Divendres 23 d ' Agost de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
TRANSFORMACIÓ URBANA DE SANT ANDREU-SAGRERA (BARCELONA)
Transformació urbana Sant Andreu-Sagrera
Xavier Crehuet
Actualitzat a 31/12/2008

Avança la transformació urbana de Sant Andreu-Sagrera amb l’adjudicació de les obres del tram de via entre la Sagrera i el nus de la Trinitat, i el document definitiu per construir la caixa de la macroestació intermodal del Ferrocarril d’Alta Velocitat (FAV), tot i les dificultats de finançament. També projecten construir una nova estació de Rodalies a l’intercanviador de la Sagrera-Meridiana. Per altra banda, les entitats veïnals manifesten el seu desacord amb diversos aspectes de la transformació.


Antecedents 2004, 2005, 2006, 2007

Articles posteriors 2009, 2010, 2011, 2012, 2013

Els barris de la Sagrera i Sant Andreu, situats al nord-est de la ciutat de Barcelona, avançaven en el projecte de transformació urbana impulsat per l’arribada del FERROCARRIL D’ALTA VELOCITAT (FAV). El projecte representava una gran operació de rellançament d’aquests barris esmicolats pel corredor ferroviari i per l’avinguda Meridiana.

La transformació de l’eix Sant Andreu-Sagrera es dividia en un total d’onze plans urbanístics. Al voltant de la futura estació del FAV es preveien pisos de 9 a 19 plantes, un parc, edificis d’oficines i hotels, i equipaments diferents com una biblioteca, un centre cívic a la Torre del Fang o espais esportius. Al corredor ferroviari fins al nus de la Trinitat s’hi projectaven uns 8.000 habitatges més. La Sagrera havia de tenir un gran referent arquitectònic a la zona del Triangle Ferroviari, a l’altura de la rambla Prim: un edifici de 145 m d’alçada dissenyat per Frank O. Gehry.

Al febrer l’Administrador d’Infraestructures Ferroviàries (ADIF) va anunciar l’adjudicació de les obres del tram de via entre la Sagrera i el nus de la Trinitat que completaven el traçat de l’alta velocitat a Barcelona. Les obres es dividien en dos sectors i finalment es van adjudicar per 245 MEUR, molt per sota dels 375 MEUR del pressupost inicial de licitació.

La nova macroestació del FAV, el projecte cabdal
Al maig l’Ajuntament de Barcelona i el Ministeri de Foment (MIFO) acordaven el document definitiu per construir la caixa de l’estació, és a dir, del sòl cap a baix, que suposava una inversió de 592 MEUR. El projecte preveia una macroestació intermodal on hi havia d’arribar el FAV, trens de Rodalies en direcció cap a Granollers i Mataró, les LÍNIES 9 i 4 del metro, un aparcament i una estació d’autobusos. Tot havia d’estar connectat per diferents vestíbuls per poder donar servei als 95 milions de viatgers a l’any previstos.

L’entrada principal a la zona del FAV es projectava a través del carrer Josep Soldevila i la de Rodalies al costat oposat, a la ronda de Sant Martí. La connexió de la terminal amb la resta de la ciutat es garantia gràcies una nova configuració viària de la zona i a la construcció del nou vial soterrat per vehicles entre l’estació i el Nus de la Trinitat.

La macroestació intermodal avançava a poc a poc amb la licitació de la redacció del pla constructiu de l’arquitectura i els acabats pressupostada en 1,67 MEUR i el de les instal•lacions, amb un cost base de licitació d’1,17 MEUR.

La crisi deixa en suspens la construcció de l’estació del FAV
La crisi econòmica suposava una amenaça per a la construcció de l’estació del FAV a la Sagrera.

Del pressupost total de l’obra, 369 MEUR es finançaven amb les plusvàlues generades per les operacions immobiliàries dels terrenys del voltant. Tanmateix, aquets terrenys es van devaluar per la forta caiguda del preu del sòl HABITATGE. CRISI. El MIFO aportava els 223 MEUR restants a través dels seus pressupostos.

El Ministeri de Foment es mostrava reticent a afrontar l’operació amb aquesta nova conjuntura immobiliària i econòmica. Precisament per aquests dubtes l’alcalde de Barcelona, Jordi Hereu (Partit dels Socialistes de Catalunya, PSC), va reclamar al Ministeri que havia d’assumir el cost total mitjançant els seus pressupostos.

Nova estació de Rodalies
El Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP) i el MIFO projectaven construir una nova estació de Rodalies a l’intercanviador de la Sagrera-Meridiana, situat a l’avinguda Meridiana. Aquesta estació de metro acollia un punt d’intercanvi entre les línies 1 i 5 del metro, i en el futur hi havien d’arribar les línies 4 i 9. En aquest mateix punt, hi circulaven els trens de les línies de Rodalies 3, 4 i 7.

En total, el DPTOP calculava que 110.000 persones usarien cada dia aquest intercanviador, més del doble que el 2008. Al febrer, el Ministeri de Medi Ambient (MMA) va anunciar que les obres no necessitaven la declaració d’impacte ambiental. Al maig el MIFO va treure a informació pública l’estudi informatiu de la nova estació i a l’octubre va autoritzar la licitació d’aquesta nova estació de Rodalies amb un cost de 51,1 MEUR.

L’intercanviador de la Sagrera-Meridiana es trobava molt a prop de l’estació de la Sagrera del FAV. Precisament també es va remodelar un dels carrers que unia les dues estacions, el nou bulevard de Garcilaso, de tres carrils amb grans voreres de vianants a banda i banda i una amplada de 45 m.

Les entitats veïnals es queixen
L’Ajuntament de Barcelona en un primer moment va rebutjar totes les al•legacions de l’Associació de Veïns de la Sagrera sobre el Pla de millora urbana Sector Entorn Sagrera, aprovat el 2007 i que preveia construir 1.890 pisos i edificis d’oficines a la façana del barri encarat a les vies. Posteriorment, el consistori va rectificar i va prometre acceptar algunes de les propostes veïnals com la cobertura pràcticament total de les vies del tren a la Sagrera. Es preveien 600 m, i s’allargava 200 m més, des del pont de Calatrava fins al pont del carrer d’Espronceda, i des del pont de Calatrava fins a les proximitats de la futura estació de la Sagrera. A més, l’Ajuntament es va comprometre verbalment amb l’entitat veïnal a canviar una peça de 23.000 m2 d’ús hoteler per fer-hi habitatge protegit.

Tanmateix, l’Associació de Veïns de la Sagrera, una entitat defensora del projecte, continuava dubtant de diferents aspectes. L’entitat veïnal creia que les plusvàlues urbanístiques que ajudaven a finançar el projecte eren més importants que els equipaments o les zones verdes promeses. En aquest sentit l’Associació de Veïns de la Sagrera va criticar que la quota d’equipaments i zones verdes prevista era insuficient per a la previsió dels nous habitatges. Per altra banda, l’entitat veïnal manifestava que els edificis d’habitatges i d’oficines projectats a la Sagrera eren excessivament alts i no encaixaven amb el nucli antic del barri.

L’Ajuntament havia previst inicialment en el Pla de millora urbana Entorn Sagrera un edifici de 24 plantes i uns 80 m d’alçada com a complement de la futura estació del FAV. Tot i això, a causa del rebuig de les entitats i dels veïns, finalment es va decidir distribuir l’edificabilitat de l’entorn de l’estació, amb una alçada màxima de 19 plantes. Per bé que les entitats continuaven desconfiant d’aquesta alçada, l’Ajuntament de Barcelona comunicava que la concentració de grans altures permetia alliberar sòl públic en superfície i una distribució més acurada de les edificacions.

A l’octubre nou associacions de veïns, del Clot-Camp de l’Arpa, la Pau, la Sagrera, Navas, Pi i Margall, Sant Andreu Nord, Sant Andreu del Palomar, Sant Andreu Sud i Verneda Alta, afectades pel pla van queixar-se del procés de participació, de la tramitació sense explicacions i de l’aplicació dels fets consumats de plans com el sector Prim (TRANSFORMACIÓ URBANA DE LA LA VERNEDA-TORRENT ESTADELLA) o l’execució per part d’ADIF de les obres del FAV.

L’arrencada de les obres de la nova estació central de Barcelona a la Sagrera es preveia per al final del 2009 i l’acabament per al 2012. Al 2009 estava previst que la línia 9 unís la Sagrera amb Badalona i Santa Coloma de Gramanet i per al mateix any també es preveia el començament de les obres de la nova estació de Rodalies a l’intercanviador de la Sagrera-Meridiana.

Més informació
www.sant-andreu.com/tgv
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati
Fotogaleria relacionada