Divendres 17 de Gener de 2020
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
PLA TREN 2014
Marta Sánchez

Actualitzat a 31/12/2008

Davant el malestar dels grups polítics catalans per l’aprovació del Pla d’infraestructures de transport de Catalunya amb l’únic suport del Partit dels Socialistes de Catalunya (PSC), i el malestar de l’associació per la Promoció del Transport Públic (PTP) perquè el considera inadequat per a Catalunya, al desembre del 2007 l’associació per la Promoció del Transport Públic presenta el Pla tren 2014. La proposta de noves solucions a la manca de serveis ferroviaris contingudes al Pla fan que aquest assoleixi la majoria parlamentària durant el 2008.


El 25 de juliol de 2006 el Govern de la Generalitat va aprovar, amb l’únic suport del Partit dels Socialistes de Catalunya (PSC), el PLA D’INFRAESTRUCTURES DE TRANSPORT DE CATALUNYA per al període 2006-2026, un pla territorial sectorial que integrava les futures actuacions d’infraestructures viàries i ferroviàries. Segons Artur Mas i Gavarró, líder de Convergència i Unió (CiU), aquesta aprovació minoritària donava poca autoritat al PITC. Fora de l’entorn polític, l’organització ecologista DEPANA (Lliga per la Defensa del Patrimoni Natural) i l’associació per la Promoció del Transport Públic (PTP) també van fer públic el seu malestar. La PTP criticava l’absència d’estudis de mobilitat i la proposta del FERROCARRIL TRANSVERSAL DE CATALUNYA, que voldrien com a corredor convencional, i apostaven per reforçar la xarxa de transport públic amb autobús, mitjà de transport que consideraven molt més flexible i barat que el tren.

El 21 de desembre de 2007, la PTP va presentar el Pla tren 2014, un pla ferroviari integral amb l’objectiu de plantejar noves solucions a la manca de serveis ferroviaris i que marcava un seguit d’actuacions prioritàries en la xarxa ferroviària per ser portades a terme en un curt termini de temps (sis anys), quantificades econòmicament.

Pla tren 2014, el Pla de millora del ferrocarril a Catalunya
El Pla tren 2014 es basava en la reestructuració de tota la xarxa ferroviària catalana des de 2008 fins al 2014. Concretament, apostava pel ferrocarril “quotidià” (Regionals i Rodalies). Els problemes que el Pla tren 2014 pretenia resoldre eren les manques de capacitat, de rapidesa, de serveis i de cobertura del servei ferroviari en algunes relacions de Rodalies. A més, plantejava la manera d’assegurar l’existència de trens semidirectes sense anar en detriment dels trens que s’aturaven a totes les estacions.

Per solucionar les mancances mencionades i resoldre el conflicte entre accessibilitat al territori i rapidesa, proposava tres tipus d’actuacions: redimensionar i estendre la xarxa ferroviària bàsica (d’ample ibèric enfront de l’ample internacional de la xarxa ferroviària d’alta velocitat); utilitzar al màxim els trens amb canvi d’ample perquè poguessin fer servir la nova línia d’alta velocitat com si fos una autopista ferroviària; i reforçar la intermodalitat, construint més intercanviadors sobre línies més directes. Amb aquestes actuacions es preveien millores en el temps de viatge compreses entre els 4 minuts (a la línia C2) i els 60 min (a la línia C5), orientades a captar usuaris de la carretera.

Entre les propostes estratègiques incloïa la quadruplicació de 60 km de via, la duplicació de 100 km més, i la construcció de 400 km de noves línies. D’altra banda, preveia una organització dels serveis en quatre grups (metros comarcals i trens tramvia, rodalies Catalunya –C–, Catalunya Exprés –CE– i Intercity Catalunya –IC–) orientada a combinar l’accessibilitat i la velocitat comercial.

El pla disposava d’un catàleg d’actuacions agrupades en tres fases, les dues primeres de les quals proposava efectuar-les abans del 2014, mentre que per a la tercera només en preveia la projecció i el finançament.

El Pla tren 2014 preveia que la planificació i el finançament de totes les fases (uns 7.095 MEUR, xifra equivalent a l’eix Transversal Ferroviari, un sol projecte a trenta anys vista) anirien a càrrec de la disposició addicional tercera de l’Estatut.

Consens al voltant del Pla tren 2014
El desembre del 2007 Iniciativa per Catalunya-Verds-Esquerra Unida i Alternativa (ICV-EUiA) va confirmar la seva adhesió al Pla tren 2014. Joan Herrera, portaveu d’ICV-EUiA al Congrés, va iniciar una campanya de difusió del Pla i va fer arribar la proposta al Congrés, on va demanar al Ministeri de Foment (MIFO) l’assumpció de la proposta. Segons Núria Buenaventura, número 2 de la candidatura d’ICV-EUiA a les eleccions generals per Barcelona, el Pla tren 2014 contenia moltes de les propostes que ICV havia fet durant els darrers anys per millorar la xarxa ferroviària catalana i, per això, el van fer seu.

El 16 de gener de 2008 Esquerra Republicana de Catalunya (ERC) va confirmar la seva adhesió i suport polític al Pla tren 2014.

Durant l’acte de presentació del Pla tren 2014, que va tenir lloc el 31 de gener, els diputats del Parlament de Catalunya Salvador Milà (ICV-EUiA) i Pere Aragonès (ERC) van ratificar el suport de les dues formacions polítiques al Pla tren 2014. CiU també va manifestar el seu suport a través dels seus respectius representants d’infraestructures al Parlament i a les Corts Generals, Josep Rull i Pere Macias, tot i que no es va adherir al Pla fins a final de febrer. Amb aquestes adhesions, es va consolidar un suport plural al Pla. Segons la PTP, això demostrava que aquest pla no era un proposta partidista, sinó una aposta per resoldre de debò i d’una manera relativament econòmica els greus dèficits de la xarxa ferroviària catalana.

La PTP esperava tenir el suport d’aquests grups per superar tres reptes immediats del Pla tren 2014 i del servei ferroviari: el futur Pla de Rodalies, l’enfrontament entre el Ferrocarril d’Alta Velocitat (FAV) i les Rodalies per part del MIFO i les obres de soterrament de Rodalies a l’Hospitalet de Llobregat només per a dues vies a la C2-C10, en comptes de les quatre que tenia abans d’iniciar-se les obres del FAV.

Durant l’any 2008, la PTP va treballar per fer del Pla tren 2014 un document de consens que donés resposta a les demandes ferroviàries al Pacte nacional d’infraestructures, que es trobava en procés de redacció.

Més informació
www.laptp.org
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéame