Dilluns 26 d ' Agost de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
AUTOPISTA C-58 CARRIL BUS-VAO RIPOLLET-BARCELONA (2008)
Núria Terradas

El setembre del 2008 s’adjudiquen les obres de construcció del carril bus i carril VAO en el tram de Ripollet a Barcelona –una de les zones de més alta densitat de vehicles–, que pretén ser un element decisiu per a la descongestió d’aquest accés. El disseny de la infraestructura presenta algun element singular, com és un viaducte damunt dels dos ja existents, i una estructura elevada sobre una pèrgola a l’enllaç amb Ripollet. L’empresa adjudicada és la que presentava un pressupost més baix i una afectació menor de les obres en el trànsit viari.


La construcció de carrils bus i VAO respon a la necessitat de posar en pràctica les DIRECTRIUS NACIONALS DE MOBILITAT que emanen de la LLEI 9/2003 DE MOBILITAT [2003:52] pel que fa a la potenciació del transport públic amb barems de sostenibilitat, i a la necessitat de descongestionar la mobilitat a l’àrea metropolitana de Barcelona (AMB).

Per aconseguir-ho, l’Administració s’ha dotat de diverses eines i instruments. El 2005, el Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP) presentava el Pla d’autovies, amb el qual pretenia posar solucions a la congestió de l’AMB amb la construcció de carrils bus de Molins de Rei a la Diagonal (B-23) i de Ripollet a l’avinguda Meridiana (AUTOVIA C-58 A RIPOLLET). El juliol del 2006, el Consell Executiu de la Generalitat aprovava el PLA D’INFRAESTRUCTURES DE TRANSPORT DE CATALUNYA 2006-2026, que estableix les prioritats dels transport ferroviari i per carretera del país. L’any 2007, amb l’aprovació del PLA D’ACTUACIÓ PER MILLORAR LA QUALITAT DE L’AIRE DE LA REGIÓ METROPOLITANA DE BARCELONA es redueix la velocitat màxima dels accessos a Barcelona a 80 km/h, la qual cosa permet l’estrenyiment de carrils i, per tant, la possibilitat d’ubicar un carril bus a la via.

El setembre del 2008, el Govern aprova el Pla director de mobilitat de la Regió Metropolitana de Barcelona (RMB), elaborat per l’Autoritat de Transport Metropolità (ATM). El pla es vertebra al voltant de nou eixos, un dels quals és “assolir un transport públic de superfície accessible, eficaç i eficient” mitjançant “l’increment de la xarxa de línies interurbanes” i “habilitar carrils bus en zones congestionades i als accessos a les ciutats" (PLA DE TRANSPORT DE VIATGERS 2008-2012). També durant el 2008 es tramita el  que preveu l’ampliació de l’oferta del servei d’autobusos interurbans.

Els accessos a la ciutat de Barcelona constitueixen una zona d’alta densitat viària. El tram de l’autopista C-58 on es projecta la construcció del carril bus-VAO (carril reservat per a vehicles d’alta ocupació) és la zona de Catalunya amb la intensitat mitjana diària més elevada, superior als 150.000 vehicles diaris.

Adjudicació de les obres i pressupost
El 18 de setembre de 2008 el Consell d’Administració de Tabasa, participada per la Generalitat, va adjudicar les obres de construcció del carril bus a la unió temporal d’empreses OHL i Copcisa. Va sortir en licitació el 30 d’abril de2008 amb un pressupost de 118.991.762,21 € i s’hi van presentar set ofertes. La proposta guanyadora, adjudicada per un import de 80.188.491,28 €, era la que aportava una oferta econòmica i tècnica més bona Es va tenir en compte, especialment, que el procediment constructiu tingués una afectació mínima en el trànsit de vehicles.

L’inici de les obres es van preveure per a la tardor del 2008, amb un termini d’execució de tres anys, atesa la complexitat del projecte. El finançament de l’obra va a compte de fons europeus del Programa Feder Catalunya 2007-2013 i dels recursos de l’empresa Tabasa, obtinguts gràcies als beneficis dels peatges que gestiona als túnels del Cadí i de Vallvidrera. D’altra banda, el pressupost de la Generalitat per al 2009 preveu una inversió de 219,1 MEUR al Vallès Occidental, dels quals 18,7 MEUR estan destinats al carril bus de Ripollet a Barcelona.

Característiques del projecte
El carril bus projectat respon, en realitat, a dos carrils segregats al mig de l’autopista, entre Barcelona i Ripollet, en un tram de 6,82 km, i el farien servir exclusivament autobusos i vehicles d’alta ocupació. Està dissenyat per tenir un ús reversible, de manera que, tot i que els dos carrils aniran en el mateix sentit de circulació, aquest es podria canviar d’acord amb les necessitats del trànsit. La construcció es farà a l’alçada de la C-58, al centre de l’autopista on se situa la mitjana, que actualment ocupa un espai de 4 m d’amplada. Per poder acomodar els dos carrils bus, de 3,5 m d’amplada cadascun i uns vorals d’1,5 m, s’ampliaran 4 m els laterals. Disposarà d’un enllaç a Ripollet i l’altre a l’avinguda Meridiana de Barcelona.

El disseny d’aquesta obra és particular en alguns punts del trajecte: l’enllaç de Ripollet es materialitzarà a través d’una estructura elevada de 300 m d’alçada, amb un carril d’entrada des de Ripollet en direcció a Barcelona i d’un carril de sortida que formaria un trident viari. Aquesta estructura anirà baixant fins que s’incorpori a l’autopista, al centre de la calçada. Aquesta construcció se sostindria, en part, damunt una pèrgola que cobriria els carrils ja existents de l’autopista. A l’alçada de Montcada i Reixac, la via circula per damunt de dos viaductes, un per a cada sentit de la circulació. Per encabir el carril bus es construiria un tercer viaducte a una alçada superior, sostingut per uns pilars que recolzarien damunt els viaductes existents. La longitud calculada serà d’uns 500 m, en direcció a Barcelona, i acabaria damunt una pèrgola per sota de la qual avança la C-33, la C-17 i la línia ferroviària Barcelona-Vic.

El projecte ha rebut poques crítiques. Des de l’Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP), el Sr. Matias Serracant plantejava la possibilitat que el carril s’allargués fins a Sabadell.

D’altra banda, l’abril del 2008 l’alcalde i el segon tinent d’alcalde de Ripollet manifestaven una certa inquietud per l’afectació que la infraestructura podria causar entre la població si se situava prop del nucli urbà.

Més informació
www.ripollet.cat
www.tabasacadi.com
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéame
Fotogaleria relacionada