Divendres 23 d ' Agost de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
AEROPORT DE REUS (2007)
Aeroport Reus Mapa: Montse Ferrés
Jordi Oliver

El 2007 és l’any de l’inici de l’aplicació del recentment aprovat Pla director de l’aeroport de Reus. El pressupost de l’aeroport per a aquest any quadruplica el pressupost de l’any anterior i s’hi liciten i inicien les obres que l’han d’equiparar, en volum de passatgers, amb l’aeroport de Girona. L’establiment a l’aeroport de Reus de la segona base operativa de Ryanair a Catalunya i la tercera de l’Estat espanyol fa que les expectatives de creixement per a la instal•lació siguin favorables. Tanmateix, el traspàs de la gestió de l’aeroport a la Generalitat no es fa efectiu durant el 2007, malgrat estar previst inicialment.


Antecedents 2003:9; 2004:71; 2005:8; 2006

L’aeroport de Reus es va construir el 1935 com a aeròdrom militar en terrenys dels municipis de Constantí (Tarragonès) i Reus (Baix Camp). Situat a 4 km de Reus i a 10 km de Tarragona, el 1956 va començar a donar servei a vols nacionals i internacionals, amb moviments reduïts, principalment de vols xàrter lligats al sector turístic. Les instal•lacions, gestionades per Aeroports Espanyols i Navegació Aèria (AENA), constaven l’any 2007 d’una pista principal pavimentada de 2.445 m de llarg per 45 m d’ample, i una altra de sòl natural compactat de 950 per 35,5 places d’estacionament per a avions amb una capacitat de cinc moviments per hora, i dues terminals, una de les quals estrenada el 2006, de 4.050 i 3.760 m2, i un mòdul de facturació de 820 m2.

L’any 2006 es registrà un rècord històric de passatgers, amb 1.385.157 de persones transportades.

Vols i companyies
L’any 2007 va començar amb l’anunci de la directora de vendes de Ryanair per Europa, Sinead Finn, sobre la voluntat de la companyia d’establir la segona base operativa a Catalunya (la tercera de l’Estat espanyol) a l’aeroport de Reus, amb la condició que AENA fes una ampliació de l’aeroport per tal que pogués allotjar més avions seus. Davant de la demanda de l’aerolínia, Isaac Sanromà, president de la Cambra de Comerç de Reus, va reconèixer que les deficiències de l’aeroport eren un handicap i va emplaçar polítics, societat civil i món empresarial a demanar l’execució el més aviat possible del Pla director de l’aeroport, aprovat l’any 2006.

No va ser fins al darrer trimestre de 2007 quan es van intensificar les negociacions per a aconseguir la base de Ryanair a l’aeroport de Reus, i va ser a principi d’octubre quan el secretari de Mobilitat de la Generalitat, Manel Nadal, va anunciar el compromís del Govern català de posar els recursos necessaris per a aconseguir els vols de Ryanair i els d’altres companyies que volguessin venir a Reus.

En aquest sentit, a mitjan novembre l’alcalde de Reus, representants del Govern de la Generalitat, la Diputació de Tarragona i la Cambra de Comerç de Reus es van reunir amb el cap d’operacions de Ryanair, Michael Cawley, i van aconseguir la implantació de la segona base operativa de Ryanair a Catalunya a l’aeroport de Reus. El desenvolupament de la base es faria en dues etapes, la primera de les quals acolliria dos aparells, i en la següent faria possible arribar als sis avions.

Pel que fa a la resta de companyies, l’alcalde de Reus, Lluís Miquel Pérez (Partit dels Socialistes de Catalunya, PSC), va anunciar a mitjan gener que s’havia arribat a un acord amb el Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP) per a mantenir les subvencions que permetien que hi hagués dos vols diaris d’Air Nostrum entre Reus i Madrid. Fins i tot va apuntar que aquest servei podria ampliar-se enllaçant també Reus amb les illes Balears.

Inversions i infraestructures
L’any 2007 es caracteritza per una important aportació econòmica per a noves infraestructures per a l’aeroport de Reus que, amb 23.018.000 euros, quadruplicava el pressupost de 2006 i superava el pressupost de l’AEROPORT DE GIRONA-COSTA BRAVA.

A mitjan gener, i només dos dies després de l’anunci de Ryanair, AENA va adjudicar les obres per a la reforma integral i ampliació de la terminal de sortides, així com de la construcció d’un nou edifici, de 4.000 m2, dedicat exclusivament a la facturació i que havia de permetre derivar tasques que fins llavors s’havien portat a terme a la terminal de sortides. La terminal remodelada es podria posar en funcionament a final de 2008.

A mitjan febrer AENA va posar en marxa les inversions previstes al Pla director de l’aeroport de Reus, i va licitar l'expedient per a la redacció del projecte de construcció del nou edifici terminal, que substituirà les terminals actuals, i un nou aparcament. El pressupost de licitació per a la redacció del projecte va ser de 3.799.500 euros, amb un termini d’execució de 45 mesos. Les noves instal•lacions havien de comptar amb una superfície de 51.800 m2 i havien de permetre assumir, segons Amparo Brea, directora d’infraestructures d’AENA, fins a set milions de passatgers anuals a partir de l’any 2011. L'edifici, de dues plantes i ubicat als terrenys de l’antiga base aèria militar de l’aeroport de Reus, havia de disposar de vuit passarel•les fixes, trenta-sis mostradors de facturació, set controls de seguretat i vuit punts de recollida d'equipatges. Això havia de permetre aconseguir un tràfic de 2.893 passatgers i de dinou aeronaus per hora. D'altra banda, també es va licitar un nou aparcament, de 88.000 m2 per a estacionament en alçada i 56.000 en superfície, amb 1.800 places públiques per a vehicles, 170 places per a cotxes de lloguer, 60 autocars i 130 taxis. El projecte de construcció es va adjudicar a principi de novembre a l’UTE formada per les empreses INITEC, Blancafort Reus SCP i Francisco Benítez Arq.

Aquestes obres havien de permetre a l’aeroport de Reus posar-se al mateix nivell de tràfic que altres com els de Bilbao o Girona.

A principi del mes de maig, Amparo Brea va anunciar que ja s’havia licitat la instal•lació d’un nou sistema d’inspecció d’equipatge de bodega que incloïa bàscules, cintes, desviadors i elevadors, entre altres. I a final del mateix mes, el Consell d'Administració d'AENA va aprovar l'inici de l'expedient d'adequació i ampliació de la plataforma d’estacionament d’aeronaus de l'aeroport de Reus. L'obra, amb un import total de 13.066.526 euros, tenia un termini d'execució de tretze mesos i consistia en l'ampliació de la plataforma d'estacionament d'aeronaus, amb una extensió total de 55.000 m2 en formigó hidràulic, a més de la construcció d'un nou carrer de connexió a la plataforma en una de les capçaleres de pista amb aglomerat asfàltic. L'obra també incloïa la reparació de les lloses malmeses de la plataforma, així com la pavimentació de les illetes existents. A més, s'incloïen les actuacions necessàries de drenatge, abalisament, senyalització i il•luminació, així com l'adequació de les instal•lacions de la plataforma ja existents. Després de l'adequació i ampliació de la plataforma l'aeroport havia de tenir un total de catorze llocs d'estacionament d'aeronaus, nou més que els que hi havia fins llavors.

Tot a punt per al traspàs de competències
Respecte al traspàs de competències dels aeroports de Reus i Girona i l’AERÒDROM DE SABADELL, que estava previst per a final de 2007, a principi d’octubre, Manel Nadal anunciava la recent constitució d’una empresa anomenada Aeroports Públics de Catalunya que havia de ser la titular dels aeroports catalans, els quals estarien gestionats per unes entitats gestores (PLA D’AEROPORTS DE CATALUNYA). En el cas de Reus, el nou ens hauria d’estar format per la Generalitat, l’Ajuntament de Reus, la Cambra de Comerç de Reus i la Diputació de Tarragona, i substituiria les funcions que fins llavors havia desenvolupat el Consorci del Camp.

L’any 2007 va ser l’any de la posada en marxa de les inversions previstes al Pla director, que juntament amb la decisió de Ryanair d’ubicar-hi la seva segona base operativa a Catalunya, havien de convertir l’aeroport de Reus en un nucli aeroportuari important, ja no només per al Camp de Tarragona sinó per al conjunt del Principat. De cara al 2008 queda pendent l’inici del procés de traspàs de les competències de gestió de l’aeroport a la Generalitat.

Més informació
www.aena.es
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéame
Fotogaleria relacionada