Dimarts 17 de Setembre de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
AUTOPISTA AP-7. AMPLIACIÓ A TRES CARRILS (2007)
Anna Jiménez

Al llarg del 2007 continuen les reivindicacions per part d’entitats públiques i privades de la zona de Tarragona i Girona per a reivindicar l’ampliació de l’autopista AP-7. Durant aquest any s’inicien les obres d’ampliació a Tarragona amb la previsió de finalitzar-les de cara al 2008. Paral•lelament, però, no es preveu l’inici de les obres a la demarcació de Girona fins al 2008.


Antecedents 2003:11; 2004:13; 2005:12; 2006 -I, 2006-II

L’autopista AP-7 és un gran eix de comunicació que uneix el sud de Península amb França. La via ràpida al llarg del seu recorregut travessa Catalunya comunicant les comarques litorals en més de 300 km. Al Camp de Tarragona circula gairebé paral•lela a la costa, deixa a l’est les poblacions de Cambrils i Salou i entra cap a l’interior a l’alçada de Tarragona en perpendicular a altres vies d’importància com la C-14 o l’A-7, entre altres. Continua el seu traçat seguint la línia de la costa fins a arribar al Vendrell, on ja travessa la Serralada Litoral per continuar en direcció nord i enllaçar amb l’AP-2.

Des del nord de Barcelona, avança entre la Serralada Litoral i la Prelitoral per la plana del Vallès, passa entre les serres del Montseny i el Montnegre, travessa les comarques de la Selva, el Gironès i l’Alt Empordà i deixa enrere les ciutats de Girona i Figueres fins a arribar a la frontera francesa al coll del Pertús. En el seu recorregut avança paral•lela des de Maçanet de la Selva a l’N-II i talla amb altres vies d’importància com l’eix Transversal o l’N-260. Al llarg del seu traçat la via combina alguns trams de peatge amb alguns de lliures. La carretera forma part de la Xarxa de Carreteres Europees coneguda amb el nom d’E-16.

A final de 2005 el Ministeri de Foment (MIFO) i el Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP) van signar un conveni on es preveien les actuacions prioritàries en matèria d’infraestructures a la xarxa viària catalana previstes també al PLA D’INFRAESTRUCTURES DE TRANSPORT DE CATALUNYA, entre les quals hi havia l’ampliació de l’autopista AP-7.

Durant el 2006, es va firmar l’acord entre el MIFO i el DPTOP pel qual es preveia l’ampliació a tres carrils de l’AP-7 en 123 km d’autopista, des del Vendrell fins a Vila-seca Salou i des de Maçanet fins a la Jonquera. Amb un pressupost estimat de 500 MEUR, es preveia la finalització de les obres de cara al 2009, amb un conjunt d’actuacions que suposarien una millora del corredor estratègic del Mediterrani.

Durant el 2007 i després de diverses reclamacions per part d’entitats públiques i privades de la zona que en demanaven l’ampliació, es preveia que sortís a informació pública l’aprovació final del projecte.

A principi de febrer Acesa –concessionària d’autopistes de la corporació Abertis– va informar sobre la situació del projecte d’ampliació de l’autopista AP-7. La companyia preveia la posada en servei del tram de l’AP-7 a Tarragona amb l’eliminació dels peatges troncals per a final del 2008 i per al tram de Girona de cara al 2009.

En aquesta mateixa línia, el president de la Cambra de Comerç a Tarragona, Albert Abelló, va demanar a Acesa que eliminés els peatges troncals de l’AP-7 al Vendrell i Tarragona abans de l’estiu, per tal de no causar cues quilomètriques a la principal artèria de comunicació del territori. En paral•lel, des de la Cambra es demanava que s’extremessin les mesures de coordinació per tal que els treballs no dificultessin més la mobilitat a la carretera.

Llum verd a l’ampliació de l’AP-7 a Tarragona
Al març Acesa va iniciar el procés de licitació per a la construcció del tercer carril, després de l’aprovació del projecte executiu per part del MIFO. Amb l’inici d’aquesta licitació, es posava en marxa un dels projectes inclosos en el conveni d’ampliació de l’autopista AP-7.

Les accions previstes s’emmarcaven en l’ampliació del tercer carril a Tarragona, amb l’adequació de tots els accessos i sortides del tram Martorell-Vila-Seca/Salou, i amb la finalitat de passar a un sistema de peatge tancat que comportaria l’eliminació de les barreres troncals del Mediterrani, el Vendrell i Tarragona. El pressupost total de les actuacions s’estimava en 471,50 MEUR, dels quals gairebé uns 150 MEUR serien per al tram de Tarragona.

Una de les altres accions previstes eren a l’àrea de Girona, amb l’ampliació a tres i quatre carrils en el tram Fornells-Medinyà de la circumval•lació de Girona –ja que formaria part del DESDOBLAMENT DE L’N-II– i tres nous enllaços que s’afegirien al dos actuals de Girona sud i nord. A la resta de l’autopista, estava prevista l’ampliació a tres carrils en el tram entre Maçanet i la Jonquera.

El 10 de març sortia publicat al Diari Oficial del les Comunitats Europees (DOCE) i al Butlletí Oficial de l’Estat (BOE) quines eren les empreses constructores adjudicatàries dels diferents trams: Copisa, Constructora Pirenaica, SA, Comsa Empresa Constructora, SA i Copcisa SA.

Adjudicació dels treballs a l’AP-7 al Camp de Tarragona
A final de maig Acesa va adjudicar els treballs previs a l’ampliació de l’AP-7 a la zona de Tarragona. Les obres prèvies consistien en l’ampliació d’estructures, amb la intenció que les actuacions tinguessin el mínim impacte possible sobre la circulació de l’autopista, previstes fins al mes de desembre. D’aquesta manera les obres es desenvoluparien en petits trams d‘un màxim de 7,5 km en cadascuna de les calçades.

Al tram sud, la concessionària també preveia suprimir els peatges de Tarragona i el Vendrell, motiu de retencions durant l'estiu i els caps de setmana. Igualment, mentre es realitzessin les obres es mantindrien oberts els dos carrils actuals per a minimitzar l’afectació del trànsit. En aquest sentit es preveia l’ampliació de l’autopista en dos trams: el primer a la zona Mediterrani-Altafulla i el segon Altafulla-Vila-seca/Salou, que alhora se subdividirien en trams que s’executarien seqüencialment. Segons el director general d’Acesa, Lluís Serra, la infraestructura s’aniria posant en marxa a mesura que s’anés construint.

La inversió prevista en aquesta actuació era de 75 MEUR que la concessionària Acesa, segons el conveni firmat amb el MIFO, es comprometia a recuperar amb els ingressos sense augmentar les tarifes i sense ampliar el termini de la concessió, que s'acabava l'any 2021.

El 19 i 23 de maig es va publicar respectivament al DOCE i al BOE la licitació dels treballs del tercer carril. Les empreses constructores adjudicatàries dels diferents trams eren Comsa Empresa Constructora, S. A. y la UTE (Unión Temporal de Empresas) Vías y Construcciones S. A. y Romero Gamero S. A.

Al juliol Acesa va informar que les obres de construcció del tercer carril en el tram del Mediterrani –confluència AP-7 i AP-2– Vila-seca/Salou començarien el mes de setembre. Mentrestant s’estaven portant a terme els treballs previs que la companyia ja havia anunciat anteriorment. En aquest sentit les cambres de comerç de Reus, Valls i Tarragona van criticar el retard en la millora de les infraestructures del territori.

A l’agost, la junta del govern local de l’Ajuntament del Vendrell es va adherir en un protocol d’actuació perquè no es tornessin a produir les retencions quilomètriques que havia patit l’AP-7 els darrers dies, amb la intenció de fer arribar al MIFO i a la Generalitat el manifest. Consideraven que es donava una mala imatge que podria repercutir negativament en el turisme, un dels principals sectors econòmics de la zona. Al mateix temps recordava que l’ampliació del tercer carril no seria una solució definitiva si no se suprimia el peatge troncal del Vendrell.

Les obres comencen al setembre
El 29 de setembre van començar les obres del tercer carril de l’autopista AP-7 entre Mediterrani (enllaç entre l’AP-2 i l’AP-7) i Vila-seca/Salou a Tarragona. Les empreses Comsa Empresa Constructora, S. A. i la UTE Vías y Construcciones, S. A., i Romero Gamero, S. A. executarien els diferents trams del projecte. Les obres van començar al quilòmetre 231 (alçada d’Altafulla) i en sentit nord a Reus, concretament al quilòmetre 254 amb la intenció de millorar el corredor estratègic del Mediterrani.

En aquest sentit la Cambra de Comerç de Tarragona va valorar positivament l’inici dels treballs de l’ampliació de l’AP-7 recordant que es tractava d’un projecte llargament esperat, necessari i reivindicat des de feia temps, que contribuiria a la millora de la mobilitat en aquesta zona del territori català.

Alcaldes de Girona reclamen la gratuïtat d’un tram de l’autopista
A final d’octubre tretze alcaldes de municipis de Girona, amb el suport del Consell d’Iniciatives Locals pel Medi Ambient (CILMA), reclamaven que entre Cervià de Ter (Gironès) i Pont de Molins (Alt Empordà) es compactés el traçat de l’AP-7 i l’N-II en un únic corredor amb l’ampliació a quatre carrils per calçada de l’AP-7 en lloc d’ampliar l’N-II. Al mateix temps van consensuar una proposta on el tram de l’AP-7 entre Medinyà i Figueres nord fos gratuït per als moviments interns de vehicles, tal com passa entre Girona nord i sud. Lluís Lloret (Convergència i Unió-CiU), alcalde de Bàscara i president del CILMA, manifestava que amb aquesta iniciativa s’evitaria la fragmentació social i paisatgística de la zona.

Per la seva banda, la Direcció General de Carreteres del MIFO va aprovar el projecte constructiu del tram entre Maçanet i Fornells, de 18,7 km, amb un pressupost de 60 MEUR, amb la previsió, després d’haver finalitzat el concurs de licitació i adjudicació, de començar les obres de cara al mes de març de 2008, amb data de finalització al llarg del 2009.

A final d’any la companyia Acesa va iniciar el procés de licitació de les obres del tercer carril de l’AP-7 a Girona, entre Maçanet i Fornells, i les corresponents al projecte d’ampliació de l’AP-7 entre la Jonquera i Vila-seca/Salou, mentre continuaven els treballs per a l’ampliació de l’AP-7 al tram de Tarragona, amb la previsió de finalitzar-los de cara al 2008.

Més informació
www.autopistas.com
www.gencat.cat/ptop/carreteres
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéame