Divendres 20 d ' Octubre de 2017
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
FERROCARRIL FIGUERES-PORTBOU. VARIANT DE FIGUERES

Arnau Urgell

Actualitzat a 31/12/2008

La Plataforma Defensem el Tren abandera la lluita per impedir el trasllat de la línia fèrria convencional a l’oest de Figueres i demana celebrar una consulta popular. Tot i que la proposta, que recull més de 6.000 signatures, no té el vistiplau de l’equip de govern (CIU, PSC i ICV), sí que modifica la seva posició i defensa mantenir l’estació al centre de la població. Tot i això Foment ho descarta i el consistori acata la decisió el mes d’octubre. Mentrestant a final d’any comencen les obres del tram sud de la variant ferroviària per permetre el pas del FAV cap al tram transfronterer d’ample europeu a partir del 2010.


Antecedents 2007

L’any 2003 l’Ajuntament de Figueres i el Ministeri de Foment (MIFO) van acordar desmantellar la via d’ample ibèric pel centre de Figueres i crear una estació intermodal amb el futur FERROCARRIL D’ALTA VELOCITAT (FAV) a l’oest de la ciutat. Tres anys més tard el MIFO va presentar l’estudi informatiu de la variant, amb una longitud de 13,8 km i un cost estimat de 100 MEUR. L’estació intermodal se situaria al límit dels termes de Figueres i Vilafant. Aquesta solució no era compartida per Salvem l’Empordà, Defensem el Tren de l’Empordà, l’Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP), Esquerra Republicana de Catalunya (ERC) i el Partit Popular (PP), que alertaven de la manca de centralitat de l’estació i del possible desmantellament de la línia Figueres-Portbou en cas que no es completés la variant ferroviària pel nord. Els opositors demanaven mantenir el tren convencional al centre, però soterrat. Tanmateix des del MIFO es mantenia l’opció intermodal per l’oest, i els pressupostos generals de l’Estat (PGE) del 2008 van incloure una partida de 30 MEUR per executar el tram sud de la variant ferroviària.

Demanen una consulta popular mentre el tram sud avança
A començament de febrer del 2008 la Plataforma Defensem el Tren de l’Empordà va presentar un projecte tècnic alternatiu per soterrar les vies pel centre en un tram d’1,5 km i connectar amb el traçat del FAV pel nord. El cost estimat era de 60 MEUR —40 menys que el projecte del MIFO—, ja que, entre altres, no calia construir els dos túnels per sota el castell de Sant Ferran. Segons el portaveu de la plataforma, Pep Gou, part del cost es podria finançar amb les plusvàlues dels terrenys alliberats pel soterrament.

Una setmana més tard la Plataforma demanava a l’Ajuntament de Figueres que convoqués una consulta popular ja que “la ubicació de l’estació era una qüestió massa important per deixar-la exclusivament en mans dels polítics”. Per fer la petició pretenien recollir 5.200 signatures, que representarien el 10% dels habitants, tal com recull el Decret 294/1996, de consultes populars municipals. Així mateix, l’entitat va presentar al•legacions al PLA DE TRANSPORT DE VIATGERS DE CATALUNYA (PTVG) en considerar que “discriminava” Figueres en no incloure-la en el servei de Rodalies de Girona i va “esmentar de passada” el tram fins a Portbou, tot i que sense parlar de connexions internacionals, la possibilitat de convertir-lo a ample europeu i també va fer esment de la possible utilització del tram per al trànsit de mercaderies.

El 29 de febrer el MIFO va licitar el tram sud de la variant del tren convencional per un cost de 48 MEUR. El traçat uniria el pont del Príncep –per on passa la via de tren convencional– fins a la futura estació intermodal. Tenia un termini d’execució de vint mesos. Es pretenia tenir-lo acabat el 2010 per tal que el FAV l’utilitzés i, posteriorment, enllacés amb el tram transfronterer d’ample europeu. Al cap de deu dies transcendia que el tram no arribaria a l’espai de la futura estació sinó 2 km al sud, on se situaria de manera provisional un intercanviador de vies d’ample ibèric i europeu situat entre la piscina de Vilafant i l’N-260. Mentrestant, la segona fase de la variant continuava sense calendari ni finançament. Es tractava de 10 km que passarien per l’estació intermodal, el castell de Sant Ferran i Vilabertran per enllaçar amb l’actual línia de Portbou.

Mentrestant, aprofitant la celebració de les eleccions espanyoles, la Plataforma Defensem el Tren va muntar dotze taules, que van recollir un total de 3.600 signatures, per demanar la consulta popular. Pel portaveu de l’entitat, Lluís Benejam, seria una “temeritat” que l’alcalde figuerenc, Santi Vila (Convergència i Unió, CiU) “menyspreés la voluntat dels ciutadans”.

L’Ajuntament assumeix la proposta de dues estacions
A començament d’abril el nombre de signatures ja superava les 5.500 –500 més que els vots de Vila a les municipals del 2007–. En aquell moment l’equip de govern, format per CiU, el Partit dels Socialistes de Catalunya (PSC) i Iniciativa per Catalunya-Verds (ICV) va deixar la porta oberta a la construcció de dues estacions, una al centre per al tren convencional i una a l’oest per al FAV. D’aquesta manera el govern municipal considerava que no era necessària la consulta popular. El dia 7 la Plataforma va lliurar 5.822 signatures al consistori i va anunciar que la campanya s’allargava fins a Sant Jordi.

Pocs dies més tard l’alcalde anunciava que encarregarien un informe per estudiar “si la ciutat resistiria el model bipolar de dues estacions”. Vila es mostrava convençut que el resultat donaria la raó a la nova posició del consistori. En aquest sentit, el 26 de maig el document elaborat per l’empresa Ingeniería de Trazados y Estructuras (Intraesa) avalava la viabilitat i compatibilitat d’ambdues estacions pel “potencial, estructura i creixement que es preveu a Figueres”. Amb els resultats sota el braç Santi Vila, acompanyat per Carme Bosch (Plataforma Defensem el Tren) i Jordi Rotllan (Comerç Figueres), es va desplaçar a Madrid per entrevistar-se amb el president del grup de CiU, Josep Antoni Duran i Lleida, per tal que els ajudés en la negociació amb el MIFO.

El 3 de juny es feia públic que se celebraria un ple extraordinari per definir la posició del consistori en relació amb el traçat del tren. ERC havia demanat la sessió per votar una proposta en què s’apostava pel manteniment de l’estació del centre amb vies soterrades. La resolució la van votar els cinc partits amb representació a Figueres i la va valorar positivament la Plataforma Salvem el Tren, tot i considerar-la “ambigua”. Així mateix, continuaven defensant la celebració de la consulta per la qual havien recollit 6.349 signatures i van denunciar les pressions “intolerables” rebudes per part de persones vinculades a l’antic govern socialista. “És el comportament caciquista dels que no estan disposats a acceptar que el seu projecte urbanístic ferroviari fos derrotat a les municipals”, va afirmar el portaveu de la plataforma, Pep Gou. Dies més tard van penjar una pancarta de 20 m amb el lema “Nadals, ai!” per demanar al Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP) que defensés a Madrid la posició unitària dels partits figuerencs. Així mateix denunciaven el “menyspreu i l’actitud tancada al diàleg” del secretari de Mobilitat, Manel Nadal, en una trobada dies enrere.

Tanmateix, Foment continuava la tramitació del seu projecte i el 27 de juny va adjudicar per 32,3 MEUR el tram sud de la variant amb l’objectiu que el 2010 el FAV arribés a l’Estat francès.

L’Ajuntament de Figueres demana realisme
A començament d’octubre els portaveus dels tres grups de l’equip de govern figuerenc (CiU, PSC i ICV) van demanar “ser realistes” i acceptar la proposta de Foment, que es mantenia inflexible amb l’opció de l’estació intermodal a l’oest. El MIFO considerava que dues estacions impedirien la connexió entre ambdues línies i seria impossible garantir el traçat ferroviari mentre se soterrés el traçat actual. L’única alternativa que oferien per mantenir l’estació central era deixar les vies en superfície i convertir l’estació intermodal en un baixador del FAV,* fet que l’Ajuntament de Figueres descartava totalment. Per al batlle Santi Vila fer-ho seria perdre l’oportunitat de solucionar “un problema que es remuntava als anys setanta”. Per tal de “fixar un full de ruta”, el consistori va convocar per al 14 d’octubre un ple extraordinari en el qual es convidava a participar les entitats socials i empresarials que s’havien manifestat en el debat ferroviari però mantenia la negativa a la consulta popular.

La Plataforma Defensem el Tren va qualificar les explicacions de Vila “d’excuses de mal pagador” i no donava el tema “per tancat en absolut”. A més, recordaven que la crisi econòmica que havia esclatat tirava per terra els plans de pagar la variant del tren convencional amb les plusvàlues urbanístiques de l’espai ocupat actualment per les vies.

Per altra banda, el 10 d’octubre El Punt publicava que els darrers documents que el MIFO havia enviat als ajuntaments de Figueres i Vilafant continuaven sense incloure el concepte d’estació a la línia del FAV, sinó que en parlaven com a “punt d’avançament i estacionament de trens (PAET)”. L’única informació que havien rebut els consistoris era que hi hauria una “estació provisional”, mentre que la definitiva i intermodal no es construiria fins que hi arribés el tren convencional. En aquells moments estava a punt d’iniciar-se la construcció del tram de variant sud que quedava a 2 km d’aquest punt. Així mateix, no s’havia concretat cap infraestructura viària per connectar ni amb Vilafant ni Figueres, un element que segons la informació d’El Punt feia preveure que quan hi arribés el TAV –el 2010 o el 2011– no hi hauria estació.

Cinc dies més tard els vots de l’equip de govern (CiU, PSC i ICV) van servir per votar una proposta per “assumir” el projecte del MIFO d’estació intermodal a l’oest. ERC i el PP s’hi van oposar mentre una cinquantena de veïns van manifestar amb crits i xiulets el desacord amb la postura del consistori. Per a Vila no acatar la decisió de Foment suposaria deixar d’eliminar la barrera física de les vies pel centre i quedar-se tant sols amb un PAET i no tenir una estació del FAV. La posició “pragmàtica” del consistori tenia el suport de les dues associacions empresarials de l’Alt Empordà, la Cambra de Comerç de Girona i la Confederació d’Associacions de Veïns de Figueres. En contra es posicionava la Institució Altempordanesa de Defensa de la Natura (IAEDEN), Defensem el Tren i l’associació de comerciants de Figueres. Els opositors continuaven exigint la consulta popular.

El 18 i 19 de novembre els municipis de Portbou i Cervera (el Rosselló) van coorganitzar una cimera internacional per abordar el futur de la línia de tren convencional. Ambdós municipis pretenen que el FAV no “suposi prescindir d’una línia històrica” que té un potencial gran tant com a línia de Rodalies en l’àmbit Girona-Figueres-Perpinyà com pel que fa al transport de mercaderies.

El 3 de desembre es va reunir per primera vegada la comissió de seguiment de les obres del tren a Figueres formada pels cinc grups municipals, així com les entitats implicades en el debat ferroviari. Defensem el Tren va declinar assistir-hi, ja que la va considerar una mostra de “cinisme” perquè “parlava de participació ciutadana quan s’impedia celebrar la consulta ciutadana”. Així mateix entenien que la comissió serviria per “tenir entretingudes les entitats ciutadanes i difuminar les seves responsabilitats, si les coses van mal dades”.

L’any finalitzava amb les obres iniciades del tram sud de la variant ferroviària i sense cap notícia de les fases posteriors per completar l’anella ferroviària i connectar-la amb el traçat Figueres-Portbou.

Més informació
defensemeltren.bloc.cat
www.figueresciutat.com
www.iaeden.cat/doc/Presentaciopropostatren.pdf

*Sense la infraestructura d'una estació, amb poques parades comercials i amb la funció principal de permetre la gestió de les circulacions i l'enllaç entre la línia d'alta velocitat i la línia convencional.
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiIndependènciaCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati
Alt Empordà
Fotogaleria relacionada