Diumenge 26 de Març de 2017
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
FERROCARRIL DE RODALIES. METRO DEL VALLÈS
Rodalies Vallès
Maria Bonet
Actualitzat a 31/12/2008

L’any 2008 continua a l’agenda pública el perllongament del Metro del Vallès dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) de la línia de Terrassa (S1) i la de Sabadell (S2) amb un total de set noves estacions. S’acorda l’arribada del tren fins a Castellar del Vallès, se n’inicia la redacció de l’estudi informatiu i es proposa una nova connexió entre Barcelona i el Vallès Occidental mitjançant el perllongament de la línia L7 d’FGC. A final d’any, s’adjudiquen les obres d’una nova estació de la línia S2 a Sant Cugat del Vallès.


Antecedents 2006, 2007 (I), 2007 (II)

Articles posteriors 2010, 2012, 2015

La línia del Metro del Vallès avança per un tram de via comú entre Barcelona i Sant Cugat del Vallès on es bifurca en dos, una en direcció Terrassa i l’altra en direcció Sabadell. El Pla director d’infraestructures 2001-2010 (PDI) programa un seguit d’actuacions en aquesta línia que estan comportant una transformació, millora i modernització de la xarxa de transport públic a la comarca del Vallès Occidental.

La tardor del 2003 s’iniciaven les obres del perllongament de la línia S1 a Terrassa amb tres noves estacions, i dos anys més tard es revisava el projecte inicial per tal d’incloure millores constructives i de traçat i reprendre les obres el 2006. Aquell mateix any, sortia a informació pública el perllongament de la línia S2 a Sabadell, amb quatre noves estacions. Durant aquest procés l’associació Sabadell Cruïlla presentava una proposta alternativa al projecte oficial que defensava una visió territorial més enllà de la ciutat planejant el perllongament fins a Castellar del Vallès i Granollers, així com alguns canvis en el traçat i en els sistemes constructius. S’obria així un debat ciutadà i es creava una taula tècnica* de treball sobre el perllongament.

La rambla d’Egara, principal eix afectat per les obres de Terrassa
El gener del 2008 la rambla d’Egara quedava tallada al trànsit durant un any com a conseqüència de les obres per a la desviació dels serveis afectats pel perllongament i la col•locació dels murs de pantalla. Es van senyalitzar rutes alternatives i es va dur a terme una campanya informativa adreçada a tota la ciutadania i, especialment, als residents i comerciants afectats per les obres.

Tant l’associació de comerciants de Ca N’Aurell com la de Comerç Terrassa Centre (CTC) i l’Ajuntament de Terrassa van acordar iniciar diverses campanyes per tal de promocionar i incentivar els comerços com la campanya obert per obres/quadrat rambla. Malgrat tot, a mitjan any 2008, el president de CTC, Josep Collbatallé, valorava negativament l’efecte de les obres en les vendes dels comerços de la rambla d’Egara i els botiguers consideraven que les actuacions i els processos d’incentivació del comerç no s’estaven desenvolupant de la manera esperada ni amb l’assiduïtat prevista.

El mes d’agost es va encarregar el projecte d’urbanització del tram central de la rambla d’Egara que havia de reflectir les conclusions i aportacions de la participació ciutadana feta l’any anterior i que incidien principalment en l’eixamplament de voreres i la reducció dels carrils per a vehicles privats per afavorir el transport públic. En aquest sentit, la regidora de mobilitat de l’Ajuntament de Terrassa, Lluïsa Melgares, explicava que seguirien les actuacions definides en el programa de mobilitat per a millorar la qualitat ambiental de la ciutat que consistien, entre altres coses, en el fet de traslladar el trànsit de vehicles a les rondes exteriors. Un cop finalitzades les obres del perllongament a la Rambla, només es permetria la circulació dels transports públics, les bicicletes i els veïns amb aparcament a la zona.

A final d’any, la Rambla obria al trànsit i el transport públic reprenia el seu recorregut habitual. Es preveia que a començament del 2009 entrarien en funcionament les tuneladores.

S’inicien les obres del perllongament a Sabadell
El mes de març, el conseller del Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP) Joaquim Nadal comunicava l’inici de les obres del perllongament a Sabadell i, al mateix temps, la taula tècnica presentava a la Generalitat els acords consensuats després de vuit mesos de treball. Aquests acords es concretaven en l’arribada del tren a Castellar del Vallès, el nou dimensionament de les cotxeres i cua de maniobres del Parc del Nord, actuacions de millora i reduccions d’impactes a les estacions de la plaça d’Espanya i del passeig de la Plaça Major, i la bifurcació de la línia a la parada de Sabadell Gràcia que permeti una futura connexió amb Granollers.

A mitjan estiu, el responsable de la Generalitat de les obres subterrànies, Jordi Jubany, anunciava la fi de les inspeccions dels habitatges i afirmava que en els habitatges inspeccionats no s’havien detectat patologies estructurals significatives.

Entretant, les obres del perllongament avançaven. A l’agost, es desviava el cablejat en l’àmbit de l’estació de l’eix Macià, s’enderrocaven dues aules del centre d’educació infantil i primària Creu Alta afectades per aquesta estació i s’habilitava una aula provisional durant les obres.

Al novembre es va iniciar la construcció dels murs de pantalla al Parc del Nord –punt d’entrada de les tuneladores– i a les estacions de l’eix Macià i la plaça d’Espanya que afectaren durant més d’un any la circulació a l’avinguda Josep Tarradellas.

Aquell mes, Manel Villalante, director general del Transport Terrestre, va anunciar que, a petició de la taula tècnica, inclouria en el projecte la construcció d’un aparcament subterrani a la plaça d’Espanya.

En el passeig de la Plaça Major es completaven els treballs arqueològics de la zona de llevant i es començaven a desviar els serveis afectats de l’àrea. Les úniques estacions en les quals encara no s’havien iniciat els treballs eren la de Ca n’Oriac i la de Gràcia.

A final d’any, es preveia que la primera tuneladora començaria a perforar el segon semestre del 2009.

El tren arribarà a Castellar del Vallès
Al juliol, l’empresa pública Gestió d’Infraestructures, SA (GISA) va adjudicar la redacció de l’estudi informatiu i d’impacte ambiental del perllongament de la línia S2 fins a Castellar del Vallès per 724.710 €, proposta efectuada i defensada des d’un primer moment per Sabadell Cruïlla. Aquest perllongament, segons els primers estudis del DPTOP, suposaria la construcció de 4,6 km de nova via des de l’estació de Ca n’Oriac, al terme municipal de Sabadell, fins al nucli urbà de Castellar del Vallès, amb un cost de 38 MEUR. El traçat creuaria el riu Ripoll a través d’un viaducte fins al polígon industrial del Pla de la Bruguera on se situaria una estació, i seguiria paral•lel a la carretera fins a l’entrada del nucli urbà on finalitzaria el seu recorregut amb una altra estació. L’estudi servirà per determinar les possibles propostes i la viabilitat de les dues estacions plantejades.

Durant el procés de redacció, l’Associació d’Empresaris de Castellar del Vallès (Asemca) presentava una proposta que defensava la construcció d’una única estació a la ronda de Tolosa, entre el polígon industrial i el nucli urbà, per tal de disminuir el temps de trajecte entre les dues ciutats. La proposta consistia en un tram de 4 km en el qual hi hauria un túnel inicial de 770 m en galeria, un viaducte que creuaria el torrent de Can Bages com el de la proposta oficial, i finalment el darrer tram a cel obert. Al costat de l’estació hi hauria espai per a la instal•lació d’un aparcament de vehicles a l’aire lliure. L’alcalde socialista, Ignasi Giménez, tot i compartir la proposta d’Asemca, mantenia la preferència per les dues estacions.

Proposta de perllongament de la línia L7 d’FGC
Paral•lelament al viu debat sobre les infraestructures al Vallès, els primers mesos del 2008 el grup de Convergència i Unió (CiU) de Terrassa treballava amb la proposta del perllongament de l’actual línia L7 d’FGC des de l’estació d’avinguda Tibidabo fins a Sant Cugat a través d’un nou túnel. Josep Rull, portaveu municipal de CiU, defensava aquesta alternativa com a prioritària enfront de la del túnel d’Horta per evitar la saturació del Metro del Vallès i presentava una moció al ple de final de març, la qual era aprovada amb el suport de les diferents forces polítiques a excepció d’Iniciativa per Catalunya-Verds-Esquerra Unida i Alternativa (ICV-EuiA). Els ecosocialistes afirmaven que la freqüència de pas dels combois ja milloraria amb la nova cua de maniobres de l’estació de la plaça de Catalunya.

Dies més tard, es van reunir onze alcaldes** de la comarca del Vallès Occidental a fi de trobar un pronunciament comú, constatar la importància i preferència pel túnel del Tibidabo i incloure’l a l’avantprojecte del Pla territorial metropolità de Barcelona (PTMB) i al Pacte Nacional per les infraestructures. Entretant, l’Ajuntament de Sabadell, partidari del ferrocarril pel túnel d’Horta, presentava diverses al•legacions al PTMB i reclamava l’arribada del tren a Castellar del Vallès així com una nova línia d‘FGC que uneixi Terrassa, Sabadell i Granollers, l’estudi d’una parada davant l’hospital Parc Taulí, la necessitat d’una estació al barri de Can Llong i la construcció de la línia orbital ferroviària.

Una nova estació d’FGC a Sant Cugat del Vallès
A mitjan desembre l’empresa pública Tabasa, concessionària dels túnels de Vallvidrera, adjudicava a l’empresa COMSA les obres de construcció d’una nova estació a la línia S2 entre les estacions de Sant Joan i Sant Cugat del Vallès. L’estació se situarà al nou sector residencial de Vullpalleres i estarà a 500 m de la parada de Coll Favà de la línia C-7 de Renfe que enllaça Barcelona amb Martorell passant pel Vallès. Es preveu un pressupost total de 21 MEUR i un període d’execució de 22 mesos des de l’inici de les obres previst pel gener del 2009. El projecte inclou la construcció de dos aparcaments amb una capacitat global de 409 places, un a cada costat de l’estació, que actuaran com a aparcaments de dissuasió i de foment de la intermodalitat.

El finançament de l’obra es realitzarà mitjançant els beneficis que genera Tabasa, la qual també destinarà recursos per finançar part de l’ampliació i la cua de maniobres de l’estació d’FGC de la plaça de Catalunya, el nou CARRIL BUS-VAO DE L’AUTOPISTA C-58 ENTRE RIPOLLET I BARCELONA i la millora dels túnels de Vallvidrera.

Es calcula que entrarà en funcionament a final del 2010 i que concentrarà un volum de 850.000 passatgers anuals.

Més informació
www.sabadell.cat/metrosabadell
www.sabadellcruilla.org

*La taula tècnica estava organitzada per la Fundació Bosch i Cardellach i en formava part l’Ajuntament de Sabadell i l’associació Sabadell Cruïlla, mentre que l’Oficina del Centre, la Cambra de Comerç i Indústria de Sabadell i l’Ajuntament de Castellar del Vallès hi participaven com a membres convidats.

**Es varen reunir els alcades de Castellbisbal, Matadepera, Sant Cugat del Vallès, Sant Llorenç Savall, Sant Quirze del Vallès, Ullastrell, Rellinars, Rubí, Terrassa, Vacarisses i Viladecavalls.
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati
Fotogaleria relacionada