Dilluns 18 de Novembre de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
AUTOVIA C-15 EIX DIAGONAL (2008)
Alfons Recio

Diferents agents territorials del municipi de Canyelles i la comarca del Garraf es declaren contraris al traçat proposat per l’autovia C-15 al pas per aquest municipi després que el DPTOP sotmetés a final del 2007 a informació pública el projecte d’eix Diagonal. Després de diferents manifestacions i talls de carretera, el DPTOP i l’Ajuntament cerquen una solució de consens que permet finalment licitar les obres de l’eix Diagonal.

Antecedents 2006, 2007

Es coneix amb el nom d’eix Diagonal el traçat millorat i renovat de les carretera C-15 entre Vilanova i la Geltrú i Igualada, conjuntament amb el tram de la C-37 fins a Manresa. La infraestructura s’ha projectat com a via segregada de 67 km, per tal d’enllaçar l’eix Transversal (C-25) amb la costa del Garraf i millorar la vertebració de les comarques i ciutats que travessa. La seva construcció havia estat objecte de reclamació dels alcaldes de Manresa, Igualada, Vilafranca del Penedès i Vilanova i la Geltrú des de l’any 1999.

Les característiques previstes són les d’una via preferent segregada de dos carrils de circulació per sentit entre Vilanova i la Geltrú i Vilafranca del Penedès, i d’un carril per sentit fins a la capital del Bages, ampliable a dos més dos en el futur segons la demanda d’ús.

Des de l’any 2003 es troba en servei el tram d’Igualada a Puigdàlber, mentre que a final de l’any 2005 s’inaugurava el tram entre Castellfollit del Boix i Sant Salvador de Guardiola. Sobre els 35 km que encara restaven per condicionar a les noves característiques de l’eix Diagonal, l’any 2006 el Departament de Política Territorial i Obres Publiques (DPTOP) va sotmetre a informació pública l’estudi de viabilitat per a la millora i condicionament de les carreteres C-15 i C-37, amb d’intenció de licitar tots els trams pendents de millora al llarg del 2007.

Algunes de les solucions de traçat recollides en l’estudi van despertar el rebuig d’alguns dels veïns i entitats. A l’extrem sud de l’eix, la polèmica se centrava en l’oposició al túnel que calia construir sota el turó de Montgròs entre Canyelles i Sant Pere de Ribes, per fer-hi passar l’autovia.

Pel que fa a l’extrem nord, va ser el nou tram de la C-37 entre Sant Salvador de Guardiola i L’EIX TRANSVERSAL el que va rebre més queixes per part d’associacions de veïns i plataformes. Concretament, veïns del barri manresà de Salelles demanaven allunyar el traçat cap a l’oest, tot apropant-lo a la serra, mentre que l’entitat Fem-ho bé presentava una tercera proposta, la coneguda com alternativa Est, que demanava unificar la C-37 amb el futur EIX TRANSVERSAL FERROVIARI en un únic corredor.

Finalment el DPTOP va sotmetre a informació pública una quarta alternativa per la qual la nova C-37 es desviava cap a l’oest, a l’alçada de Salelles, i posteriorment tendia a apropar-se al traçat inicialment previst. Aquesta nova proposta, tot i no correspondre’s al 100% amb les demandes dels veïns de Salelles, sí que s’hi apropava parcialment, mentre que els col•lectius defensors de l’alternativa est s’hi van manifestar totalment contraris.

Al final de l’any 2007, es va publicar al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC) l’anunci pel qual se sotmetia a informació pública l’avantprojecte de construcció i gestió així com el projecte de traçat de l‘eix Diagonal entre Vilanova i la Geltrú i Manresa. L’avantprojecte incloïa tant la darrera opció de Salelles proposada pel DPTOP, com l’opció del túnel del Montgrós per a la C-15. El DPTOP treballava amb la previsió de licitar les obres el març del 2008 i iniciar les obres a final del mateix any.

La polèmica torna a Canyelles
Poc després que es tornés a iniciar el període d’informació publica de l’Avantprojecte de l’eix Diagonal, ja a principi del 2008, un grup de veïns de Canyelles va iniciar una campanya de recollida de signatures en contra del traçat de la futura autovia C-15 al pas per Canyelles. Segons els veïns, el traçat proposat pel DPTOP, a més de problemes futurs de contaminació acústica, implicava un notable impacte visual al seu poble en avançar per la falda de la muntanya de la Costa Bernada, que es convertia, consegüentment, en un talús de 32 m d’alt. També, i com a contraproposta, els veïns demanaven que el traçat es fes per mitjà d’un túnel sota la muntanya mateixa, a fi de poder seguir gaudint del paisatge actual. A part de la recollida de signatures, a final de gener, els veïns es van manifestar per Canyelles, però sense arribar a tallar la C-15.

Per demostrar que estava a favor de les reivindicacions l’alcalde, Xavier Robert i Duran (Partit dels Socialistes de Catalunya, PSC), va participar en la manifestació, ja que considerava que l’autovia passaria massa a prop dels habitatges i que afectaria la futura zona industrial prevista en el planejament municipal, fins a comprometer-ne el 60%. Per aquest motiu, a mitjan gener del 2008 el consistori municipal va organitzar una sessió informativa en la qual l’alcalde, acompanyat dels seus tècnics municipals, van explicar el perquè del rebuig a la proposta, materialitzada ja en les al•legacions presentades l’any 2006 i que van tornar a presentar a començament del 2008. La postura dels veïns i l’Ajuntament de Canyelles va rebre, també, el suport del Consell Comarcal del Garraf, que va presentar les seves corresponents al•legacions a l’Avantprojecte i que per boca del seu president, Josep Antoni Blanco i Abad (PSC), va exigir al DPTOP més sensibilitat envers el món municipal.

A mitjan febrer, l’alcalde de Canyelles va presentar en roda de premsa una proposta alternativa de traçat, amb dues opcions. La primera, que recuperava les al•legacions presentades per l’Ajuntament –i desestimades pel DPTOP– l’any 2006, allunyava el traçat dels habitatges, tot soterrant-lo en direcció a la muntanya amb un túnel de 700 m de llarg. El cost s’estimava en 15 MEUR. La segona opció defensava per a l’autovia un traç més proper a la falda de la muntanya i no tant allunyat dels habitatges, però mantenint la unitat de la zona industrial. Aquesta segona opció, amb un cost de 10 MEUR, requeria menys metres de túnel. Segons l’alcalde, tot i que la primera proposta era la que el govern municipal entenia com a òptima, calia disposar d’una segona alternativa a fi de facilitar les negociacions amb el DPTOP, l’objectiu prioritari del qual era evitar la materialització del projecte presentat pel Departament. Pel que fa a aquest punt, el conseller Joaquim Nadal i Farreras (PSC) havia manifestat dies enrere que l’Avantprojecte no admetria grans canvis de traçat, per bé que el seu departament restava obert a incorporar-hi modificacions puntuals de millora.

Discrepàncies entre els veïns i el Govern de Canyelles
Arran de la presentació per part de l’Ajuntament de Canyelles de la segona alternativa al traçat del DPTOP, es va trencar el consens entre l’Ajuntament i els veïns de Canyelles, que apostaven per un únic traçat totalment soterrat per la muntanya de la Costa Bernada. Segons el representant dels veïns, Josep Antoni Salas, l’alcalde hauria d’haver explicat al poble la intenció de presentar una segona alternativa. Malgrat això, els actes de protesta van prosseguir de manera unitària amb una l’organització d’una segona manifestació, el 24 de febrer, en contra de l’Avantprojecte del DPTOP. Hi van participar prop de 300 persones i hi van assistir tots els alcaldes dels municipis del Garraf, així com de tots els grups municipals de l’Ajuntament de Canyelles. Al final de la manifestació es va llegir una manifest en el qual es denunciava la postura immobilista del DPTOP. L’alcalde de Canyelles també va declarar que no dubtarien a endurir les seves protestes si el DPTOP no s’avenia a admetre les propostes del seu Ajuntament.

Pocs dies després, el conseller Nadal va anunciar que es publicaria una nova proposta per al traçat de la C-15 al pas per Canyelles que millorés l’anterior avantprojecte. Segons Nadal, la proposta no maximitzaria la voluntat de l’Ajuntament de Canyelles ni dels veïns, però tampoc la del DPTOP, ja que el que interessava era que cada agent territorial cedís una mica, a fi d’arribar a un traçat finalment consensuat. Segons Nadal, la proposta també havia de preveure que el traçat fos compartit amb el FERROCARRIL ORBITAL.

Acord entre PTOP i l’Ajuntament de Canyelles
Finalment, el mes d’abril, el DPTOP va fer públic que havia acordat amb l’Ajuntament de Canyelles el nou traçat del tram de Canyelles, segons el qual aquesta via es desplaçaria, respecte de la primera proposta, 1,9 km cap a l’est tot rebaixant la rasant per fer-la passar per sota de dos túnels, de 495 i 146 m de llarg cada un. Amb el nou traç, també es redibuixava l’enllaç de Canyelles 250 m cap al nord i es redissenyava un tram de 0,6 km de la C-15b en direcció a Sant Pere de Ribes, a fi de garantir la distància òptima entre l’enllaç i un dels nous túnels.

Atès l’abast d’aquests canvis, el DPTOP va decidir que sotmetria el nou traçat a informació pública i que aquest quedés definitivament recollit en el posterior projecte constructiu. D’aquesta manera, el 20 de maig de 2008 el conseller Nadal va aprovar definitivament l’Avantprojecte de construcció i explotació i el Projecte de traçat de l’eix Diagonal, excloent-hi el tram de Canyelles, per al qual GISA va licitar i adjudicar l’estudi informatiu entre el juliol i l’octubre, en favor de l’enginyeria GPO. Uns dies abans, el mes de juny, el Govern de la Generalitat va aprovar d’encarregar a l’empresa pública GISA que comencés els tràmits de licitació i adjudicació de les obres de tot l’eix Diagonal. Al concurs, que GISA va obrir a final del mateix mes, van optar dues empreses, Cedinsa Concessionària, SA, i l’agrupació d’empreses formada per Iridium Concesiones de Intraestructuras, S.A. i CAT Desenvolupament de Concessions Catalanes, SL. Finalment, l’adjudicació provisional es va produir el desembre del 2008, en favor de l’agrupació d’empreses. La adjudicació definitiva ja va ser confirmada el gener del 2009.

S’adjudica el projecte d’eix Diagonal
Finalment, el projecte va ser concedit per un import de 420,8 MEUR, dels quals l’execució de l’obra en representen 332,4 MEUR per als trams de nova construcció i 18,2 MEUR per a la millora i adaptació dels trams ja existents. La redacció dels projectes i les expropiacions necessàries signifiquen els 70 MEUR restants.

Atès que el sistema triat per a la construcció de l’eix Diagonal va ser el de concessió de construcció i explotació d’obra publica, conegut popularment com “sistema de peatge a l’ombra”, segons l’oferta guanyadora, la Generalitat haurà de pagar a l’empresa adjudicatària en concepte de cànon per vehicle i kilòmetre 0,071 €, al llarg dels 33 anys de durada de la concessió.

Previsions

Segons la programació de les obres, es preveu que a partir del segon semestre del 2009 s’iniciïn les obres del tram d’autovia entre Vilanova i la Geltrú i Vilafranca del Penedès i el de la carretera entre Igualada i Castellfollit del Boix, i que per al primer semestre del 2010 comencin les obres entre aquest darrer municipi i Manresa, així com també el tram entre Igualada i Vilafranca del Penedès. Es preveu que l’any 2012 s’haurà conclòs la totalitat de les obres de l’eix Diagonal.

Més informació
www.canyelles.org/Main.asp?i=&s=63
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéame
Fotogaleria relacionada