Dimarts 21 de Novembre de 2017
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
PLA MARC DE MITIGACIÓ DEL CANVI CLIMÀTIC A CATALUNYA 2008-2012
Pol Huguet - X3 Estudis Ambientals

Actualitzat a 31/12/2008

Per contribuir al compliment del Protocol de Kyoto a l’Estat espanyol, des del 2006, el Govern de la Generalitat endega el procés necessari i crea els organismes que es necessiten per tal d’elaborar una estratègia contra el canvi climàtic a escala catalana. Entre final del 2007 i principi del 2008 es celebra la Convenció Catalana del Canvi Climàtic, durant la qual els participants proposen mesures que es recullen al Pla marc de mitigació del canvi climàtic a Catalunya 2008-2012, aprovat pel Govern a la tardor. Els municipis també acorden actuacions per reduir les emissions i un grup d’experts comença a estudiar com impulsar les mesures del Pla.


Antecedents 2005

L’any 2005, com a conseqüència de l’entrada en vigor del Protocol de Kyoto, la Unió Europea (UE) va posar en funcionament el mercat de drets d’emissió de diòxid de carboni i l’Estat espanyol va aprovar els drets d’emissió assignats a les indústries afectades per les regulacions del protocol. A Catalunya, el 2006, es va atribuir a la Direcció General de Polítiques Ambientals i Sostenibilitat (DGPAS), del Departament de Medi Ambient i Habitatge (DMAH), la competència d’impulsar l’elaboració d’una estratègia contra el canvi climàtic i el compliment del Protocol de Kyoto. Aquest mateix any es va crear la Comissió Interdepartamental del Canvi Climàtic (CICC) per tal de coordinar l’actuació del Govern de la Generalitat en la lluita contra el canvi climàtic, i l’Oficina Catalana del Canvi Climàtic (OCCC), per donar suport tècnic a la CICC.

El Pla marc de mitigació del canvi climàtic 2008-2012
Entre l’octubre del 2007 i el febrer del 2008 es va celebrar la Convenció Catalana del Canvi Climàtic, que va clausurar el conseller del Medi Ambient i Habitatge, Francesc Baltasar, amb la presentació de l’Avantprojecte del pla català de mitigació del canvi climàtic 2008-2012. L’objectiu d’aquest pla era contribuir al compliment del Protocol de Kyoto a l’Estat espanyol en la part proporcional de reducció de gasos corresponent de Catalunya. A la convenció hi van participar més de vuit-centes persones i es van presentar 974 propostes per al Pla.

El Pla, elaborat per l’OCCC, va incorporar la majoria d’aportacions en forma de mesures per tal de reduir anualment 5,33 milions de tones de CO2 o gasos equivalents provinents de les emissions difuses durant el període 2008-2012. Les emissions difuses són aquelles no previstes per la Directiva 2003/87/CE sobre el comerç de drets d’emissió, i corresponen a les generades pel transport, l’agricultura, la construcció i l’ús d’habitatges, el sector de serveis, la indústria no coberta per la directiva esmentada, i la prevenció i tractament dels residus o els dissolvents. Sobre tots aquests àmbits, Catalunya té àmplies competències.

Segons la xifra de referència a la UE, el cost de reducció de les emissions de gasos amb efecte hivernacle (GEH) per als sectors difusos era de 37 €/t. A Catalunya, el Pla comportaria una despesa anual de 27,4 €/hab. i un 0,1% del PIB català, lluny dels 156 € de mitjana que costaria complir el Protocol de Kyoto als ciutadans de la UE.

El document quantificava els esforços a fer per cada sector i identificava les accions que calia dur a terme per mitigar-ne les emissions. Els esforços de reducció es concretaven així:
 
  Reducció GEH anual
Subprogrames
Mt CO2 eq/any %
Sector agrari 0,259 4,9
Construcció i ús d’habitatges 0,447 8,4
Sector dels serveis 0,314 5,9
Indústria no sotmesa a la Directiva 2003/87/CE 1,159 21,7
Prevenció i tractament de residus 0,325 6,1
Transport i mobilitat 1,86 34,9
Acords voluntaris i Domestic Offset Projects* 0,966 18,1
TOTAL 5,33 100

* Mentre que els acords voluntaris estan més orientats a incentivar i visualitzat totes aquelles actuacions positives en la lluita contra el canvi climàtic que fan les empreses, els Domestic Offset Projects són un mecanisme dissenyat per estimular econòmicament la reducció interna de les emissions difuses de les empreses a través de compensacions.

Al•legacions i aprovació del Pla

Unió de Pagesos (UP) i la Fundació del Món Rural van presentar al•legacions al Pla per tal que incorporés la gestió forestal dels boscos com a mesura per lluitar contra el canvi climàtic. En ambdós casos recordaven la important funció dels boscos catalans en la fixació del carboni. Aquestes al•legacions van ser acceptades per l’OCCC i introduïdes com a capítol 12 del Pla, fent èmfasi a la gestió sostenible del bosc i a la prevenció d’incendis com a accions positives en la reducció de GEH. Ara bé, segons la legislació actual del Protocol de Kyoto, els boscos no podien compensar més d’un 2% les emissions de l’any base (1990), tot i ser importants per reduir l’escalfament global.

El 7 d’octubre el Govern va aprovar el Pla marc de mitigació del canvi climàtic a Catalunya 2008-2012 per mitjà de l’Acord GOV/161/2008. El desplegament d’aquest Pla es duria a terme a través de dos programes d’actuacions per als períodes 2008-2010 i 2011-2012 que concretarien les accions, el departament responsable, el pressupost, el termini d’execució i la previsió de reducció d’emissions. Algunes de les mesures serien la construcció de plantes de biomassa, l’impuls de la biodigestió de purins, el manteniment i la millora de l’eficiència energètica dels habitatges, empreses i indústries, la diversificació energètica dels vehicles o la creació d’un registre d’empreses amb acords voluntaris, entre d’altres.

Més enllà del Pla
Aquest Pla era el primer que d’una manera coordinada i integrada tractava el canvi climàtic dins el conjunt de l’acció de govern de la Generalitat de Catalunya. El Parlament Europeu va convidar la Generalitat a exposar com havia abordat el procés de participació dels diferents sectors socials per redactar el text i una delegació del DMAH, encapçalada pel responsable de la DGPAS, Frederic Ximeno, el va presentar a la cimera mundial de regions celebrada a final d’octubre a Saint-Malo, a la Bretanya, sota el lema “Les regions en acció”. La cita tenia l’objectiu d’intercanviar actuacions per fer front al canvi climàtic i posar de manifest el paper essencial dels governs regionals en els compromisos actuals i en les negociacions multilaterals pel post-Kioto. Precisament, la directora del Programa de Nacions Unides per al Desenvolupament (PNUD) va citar Catalunya com un referent a seguir en matèria de lluita contra el canvi climàtic.

A final d’any i a proposta de la CICC, la Generalitat, el Servei Meteorològic de Catalunya i l’Institut d’Estudis Catalans (IEC) van signar el conveni per a la redacció del segon Informe sobre el canvi climàtic a Catalunya. Josep Enric Llebot, coordinador del Grup d’Experts en Canvi Climàtic de Catalunya (creat com a conseqüència del primer informe del 2003), va presentar els principals eixos de recerca d’aquest segon informe: l’estat actual del clima; els impactes i la vulnerabilitat del medi físic; i la gestió, la mitigació i l’adaptació al canvi. L’estudi pretenia impulsar les polítiques establertes al Pla de mitigació, i també treballar per al desenvolupament del Pla d’adaptació, que estava preparant la UE.

Els municipis contra el canvi climàtic
El 16 de juny el DMAH i la Diputació de Barcelona (DIBA) van signar un conveni de col•laboració per facilitar que els ajuntaments aportessin i posessin en marxa actuacions adreçades a la lluita contra el canvi climàtic. La primera seria l’organització d’una jornada de treball sobre el canvi climàtic i el món local. La DIBA actuaria de coordinadora de les diferents iniciatives aportades pels ajuntaments.

Pocs dies després, en el marc d’unes jornades organitzades per l’Associació Interdisciplinar de Professionals de Medi Ambient, Joan Antoni Barón, diputat de medi ambient de la DIBA, va destacar la capacitat d’incidència dels municipis en aquest tema, ja que el 65% de les emissions tenen origen en l’activitat de la ciutadania. Per això, Barón va destacar la importància d’un altre conveni, signat entre la DIBA i la UE, per promoure el “Pacte dels alcaldes”, una iniciativa per aconseguir reduir les emissions de GEH i augmentar l’estalvi i l’eficiència energètica als municipis europeus. Al desembre, en el marc d’una taula rodona sobre estratègies locals davant el canvi climàtic, Ferran Vallespinós, coordinador de l’àrea de medi ambient de la DIBA, va anunciar que s’hi havien adherit 58 municipis, representant així una població total de 2,1 milions d’habitants.

Més informació
mediambient.gencat.net/cat/el_medi/C_climatic
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéame