Dissabte 8 d ' Agost de 2020
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
VIA VERDA PALAMÓS-PALAFRUGELL

Marta Casas

Actualitzat a 31/12/2008

Unió de Pagesos (UP), veïns afectats i l’entitat ecologista Salvem el Crit i Arítjol, s’oposen al traçat del projecte de la futura via verda entre Palamós i Palafrugell (Baix Empordà), dissenyat pel Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP). Titllen el projecte d’innecessari ,atès que, segon diuen, ja existeix el Camí Ral que uneix les dues poblacions i que té les característiques d’una via verda. Argumenten que el traçat provoca pèrdua de sòl agrícola d’interès i danys ecològics importants.

A principi del 2008 el Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP) tenia en licitació les obres per a la construcció d’una via verda entre Palamós i Palafrugell (Baix Empordà), per valor d’1,4 MEUR. Es volia adjudicar les obres al març per començar-les a l’estiu i poder enllestir-les en uns cinc mesos. Es tractava d’una actuació de la Generalitat per compensar als ajuntaments afectats per les obres de DESDOBLAMENT DE LA C-31.

El projecte era fer una via per a vianants i ciclistes que es convertiria en un nou itinerari turístic i paisatgístic del Baix Empordà. Es preveia una via de 6 km de longitud i d’uns 3 m d’amplada amb paviment format per un sòl de ciment amb sauló, i fet de formigó en els trams de pendent superiors al 8%. El traçat anava des de la zona d’inici de la variant de la C-31 (Palamós) fins a la zona de la riera de Santa Margarida, a Palafrugell. El tram inicial, d’1,4 km, era paral•lel a la riera d’Aubí, fins a la depuradora, després seguia el Camí Ral en un tram d’1 km, continuava al costat de la riera d’Aubi al llarg de 2,5 km i finalitzava en un tram paral•lel a la riera de Santa Margarida. Es preveien quatre ramals per afavorir l’accessibilitat a Vall-llobrega, a la platja de la fosca, a Mont-ras i a la Urbanització Torre-Simona. Aquest últim permetria el pas de vehicles motoritzats i estaria pavimentat per facilitar aquest ús.

El traçat de la via verda crea polèmica
Unió de Pagesos (UP) i l’entitat ecologista Salvem el Crit i Arítjol presentaven al•legacions a principi de març, quan el projecte encara es trobava a exposició pública. El sindicat assegurava que el traçat provocaria pèrdua de sòl d’alt valor agrícola, tala d’arbres centenaris, i que els talussos previstos causarien inundacions. Deien que tot plegat es podria evitar aprofitant camins ja existents per a bicicletes i vianants que comunicaven les dues poblacions, com el Camí Ral, una via que ja havia estat motiu de polèmica quan fou asfaltada, en considerar-se que l’actuació donava prioritat a la circulació motoritzada. També criticaven el fet que el DPTOP no hagués consultat abans els agricultors i propietaris dels terrenys afectats, i reclamaven una reunió. Es recordava al DPTOP que el que caracteritza les vies verdes és el fet de passar per vies de comunicació en desús, principalment ferroviàries, sense que això hagi de comportar cap mal a l’espai agrari.

A final de maig, la societat pública de Gestió d’Infraestructures S.A (GISA) adjudicava l’execució de les obres a l’empresa Xavier Alsina S.A. Dues setmanes més tard una trentena de propietaris de Mont-ras i Palafrugell afectats declinaven les actes d’ocupació i el dipòsit previ de les expropiacions de les seves finques. Es va decidir fer aquesta actuació en veure que la Generalitat no contestava a les al•legacions presentades. Tot i això, el secretari general de Mobilitat, Manel Nadal, assegurava que aquesta acció no afectaria l’execució d’obres, les quals començarien a final de juny. Tot i que Salvem el Crit i Arítjol va recórrer al síndic de Greuges, els treballs previs de topografia i posterior desbrossat començaven.

A mitjan juliol, el DPTOP assegurava que aplicaria algunes modificacions de caràcter puntual en el traçat. El director general de Carreteres de la Generalitat, Jordi Follia, explicava que en algun tram s’evitaria el pas pel mig d’alguns camps i es buscaria la mota de la riera d’Aubí o el Camí Ral.

El Consorci de Vies Verdes de Girona1 es va incorporar a les discussions defensant el traçat proposat per la Generalitat. Apuntava que una de les característiques d’una via verda és que estigui segregada del trànsit motoritzat, a fi de mantenir-hi la seguretat dels usuaris. Salvem el Crit i Arítjol recordava que s’expropiaven terres quan ja hi havia un camí i compartia la preocupació que expressava el Consorci de Vies Verdes per fer una via segura i sense vehicles motoritzats. Per als ecologistes “el més urgent i necessari” era restringir al màxim el trànsit de vehicles motoritzats pel Camí Ral, sense perjudicar els veïns i veïnes ni les activitats econòmiques de la zona. Consideraven que el projecte era un “capritx”, i preferien que el pressupost sobrant es destinés a altres partides.

Després d’alguns enfrontaments durant el mes d’agost entre propietaris i operaris d’obra sobre el terreny, es va arribar a alguns acords. Marius Lledó, regidor de Medi Ambient de Palafrugell, finalment declarava que un tram de la via verda no seria de nova construcció i que s’aprofitarien camins existents. Afirmava que es posaria un sistema per frenar el pas de vehicles motoritzats, amb l’excepció dels usuaris habituals, i també assegurava que el màxim que s’expropiava eren 50 cm de camp.

A final del mes de setembre, Salvem el Crit i Arítjol denunciava que s’havia tractat de manera diferent els afectats de la via verda, perquè s’havia afavorit alguns propietaris en allunyar el camí de les seves finques i desviar-lo de la llera del riu. Finalment, tot semblava indicar que el traçat definitiu acabaria sent el projectat per la Generalitat, amb petites modificacions en algun tram i aprofitant camins existents només en el tram entre la riera d’Aubí i Santa Margarida. Restava pendent la finalització de les obres i la inauguració de la via verda.

Més informació
www.viesverdes.org
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiIndependènciaCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati
Baix Empordà
Fotogaleria relacionada