Dijous 22 de Juny de 2017
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
TRANSFORMACIÓ URBANA DE LA PLAÇA DE LES GLÒRIES I ENTORNS (BARCELONA)
Maria Xalabarder

Actualitzat a 31/12/2008

Avança la reforma de la plaça de les Glòries i entorns. A mitjan abril, l’Ajuntament anuncia la reprogramació del cronograma de l’operació, amb un nou termini d’acabament previst per al 2014, que suposa un retard d’un any respecte de la previsió anterior. Durant la segona meitat de l’any s’inicien diverses obres: s’acompleix el buidatge inferior del tambor viari, deixant per a més endavant el desmuntatge de l’anella viària, i es desbrossa el bosquet dels Encants, solar que ha d’acollir el futur mercat dels Encants que ja té un projecte bàsic. Paral•lelament, l'Ajuntament aprova el projecte executiu de l’edifici Disseny Hub Barcelona (Dhub).


Antecedents 2003, 2004, 2006, 2007

Articles posteriors 2011, 2012, 2014, 2015

La plaça de les Glòries està situada en el límit entre els districtes barcelonins de l’Eixample i de Sant Martí, en la confluència de l’avinguda Diagonal, la Gran Via de les Corts Catalanes i l’avinguda Meridiana. Recull el trànsit de més de 200.000 vehicles diaris que entren i surten de la ciutat cap al Barcelonès Nord, el Maresme i el Vallès Oriental. Hi conflueixen també als voltants dues línies de metro, el ferrocarril amb connexió metropolitana i el tramvia Sant Martí-Besòs (TRAMVIA DEL BESÒS).

Va ser inaugurada el 15 de gener de 1992, en plena preparació dels Jocs Olímpics. La solució formal aplicada llavors, amb una anell viari elevada –popularment coneguda com a scalextric o tambor–, va permetre resoldre el trànsit en superfície i va millorar les condicions de l’accessibilitat rodada a la ciutat, però va suposar la creació d’una barrera per a la comunicació dels vianants pels barris confluents de la Sagrada Família, el Pienc, el Poblenou, el Clot i el Camp de l’Arpa, i l’empitjorament de les condicions ambientals i de qualitat de vida de l’entorn urbà.

Des que fou inaugurada, les associacions veïnals implicades van reclamar l’eliminació del tambor, així com la transformació en una via urbana de la Gran Via. L’any 2005, aquestes entitats, amb el suport de la Federació d’Associacions de Veïns de Barcelona (FAVB), van integrar-se en un grup de treball amb tècnics municipals i independents, encarregat d’elaborar la Proposta de modificació del pla general metropolità (MPGM) en l’àmbit de les Glòries. El procés participatiu va culminar el 20 de març de 2007 amb la signatura per part de l’Ajuntament i les associacions de veïns del Compromís per Glòries, que definia les característiques de transformació de la plaça. El document va ser refermat per tots els partits polítics en plenari municipal.

Al final d’aquell any, la Subcomissió d’Urbanisme de l’Ajuntament va aprovar definitivament la MPGM d’aquest àmbit –publicada al DOGC el 9 d’abril de 2008–, pas previ necessari per a l’inici del planejament derivat i l’execució dels projectes constructius.

Característiques del projecte
L’àmbit de la MPGM a la plaça de les Glòries i entorns té una superfície de 378.019 m² i l’integren, com a peça principal, els sòls de la plaça de les Glòries pròpiament dita i la Gran Via, entre els carrers Padilla i Selva de Mar, que presenten en conjunt una important transformació de l’estructura viària existent. Inclou també la peça de 7.579 m2 de l’àmbit de Glòries-Meridiana Sud. El conjunt d’obres previstes, a càrrec de l'empresa municipal Barcelona d'Infraestructures Municipals (BIMSA), tenen un cost estimat de 600 MEUR i un termini d’execució que s’allarga fins al 2014.

El projecte proposa la demolició del tambor viari, l’ampliació de la plaça pel costat muntanya donant-li una forma quadrada, la construcció d’un miler d’habitatges en la part que actualment ocupa el mercat dels Encants –un 50% dels quals en règim de protecció–, i que aquest es traslladi al sector actual del bosquet dels Encants. També està prevista la construcció diversos equipaments públics –com el singular edifici Dhub–, i la creació del parc de les Glòries, amb una forma ortogonal a l’espai central de la futura plaça.

Pel que fa a les infraestructures de mobilitat, s’ha previst un túnel d’entrada a la ciutat del trànsit rodat per la Diagonal i un de sortida per la Gran Vía, i la cobertura d’alguns dels trams de les vies de Renfe. Finalment, un intercanviador ferroviari subterrani connectarà la línia 1 de metro i una futura prolongació dels FGC que comunicaria el Llobregat amb el Vallès, amb una altra de RENFE. La previsió de servei estima 20 milions de passatgers anuals.

Reprogramació del cronograma d’actuacions: 2008-2014
A mitjan abril, poc després de la publicació al DOGC de l’aprovació definitiva de la MPGM de l’àmbit de Glòries, l’Ajuntament de Barcelona va fer difondre el cronograma definitiu d’actuacions. El nou calendari preveu finalitzar tot el procés l’any 2014, fet que suposa un retard d’un any respecte del que s’havia pactat al Compromís per Glòries. La causa que es va argumentar va ser la necessitat de coordinar les diverses actuacions previstes i, especialment, que les fases de desmuntatge de l’anell viari estaven subjectes al trasllat definitiu del mercat dels Encants.

Davant d’aquesta notícia, les entitats veïnals van manifestar el seu malestar i van fer públic un comunicat de premsa amb el balanç del que s’havia fet durant el primer aniversari del Compromís per Glòries. El text expressava la preocupació pels retards anunciats i criticava la manca de participació efectiva: “Exigim que s’informi documentalment, a temps de poder opinar sobre els aspectes rellevants i que no se’ns presentin els temes una vegada decidits”.

S’inicia l’enderroc del “tambor”
El 10 de juliol, l’alcalde de Barcelona, Jordi Hereu (Partit dels Socialistes de Catalunya, PSC), va inaugurar les obres de desmuntatge del tambor de Glòries, tot declarant que “serà un procés gradual, amb una voluntat ferma i sense mirar enrere”. Els treballs estan organitzats en tres etapes i s’espera que finalitzin l’any 2014.

Durant el segon semestre de l’any es van desmuntar les parets inferiors del tortell, deixant l’anell viari buida per sota, tot eliminant els murs, la façana interior i el forjat intermedi de l’aparcament, així com els plafons de la façana exterior.

Es preveu que durant el segon semestre del 2011, un cop s’hagi traslladat el Mercat dels Encants a la seva nova ubicació, al bosquet dels Encants, comenci l’enderroc d’una part de l’anell viari, la de costat mar, i que es desviï el trànsit d’entrada i sortida de la ciutat per superfície. La resta de l’anell viari s’eliminarà l’any 2014 segons el cronograma previst.

Es concreta el disseny i característiques del futur Mercat dels Encants
El mercat de Bellcaire, més conegut com els Encants Vells, ubicat al costat oest de l’anell viari, entre les avingudes Meridiana i Diagonal, està afectat per la remodelació de la plaça i des del principi es van estudiar diverses ubicacions per traslladar-lo. Durant el 2007, Ajuntament i venedors van arribar a un acord definitiu per emplaçar la fira del Bellcaire als jardins del Bosquet, situat entre els carrers Ribes i Castillejos, i l'avinguda Meridiana, a tocar de l’anell viari. Aquest indret reuneix les característiques que els venedors havien plantejat com a indispensables: estar a la mateixa zona i tenir unes dimensions suficients per mantenir la superfície comercial actual d’uns 10.000 m2.

El mes d’abril, la Comissió Tècnica de l’Ajuntament va seleccionar l’estudi d’arquitectes B720 per a la redacció del projecte executiu del nou mercat dels Encants, tasca per a la qual tenien un termini de set mesos. La nova instal•lació disposaria d’un pressupost de 30 MEUR i havia de complir una sèrie de consideracions tècniques perquè fos "funcional, oberta i de futur", segons va assenyalar el tinent d’alcalde d’Hisenda i Promoció Econòmica i president de l’Institut Municipal de Mercats (IMI) de Barcelona, Jordi William Carnes (PSC).

Dos mesos més tard, en el decurs d’una reunió de l’assemblea de Comerciants del Mercat-Fira de Bellcaire, el 80% dels comerciants va votar a favor del projecte bàsic presentat per l’equip d’arquitectes. Des del punt de vista estructural, el nou mercat ha de permetre millorar les condicions de treball dels venedors i les condicions de compra dels ciutadans. El nou mercat tindrà uns 32.372 m2 de sostre i acollirà prop de 350 parades, en un espai permeable que destacarà per la seva coberta inclinada i triangular. Tindrà un tancament perimetral de reixa de platines metàl•liques extensibles i replegables. El projecte preveu, distribuïts en tres nivells de venda, un restaurant, una sala polivalent, una ludoteca, oficines, un punt d’informació, dos lavabos i un mirador a la part alta amb quioscos de beguda i menjar. La part subterrània tindrà dues plantes. La primera serà per desenvolupar la logística del mercat i inclourà un pàrquing comercial per a 45 vehicles, una gran zona de càrrega i descàrrega, un punt per a les escombraries i uns magatzems de dues altures unides per un muntacàrregues. La segona es destinarà a un aparcament d’uns 300 vehicles per als clients.

A la primeria de novembre van començar les tasques de condicionament del bosquet dels Encants. El terreny va ser desbrossat i alguns exemplars d’alzines, oliveres i pins van ser traslladats als vivers municipals per a una futura replantació. La previsió de l’Ajuntament era iniciar les obres de l’edifici el primer semestre del 2009 i inaugurar el 2011.

S’aprova el projecte executiu de l’edifici Dhub
L’edifici que acollirà l’equipament Disseny Hub Barcelona (Dhub), abans conegut com Centre de Disseny, va ser projectat per l’estudi MBM (Martorell-Bohigas-Mackay) i ocuparà un solar en el costat sud-oest de la plaça, en la confluència amb l’avinguda de la Meridiana i els carrers d’Àlaba i de Badajoz. L’espai afectat, conegut tècnicament com sector Glòries-Meridiana Sud, el formen dues illes situades al costat de la cara sud de la torre Àgbar.

La Comissió de govern de l’Ajuntament va aprovar definitivament el projecte executiu de Dhub el mes de desembre, amb un pressupost de 88 MEUR. El futur Museu del Disseny tindrà forma de grapadora, tal com ja es coneix popularment, amb un voladís sobre el verd públic del parc que l’envoltarà. Gairebé el 80% dels 29.352 m2 de sostre estaran soterrats i arribaran a una alçada màxima de 14,50 m. L’estructura aèria donarà cabuda al vestíbul per on s’accedirà al Dhub des de la plaça, així com al futur però encara no concretat intercanviador de transport públic.

El centre s’ha ideat com un equipament promotor i distribuïdor de disseny, defugint el concepte tradicional de museu. Es preveu que aculli una part de la col•lecció de l’antic Museu Tèxtil i d’Indumentària, que tenia la seva seu al palau del Marquès de Lió del carrer de Montcada, a més d’altres col•leccions d’arts gràfiques i de les arts decoratives.

Les obres havien de començar el gener del 2009 i allargar-se durant 32 mesos, cosa que situa la data d’inauguració per al 2011.

El llum verd definitiu del projecte del Dhub implica l’inici de tota l’operació prevista en el sector Glòries-Meridiana Sud. Per al 2009 s’esperava la tramitació de la construcció dels prop de 800 nous pisos –un 30% de protecció oficial– que formaran el front del Dhub oposat al de la plaça i la de la nova zona verda de 21.395 m2..

En acabar l’any encara no s’havien iniciat dues de les obres previstes en el cronograma de treball: l’estació ferroviària, competència de l’Estat i l’intercanviador de transport públic, competència de la Generalitat. Ambdós estaven pendents dels corresponents acords interadministratius.

Mes informació
w3.bcn.cat/multimedia/fitxers/premsa/compromsperglries.240.pdf
www.avclot.org
www.bcn.es/urbanisme/exp/catala/b0831.htm
www.bcn.es/urbanisme/exp/catala/b0831normativa.pdf
www.gencat.net/diari/4630/06122133.htm
www.glories.cat
www.glories.cat/documentacio/ajuntament/presentacio_Glories_Nov_2005.ppt
www.glories.cat/documentacio/aavv/Roda_premsa_22_abr_2008_1r_anivi_Compromis.doc
www.glories.cat/tambor.htm
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati
Fotogaleria relacionada