 i 600.000 EUR respectivament, per tal d’afrontar la reparació de les seves cases.

A començament del mes de febrer, el MIFO treia a licitació les obres de muntatge de les vies ferroviàries del FAV al tram de 12,6 km comprès entre Sant Joan Despí i l’estació de Barcelona-Sants. A final de maig, l’ADIF n’adjudicava les obres per valor de 15,9 MEUR i s’establia un termini de cinc mesos a la unió temporal d’empreses formada per Acciona Infraestructuras, Agrupación Guinovart Obras i Servicios Hispania, Sacyr i Corsán-Corviam Construcción.

A final d’any, després dels incidents durant l’execució de les obres del FAV que van afectar Rodalies i Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), com a solució per tal que el FAV arribés a Barcelona aquell mateix any, l’ADIF estudiava la possibilitat de construir una estació provisional del FAV al Prat de Llobregat. Els alcaldes de Barcelona i del Prat de Llobregat, però, hi expressaven el seu desacord al•legant que comportaria greus problemes de mobilitat. Finalment es va desestimar aquesta opció.

Nous terminis de finalització de les obres
A final de març finalitzaven els treballs a l’estació de Rodalies del Prat de Llobregat i ja hi circulaven els primers ferrocarrils. Un mes i mig més tard començaven les proves del FAV referents a la plataforma al tram comprès entre Tarragona i Sant Joan Despí. A final d’any, encara no havien finalitzat les proves en aquell tram i els trams ja acabats o en execució fins a Sants-Estació restaven pendents de l’obra extraordinària que s’havia de fer a la zona del Gornal per tal de salvar l’incident de Rodalies del 20 d’octubre d’aquell mateix any.

El president del Govern espanyol, José Luís Rodríguez Zapatero (Partido Socialista Obrero Espanyol-PSOE), assegurava que l’arribada del FAV A BARCELONA es produiria abans de les eleccions generals, que serien el 9 de març de l’any següent.

Més informació
www.adif.es
www.aj-elprat.es
www.altavelocidad.org
www.gencat.net
www.trenscat.com
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéame