Dijous 12 de Desembre de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
AUTOVIA A-2 A LES COMARQUES GIRONINES (2007)
Autovia-A-2 Mapa: Montse Ferrés
Arnau Urgell - Mercè Mauri

A final de l'any 2007 s'inaugura un primer tram de 8 km del desdoblament de l’N-II a les comarques gironines entre Caldes de Malavella i Fornells de la Selva. Aquesta obra, que consisteix en la construcció d'una autovia gratuïta paral•lela a l'AP-7, s'havia iniciat el 2004. Tanmateix, altres trams resten molt endarrerits, especialment a la zona de l'Alt Empordà i a la Selva Marítima, on continua el contenciós entre l'Ajuntament de Blanes i el Ministeri de Foment per decidir si el traçat ha d'afectar aquest municipi o el de Tordera.


Antecedents 2003:11; 2004:13; 2005:12; 2006

El desdoblament de la carretera N-II a les comarques gironines es va iniciar el 2004, però cap dels trams amb els quals es va dividir l'obra no havia entrat en funcionament a començament del 2007. Els més avançats eren els que enllaçaven Caldes de Malavella i Fornells de la Selva, mentre que els situats al nord de Girona tot just estaven en fase d'estudi.

Continua la polèmica pel traçat a la Selva Marítima
Una de les principals polèmiques en la definició del traçat és el tram que ha d’enllaçar Tordera i Maçanet de la Selva. Pendent de l'ampliació de la C-32 entre Palafolls i Tordera, la nova autovia A-2 ha de permetre connectar aquesta autopista amb l'AP-7. Mentre que el Ministeri de Foment (MIFO) i el Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP) defensaven l'opció de Blanes ―que afectava el paratge del Vilar i Sant Daniel―, tots els grups polítics d'aquest municipi preferien el traçat per Tordera, seguint l'actual carretera. El mes d'abril del 2007 es va convocar una nova mobilització a Blanes. Malgrat que totes les formacions blanenques preferien l'opció de Tordera, es van anar fent retrets entre si. En aquest sentit, el candidat de Convergència i Unió (CiU) va acusar l'alcalde Josep Marigó (Partit dels Socialistes de Catalunya, PSC) de “permetre” el desdoblament per Blanes i de “lluitar molt poc” contra la proposta defensada pels seus companys de partit al Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP) i al Ministeri de Foment (MIFO). Per la seva banda, Joan Salmeron (Iniciativa per Catalunya-Verds-Esquerra Unida i Alternativa, ICV-EUiA) feia una crida a la unitat i considerava que la manifestació era “la darrera oportunitat per a Blanes”. Aquest acte estava convocat per la Plataforma Salvem el Vilar i Sant Daniel, l'Obreria del Vilar i els cinc partits polítics amb representació a Blanes: PSC, ICV-EUiA, CiU, Esquerra Republicana de Catalunya (ERC) i el Partit Popular (PP).

Tanmateix, només un centenar de persones van acudir a la manifestació. Durant quinze minuts la concentració va tallar la carretera GI-600. El candidat d'ERC a l'alcaldia, Joan Puig, va acusar l'alcalde de “fer el doble joc”, ja que no “havia fet res per tal que la mobilització fos un èxit”. En aquest sentit, fins i tot havia negat la possibilitat de penjar pancartes per a convocar a la marxa en diversos punts de la població. La reacció d'alguns dels manifestants va ser ensenyar cartells demanant la dimissió tant de Josep Marigó com del conseller Joaquim Nadal (PSC).

S'inicien les obres al tram entre Sils i Caldes
El mes d'agost es van iniciar les obres de desdoblament en el tram entre Sils i Caldes de Malavella. Segons el subdelegat del Govern a Girona, Francesc Francisco-Busquets (PSC), aquesta pobra podria estar enllestida a final de 2009. En canvi, restava encallat el tram entre Maçanet de la Selva i Sils, ja que havia calgut refer part del projecte. Tot i que les expropiacions ja estaven realitzades, encara no hi havia cap calendari. En el cas de la Selva Marítima, la situació restava en el mateix punt entre el nou govern de Blanes ―encapçalat per CiU― i el MIFO. Per altra banda, les obres estaven molt avançades entre Caldes de Malavella i L'AEROPORT DE GIRONA (VILOBÍ D'ONYAR), així com entre aquest punt i Fornells de la Selva. Les previsions eren que es pogués inaugurar abans del final del 2007, és a dir, quatre anys després de començar les obres.

Per altra banda, Francisco-Busquets confirmava que en el tram més proper a la ciutat de Girona ―entre Fornells i Vilademuls― el desdoblament de l’N-II formaria part de l'ampliació de l'AUTOPISTA AP-7 que passaria de dos a quatre carrils per sentit. Aquestes obres haurien de començar la primavera de 2008 per tal d'estar enllestides a final de 2009. En canvi, no hi havia cap tipus de calendari per al desdoblament a l'Alt Empordà. En aquest sentit, es continuava treballant en l'estudi d'impacte ambiental. Entre altres opcions, es plantejava una nova variant nord a Figueres per a substituir l'actual cinturó de ronda i que servís, al mateix temps, com a variant de L'EIX PIRINENC (N-260) [2005:13]. Precisament una anomalia en el pont sobre el riu Llobregat d'Empordà va obligar a tallar, entre el 13 i el 27 d'agost, el tram altempordanès de l’N-II. Durant aquest període, l'AP-7 va ser gratuïta.

Noves propostes d'inversió i de traçat
La presentació dels Pressupostos generals de l'Estat (PGE) va disgustar els parlamentaris del Partit dels Socialistes de Catalunya (PSC). El senador Rafael Bruguera admetia que el tram gironí de l’N-II “havia rebut una partida molt reduïda” i que caldria extreure'n almenys 30 del total dels 4.365 MEUR que la disposició addicional tercera de l'Estatut preveu per a INFRAESTRUCTURES. D'aquests, Bruguera recordava que 700 MEUR estaven pendents d’assignació a un projecte concret. Tanmateix, també es mostrava conscient que “primer calia agilitar l'aprovació dels projectes de quatre trams”.

Més crític es mostrava dies després el diputat de CiU, Jordi Xuclà, en una interpel•lació a la ministra de Foment Magdalena Álvarez (Partido Socialista Obrero Español, PSOE). Xuclà considerava que la política d'infraestructures del govern Zapatero a Girona era “totalment decebedora”. Aquest fet es concretava, segons el diputat nacionalista, amb la xifra de tan sols 2,4 km d'autovies a Girona anuals des del 2002.

El mes de novembre, el diputat de CiU al Parlament, Eudald Casadesús, presentava la proposta per a “compactar” els traçats de la nova A-2 i l'AP-7, entre Medinyà i Figueres, per tal de “reduir l'impacte ambiental”. Aquesta opció estava recollida al PLA DIRECTOR TERRITORIAL DE L'EMPORDÀ (PDTE) i tenia el suport de bona part dels municipis afectats. Casadesús es mostrava partidari “que esdevinguessin una sola infraestructura” o, si més no, que compartissin el mateix corredor.

Més enllà anaven els municipis implicats que, a través del Centre d'Iniciatives Locals per al Medi Ambient (CILMA), presentaven una proposta per tal que ambdues infraestructures es fusionessin en una des de Sant Julià de Ramis fins a Pont de Molins amb quatre carrils per sentit. Aquesta alternativa costaria 300 MEUR més que la proposta del MIFO i també inclouria mesures per a reduir l'impacte ambiental i paisatgístic en els trams en construcció. Així mateix, es proposava que l'autopista, al seu pas per Sarrià de Ter, pogués desplaçar-se cap a l'oest en forma de túnel, a fi d’evitar l'impacte sobre els habitatges, mentre que a Salt es rebaixaria la cota per a poder tapar la infraestructura. L'únic tram que no seria compartit seria el que uniria Pont de Molins amb la Jonquera. Per al president del CILMA, l'alcalde de Bàscara Lluís Lloret (CiU), encara “hi havia temps” per a introduir modificacions. Així mateix, apostava per afegir a aquest corredor el FERROCARRIL D'ALTA VELOCITAT (FAV) i la LÍNIA DE MOLT ALTA TENSIÓ (MAT).

Estudis geològics a Sant Daniel i inauguració del primer tram
El mes de novembre la plataforma Salvem el Vilar i Sant Daniel va denunciar que el MIFO havia iniciat els estudis geològics a la zona tot i que estava pendent de resoldre el contenciós administratiu de l'Ajuntament de Blanes contra la proposta de traçat.

El 19 de desembre s'inaugurava el primer tram de 8 km de la nova autovia, que havia tingut un cost de 35 MEUR i havia durat quatre anys d'obres. Tanmateix, els alcaldes de Fornells i Riudellots ―dos dels municipis afectats―, així com els parlamentaris i diputats gironins de CiU van decidir “boicotejar” l'acte inaugural amb la ministra Álvarez. Se sumava el malestar pel retard en les obres i els dèficits en la senyalització amb la protesta general que es derivava de la crisi de les RODALIES. Just el dia abans, la ministra havia estat reprovada al Senat.

El 2008 s'esperava resoldre definitivament el conflicte entre l'Ajuntament de Blanes i el MIFO i iniciar les obres del tram de Girona.

Més informació
www.blanes.cat
www.fomento.es
sa-palomera.blogspot.com
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéame
Fotogaleria relacionada