Dilluns 14 d ' Octubre de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
CENTRAL INTEGRADA DE MERCADERIES LOGIS-EMPORDÀ (VILAMALLA)
Arnau Urgell

Actualitzat a 31/12/2008

Al llarg de la primera meitat del 2008 s’avança per dotar de serveis la futura àrea logística intermodal i transfronterera Logis Empordà, situada al municipi del Far. El 31 de juliol el Departament de Política Territorial posa a informació pública el projecte de plataforma ferroviària, amb un cost de 62,2 MEUR i una superfície de 41 ha. Es planteja la connexió amb el tren convencional aprofitant el ramal de Vilamalla i amb el FAV amb la futura variant sud de Figueres d’ample mixt. D’aquesta manera s’encamina una plataforma logística plantejada des de final de la dècada dels vuitanta. El 2003 s’havia iniciat la urbanització del seu primer sector.


El projecte per construir un gran centre logístic transfronterer al Far d’Empordà (Alt Empordà), a l’est de Figueres, data de final de la dècada dels vuitanta del segle passat. Una de les possibilitats que es van posar sobre la taula va ser la instal•lació del principal centre de distribució de l’empresa multinacional tèxtil Inditex. Tanmateix, l’any 2001 la propietària de marques com Zara o Massimo Dutti ho va desestimar per la lentitud del projecte de construcció d’una terminal intermodal i va preferir anar a Saragossa que ja estava en funcionament.

Finalment, després de dues dècades d’indefinició l’any 2003 va començar la urbanització del primer sector, a la zona de les Pedroses. En conjunt el Logis Empordà, impulsat per l’empresa pública Centrals i Infraestructures per a la Mobilitat i les Activitats Logístiques (CIMALSA), tenia previst ocupar una superfície de 72,2 ha i esdevenir la major de caràcter transfronterer de l’Estat espanyol.

El 2006 va finalitzar la urbanització de les primeres parcel•les però a començament del 2008 encara restava pendent resoldre serveis com l’abastament elèctric i el sanejament. Així mateix, es va adscriure a CIMALSA l’estació de mercaderies de Vilamalla, en la línia d’ample ibèric Barcelona-Figueres-Portbou, construïda l’any 1989. Inicialment havia servit bàsicament per al transport de cotxes però en els darrers temps el seu ús s’havia reduït a l’abastament de material de les obres del FERROCARRIL D’ALTA VELOCITAT (FAV).

Encaminen els serveis
A final de gener del 2008 el Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP) va iniciar els treballs de construcció de la depuradora del Far d’Empordà per donar servei tant al nucli urbà com al Logis Empordà. Les obres tenien un termini d’execució de vuit mesos i disposaven d’una inversió d’1,4 MEUR. A banda, quedava per definir la ubicació de la subestació elèctrica, que havia de permetre fer arribar la llum tant al nou polígon de Vilamalla com al futur Logis. Es tractava d’un pas imprescindible per poder iniciar la construcció de les primeres naus compromeses per part de dotze empreses.

Tanmateix quedava per definir el principal element diferencial del polígon intermodal: la connexió ferroviària. La decisió de construir la variant del tren convencional i l’estació del FAV a l’oest de Figueres no la facilitava. Així mateix, el Ministeri de Foment (MIFO) no havia inclòs el ramal d’ample europeu fins al Logis entre les seves inversions. Per la seva banda, la Generalitat proposava que l’antena del tren convencional comencés a la terminal de mercaderies de Vilamalla, seguís paral•lela al cinturó de ronda (N-II) i després de passar per l’àrea logística enllacés amb la línia de Portbou a l’alçada de la carretera de Llançà.

El mes d’abril el projecte rep un doble impuls. Per una banda, va començar la construcció de la subestació elèctrica i CIMALSA va signar dos convenis amb Renfe i el port de Barcelona. L’empresa logística pública va cedir l’explotació de la terminal de càrrega de Vilamalla a Renfe en un termini de deu anys (prorrogables a deu més) per adaptar-la al transport intermodal de contenidors. La previsió era aconseguir un tràfic setmanal de deu combois. Així mateix CIMALSA i el port de Barcelona van unir els seus esforços pel desenvolupament de la terminal de doble ample de via al Far.

El projecte a informació pública
El darrer dia de juliol el DPTOP va posar a informació pública el projecte de plataforma ferroviària intermodal integrada al Logis Empordà. Es tractava de la primera infraestructura d’aquestes característiques al Principat que podran rebre tant trens d’ample ibèric com europeu. El projecte ocupava 41 ha, tenia un cost de 62,2 MEUR i un termini d’execució no inferior als tres anys.

La solució proposada per Política Territorial era connectar el Logis amb la línia Barcelona-Portbou mitjançant la prolongació del ramal actual que uneix Vilamalla amb el polígon industrial Empordà Internacional. En conjunt l’enllaç tindria 1,2 km de longitud. El plantejament era licitar-lo el 2009 amb un pressupost de 6,2 MEUR juntament amb la plataforma ferroviària d’ample ibèric al Far.

Per altra banda, la solució a la connexió amb la línia del FAV era un ramal que uniria el Logis amb la nova variant sud de Figueres –d’ample mixt– i que tindria un cost de 49,5 MEUR. El MIFO ja havia adjudicat la variant que, en una primera fase, també utilitzarien els combois d’alta velocitat mentre no estigués a punt el tram Girona-Figueres.

En el projecte posat a exposició pública es descartava unir la nova àrea logística pel nord amb el tram FIGUERES-PORTBOU. Tanmateix el mes de novembre, el secretari de mobilitat Manel Nadal (Partit dels Socialistes de Catalunya, PSC), va apostar per la modernització de l’estació de Portbou per convertir-la en un gran centre logístic que treballés de manera complementària al del Far d’Empordà.

Pocs dies després, i a manca de licitar cap obra relacionada amb el projecte, els pressupostos de la Generalitat per al 2009 van incloure una primera partida de 4,9 MEUR destinada al Logis Empordà.

Més informació
www.cimalsa.cat
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiIndependènciaCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati
Alt Empordà