Dijous 14 de Novembre de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
MILLORA URBANA DE CAN SANT JOAN (MONTCADA I REIXAC)

Rosa Carbó

Actualitzat a 31/12/2008

Durant el 2008, continuen les mobilitzacions de Can Sant Joan en contra de les infraestructures que generen contaminació al barri, especialment la cimentera i el dipòsit de ferralla. Paral•lelament, el consistori elabora el Pla integral de la Muntanyeta de Can Sant Joan per tal de poder fer una intervenció que ajudi a pal•liar els problemes urbanístics i socials existents. Al juliol el Departament de Política Territorial i Obres Públiques els concedeix l’ajut que permetrà desenvolupar el pla durant els propers quatre anys.


Can Sant Joan es troba a Montcada i Reixac i hi viuen aproximadament 5.000 persones (el 15% de la població del municipi). El barri està ubicat a la part sud de la ciutat, entre l’autopista C-33 i la via del tren i el riu Besòs, a tocar de la ciutat de Barcelona. El barri va néixer als anys seixanta, quan es van construir les primeres edificacions sense cap tipus d’ordenació urbanística. A la part alta de Can Sant Joan, al vessant nord, hi ha el turó de la Muntanyeta on viuen 1.700 persones.

La Muntanyeta té una extensió de 7,51 ha entre el carrer Bateria fins al Mirador de les Cultures (inaugurat el 2002). Té una orografia pronunciada que dificulta la mobilitat i l’accessibilitat i l’aïlla de la resta del municipi. És a la muntanyeta on es concentra un important nombre d’habitatges en males condicions i sense cap tipus d’equipament a la zona. El baix nivell educatiu, la manca d’activitat econòmica, l’envelliment de la població, així com l’arribada de població estrangera, són elements que posen en relleu la fragilitat del barri.

Problemes ambientals
A més a més, al voltant de Can Sant Joan s’ubiquen activitats que generen problemes de contaminació acústica i ambiental. Entre aquests destaca la cimentera Asland Lafarge –ubicada a 100 metres del barri– i el dipòsit de ferralla de l’empresa Transporte, Almacenaje y Materiales Siderúrgicos, SL (TRAYMAS), que és al costat de la via del tren.

Durant el 2007 el veïnat es va queixar reiteradament de totes dues. Respecte a TRAYMAS, es queixaven de les molèsties i els sorolls ocasionats per la càrrega i descàrrega de material, l’entrada de camions i l’emmagatzematge de ferralla que, segons el veïnat, es feia en condicions inadequades. Fruit d’aquestes queixes, a final d’any el Departament de Medi Ambient i Habitatge (DMAH) va determinar el cessament definitiu de l’activitat, decisió que no van acatar.

Pel que fa a la cimentera Lafarge, el veïnat es va començar a mobilitzar davant la possibilitat que aquesta pogués cremar residus biològics, biomassa (especialment llots de depuradora), en comptes d’utilitzar combustibles fòssils (petroli) per fer funcionar els seus forns. L’Associació de Veïns de Can Sant Joan, Greenpeace, Ecologistes en Acció i la Plataforma antiincineració que aglutinava aproximadament quaranta entitats s’hi oposaven, tot argumentant que la crema de biomassa augmentaria l’emissió de partícules de diòxid de carboni (CO2) a l’atmosfera. Això podria incrementar el nombre de malalties respiratòries precisament en una zona que la Generalitat l’any 1993 havia declarat zona d’especial protecció ambiental.

El DMAH, però, considerava viable aquest projecte perquè, segons ells, reduïa les emissions i contribuïa a la lluita contra el canvi climàtic. De fet a final del 2006 l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA), empresa pública adscrita al DMAH, va subscriure un acord amb l’Agrupació de Fabricants de Ciments que permetria desenvolupar programes perquè les fàbriques del sector substituïssin progressivament la crema de combustibles fòssils per combustibles biològics. Posteriorment, Lafarge va instal•lar un nou filtre per reduir les emissions de CO2 i el juny del 2007 va iniciar els tràmits per obtenir l’Autorització Ambiental Integrada (AII) que li permetria fer el canvi.

El Programa de millora de barris com a esperança
D’altra banda, per tal d’intervenir i millorar la qualitat de vida de Can Sant Joan i especialment de la Muntanyeta, a principi de març del 2008, el consistori va organitzar una jornada de participació ciutadana per recollir propostes de millora i incorporar-les al projecte integral (PII) de Can Sant Joan i la Muntanyeta, el qual es presentaria a la cinquena convocatòria d’ajuts del PROGRAMA DE MILLORA DE BARRIS.

L’any anterior l’alcalde de Montcada i Reixac, César Arrizabalaga, havia manifestat la seva intenció de presentar-se a la quarta convocatòria. Però, finalment, el consistori, format pel Partit dels Socialistes de Catalunya (PSC) i Convergència i Unió (CiU), no el va presentar perquè consideraven que no tenien la certesa que els el concedissin.

A partir de les jornades realitzades i, amb la col•laboració de la Diputació de Barcelona, finalment es va elaborar el PII. En aquest, tot i que la majoria d’actuacions estaven destinades a la Muntanyeta, hi havia diverses accions dirigides a la resta de Can Sant Joan.

A final d’abril tots els grups municipals van aprovar en un ple extraordinari la presentació de la Muntanyeta a la cinquena convocatòria d’ajuts del Programa de barris. D’altra banda, tots els grups de l’oposició, Iniciativa per Catalunya-Verds Esquerra Unida i Alternativa (ICV-EUiA), el Partit Popular (PP) i Esquerra Republicana de Catalunya (ERC), van criticar la manca de participació i d’informació en el procés d’elaboració del pla.

El PII de la Muntanyeta rep l’ajut del Programa de barris
Al juliol el Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP) va anunciar els 22 projectes integrals que havien obtingut l’ajuda del Programa de barris per desenvolupar-lo fins al 2012. El PII de la Muntanyeta de Can Sant Joan va ser acceptat amb un pressupost de 10,27 MEUR, dels quals la meitat seria aportada pel DPTOP i la resta pel consistori.

Aquest era el segon pla integral que el municipi rebia, ja que el 2005 el DPTOP havia concedit un ajut per dur a terme el PII del barri de la Ribera, situat entre Can Sant Joan i el centre de la vila. En aquest sentit, Joan Maresme, president de l'Àrea Econòmica i regidor d'Hisenda, Rendes i Tributs, va assenyalar que per a l’Ajuntament era inviable finançar els dos plans alhora atesa la gravetat de la crisi econòmica actual i que primer haurien d’acabar un i després iniciar l’altre.

Les principal actuacions del Pla
Un dels objectius del Pla de la Muntanyeta de Can Sant Joan era millorar la connexió amb el municipi tot pacificant-ne el trànsit i prioritzant la circulació de vianants. Entre les actuacions planificades destacava la reurbanització de carrers, la supressió de barreres arquitectòniques i la instal•lació d’escales automàtiques i ascensors, i també obres per fomentar la rehabilitació de les cases i la millora dels elements comuns dels edificis.

Respecte a les actuacions en l’àmbit local, un dels objectius principals del Pla era enfortir el teixit social i fomentar-ne la participació en el disseny i desenvolupament dels projectes previstos. Per tal d’eliminar els factors d’exclusió social, el Pla contenia una sèrie de programes per a col•lectius específics com ara gent gran, persones nouvingudes o jovent. La dinamització comercial, així com projectes per fomentar la sostenibilitat i l’ús de les noves tecnologies formaven part també de les actuacions planificades..

La creació de nous espais lliures era una altra de les actuacions a fer, així com la regeneració dels espais lliures ja existents com ara el Mirador de les Cultures. Es tenia previst crear un itinerari de lleure del carrer Cimal i augmentar–ne el nombre d’equipaments tot construint-ne un a la plaça del Bosc.

Mobilitzacions contra la crema de llots a la cimentera
Paral•lelament, durant l’any es van fer tot un seguit de mobilitzacions en contra de la crema de biomassa a la cimentera i el veïnat va aconseguir recollir 6.000 signatures per demanar el trasllat de la fàbrica.

A l’abril tots els grups municipals, excepte ICV-EUiA van elaborar una carta dirigida al DMAH on es demanava que iniciés les negociacions per tractar el tema del trasllat de la cimentera. Tot i estar a favor del plantejament de la carta, ICV-EUiA no la va signar perquè aquesta incloïa un informe sobre la crema de biomassa amb el qual no estava d’acord.

Finalment al juny, el DMAH va atorgar l’AAI a Lafarge però supeditant-la, en primer lloc, al fet que l’empresa adaptés les seves instal•lacions en un període de 18 mesos i, en segon lloc, al control de les emissions d’aquestes instal•lacions, a part que no acceptaria les al•legacions presentades pel veïnat i diverses organitzacions ecologistes.

Al novembre 31 entitats van presentar a la Fiscalia de Medi Ambient una denúncia per contaminació, especialment acústica, de la cimentera. Lafarge va reaccionar tot assenyalant que durant 20 anys havia invertit 40 MEUR per complir la legislació vigent. Al desembre, a la cimentera es va produir un accident que va provocar l’emissió de pols durant sis minuts i va enfortir els arguments en contra de la instal•lació pronunciats pel veïnat i els grups ecologistes.
El polèmic dipòsit de ferralla

A més a més, el veïnat es va mobilitzar contra el dipòsit de ferralla de TRAMYAS i va celebrar el tancament que el consistori va fer al març seguint l’ordre de cessament pronunciat pel DMAH. No obstant això, a l’abril el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) va denegar la suspensió d’activitat i va ordenar l’aixecament del precinte. L’empresa TRAYMAS mesos més tard va presentar un recurs tant al TSJC com al Tribunal Suprem.

Tot i no haver-hi encara una sentència dels recursos presentats, a l’octubre el DMAH va autoritzar al consistori a precintar per segon cop la instal•lació. El mes següent l’Ajuntament va determinar un període de 5 dies per desmantellar el dipòsit de ferralla per tal de garantir-ne el tancament definitiu.

Per al proper any s’espera que el DPTOP i el consistori signin el conveni que permetrà dur a terme el PII de Can Sant Joan. També es té previst iniciar les obres per al pas del Tren d’Alta Velocitat per la zona ferroviària de Montcada Bifurcació, al barri de Can Sant Joan, que podria ser una oportunitat també per transformar el barri i millorar la seva connexió amb la resta de la ciutat.

Més informació
www.montcada.org
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiIndependènciaCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati
Vallès Occidental
Fotogaleria relacionada