Dissabte 22 de Juliol de 2017
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
CARRETERA C-53 I C-26 TÀRREGA-BALAGUER-ALFARRÀS
passadís pirinenc
Josep Ramon Mòdol
Actualitzat a 31/12/2008

La Generalitat projecta reformar totalment l’eix Tàrrega-Balaguer-Alfarràs format per les carreteres C-53 i C-26 entre l’autovia A-2 i la futura autovia A-14, i el vol incorporar a la xarxa de vies d’alta capacitat de Catalunya. El traçat, que inclou sis variants, es desenvolupa inicialment com a carretera de doble sentit, però es reserva sòl per a un futur desdoblament.


Articles posteriors 2015

L’eix que es vol reformar el formen la carretera C-53 i una part de la C-26. Ambdues vies travessen actualment diversos nuclis urbans. La C-53 va de Tàrrega a Balaguer. El seu recorregut s’inicia a l’A-2 i acaba a la carretera C-13. La C-26 s’inicia en aquest mateix punt i connecta amb la futura AUTOVIA A-14 LLEIDA-VIELLA I TÚNEL DE VIELLA (DESDOBLAMENT DE L'N-230). Passat Alfarràs, la via continua fins a Aragó, on enllaça amb l’A-140 que duu a Binefar.

A final del 2005 la Generalitat ja preveia la realització de diverses variants a les carreteres C-26 i C-53. A la C-26, entre Alfarràs i Balaguer, estava en fase d’informació pública la variant de Castelló de Farfanya i s’estava redactant l’estudi informatiu de la variant d’Algerri, mentre que la variant d’Alfarràs quedava pendent de la construcció de la futura autovia A-14. A la C-53, entre Balaguer i Tàrrega, s’havia posat a informació pública la variant d’Anglesola i estava avançada la redacció dels estudis previs de les variants de Tornabous i Bellcaire d’Urgell.

Així mateix, es plantejava ja la redacció dels estudis previs del condicionament i reordenació dels accessos als trams intermedis entre les variants d’ambdues vies, amb un pressupost conjunt de 400.000 euros.

Les actuacions afectaven una longitud total de 14,5 km en tres trams diferents de la carretera C-26, amb un pressupost de construcció de 26 MEUR; i 13,8 km, també en tres trams de la C-53, amb un cost aproximat de 50 MEUR.

Les obres projectades consistien en l'eixamplament de la plataforma per obtenir vorals més amples (d’1,5 m a la C-26 i de 2,5 a la C-53), i l’adequació en planta i alçat del traçat seguint els paràmetres de les carreteres de la xarxa bàsica.

El Departament de Medi Ambient i Habitatge (DMAH) va aprovar el juny del 2006 la Declaració d’impacte ambiental (DIA) de la variant d’Anglesola a la C-53, de 2 km de longitud. L’expedient incorporava l’Estudi informatiu del projecte, redactat per la consultora Forest Gestió Integral d’Enginyeria, i dirigit per l’enginyer Josep M. Miralles i Bayó; i l’Estudi d’impacte ambiental, redactat per la consultora medi ambiental Eurogeotecnica, i signat per Glòria Laviga Menal.

Un nou eix amb desdoblament condicionat
El Govern preveia renovar l’eix Tàrrega-Balaguer-Alfarràs, anomenat també “passadís pirinenc” i format per les carreteres C-53 i C-26. Aquest nou eix, molt utilitzat pels esquiadors de l’àrea metropolitana per accedir a la Val d’Aran i el Pirineu d’Osca, tenia un pressupost previst d’uns 200 MEUR.

El projecte incloïa sis variants i diversos trams de carretera totalment renovada, amb els quals la Generalitat volia refer del tot aquest eix viari, a més d’integrar-lo a la xarxa de vies d'alta capacitat de Catalunya. La tramitació dels diferents trams i variant ja estava en marxa.

El secretari de Mobilitat de la Generalitat, Manel Nadal, del Partit dels Socialistes de Catalunya (PSC), va donar a conèixer les intencions del Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP) a mitjan febrer del 2008, en un dinar amb empresaris lleidatans organitzat per la patronal Petita i Mitjana Empresa de Catalunya (PIMEC), on va concretar que, en un primer moment, la carretera tindria un carril per sentit de circulació. Tot seguit va afegir que la Generalitat preveia una reserva de sòl suficient per convertir l’eix en autovia si ho requeria el volum de trànsit, un extrem que ja feia temps que reclamaven els consistoris pròxims a la carretera.

Les principals actuacions del projecte eren les variants d'Anglesola, de Tornabous-Tarròs-la Fuliola, de Bellcaire, de Castelló de Farfanya, d'Algerri i d'Alfarràs. Aquesta obra havia de permetre un accés més directe, evitant el pas per la ciutat de Lleida, des de l’autovia A-2 amb la futura autovia A-14.

La tramitació dels diferents trams segueix el seu curs
A mitjan març, el DPTOP posava a informació pública els estudis previs de la variant de la C-53 de Tornabous i la Fuliola. Les obres, de 8,5 km de longitud, evitaven el pas de vehicles per l’interior dels nuclis de Tornabous, el Tarròs, la Fuliola i Boldú, i tenien assignat un pressupost de 15,3 MEUR.

El traçat s’iniciava a l’actual C-53 abans d’arribar a Tornabous i finalitzava passat Boldú, abans de la intersecció amb la carretera LV-3344 (d’Ivars d’Urgell). La variant passava pel sud de Tornabous, creuava la C-53 i avançava al nord de la resta de nuclis. També es preveia una alternativa de traçat, de 9,2 km, que anava íntegrament pel sud de l’actual C-53.

A l’abril, el DPTOP va sotmetre també a informació pública els estudis previs del condicionament i reordenació d’accessos de la C-26 entre Alfarràs i Balaguer, amb una inversió prevista de 14,3 MEUR. Les obres es pensaven desenvolupar en tres trams situats entre les variants projectades i preveia una longitud total de 14 km. Els treballs es completaven amb la millora dels drenatges i la reposició dels camins públics afectats.

A començament de novembre del 2008, l’empresa pública Gestió d'Infraestructures SA (GISA) va adjudicar la redacció de l'Avantprojecte de construcció i explotació de l'eix Tàrrega-Balaguer-Alfarràs a l’empresa Geoplank S.A., per un pressupost de 720.321 euros i amb un termini d’execució de sis mesos.

Durant el 2009 es preveia que es continuarien els processos de tramitació del projecte, i la Generalitat fixava el final de les obres en tot l’eix per a l’any 2012.
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati
Fotogaleria relacionada