Dijous 14 de Novembre de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
SECTOR D'ACTIVITAT ECONÒMICA DE SANT PAU DE RIU-SEC (SABADELL)

Maria Bonet

Actualitzat a 31/12/2008

L’Ajuntament de Sabadell proposa la transformació de l’actual zona del Pla parcial de Sant Pau de Riu-sec, situada al sud-oest del municipi entre l’autopista C-58 i l’aeròdrom, en un nou sector d’activitat econòmica. Després de la realització dels treballs arqueològics pertinents, els quals han conclòs amb la troballa d’un important jaciment històric, s’inicien les obres d’urbanització i la comercialització de les parcel•les.


El creixement del municipi de Sabadell, cocapital del Vallès Occidental, ha estat marcat per un caràcter industrial principalment derivat de la indústria tèxtil, la qual, a final del segle XX, en perdre competitivitat va deixar pas a una economia de serveis. Així doncs, amb la transformació de la zona de Sant Pau de Riu-sec es pretén revitalitzar el teixit empresarial de la ciutat creant un gran àmbit d’activitat econòmica i productiva.

A començament del 2007, després de la modificació puntual del Pla general d’ordenació urbana (PGOU), s’aprovava el Pla parcial urbanístic de Sant Pau de Riu-sec, situat al sud-oest de Sabadell. Concretament, es troba entre l’AERÒDROM DE SABADELL, l’autopista C-58 i Badia del Vallès, si bé el projecte del parc empresarial engloba també altres zones discontínues al costat oest de la C-58. Actualment, el Pla parcial configura un espai format majoritàriament per camps agrícoles i erms però també s’hi localitza l’estació depuradora d’aigües residuals (EDAR) del riu Sec, un conjunt d’horts als marges del riu que s’establiren de manera il•legal en el seu temps, l’ermita de Sant Pau de Riu-sec i alguna masia.

Restes arqueològiques importants
Aquest sector està catalogat dins el Pla especial de protecció del patrimoni de Sabadell (PEPPS) i pertany a un espai d’expectativa arqueològica. Així doncs, abans de la seva urbanització, entre els mesos de gener i juny de l’any 2007, s’iniciaven els treballs arqueològics en una àrea de 2.500 m2 situada a la zona est de l’església de Sant Pau de Riu-sec i a mitjan any 2008 es reprenien les excavacions. Amb aquesta darrera fase d’intervenció arqueològica, segons Jordi Roig, un dels directors d’intervenció, s’ha pogut delimitar tot el jaciment i establir una primera evolució històrica de l’assentament. Les restes arqueològiques trobades corresponen a diferents jaciments i períodes històrics: un d’època romana republicana tipus vil•la (segles II-I aC), un d’època romana imperial (segles I-III dC) i un de l’alta edat mitjana (entre els segles IX-X al XIII-XIV).

El projecte del Parc empresarial
El nou parc empresarial és un projecte desenvolupat per l’empresa de promoció immobiliària Vantoureix, societat participada majoritàriament pel grup d’inversions i gestió Tesila i la promotora del Vallès (PROVASA), grup de desenvolupament i promoció immobiliària de Caixa Sabadell, amb una inversió total de 250 MEUR.

Les 155 ha d’extensió del sector es divideixen en tres zones: econòmica, industrial i terciària. Així doncs, es configura un sostre per a diferents sectors de l’activitat econòmica de 350.000 m2 distribuït en 449.512 m2 per a ús industrial i terciari, 65.896 m2 de sòl per a equipaments privats, 222.727 m2 d’equipaments públics i un 40% d’espais verds. A més a més, es crearan unes 3.600 places d’aparcament. Es calcula una capacitat per a unes 300 empreses.

A fi de seguir els criteris de sostenibilitat, es preveu crear una xarxa d’espais lliures per tal de recuperar els espais verds de l’entorn i els seus edificis patrimonials, així com un carril bici que connectarà amb el nucli urbà. Amb aquesta finalitat, el març del 2008 es va aprovar el projecte complementari d’urbanització del Parc, el qual, amb un pressupost de 6 MEUR i una durada dels treballs d’un any, preveia la creació de quatre aiguamolls i un parc fluvial. El projecte defineix quatre àmbits al llarg del riu Sec: el primer suposa la continuïtat de la canalització del riu; el segon configura el principi del parc fluvial; el tercer incorpora els quatre aiguamolls amb una superfície total de 18.000 m2 que faran de tractament natural de les aigües de la depuradora; i, finalment, el quart actuarà com una zona de transició fins al pas per sota l’autopista a l’alçada de Badia del Vallès.

El mes de maig, la junta de govern de Sabadell aprovava el projecte de reparcel•lació. Amb aquest, es dividia l’àmbit en 66 parcel•les de les quals 47, que en termes de superfície representen la meitat del total del sector, seran de l’Ajuntament i la Generalitat. Les parcel•les d’ús públic s’utilitzaran per a vials d’accés, equipaments, espais lliures i també per a la modificació de la C-58 i per a la reserva per a una futura prolongació del vial interoplar sud.

A la mateixa junta s’acordava sol•licitar a Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) la desafectació d’una part de sòl de l’antiga línia de tren situada dins del sector.

Projectes i actuacions paral•leles al desenvolupament del Pla parcial
Paral•lelament al desenvolupament del parc empresarial es reordenarà la mobilitat de la zona i se’n millorarà la connectivitat i l’accessibilitat al Parc a través de les infraestructures viàries i ferroviàries. Així, emmarcat en l’ampliació de la C-58 entre Cerdanyola del Vallès i Terrassa i en el conveni entre el Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP), l’Ajuntament de Sabadell i l’empresa Vantoreix per al condicionament de la zona propera a Sant Pau de Riu-sec, es licitava a començament d’any la construcció d’una calçada lateral a l’autopista C-58 entre la B-30 i l’enllaç de Sabadell Centre-Nord. Aquesta ampliació es completarà amb la creació d’una rotonda de distribució del trànsit a la C-58 a l’alçada de la sortida de Sabadell Sud per tal de resoldre l’accés a l’aeròdrom de Sabadell i a Badia del Vallès des de l’autopista.

Pel que fa la mobilitat en transport públic, es preveu la construcció d’un baixador de la línia S2 del METRO DEL VALLÈS i una línia regular d’autobusos.

Alhora, el Pla proposa reservar terrenys per a l’ampliació de la depuradora.

Calendari d’execució del projecte
El gener del 2008 s’iniciaven les obres d’urbanització i la comercialització de les parcel•les. Segons les previsions de l’empresa promotora, el projecte concret s’executarà en tres fases: la primera començarà el segon semestre del 2009 a la zona est del sector i continuarà a començament del 2010 amb la vialitat de l’interior de l’àmbit. Pel que fa a la segona i la tercera fase, que significaran la creació dels accessos des de la C-58, la rotonda i la urbanització de la zona oest de l’autopista, es preveu que s’iniciïn de manera simultània a partir del segon semestre del 2012.

Més informació
www.sabadell.cat/Actuacio/p/planejament_cat.asp
www.sabadell.cat/oficinadelpatrimoni/p/riusec_cat.asp
www.sbdparcempresarial.com
www20.gencat.cat/portal/site/Patrimoni/
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiIndependènciaCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati
Vallès Occidental
Fotogaleria relacionada