Divendres 23 d ' Agost de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
TRANSFORMACIÓ URBANA DE LA RONDA BARCELÓ-ILLA FÀBREGAS (MATARÓ)
Pilar Paricio

Actualitzat a 31/12/2008

Durant el 2008, l’Ajuntament de Mataró ha aprovat el planejament necessari per tal de realitzar la transformació urbana de la ronda Barceló. L’operació inclou el trasllat de la fàbrica de Can Fàbregas, la construcció del Corte Inglés sobre el seu solar, l’edificació d’una torre destinada a habitatges i la realització d’un passeig comercial. Les correccions del Pla de millora urbana que va requerir la Direcció General d’Urbanisme de la Generalitat de Catalunya i l’enduriment de la crisi immobiliària enredereixen les obres. Plataformes veïnals i grups polítics en l’oposició són contraris al projecte.


Antecedents 2007

Articles posteriors 2010, 2011

Mataró ha estat històricament una ciutat amb un fort potencial industrial basat en l’economia del tèxtil. Aquests últims anys, a causa de la crisi del tèxtil, la ciutat està transformant l’economia cap al sector terciari. Per aquest motiu, el govern local ha optat per la reconversió de diversos teixits de sòl industrial obsolets en sectors residencials i terciaris (PLANS URBANÍSTICS DE MATARÓ). Un d’aquests sectors és el de la ronda Barceló, prop del centre històric. Es tracta d’una antiga zona industrial, que a causa dels recents creixements de la ciutat, ha quedat integrada dins el nucli residencial (TRANSFORMACIÓ URBANA DE CAN FÀBREGAS (MATARÓ)).

El Pla de millora urbana que desenvolupa la zona, realitzat per l’equip d’arquitectes Martorell-Bohigas-Mackay, preveu la ubicació d’uns grans magatzems de 22.000 m2, ocupats per la cadena el Corte Inglés, a la cantonada entre el carrer Miquel de Biada i la Ronda Alfons XXII, la construcció de 250 habitatges dels quals 100 seran de protecció pública, la integració de la fàbrica catalogada Fontdevilla i Torres, la construcció d’un equipament públic i la cessió d’espais lliures per construir un passeig comercial, la futura ronda Barceló.

Per tal d’encabir els grans magatzems, l’Ajuntament va preveure enderrocar la fàbrica Can Fàbregas i de Caralt. Es tracta d’una antiga farinera del 1879, construïda pel mestre d’obres Ignasi Caballol Sala i que estava inclosa en el Pla especial del Catàleg del Patrimoni Arquitectònic de Mataró.

Davant el fort desacord veïnal, i dels partits politics en l’oposició, a l’enderrocament de la fàbrica, el govern municipal va proposar-ne el trasllat a un altre solar a l’altra banda del carrer, al sector de la fàbrica Fontdevila. Aquest trasllat implicava el desmuntatge dels elements arquitectònics d’interès i la reconstrucció de la fàbrica al nou solar, a uns 150 m del lloc originari. Aquest sòl que acolliria la fàbrica té ús residencial i està pendent d’una reforma urbanística. L’aprofitament residencial haurà de ser traslladat a un altre sector.

La voluntat del govern municipal en relació amb la nova proposta és que l’empresa privada que adquireixi l’antiga factoria s’encarregui de pagar els treballs de desmuntar-la i reconstruir-la. En canvi, el promotor podrà dur a terme al nou espai trobat per a la fàbrica activitats de tipus terciari, que inclouen des d’un centre d’oci a comerços i oficines. El canvi d’emplaçament de la fàbrica obligarà a fer una torre de dotze plantes d’altura davant del centre comercial per tal d’ubicar-hi el sostre residencial que havia d’anar al lloc on es traslladarà la fàbrica.

El desenvolupament del planejament
El març del 2008, el ple de l’Ajuntament va aprovar inicialment la Modificació puntual del Pla general d’ordenació “entorns del carrer Biada”. El document ha de permetre la transformació urbana de la zona. D’altra banda, les condicions del trasllat de la fàbrica es concreten en el Pla de millora urbana de l’illa de Can Fàbregas i de Caralt, també aprovat al mateix ple. En aquest Pla es defineix que el Corte Inglés ocuparà el 75% de l’illa i el 25% restant serà espai públic.

El mes d’abril, l’Ajuntament va aprovar definitivament el projecte de reparcel•lació del Pla de millora urbana “PMU-001d’àmbit ronda Barceló - Fàbregas de Caralt”. Contra aquesta resolució d’aprovació definitiva es van presentar 28 recursos; un d’aquests pel grup polític Candidatura d’Unitat Popular, CUP, la resta per particulars afectats.

El mes de juny, l’Ajuntament va aprovar inicialment el Pla de millora urbana “entorns del carrer Biada”, però la Direcció General d’Urbanisme de la Generalitat de Catalunya en va supeditar l’aprovació definitiva a la realització de diverses correccions. Concretament, en relació amb la torre situada a la ronda Barceló, els tècnics de la comissió van detectar que les terrasses que es preveien construir feien augmentar l’edificabilitat i el sector superava en 9.000 m2 el sostre permès pel planejament vigent. També calia augmentar en sis el nombre de places d’aparcament previstes per tal de complir la normativa.

Desacord veïnal i dels partits polítics en l’oposició
El descontentament amb l’operació de veïns i partits polítics en l’oposició ha estat molt present als mitjans de comunicació. La plataforma Salvem Can Fàbregas i de Caralt va portar als jutjats la decisió de traslladar la fàbrica. L’organització considera que no hi ha la certesa que la reconstrucció sigui fidel i asseguren que és fonamental que el patrimoni es conservi allà on es va crear. Un trasllat, segons s’expliquen, tampoc no seria viable econòmicament a causa de la gran despesa que suposa. Per a la plataforma la solució passa per plantejar la compatibilitat del centre comercial amb la fàbrica, o bé pel canvi d’ubicació del centre comercial.

La Candidatura d’Unitat Popular, CUP, va interposar un recurs contra la venda irregular de l’aprofitament d’unes finques del sector, venda que va fer l’Ajuntament a l’empresa municipal d’urbanisme, PUMSA. La Direcció General d’Administració Local de la Generalitat va informar desfavorablement de la venda, considerant que no quedava justificat no haver fet subhasta pública. Segons la regidora de Serveis Centrals, Montserrat López, l’informe elaborat per la Direcció General d’Administració Local no és vinculant.

El gremi de constructors i promotors d’obres de Mataró i comarca va plantejar en un comunicat les seves reticències a pagar el cost del trasllat de Can Fàbregas. Assenyalen que l’augment de les despeses repercutirà en un increment del preu final dels habitatges. “El que no es pot pretendre és resoldre un problema que no ha creat el sector dels constructors i promotors a base de carregar a les seves esquenes la solució de desmuntatge i muntatge de la nau”.

Davant les previsions de l’Ajuntament de començar els treballs el 2009 amb l’inici dels enderrocs, els afectats per la reforma urbanística es van constituir en associació per protestar per la falta de concessió de llicències d’activitat. Actualment, els propietaris no poden aconseguir les llicències d’activitat per l’afectació urbanística del sector.

L’arribada de la crisi
A la tardor del 2008 la crisi econòmica es va accentuar. Perquè la situació no frenés la transformació urbana de la ronda Barceló, l’empresa municipal d’urbanisme va modificar el Pla de millora urbana per tal de dividir l’actuació en dos polígons i garantir l’execució del primer. El primer polígon el formen l’illa de Can Fàbregas i el tram de la ronda Alfons XII entre l’N-II i el carrer Méndez Núñez. En aquest àmbit es construirà el Corte Inglés, la Torre Barceló i una part dels habitatges protegits previstos. La segona zona inclou l’habitatge lliure, i la resta d’habitatge protegit, segons l’Ajuntament, es desenvoluparà quan millori la situació econòmica.

El desembre del 2008, la constructora que havia de fer el gratacel a la ronda Barceló, Construccions Riera, va fer suspensió de pagaments amb un deute de 28,5 MEUR. El regidor d’Urbanisme, Ramon Bassas (Partit dels Socialistes de Catalunya, PSC), confia que la situació econòmica de la promotora no afecti el projecte d’obres.

Situació actual
En aquest moment, el sector està pendent de l’aprovació definitiva del Pla de millora urbana i la reparcel•lació abans no es pugui demanar la llicència d’obres. L’empresa propietari del sòl, Residencial Aurum, declara voler continuar amb la construcció de la torre d’habitatges.

Segons l’Ajuntament, el desmuntatge, trasllat i emmagatzematge de la fàbrica de Can Fàbregas i de Caralt es durà a terme durant el 2009, prèvia aprovació del projecte d’urbanització.

L’agost del 2008 l’Ajuntament va fer l’escapçament de la xemeneia de la fàbrica, en considerar que era perillosa. La plataforma Salvem Can Fàbregas i de Caralt denunciava a l’octubre que s’estaven fent les feines de desmuntatge d’envans de la nau sense llicència.

Més informació
www.mataro.org
www.salvemcanfabregas.org
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati
Fotogaleria relacionada