Divendres 17 de Gener de 2020
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
MILLORA URBANA DE L'ANTIC TRAÇAT DE L'N-II A TÀRREGA

Josep Ramon Mòdol

Actualitzat a 31/12/2008

S’inicien les obres del projecte de millora de l’antic traçat de l’N-II a Tàrrega. El projecte el redacta l’equip de RGA Arquitectes, que proposa la pacificació del trànsit en un vial de velocitat reduïda. Mentre els comerciants i la Cambra de Comerç demanen noves zones d’aparcament i adverteixen de les possibles molèsties, els veïns es queixen de les elevades contribucions previstes pel consistori. L’obra, encarregada a Dragados S.A. i iniciada al final del 2008, es preveu que estigui enllestida al final del 2010. El projecte parteix d’un conveni signat per l’Ajuntament de Tàrrega i el Ministeri de Foment el 2006 per al traspàs de la titularitat i la millora del vial.


Tàrrega, capital de la comarca de l'Urgell, és, com a conseqüència del fort creixement demogràfic dels darrers anys, un dels municipis més importants de la demarcació de Lleida, amb 15.515 habitants el 2007, la majoria dels quals residents al nucli principal. Les sis entitats menors (Altell, Claravalls, la Figuerosa, Riudovelles, Santa Maria de Montmagastrell i el Talladell) només sumen 619 habitants. Un 22,7% dels targarins són immigrants, amb col•lectius importants de magrebins i romanesos. Tàrrega gaudeix d’una situació geogràfica privilegiada, dins l’eix de comunicació de l’A-2 de Madrid a Barcelona. L’antiga N-II travessava el nucli urbà, però la conversió en autovia d’aquest eix als anys noranta i la circumval•lació de la ciutat han convertit l’antiga carretera en una via de servei que ara s’intenta integrar a la trama urbana.

Antecedents
El novembre del 2003 l’Ajuntament de Tàrrega va iniciar contactes amb el Ministeri de Foment (MIFO) per negociar el traspàs del tram de l’antiga N-II al seu pas pel terme municipal i per millorar-ne la subvenció otorgada per al seu arranjament, fixada inicialment en 1,25 MEUR.

L’octubre del 2005, arran d’una ordre ministerial que fixava les condicions de cessió de trams urbans de la Xarxa de Carreteres de l’Estat, el consistori va endegar un concurs per redactar el projecte de millora de la travessia.

L’abril del 2006 cinc gabinets d’arquitectura van optar a dissenyar la reurbanització del tram central de la travessia, de 1.500 m, entre la plaça El•líptica i la plaça de Riambau. El 22 de setembre del mateix any el Consell de Ministres acordava el traspàs definitiu del tram de 4,16 km al municipi de Tàrrega, al qual el MIFO aportaria 3,67 MEURS per a les obres de millora. L’octubre del 2006 el consistori va acordar per unanimitat adjudicar la redacció del projecte i les tasques de direcció de l’obra a RGA Arquitectes, amb la finalitat de convertir el que havia estat una carretera en un eix cívic. El novembre se signava el conveni pel qual el municipi assumia la titularitat de la via.

El juliol del 2007, en una sessió oberta al Teatre Ateneu, es va informar la ciutadania del procés de remodelació,i es va aprofitar el moment per anunciar la creació d’una comissió de seguiment del projecte integrada pels grups polítics municipals, propietaris, veïns i comerciants.

Per la seva banda, un grup de botiguers i la Cambra de Comerç de Tàrrega van lliurar 2.357 signatures, l’agost del 2007, per reclamar la construcció de pàrquings subterranis a la plaça del Carme i a l’avinguda de Catalunya. El consistori va acordar la construcció d’un aparcament subterrani en un finca municipal que actualment ja era utilitzada com a aparcament en zona blava, al costat de l’avinguda Catalunya, així com l’ubicació al llarg de la nova travessia de 86 places de zona blava.

El desembre del 2007 el consistori va demanar ajuts a la Generalitat per fer front al cost de l’obra, que amb les darreres modificacions arribava a 10,9 MEUR.

De carretera a eix cívic urbà
El març del 2008 es va aprovar definitivament pel ple de l’Ajuntament el projecte d’obra i es va endegar la licitació dels treballs. El projecte redactat optava per transformar el que encara era una carretera en un carrer integrat a la ciutat, potenciant-ne el caràcter d'eix comercial. La proposta es basa en l'eliminació de les voreres, amb vianants i vehicles a un sol nivell, i en la presència d'arbres i elements vegetals. La reforma reservava corredors laterals de 2,5 m a cada costat per als vianants, separats amb mobiliari urbà de les calçades per a vehicles (2,8 m per a cada sentit de la marxa) i amb una mitjana central que caracteritzarà el vial (1,4 m), on es plantaran els arbres i s'instal•larà l'enllumenat.

Amb això es cercava la pacificació del trànsit, atès que es limita a 30 km/h la velocitat màxima per a vehicles, i els vehicles pesants només podran emprar la via per a operacions puntuals de càrrega i descàrrega. El projecte incloïa la renovació del ferm des de la base i la modernització al subsòl de les xarxes de serveis bàsics com el clavegueram, la llum i l'aigua.

El cost final de l’obra es va fixar en 11,35 MEUR, comptant el pressupost inicial de construcció (10,9 MEUR), els honoraris de redacció del projecte, direcció d’obra i seguretat i salut, i el cost de l’estudi geotècnic. El finançament previst per cobrir aquest despesa provenia de les subvencions abans esmentades, que cobrien un 42% del cost, de les arques municipals, que aportaven un 34%, i de les contribucions especials a veïns, entorn dels 2,7 MEUR (24%).

Es modifica el projecte d’aparcament
Els comerciants de Tàrrega van mostrar el seu descontent l’abril del 2008 i afirmaven que les obres provocarien la paralització del comerç, especialment per la manca de llocs d’estacionament, per la qual cosa van demanar ser escoltats per la comissió de seguiment de les obres.

Al final del mes de maig, l'Ajuntament va aprovar el conveni urbanístic que possibilitava la construcció d'un pàrquing subterrani amb capacitat per a 367 vehicles en ple centre de la ciutat, a l'interior de l'illa delimitada pels carrers d'Alonso Martínez, Segle XX Sant Roc i l'avinguda de Catalunya.

L’acord entre l'ens local i els set propietaris afectats per aquesta intervenció preveia, també, la construcció en aquesta zona de 68 habitatges, locals comercials i una gran plaça pública a cel obert, i l’obertura d’un nou vial d’accés a l'aparcament. Els 10 MEUR que costava el projecte es pensaven finançar amb l'explotació del pàrquing i l’aprofitament urbanístic, gestionat per una junta de compensació formada pel consistori i els propietaris i a la qual es preveia incorporar l'empresa adjudicatària de les obres a partir de concurs públic.

La manca de promotors, però, va provocar que l’Ajuntament optés per mantenir la ubicació però va limitar el projecte a un pàrquing de 238 places públiques en el solar de titularitat municipal on actualment hi havia una zona blava a cel obert, amb accés des de l’avinguda Catalunya, i va abandonar el projecte de remodelació urbanística previ. El seu cost, reduït a 2,1 MEUR, va passar a dependre del Fons Estatal d'Inversió Local.

Protestes contra les contribucions
Prop de 300 veïns dels 1.467 afectats es van negar a pagar a final de novembre del 2008 les contribucions especials, d’entre 1.000 i 2.500 euros, establertes per l'Ajuntament per la millora de l'antiga N-II, i amb el suport de la Federació de l'Associació de Veïns de Tàrrega i d’associacions d'alguns dels carrers afectats van presentar uns 260 recursos de reposició.

La seva proposta era que els 2,7 MEUR de les contribucions fossin aportats per les diferents administracions, en considerar injust pagar per una via que empraria tota la ciutat i no només els residents dels carrers pròxims. Alguns veïns estaven disposats a anar al contenciós administratiu.

S’inicien les obres
Durant el mes de juny una trentena d’empreses pugnen per fer-se càrrec del projecte. El concurs es resol a favor de Dragados S.A., que va començar les obres el 7 d’octubre de 2008 en el primer tram, comprès entre la plaça El•líptica i la cruïlla amb avinguda de Balaguer. L’alcalde, Joan Amézega, de l’Agrupació Independents Progressistes Nacionalistes (AIPN), va qualificar l’obra com la més important de la ciutat en la història moderna. Dragados S.A. va instal•lar una oficina i un número telefònic d’atenció al ciutadà per atendre les possibles queixes i per informar de les desviacions de trànsit per motiu de les obres.

El calendari definitiu d’obres preveu la remodelació del vial en cinc trams i el seu acabament, l’octubre del 2010. El nou aparcament previst es licitarà i s’executarà durant l'any 2009.

Més informació
www.ajtarrega.es
www.infotarrega.com
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiIndependènciaCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati
Urgell
Fotogaleria relacionada