Divendres 20 de Setembre de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
CARRETERA C-37 VIC-OLOT PEL TÚNEL DE BRACONS (2007)
Carretera C-37 Vic-Olot pel túnel de Bracons Mapa: Montse Ferrés
Moisès Jordi

A final d’any es produeix la calada del túnel de Bracons mentre continuen les obres fins a Sant Esteve d’en Bas amb la previsió que s’obri la carretera a final de 2008 o principi de 2009. La connexió definitiva amb Olot, però, restarà pendent de la variant de les Preses, el traçat de la qual continua enfrontant els ajuntaments de la Vall d’en Bas i el de les Preses. El DPTOP acorda amb els ajuntaments millorar els traçats proposats i tornar-los a presentar a informació pública.


Antecedents 2003:21; 2004:36; 2005:29; 2006

L’origen de l’eix Vic-Olot (EVO) es troba al Pla general de carreteres de 1985, si bé no fou fins a l’any 2000 que es va aprovar el projecte. Estava pressupostat en 215 MEUR, tenia un traçat d’uns 36 km des de Manlleu (Osona) fins a Olot (la Garrotxa) majoritàriament d’un sol carril per sentit de circulació i amb un tram de 3 km amb quatre carrils, i amb un túnel de 4 km al coll de Bracons.

La carretera tenia l’oposició de la coordinadora Salvem les Valls, creada el 1995, per l’impacte que representava sobre diversos espais naturals protegits com el PEIN Milany, Santa Magdalena i Puigsacalm i sobre la plana agrícola de la Vall d’en Bas (la Garrotxa), una de les més fèrtils de Catalunya. També s’oposaven al projecte Unió de Pagesos (UP), Esquerra Republicana de Catalunya (ERC) i Iniciativa per Catalunya-Verds (ICV). Per contra diverses associacions d’empresaris, Convergència i Unió (CiU), el Partit Popular (PP) i, tot i que amb matisos, el Partit dels Socialistes de Catalunya (PSC) el defensaven en considerar-lo necessari pel desenvolupament econòmic de la zona.

L’any 2002 es van iniciar les obres amb la construcció del tram Manlleu-Torelló, si bé el 2004 el nou Govern de la Generalitat format pel PSC, ERC i ICV hi va introduir diverses mesures per a reduir l’impacte ambiental i paisatgístic, com la reconversió dels 3 km d’autovia a tres carrils o la realització de diversos túnels i falsos túnels en diferents punts del traçat. Aquest fet va obligar a tornar a presentar l’estudi informatiu i d’impacte ambiental del tram entre el túnel i la C-63 mentre seguien les obres del tram entre Torelló i el túnel de Bracons i la perforació d’aquest.

Un altre canvi previst el 2004 consistia a acabar l’EVO a la carretera C-63, prop de Sant Esteve d’en Bas, de tal manera que l’últim tram de la connexió Vic-Olot no tindria un traçat nou sinó que aprofitaria les variants previstes a les Preses i Olot. Les dues alternatives de traçat de la variant de les Preses no generaven consens entre l’Ajuntament de la Vall d’en Bas i el de les Preses.

Inici de les obres al tram garrotxí
El mes de maig de 2007 van començar les obres del tram de l’EVO, que avança per la comarca de la Garrotxa, entre el túnel de Bracons i la C-63, prop de Sant Esteve d’en Bas, que havien estat licitades i adjudicades per 63,5 MEUR la segona meitat del 2006. Aquest tram, de 4,1 km, inclou un túnel a l’altura del nucli de Joanetes (la Codina, de 1.450 m), diversos falsos túnels i viaductes i en la major part del recorregut té un tercer carril de pujada per a vehicles lents, ja que hi haurà pendents de fins el 6,5%. Mentrestant es continuava foradant la galeria principal i la de serveis del túnel de Bracons, que tindrà una longitud de 4,4 km. La perforació des de la boca sud ja estava acabada i s’estava treballant a la boca nord.

L’inici de les obres a la Garrotxa va generar diverses queixes. L’alcalde de la Vall d’en Bas, Miquel Calm (CiU), va assegurar que els camions de gran tonatge que circulaven per l’estreta carretera de Joanetes ho feien a gran velocitat i representaven un important perill. D’altra banda alguns veïns asseguraven que no se’ls havia avisat de les voladures que s’estaven realitzant per fer el túnel de la Codina, i l’Agrupació Naturalista de la Garrotxa (ANGx) lamentava que no s’haguessin fet informes de l’estat de les edificacions abans de procedir a les explosions per tal de poder-ne avaluar les conseqüències.

La Generalitat veu millor la variant oest de les Preses
L’inici de les obres del darrer tram de l’EVO va provocar que els alcaldes i els sectors empresarials de la zona alertessin de la urgència de resoldre les variants de les Preses i Olot per a evitar que la C-63, un cop s’obrís l’EVO, es convertís en un coll d’ampolla. L’estudi informatiu i d’impacte ambiental de les variants havia sortit a exposició pública el setembre del 2006 i presentava dues alternatives de traçat de la variant de les Preses per l’est i per l’oest del nucli urbà. L’opció oest era defensada per l’Ajuntament de les Preses i rebutjada pel de la Vall d’en Bas que considerava que tindria un fort impacte sobre la plana agrícola. L’opció est, que incloïa dos túnels a la zona de Marboleny, era l’alternativa preferida per l’Ajuntament de la Vall d’en Bas però no agradava al de les Preses que alertava que provocaria un efecte barrera sobre el municipi quan connectés en perpendicular amb la variant oest d’Olot. Aquesta variant sí que tenia un traçat definit des del sector de Codella fins a l’Hostal del Sol on connectaria amb l’N-260, l’EIX PIRINENC [2005:13].

El PLA DIRECTOR TERRITORIAL DE LA GARROTXA, aprovat inicialment el setembre de 2007, feia especial èmfasi en la necessitat de definir la variant de les Preses però no es posicionava per cap de les dues opcions.

El mes d’octubre el secretari per a la Mobilitat del Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP), Manel Nadal, va enviar una carta als alcaldes de les Preses i la Vall d’en Bas presentant una proposta de millora dels dos traçats, efectuada després del procés d’informació i de recollida d’opinions posterior a l’exposició pública. Les millores consistien a soterrar l’alternativa oest, per la plana agrícola, a través d’un fals túnel d’1,4 km al qual s’afegirien els accessos d’entre 300 i 400 me a banda i banda en trinxera; i, en el cas de l’opció est, en substituir els dos túnels per un de sol de 2 km i en construir un fals túnel de 400 m per a reduir l’impacte sobre el polígon de les Preses.

A la carta als alcaldes, Manel Nadal recomanava com a millor opció el traçat oest soterrat argumentant una millor funcionalitat, un recorregut més curt i una millor integració territorial, ja que, en ser soterrada, es minimitzarien els impactes sobre la plana agrícola. A més considerava que l’opció de Marboleny tenia fortes afectacions al polígon industrial de les Preses i provocaria una barrera entre la zona del Bosc de Tosca i les Preses. També indicava que l’alternativa de la Vall d’en Bas facilitaria un desdoblament “si en el futur les administracions ho decidissin”.

Reaccions a la carta
Després que es fes pública la preferència del DPTOP pel traçat oest, Salvem les Valls, Unió de Pagesos (UP) i l’Ajuntament de la Vall d’en Bas van mostrar el seu rebuig a aquesta opció, ja que consideraven que tindria greus efectes sobre la plana agrícola, l’aqüífer de la Vall d’en Bas i el riu Fluvià. L’11 de novembre Salvem les Valls va organitzar a les Preses una cadena humana per a protestar contra la variant oest que va aplegar unes 300 persones. L’entitat també s’oposava al fet que s’obrís la porta a un futur desdoblament, un fet que en la seva opinió podria provocar que l’EVO es convertís en una connexió internacional i no només intercomarcal. En canvi, l’alcaldessa de les Preses, Esther Pagès, va assegurar que l’alternativa de la Vall d’en Bas era la més funcional i recordava que si se soterrava el traçat s’hi podria seguir conreant.

Manel Nadal va matisar que, si bé el Departament veia millor la variant oest, encara no hi havia res decidit i que caldria seguir parlant amb els diferents sectors. El 21 de novembre el conseller de Política Territorial i Obres Públiques Joaquim Nadal es va reunir amb els alcaldes de la Vall d’en Bas i de les Preses i van acordar que a les dues propostes, que ja havien estat millorades després del període d’exposició pública, s’hi introduirien noves millores i se’n tornaria a fer una nova exposició pública. En aquest cas, però, als estudis informatius i d’impacte ambiental dels dos traçats, s’hi afegiria un informe encarregat pel DPTOP i elaborat per un gabinet tècnic independent que aprofundiria en les qüestions ambientals, agrícoles, industrials, socials, demogràfiques, econòmiques, tècniques, de mobilitat i d’accessibilitat.

Bracons perforat
A mitjan desembre es va produir la calada del túnel de Bracons, si bé encara faltava un any més per revestir-lo amb peces de formigó, fer-hi un fals sostre i pavimentar-ne la calçada. Aquest mateix termini es preveia per al tram comprès entre el túnel i la C-63, de tal manera que a final de 2008 o principi de 2009 ja es podria circular per l’EVO des de Vic fins a Sant Esteve d’en Bas.

Quedaven per resoldre, però, les variants de les Preses i d’Olot. A final de desembre es va adjudicar el projecte constructiu de la variant d’Olot però, mentrestant, la variant de les Preses continuava pendent que es presentessin de nou les dues alternatives a exposició pública, de tal manera que es preveia que no entrés en funcionament com a mínim fins al 2010 o el 2011. Per tal de reduir el col•lapse que es podria produir quan s’obrís l’EVO, el DPTOP va decidir que mentre no estiguessin construïdes no hi podrien circular camions, un fet que la Cambra de Comerç de Girona va considerar “lamentable”.

Més informació
www.salvemlesvalls.org
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéame
Fotogaleria relacionada