Dijous 22 de Juny de 2017
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
AERÒDROM DE CALAF-SALLAVINERA (SANT PERE SALLAVINERA) (2007)
Aerodrom-Calaf Mapa: Montse Ferrés
Jordi Oliver

L’aprovació del Pla director de l’aeròdrom de Calaf-Sallavinera, a final de març, tres dies abans de la seva presentació als veïns del poble, aixeca crítiques al projecte. Primer només dels veïns i associacions, i a final de maig, també del consistori de Sant Pere de Sallavinera, que interposa un recurs contenciós-administratiu al Pla director. El temor general és que l’equipament, inicialment previst com a aeròdrom, s’acabi convertint en un aeroport i provoqui molèsties de soroll i accidents aeris al municipi. A final d’any, el Síndic de Greuges denuncia irregularitats en el procés, i els contenciosos interposats contra el Pla director encara no s’han resolt.


L’aeròdrom de Calaf-Sallavinera, situat íntegrament al municipi de Sant Pere Sallavinera (Anoia), i amb una superfície de 1,71 ha, va néixer l’any 1964 per promoció privada, però amb el pas dels anys les instal•lacions es van anar degradant i l’activitat es va anar reduint fins a comptar tan sols una cinquantena d'operacions l'any. L’aeròdrom estava catalogat com a aeròdrom auxiliar pel Pla d’aeroports, aprovat per Acord de Govern de 26 d’agost de 2003. L’any 2007 la Generalitat tenia previst expropiar la instal•lació i invertir 2 MEUR per a l’adequació de la pista, que s’havia d’adaptar als requeriments tècnics necessaris per a poder treballar en l’extinció d’incendis.

Aprovació del Pla director
El Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC) va publicar a la seva edició de l’11 d’abril de 2007 (núm. 4.859) l’ordre PTO/81/2007, de 28 de març, per la qual s’aprovava el Pla director de l’aeròdrom de Calaf-Sallavinera.

El Pla director proposava que a més de donar suport auxiliar a tasques aèries d’extinció d’incendis, tal com establia el PLA D’AEROPORTS DE CATALUNYA, l’aeròdrom fos capaç de donar suport a l’activitat d’aviació esportiva, i en particular a de formació. A més, el Pla director ampliava la zona de servei de l’aeròdrom fins a 16,60 ha, de les quals 14,78 corresponien al subsistema de moviment d’aeronaus, 0,95 ha al subsistema d’activitats aeroportuàries i 0,87 ha a la zona de reserva aeroportuària. A més, el Pla preveia unes 64 operacions d'enlairament i aterratge diàries.

El subsistema de moviment d’aeronaus es distribuïa en tres àrees. La primera el camp de vol, integrat per una pista de 1.000 m de longitud i 25 m d’amplada, i amb una plataforma d’estacionament i servei d’aeronaus situada al nord-est del camp de vols que preveia dues zones diferenciades: la plataforma, amb unes dimensions de 110 m x 35 m, de terra compactada i la plataforma de serveis per al subministrament de combustible i aigua a les aeronaus, de dimensions 75 m x 35 m, de superfície pavimentada. La segona àrea eren les instal•lacions d’ajuda a la navegació aèria, i la tercera, les instal•lacions auxiliars que incloïen tant els vials interiors i estacionament de vehicles de serveis com les àrees d’accés restringit que establien l’enllaç entre aquest subsistema i la futura zona d’usos destinats als serveis d’emergència i extinció d’incendis.

Pel que fa al subsistema d’activitats aeroportuàries, també es distribuïa en tres àrees diferenciades. Primera, una edificació destinada a ús com a local social, de 20 m x 20 m, que disposava d’una zona d’oficines i sala mixta i d’una zona de restauració, distribuïdes en un únic nivell d’alçada. Segona, una zona dels serveis complementaris i tècnics, que constava de l’àrea d’hangars i la zona d’instal•lacions de subministrament de combustible i aigua. I finalment, la zona d’accessos i aparcaments, que disposava d’una zona d’aparcament amb una capacitat de vuitanta places.

Reunió del director de Ports i Transports amb els veïns
El 31 de març, tres dies després de l’aprovació del Pla director, el director general de Ports i Transports de la Generalitat, Oriol Balaguer, es va reunir amb prop de 200 veïns del municipi per informar-los del projecte que el Govern tenia previst tirar endavant. Malgrat que Balaguer va afirmar que en el Pla s’havien tingut en compte les al•legacions de l’Ajuntament, els veïns es van mostrar indignats pel fet que se’ls informés un cop el Pla ja havia estat aprovat.

Balaguer, entre altres coses, va explicar que la pista es retiraria almenys 180 m dels nuclis habitats, se senyalitzaria la pista i es millorarien els espais complementaris, alhora que va garantir que a l’aeròdrom no hi hauria vol acrobàtic i que tampoc no hi estaria permès el vol nocturn.

L’alcalde de Sant Pere, Càndid Viladrich (Convergència i Unió, CiU), va recordar l’acord del ple del passat 29 de setembre pel qual l’Ajuntament de Sant Pere Sallavinera es va comprometre a participar en la redacció del Pla director de l’aeròdrom si l’aeròdrom passava a dir-se només Sallavinera i també si l’aeròdrom es destinava a donar suport a l’extinció d’incendis i a les activitats esportives, i no a fer pràctiques de vol acrobàtic. A més, va assegurar que abans de prendre una decisió, ho consultaria amb els veïns. Tot i això, va reconèixer que en la seva darrera visita a la Generalitat li van dir que “la reforma es faria sí o sí”.

Els veïns que s’oposaven al projecte, englobats dins l’Associació per a la Preservació del Territori el Saüquer, van repartir un manifest entre els assistents on mostraven “l’oposició a la construcció d’un aeroport amb finalitats esportives i d’aprenentatge a Sant Pere Sallavinera”.
Recursos contra el Pla director

En el ple celebrat el 18 de maig, el darrer abans de les eleccions municipals, el consistori no va acceptar el Pla director de l'aeròdrom que havia aprovat el Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP). I a final de maig, passades les eleccions, on CiU va tornar a tenir majoria a Sant Pere, l'Ajuntament va presentar un recurs contenciós-administratiu contra el Pla director de l'aeròdrom. El consistori, fins llavors encapçalat per Càndid Viladrich, va respondre al que considerava un engany per part de la Generalitat, ja que en un principi la Generalitat havia mostrat un pla d’actuació que va rebre el vistiplau de l’Ajuntament, però després en va aprovar un altre on hi havia modificacions respecte del primer, especialment en el tipus d’aterratges permesos.

En aquest sentit, l’Associació el Saüquer també va presentar un recurs al Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) contra el Pla director.

Informe del Síndic de Greuges i nou Pla d’aeroports
A mitjan octubre, el Síndic de Greuges va avalar en un informe algunes de les deficiències del procés. Alguns dels punts destacats de l’informe eren que hi mancava l’avaluació ambiental, que hi faltava transparència i participació ciutadana, que el projecte no s’ajustava al Pla d’aeroports de Catalunya, que hi havia diferències a l’hora de delimitar l’abast de la petjada acústica de l’aeròdrom i que la tramitació de la declaració d’impacte ambiental de les obres i dels accessos viaris s’havia iniciat abans de la publicació del Pla director al DOGC i de l’aprovació del Pla especial urbanístic.

L’últim mes i mig de l’any va coincidir amb la publicació del nou Pla d’aeroports 2007-2012,, l’informe de sostenibilitat ambiental (ISA) i l’Avantprojecte de la llei d’aeroports, amb terminis d’al•legació fins al 5 de febrer, els dos primers, i fins al 14 de gener el darrer.

L’any acaba amb el Pla director temporalment paralitzat i amb una forta oposició veïnal, ja que el temor a Sant Pere Sallavinera era que darrere la intenció de modernitzar l’aeròdrom hi hagués la voluntat d’instal•lar l’aeroport que no s’havia pogut tirar endavant a FONOLLOSA (BAGES) [2005:9]. De cara al 2008 calia veure si s’acabaven aprovant els documents que s’havien posat en exposició pública a final de 2007 i seguir l’evolució dels recursos interposats contra el Pla director.

Més informació
aerodromcalafsallavinera.blogspot.com
calaf-sallavinera-minutaminut.blogspot.com
sallavinera.diba.es
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéame
Fotogaleria relacionada